21 080 läst ·
134 svar
21k läst
134 svar
Tungviktarmatchen....
Om Plexus vill att alla ska sjunga IVTs lov så ska man nog posta i ett forum inriktat på IVT.
En första reaktion på diskursen om avvikelser från önskad rumstemp. så verkar det som om det bara är Plexus som har stora problem med de inställningarna. Om det är ett vanligt problem att det inte går att få temperaturen i hela huset att bli rätt, så borde det "regna" in frågor om hur man löser det, och tvingat nibe till att vidta åtgärder.
Dock kan avsaknaden av möjlighet till kurvbrytning ge problem misstänker jag.
Vad gäller reglering av VP så ställer den tre styr krav: temperatur, start/stopp, och tillskotts el.
Det finns två grundläggande principer för styrning av temperaturen inne; antingen så styr man direkt på rumstemperaturen, eller så styr man på yttertemp. via en kurva. Här öppnar sig då en uppsjö med möjligheter att välja parrametrar i återkopplingsslingan, och i kurvvalet (tex möjligheter att knäcka kurvan). Ytterligare möjligheter öppnar sig vid kaskadkoppling med en innegivare som komplement till en utegivare.
Nästa problem är att styra antalet start och stopp. Med on/off reglering måste temperuturen pendla runt ett önskevärde. Vattenvolymen och accepterad över/undertemp. på värmekretsen kommer att avgöra antalet start-stopp. Med en liten accepterad avvikelse kommer man att få många start-stopp vid otilräcklig volym.
Tredje problemet är tillsatsel. Med en dålig reglering så blir det mycket tillskotts el.
Nibes system för reglering ser ut att vara ett modifierat system för fastighetsreglering, men med kompensering för att det är en VP. (I ett "vanligt" system har man inga problem med temperaturen eller tillgången på varmt vattten). Den sortens system brukar fungera i flerfamiljshus, men kräver termostatventiler eftersom det blir sämsta lägenheten som styr (även om huvuddelen av det problemet ska lösas med inreglering av radiatorerna så lyser solen inte från norr). Däremot så brukar det ta ett antal besök för att ställa in reglercentralen rätt.
I stället för att styra direkt på börvärdet så väljer Nibe en form av medelvärdesbildning av energibehovet, vilket gör att de inte omedelbart måste leverera vatten med rätt temperatur, och ger dessutom den pendlingen runt ett önskevärde på framledningstemp. som behövs för att pumpen är on/off reglerad. Jag antar att man sedan styr tillsatselen på ett liknande sätt, med gradminuter så man slipper för mycket tillsats el.
Av plexus beskrivning ovan på att det är näst intill omöjligt att tvinga ner innetemp. hos nibe med rumsgivaren visar på att den inre återkopplingsslingan med utegivare har hög förstärkning, desto viktigare att välja rätt kurva.
Troligen har inte IVT högförstärkning i IÅKS och har man då inte integrering i IÅKS får man ett kvarstående reglerfel, vilket skulle förklara varför IVT fungerar dåligt utan innegivare.
Troligen blir det omöjligt att styra en nibe i ett hus, med öppen planlösning, mycket sol in, och utan termostatventiler, med en utegivare på norrsidan, i det extremfallet så ska man kanske välja en placering av utegivaren i en ventilerad huv på solsidan, och ställa in en stor sänkning av VBf på rumsgivaren.
Men om man har rumsgivaren placerad så att den känner av solen och man har ett reglersystem med stark ÅK på innegivaren, i ett hus med sluten planlösning, kommer det att bli kallt i övriga rum.
Det går att göra riktigt avancerade reglersystem till VP (och annars med) med mängder av ställbara parametrar för optimal drift. Frågan är bara om ngn klarar av att ställa in det.
Jag ställer mig inte avvisande till att IVTs reglersystem är bättre än Nibes (som verkar vara ett ganska enkelt men troligen rubust), men argumentationen för eller emot kan ju inte baseras på vad man själv har för pump.
Om man inte har förstått hur de olika systemen arbetar (och tyvärr så saknas fortfarande en detaljerad beskrivning av systemens regler principer) så lär man inte kunna ställa in dem bra.
Det kan även vara så att de har brister i olika situationer så att man ska välja pump efter hus.
En första reaktion på diskursen om avvikelser från önskad rumstemp. så verkar det som om det bara är Plexus som har stora problem med de inställningarna. Om det är ett vanligt problem att det inte går att få temperaturen i hela huset att bli rätt, så borde det "regna" in frågor om hur man löser det, och tvingat nibe till att vidta åtgärder.
Dock kan avsaknaden av möjlighet till kurvbrytning ge problem misstänker jag.
Vad gäller reglering av VP så ställer den tre styr krav: temperatur, start/stopp, och tillskotts el.
Det finns två grundläggande principer för styrning av temperaturen inne; antingen så styr man direkt på rumstemperaturen, eller så styr man på yttertemp. via en kurva. Här öppnar sig då en uppsjö med möjligheter att välja parrametrar i återkopplingsslingan, och i kurvvalet (tex möjligheter att knäcka kurvan). Ytterligare möjligheter öppnar sig vid kaskadkoppling med en innegivare som komplement till en utegivare.
