har inte orkat läsa allt, då det käns meningslöst. men måste till lägga att ett dåligt injusterar radiatorsystem kan göra att man mycket snabbare får övertemp i ett rum när solen ger lite extra värme där.

justera inn ellt rätt & sen så har du inga problem, oavsett pump !

undrar hur matchen slutade egentligen?

Majgårdarna
;D

Hade besök av en IVT-kille idag. Får se hur det går när Nibe-försäljaren varit där.

Blir intressant att jämföra.

Svenne Banan skrev:
Hade besök av en IVT-kille idag. Får se hur det går när Nibe-försäljaren varit där.

Blir intressant att jämföra.
Vilka förutsättningar har du?

Radiatorer, golvärme, husstorlek, byggår, landsdel, tidigare förbrukning, borrhål eller markslinga?

Frågade IVT-killen vilken framledningstemperatur du behöver vid t.ex. -15°?

Nej jag fick inte så mycket frågor.

Offert:

IVT 11 kilowattspump
separat varmvattenberedare
210 meter borrhål
Pris 170 000 kr

Är det bra, okey, eller för högt?

Svenne Banan skrev:

Offert:

IVT 11 kilowattspump
210 meter borrhål
Pris 170 000 kr

Spontant låter det ju högt, men det kanske ingår bemontering av liten saker & omdragning av en del el & rör?
det finns ju andra pumpar som är billigare.

Svenne Banan skrev:

Offert:

IVT 11 kilowattspump
210 meter borrhål
Pris 170 000 kr

Om man räkar borrhål 210x250=52 500 + foderrör

Pump+beredare kanske 70 000

Slang, vätska m.m. montering och ev. demontering...så kanske det är OK.

Kolla gärna www.husdata.se

Jag har nu gallrat ut bland offerterna och det står mellan två leverantörer. Frågan är vilket alternativ som är bäst?

1)
IVT 10,7 kw med inbyggd varmvattenberedare
Borrhål: Aktivt 170 meter och totalt 190 meter

2)
CTC 10,5 kw
Borrhål: Aktivt 176 meter och totalt 220

Båda alternativen kostar cirka 145 000 kronor. De verkar dock inte ha riktigt samma definition på borrhålen? Eftersom priset är väldigt likartat är jag snarast intresserad av vilket alternativ som ger bäst prestanda.

Svenne Banan skrev:
Jag har nu gallrat ut bland offerterna och det står mellan två leverantörer. Frågan är vilket alternativ som är bäst?

1)
IVT 10,7 kw med inbyggd varmvattenberedare
Borrhål: Aktivt 170 meter och totalt 190 meter

2)
CTC 10,5 kw
Borrhål: Aktivt 176 meter och totalt 220

Båda alternativen kostar cirka 145 000 kronor. De verkar dock inte ha riktigt samma definition på borrhålen. Eftersom priset är väldigt likartat är jag snarast intresserad av vilket alternativ som ger bäst prestanda.
Tittar man i databladen, så visar IVT bättre COP.

CTC
0/35 = 10,4/2,5 = COP 4,16
0/50 = 10,3/3,4 = COP 3,02

IVT
0/30 = 10,7/2,2 = COP 4,63
0/50 = 10,1/3,0 = COP 3,36

OK, så det är COP som är det viktigaste?

Svenne Banan skrev:
Nja, jag har ingen erfarenhet av CTC, men tror att den är likvärdig IVT i funktion och kvalité. Mathias och SkaneErik har väl gett dig en hint tidigare, angående CTC:s för och nackdelar.

IVT, Nibe och Thermia är väl också omnämnd i tråden har jag för mig.  ;)

COP är väl en av de tre egenskaper vi vill ha av vår investering dvs livslängd, komfort och ekonomi.

Varför jag nämnde COP, är den stora skillnaden vid  t.ex. vid 0° KB-in och 35° VB-ut.

IVT förbrukar 300 watt mindre men ger 300 watt mer ut dvs. en betydande skillnad.

Svenne Banan skrev:

men du lär inte komma upp i det där COP:en med så kort borra.

längre borra = varmare vatten från borrhålet & där med högre COP

0:an i siffrorna 35/0 & 50/0 är tempen på borran. så om dom har räknat med en medeltemp på 0 grader så är den verkliga tempen lägre = du får sämre "besparing" gisningsvis så står det i din offert att medeltempen är -5 grader, vilket är för dåligt!

hur har du galrat ut dessa oferter? Biligaste oferten är nästan alltid en för klen anläggning!

