Är man kinkig gällande bildkvalitet på linjär TV skulle jag behålla parabolen (förutsatt att du använder den). Med det sagt skrotade jag själv parabol samt antenn vid mitt takbyte förra året, trots att jag är installatör åt bla Allente och lite av en anhängare av den gamla skolan.
Streamar nuförtiden, tittar 'aldrig' på tablåTV.
De gamla betongpannorna byttes ut.

Magnus E K
Jag tänker som så att vanliga antennen kan vara bra att ha kvar av beredskapsskäl, ifall det blir tråkigt att bara lyssna på P1 (och det ändå finns plats för den på vinden).

Pannorna ser ut att vara bytta till betong. Om underlaget är bra och friskt skulle jag spruta fulstopp på taket och hoppas att det blir snyggare och håller tätt ytterligare nått kvartssekel.

• Gilla
El Capitan 006 och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske ska chansa på att tvätta dem i stället. Det kostar väl ca 5000. Byta hela kalaset ligger väl på 150 000 kr. 80 kvm...

E El Capitan 006 skrev:
Jag kanske ska chansa på att tvätta dem i stället. Det kostar väl ca 5000. Byta hela kalaset ligger väl på 150 000 kr. 80 kvm...
Varför inte bara spruta fulstopp själv på taket, kostar ca tusenlappen+ en spruta kanske tvåhundra.

Sen kontrollerar du om ett eller två år, kompletterar (ur din egen lilla dunk med medel) på de ställen du missat eller där det verkar behövas extra.

Om tre år bör taket vara rent.

F fribygg skrev:
Varför inte bara spruta fulstopp själv på taket, kostar ca tusenlappen+ en spruta kanske tvåhundra.

Sen kontrollerar du om ett eller två år, kompletterar (ur din egen lilla dunk med medel) på de ställen du missat eller där det verkar behövas extra.

Om tre år bör taket vara rent.
Det är så väldigt mycket mossa på taket. Skelle kännas mycket bättre om det är rent...

• 20260808_115912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260808_115927.jpg
    Skapa konto
  • 20260808_115932.jpg
    Skapa konto
  • 20260808_115945.jpg
    Skapa konto
E El Capitan 006 skrev:
Det är så väldigt mycket mossa på taket. Skelle kännas mycket bättre om det är rent...
Jamen upp med högtryckstvätten och spruta då försvinner mossan.
Eller bara en vanlig vattenslang med vettigt munstycke och en piasava.

• Gilla
El Capitan 006 och 1 till
  • Laddar…
En ny piasavakvast och en förmiddag till sopning och behandling får du nog räkna med.

• Gilla
El Capitan 006
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jamen upp med högtryckstvätten och spruta då försvinner mossan.
Är det bra för betongpannorna?

N
E El Capitan 006 skrev:
Tack, men jag har villafiber nu, så jag har läst att parabol och antenn inte fyller nån funktion längre???
Visst fyller antenn och parabol fortfarande en funktion även om en del gör allt för att påtala motsatsen.
Däremot finns endast SVT kvar i marknätet.

Parabol ger mig tillgång till massor av TV- och radiokanaler (varav många inte går att komma åt lagligt på annat sätt) helt gratis men din parabol ser ut att ha använts för att ta emot det som nu är Allentes utbud och den vägen finns visserligen många kanaler tillgängliga men till en åtminstone enligt mig på tok för hög kostnad.

F fribygg skrev:
Är det bra för betongpannorna?
Det bästa är väl att lämna dom ifred med mossa och allt, men TS verkar ju inte tycka om det så då får man gå på näst bästa.

Men behöver ju inte gå på med 300 bar, mossa lossar innan man blästrat sönder pannorna.

• Gilla
El Capitan 006
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det bästa är väl att lämna dom ifred med mossa och allt, men TS verkar ju inte tycka om det så då får man gå på näst bästa.

Men behöver ju inte gå på med 300 bar, mossa lossar innan man blästrat sönder pannorna.
Jag tror att det är bättre att ta bort mossan. Funderar på om högtryckstvätt är bra eller dåligt för betongpannorna, tar det bort mer än nödvändigt av själva pannorna?
Om man har tillgång högtryckstvätt är skumlans ett utmärkt sätt att lägga på medel mot mossa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.