Nästa problem är att styra antalet start och stopp. Med on/off reglering måste temperuturen pendla runt ett önskevärde. Vattenvolymen och accepterad över/undertemp. på värmekretsen kommer att avgöra antalet start-stopp. Med en liten accepterad avvikelse kommer man att få många start-stopp vid otilräcklig volym.
Tredje problemet är tillsatsel. Med en dålig reglering så blir det mycket tillskotts el.
Nibes system för reglering ser ut att vara ett modifierat system för fastighetsreglering, men med kompensering för att det är en VP. (I ett "vanligt" system har man inga problem med temperaturen eller tillgången på varmt vattten). Den sortens system brukar fungera i flerfamiljshus, men kräver termostatventiler eftersom det blir sämsta lägenheten som styr (även om huvuddelen av det problemet ska lösas med inreglering av radiatorerna så lyser solen inte från norr). Däremot så brukar det ta ett antal besök för att ställa in reglercentralen rätt.
I stället för att styra direkt på börvärdet så väljer Nibe en form av medelvärdesbildning av energibehovet, vilket gör att de inte omedelbart måste leverera vatten med rätt temperatur, och ger dessutom den pendlingen runt ett önskevärde på framledningstemp. som behövs för att pumpen är on/off reglerad. Jag antar att man sedan styr tillsatselen på ett liknande sätt, med gradminuter så man slipper för mycket tillsats el.
Av plexus beskrivning ovan på att det är näst intill omöjligt att tvinga ner innetemp. hos nibe med rumsgivaren visar på att den inre återkopplingsslingan med utegivare har hög förstärkning, desto viktigare att välja rätt kurva.
Troligen har inte IVT högförstärkning i IÅKS och har man då inte integrering i IÅKS får man ett kvarstående reglerfel, vilket skulle förklara varför IVT fungerar dåligt utan innegivare.
Troligen blir det omöjligt att styra en nibe i ett hus, med öppen planlösning, mycket sol in, och utan termostatventiler, med en utegivare på norrsidan, i det extremfallet så ska man kanske välja en placering av utegivaren i en ventilerad huv på solsidan, och ställa in en stor sänkning av VBf på rumsgivaren.
Men om man har rumsgivaren placerad så att den känner av solen och man har ett reglersystem med stark ÅK på innegivaren, i ett hus med sluten planlösning, kommer det att bli kallt i övriga rum.
Det går att göra riktigt avancerade reglersystem till VP (och annars med) med mängder av ställbara parametrar för optimal drift. Frågan är bara om ngn klarar av att ställa in det.
Jag ställer mig inte avvisande till att IVTs reglersystem är bättre än Nibes (som verkar vara ett ganska enkelt men troligen rubust), men argumentationen för eller emot kan ju inte baseras på vad man själv har för pump.
Om man inte har förstått hur de olika systemen arbetar (och tyvärr så saknas fortfarande en detaljerad beskrivning av systemens regler principer) så lär man inte kunna ställa in dem bra.
Det kan även vara så att de har brister i olika situationer så att man ska välja pump efter hus.
Jag citerar mitt första inläg i denna tråd & håller fast vid det jag då skrev!CarMan skrev:
En knäckfråga här var ju just detta med att hantera en situation med kalla nätter och varma dagar. Jag blev lite nyfiken och lusläste manualen.
På en nibepump arbetar även rumsgivaren med gradminutreglering. Man skulle kunna tänka sig att (önska sig?) att rumsgivaren helt kunde nollställa ett underskott men så funkar det inte, som också påpekats tidigar i tråden. Det finns dock något som heter rumskompensation som innebär att givaren tillåts ändra börvärdet på framledning.
En grads avvkelse på inställd rumstemp (på givaren) kan maximalt påverka börvärder VBf med 6 grader. Det framgår inte tydligt i text (och jag har ingen rumsgivare att prova med) men det borde innebära att två grader varmare än önskebärdet minstar VBf med 12grader osv. Det innebär i sin tur att ett gradminutunderskott äts upp väldigt fort. VÄLDIGT fort. Givet detta förstår jag faktiskt inte hur trögheten i pumpens reglering verkligen kan vara ett praktiskt problem.
På en nibepump arbetar även rumsgivaren med gradminutreglering. Man skulle kunna tänka sig att (önska sig?) att rumsgivaren helt kunde nollställa ett underskott men så funkar det inte, som också påpekats tidigar i tråden. Det finns dock något som heter rumskompensation som innebär att givaren tillåts ändra börvärdet på framledning.
En grads avvkelse på inställd rumstemp (på givaren) kan maximalt påverka börvärder VBf med 6 grader. Det framgår inte tydligt i text (och jag har ingen rumsgivare att prova med) men det borde innebära att två grader varmare än önskebärdet minstar VBf med 12grader osv. Det innebär i sin tur att ett gradminutunderskott äts upp väldigt fort. VÄLDIGT fort. Givet detta förstår jag faktiskt inte hur trögheten i pumpens reglering verkligen kan vara ett praktiskt problem.