Du komer att få okynsamm laddning av den inbyggda vvb:n, så jag rekomenderar att du köper en värmepump utan vb & sän ställer en dubbelmantlad vvb på 300 liter bredvid (typ nibes VPA 300/200)

CarMan skrev:
men du lär inte komma upp i det där COP:en med så kort borra.

längre borra = varmare vatten från borrhålet & där med högre COP

0:an i siffrorna 35/0 & 50/0 är tempen på borran. så om dom har räknat med en medeltemp på 0 grader så är den verkliga tempen lägre = du får sämre "besparing" gisningsvis så står det i din offert att medeltempen är -5 grader, vilket är för dåligt!

hur har du galrat ut dessa oferter? Biligaste oferten är nästan alltid en för klen anläggning!

Du komer att få okynsamm laddning av den inbyggda vvb:n, så jag rekomenderar att du köper en värmepump utan vb & sän ställer en dubbelmantlad vvb på 300 liter bredvid (typ nibes VPA 300/200)

CarMan....hur kan du avgöra borrdjup/temperatur, när du inte vet vilka förutsättningarna är?

Det har ju betydelse var i landet borran finns. Vilken typ av system som skall ge värme. Hur stort energibehov som finns osv. Vilken storlek på pumpen som hämtar energin, saknar betydelse.

Sedan är det väl ändå payoff som styr borrdjup. Investering kontra lägre förbrukning. För Nibes kolvkompressor har det större betydelse att få varmare brine, men skrollkompressorer tappar inte lika mycket i kraft med kallare brine.

Beredaren har du också synpunkter på.....vilket också är en fråga om investering kontra utrymme, behov och lägre förbrukning. T.ex. en barnfamilj med badkar, får mindre problem med en 300 liters beredare.

Blir lite förvånad att du skriver att den inbyggda beredaren får "ogynnsam laddning", när jag läser hur du laddar din externa beredare. "Jag själv pressar min Nibe "1115" + VPA 300/200 till att göra 60 gradit vatten & den står läng o haltar på 59  (i slutet är 5-10 min för att öka en grad)" Du har inte mycke COP vid dom temperaturerna, samt en rejält het kompressor.

Plexus skrev:
CarMan....hur kan du avgöra borrdjup/temperatur, när du inte vet vilka förutsättningarna är?

Det har ju betydelse var i landet borran finns. Vilken typ av system som skall ge värme. Hur stort energibehov som finns osv. Vilken storlek på pumpen som hämtar energin, saknar betydelse.

Sedan är det väl ändå payoff som styr borrdjup. Investering kontra lägre förbrukning. För Nibes kolvkompressor har det större betydelse att få varmare brine, men skrollkompressorer tappar inte lika mycket i kraft med kallare brine.

Beredaren har du också synpunkter på.....vilket också är en fråga om investering kontra utrymme, behov och lägre förbrukning. T.ex. en barnfamilj med badkar, får mindre problem med en 300 liters beredare.

Blir lite förvånad att du skriver att den inbyggda beredaren får "ogynnsam laddning", när jag läser hur du laddar din externa beredare. "Jag själv pressar min Nibe "1115" + VPA 300/200 till att göra 60 gradit vatten & den står läng o haltar på 59  (i slutet är 5-10 min för att öka en grad)" Du har inte mycke COP vid dom temperaturerna, samt en rejält het kompressor.

du har helt rätt i att jag inte har tilräckligt med info för att avgöra borrdjupet.
men jag antar att huset är i behov av en pump dom ger 10-11 kW då det är det som är angivet, om nu huset var i behov av en pump som ger 6-7 kW så hade bordjupet varit bra. (det troliga är väll som vanligt att även den angivna pumpen är för liten.

det jag vill säga är att man ska inte snåla på gratisenergin i backen ! det kostar inte många kronor till att borra djupare & det ångrar du aldrig.

Payoff tiden är ju tyver det många stirrar sig blind på & får lida av resten av tiden!
om man nu ska bo i huset i 40 år, varför vill man att det ska kosta en 400 000:- att värmea huset den perioden (med kort payoff)
Om man kan värme huset samma period 340 000:- (med lång payoff)
man investarade då 6 000:- i en djupare borra & en modell större pump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.