Har nån av er nåt hum om man på IVT 495 kan avläsa någon historik på hur mycket pumpen gått respektive eltillskottet?
I mitt fall så har jag två rum som har extern tillskottsvärme av solen mm så värmen är ju ändå på i de andra rummen. Och jag har programmerat pumpen med fördröjd eltillskottstid. Detta pga att jag inte tror att mitt tröga hus (stenhus) värms upp eller kallnar så fort att jag skulle märka nån skillnad. Jag har ju torpargrund dvs ej platta på mark utan lättbetongbjälklag med golvvärmen ingjuten i en betongkaka på 60mm, så jag kör på en kurva som ligger mitt imellan platta på mark och träbjälklag. Det visade sig att det var det som funkade bäst i vårt hus.
Det du skrev att du hela tiden värmer plattan verkar ju lite konstigt i mitt tankesätt då det innebär att du fortsätter värma rummet fast det redan är för varmt. Eller blir ju följden att du inte får tillräckligt varmt i de andra rummen utan den externa tillskottsvärmen. Kan du förklara för mig hur du kan få olika värmetillförsel till olika varma rum med din filosofi?

Honken_byggare skrev:
Har nån av er nåt hum om man på IVT 495 kan avläsa någon historik på hur mycket pumpen gått respektive eltillskottet?
Meny 7.1 och 7.3

Tack. Skall hem ikväll och kolla vad där står. Är det en öppen meny eller måste man göra några speciella knapptryckningar först? Jag har förut lyckats komma in i nån sån där meny för reparatören med hjälp av nån knappkombination vilken jag glömt nu. Så det är därför jag frågar.

Honken_byggare skrev:
Tack. Skall hem ikväll och kolla vad där står.  Är det en öppen meny eller måste man göra några speciella knapptryckningar först? Jag har förut lyckats komma in i nån sån där meny för reparatören med hjälp av nån knappkombination vilken jag glömt nu. Så det är därför jag frågar.
Nej, du behöver inte gå in i servicemenyn.

http://www.ivt.se/files/exe-files/Rego400Demo.exe

Klicka på On/Off

Klicka på högra knappen (Meny) en gång. Snurra på ratten (klick med vänster musknapp) till 7:an. Klicka på högra knappen . Klicka igen för att komma in i 7.1. Klicka på vänster knapp för att gå tillbaka. Klicka på ratten igen för att komma till 7.3.

(höger musknapp snurrar ratten moturs)

Det finns ingen meny 7. Inte ens i servicemenyn dvs när man håller inne högerpil tills service dyker upp i fönstret. Jag kollade även i manualen och där finns ingenstans angivet hur man kan se förbrukningar eller timmars drift på något över huvud taget.
Hjälp

Om jagh slänger in Varmitek i diskussionen som ju började med IVT mot Nibe. Någon som har erfarneheter?

/Mats

Nu är bergvärmepumpen installerad sedan någon vecka tillbaka.

Oj, oj vad den fick jobba i söndags kväll när det var -2,6 grader ute. Undrar hur den kommer fungera när det blir -20 grader....

Svenne Banan skrev:
Nu är bergvärmepumpen installerad sedan någon vecka tillbaka.

Oj, oj vad den fick jobba i söndags kväll när det var -2,6 grader ute. Undrar hur den kommer fungera när det blir -20 grader....
Vilken pump, och hur stort hus har du?

Golvvärme eller radiatorer?

Jag har kollat elmätaren och de senaste två veckorna (bergvärmen har varit inkopplad) har elförbrukningen (pump + hushållsel) varit ganska exakt 700 kwh. Förefaller det vara OK i era öron?

Svenne Banan skrev:
Jag har kollat elmätaren och de senaste två veckorna (bergvärmen har varit inkopplad) har elförbrukningen (pump + hushållsel) varit ganska exakt 700 kwh. Förefaller det vara OK i era öron?
ja det låter normalt. men jag vet ju inte om du bor i ett hus på 50m2 som är väl issolerad & sen durdschar på jobbet samt att du bara vill ha 18 grader inne.
eller om ni är 2 vuxna & 4 tonårsdottrar som bor i ett hus på 400 m2 samt har 24 grader inne.

Är det ingen som har erfarenhet av CTCs EcoEl styr-system, hur dom funkar gentemot dom tidigare diskuterade??

M
Svenne Banan skrev:

Angående förbrukning så följer jag upp den varje vecka (lite överarbetat kanske, men nu har det blivit en kul grej och ett Excelark med mängder av siffror :-)
Jag installerade vår bergvärmepump, Thermia Diplomat TWS 8, i början på Oktober och har så här långt följande snitt förbrukning i veckan :
- Uppvärmning: 79 Kwh
- Vattenuppvärmning: 14 Kwh
- Tillsats: 1 Kwh
(- Hushållsel: 152 Kwh)

Totalt snittar vi alltså på 247 Kwh i veckan.
Vårt hus är på ca 170 kvm och har radiatorer.
Vi är två vuxna och två småbarn (barnen är bara 2,5 år så de förbrukar inte särskilt mycket varmvatten).

Menar du att 700 Kwh var 2 veckors förbrukning ?
Låter kanske lite högt. Om vi tex hade varit 4 st som förbrukade lika mycket varmvatten stiger "bara" förbrukningen till ca 260 Kwh i veckan ... men som nämnt tidigare ... du kanske har stort hus, högre temp, ännu fler etc.

Någon annan som har något att säga om förbrukningen ???

Min elförbrukning har uppgått till 2300 kwh på cirka 9 veckor. Det ger 256 kwh per vecka i genomsnitt och då ingår både värme och hushållsel. Tack IVT!

Svenne Banan skrev:
Min elförbrukning har uppgått till 2300 kwh på cirka 9 veckor. Det ger 256 kwh per vecka i genomsnitt och då ingår både värme och hushållsel. Tack IVT!

Oj..detta blev en massiv tråd med mycket teknisk information...orkar inte läsa igenom allt..
Men du Svenne Banan verkar ha valt en IVT pump...får man fråga vilken sorts hus du har, om du har stor familj etc? Vi funderar på värmepump till huset och försöker välja rätt..inte helt lätt! Senast idag såg jag någon reklam om ITV Premiumline X15, den verkar vara lite heavy duty..och det tro jag vi behöver med stor familj & kåk!

M
Inte för att jag är Svenne Banan, men jag kan svara ändå  ;)

Jag tror inte att storlek på hus sätter begränsningar på vilken märke på pump ni kan välja. IVT, Nibe eller Thermia har (nog?) pumpar som räcker till.
Vilken som är bäst är frågan. Finns nog inget svar. När jag kollade runt för ett halvår sedan var IVT billigast, medan jag "fick för mig" att Nibe och Thermia var snäppet "bättre" (och dyrare). Thermia något dyrare än Nibe.

Avgörandet för mig var rekommendationer från andra som satt in bergvärme. Alla som valt Thermia var nöjda därför blev det den för vår del.
Nästa steg är att välja rätt entrepenör. Också här fick rekommendationerna styra, även om jag tog in 3 offerter. Konstigt nog  :) hamnade alla 3 nästa exakt lika (det är inte utan att man får för sig att de kommit överens om vad det skall kosta).
De konkurera inte direkt med varanndra.

Good luck. Ni kommer nog inte ångra er vad ni än väljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.