107 läst ·
6 svar
107 läst
6 svar
Tv-antennens vara eller icke vara... Tegelpannor, Solceller
Hej!
Jag har tegelpannor och ror inte mycket är gjort sedan huset byggdes 1939. Pannorna är hela, så tänkte be en firma ta ner dem och tvätta. Byta takpapp och reglar och sedan lägga tillbaka dem.
Tror ni det är ett bättre tillvägagångssätt än att byta ut dem?
Och så antennen, såvitt jag förstår så fyller den ingen funktion längre, då jag har villafiber. Eller?
Tänkte även i förlängningen investera i solceller.
Hälsningar Anders
Jag har tegelpannor och ror inte mycket är gjort sedan huset byggdes 1939. Pannorna är hela, så tänkte be en firma ta ner dem och tvätta. Byta takpapp och reglar och sedan lägga tillbaka dem.
Tror ni det är ett bättre tillvägagångssätt än att byta ut dem?
Och så antennen, såvitt jag förstår så fyller den ingen funktion längre, då jag har villafiber. Eller?
Tänkte även i förlängningen investera i solceller.
Hälsningar Anders
Du har förmodligen tegel av bra kvalitet. Jag funderar på om metoden du nämner blir dyrare än att byta pannorna, du får väl ta in några offerter och jämföra.
Om man gör byte av papp och läkt själv och inte behöver räkna kostnaden för inhyrd arbetskraft är ju omläggning av tegeltak ekonomiskt och miljömässigt vettigt.
Om man gör byte av papp och läkt själv och inte behöver räkna kostnaden för inhyrd arbetskraft är ju omläggning av tegeltak ekonomiskt och miljömässigt vettigt.
Jo, jag kommer givetvis ta in offerter.F fribygg skrev:Du har förmodligen tegel av bra kvalitet. Jag funderar på om metoden du nämner blir dyrare än att byta pannorna, du får väl ta in några offerter och jämföra.
Men vill få tankar här av medlemmar som inte har nån vinning i det ena eller andra...
HejE El Capitan 006 skrev:
Tegel som legat länge, räcker iofs med bara något år så har dem legat till sig mot varandra. Dvs att de är nu anpassade efter varandra, så om de inte märks upp så passar de inte så bra ihop med varandra, om de inte märks utan bara plockas ner o tvättas o upp igen så får man räkna med något år innan de är på nytt anpassade ihop. Se detta mest som en information om ev dålig passform vid återläggning då vatten kommer att leta sig in under pannor och att det är viktigt med att underlagspappen är utav bra kvalitet och korrekt utförd.
Detta svar är skrivet mot lertegel och inte betongpannor, finns säkert någon som är mer kunnig på btgpannor än mig.
//Kramla
Om det är pannor typ lertegel som är äldre, så är de av bättre kvalitet än nya. Dvs väl värt att bevara.
Jag har lertegel från 50-talet, Vittinge. Inte samma profil som nytt tegel, dock stämmer det bra mot 70-tals tegel som jag hittade via annons.
Jag ”renoverade” taket.
Behandlade hela taket med Grön Fri. Lät det vara 1-2 år.
Sedan ner med alla pannor. Mätte NOGA hur läkten var monterad.
Bort med läkt, ny papp och läkt. Tillbaka med pannor. En ny omgång GrönFri.
Det kommer hålla länge.
För att smidigt få ner pannor hade jag dubbla rader byggställning. Den inre ställningen att arbeta ifrån, den yttre för lagring av pannor. Säkert inte OK enligt arbetsmiljöverket😁
Jag har lertegel från 50-talet, Vittinge. Inte samma profil som nytt tegel, dock stämmer det bra mot 70-tals tegel som jag hittade via annons.
Jag ”renoverade” taket.
Behandlade hela taket med Grön Fri. Lät det vara 1-2 år.
Sedan ner med alla pannor. Mätte NOGA hur läkten var monterad.
Bort med läkt, ny papp och läkt. Tillbaka med pannor. En ny omgång GrönFri.
Det kommer hålla länge.
För att smidigt få ner pannor hade jag dubbla rader byggställning. Den inre ställningen att arbeta ifrån, den yttre för lagring av pannor. Säkert inte OK enligt arbetsmiljöverket😁
Klicka här för att svara