MathiasS har du möjligen ett exakt namn på din instruktionsbok (det finns ju så många nibe broschyrer).
En bekant har bett mig om hjälp att reglera in hans nibe 1531 eller nåt sånt. Och i hans papper står det bara om hur man ställer in kurvan och kurvförskjutningen inte någonting om gradminuter.
Rörböjaren anser att man ska styra pumpen med termostatventilerna så jag börjar misstänka att det inte finns någon riktig instruktionsbok medskickad.
En bekant har bett mig om hjälp att reglera in hans nibe 1531 eller nåt sånt. Och i hans papper står det bara om hur man ställer in kurvan och kurvförskjutningen inte någonting om gradminuter.
Rörböjaren anser att man ska styra pumpen med termostatventilerna så jag börjar misstänka att det inte finns någon riktig instruktionsbok medskickad.
Styrdatorn i Nibe är så bra gjord så även om man har varma dagar & kalla närrter så klarar utegivaren deta själv (förutsat ett inte solen värmer huset & du har många stro fönster i väster.)
har man extärn värmekälla som värmer huset (solen, braskam in mycke folk på besök...)
så klarar en rätt instalerad inne givar av att kompensera för detta, med mas 1,5 grads av vikelse.
Gradminut reglering är en av dom bästa regler säten för on/off pumpar.
sen var den nån som skrev nåt om att Nibe inte kan knänga kurvan, men det käller ju inte alla Nibes modellar !!!
har man extärn värmekälla som värmer huset (solen, braskam in mycke folk på besök...)
så klarar en rätt instalerad inne givar av att kompensera för detta, med mas 1,5 grads av vikelse.
Gradminut reglering är en av dom bästa regler säten för on/off pumpar.
sen var den nån som skrev nåt om att Nibe inte kan knänga kurvan, men det käller ju inte alla Nibes modellar !!!
Jag har ingen järnkoll på nibes styrning, bara spånade kring vad man kan sluta sig till med det jag visste.
Kompisen har köpt "begagnat" hus. Pumpen har jag tyvärr glömt beteckningen på, men jag tror inte den finns längre, men motsvarar så vitt jag kan bedömma en 1115 8.5 kW (alltså separat varmvatten beredning) och den enda broschyr han har på den är på 8 sidor. Jag laddade ner monterings och skötsel anvisningen till 1115 och ska lusläsa den.
Kompisen har köpt "begagnat" hus. Pumpen har jag tyvärr glömt beteckningen på, men jag tror inte den finns längre, men motsvarar så vitt jag kan bedömma en 1115 8.5 kW (alltså separat varmvatten beredning) och den enda broschyr han har på den är på 8 sidor. Jag laddade ner monterings och skötsel anvisningen till 1115 och ska lusläsa den.
POIU
Kanske jag gjorde ett övertramp då jag skrev (klistrade in)
"Med rumsgivare och ev. volymförstorare samt de grundläggande åtgärderna vid VP-installation (rätt kurva, rätt deltaT, öppna termostater osv.), har du en IVT som fungerar bra med utegivaren på norrväggen. Den fungerar bra med många gäster och levande ljus. Den fungerar bra höst och vår. Den fungerar även bra vid snabba väderomslag. Den fungerar bra på vintern. Det finns stora möjligheter till färre start/stopp än drifttimmar.
Allt detta med samma inställningar året runt"
men det bara följde med av farten, när jag skulle beskriva bristerna. Sorry!
Jag har försökt belysa IVTs, Nibes och Thermias brister i villamiljö. Trådskaparen ville veta vilken pump som var bäst. Kan hända att tråden kommit "off topic" men tror en viss mängd kunskap ändå har utbytts, som trådskapare och besökare har nytta av.
Många svar på de frågor du har finns bland inläggen i tråden t.ex.
"Jag anser gradminuterregleringen har brister, men så länge alla Nibe/Thermia-ägare lovordar regleringen så kommer de väl knappast att förbättra den."
Utegivaren ska väl sitta på norrväggen, och solen har väl lyst så länge jag kan minnas. Öppen planlösning? Det behöver inte vara öppen planlösning för att Nibe-problemet ska göra sig påmind.
Ja, du ger ju också en bild av Nibe som gör det omöjligt att få komfort. Skruva på rumsgivaren morgon och kväll...nja...lite lindrigare än att elda ved.....men...
MATHIAS
Men kom ihåg att ställa tillbaka rumskomp till 3 innan vintern, för med rumskomp 6 är stor risk att du får onödig elpatrondrift.
CARMAN
Att vi VP-nördar kan hitta en "work around" är jag helt övertygad om. Jag tillägnar tid för att hitta en lösning för de övriga 99,5% VP-ägare.
Vi får väl leva med problemen tills inverterpumparna har övertagit marknaden, och då rimligtvis med en helt ny styr.
Jag vill absolut inte påverka de som frågar vilken pump som är bäst, men talar gärna om mina erfarenheter från de pumpar jag jobbat med. Så ingen behöver sjunga för mig. Vilket fabrikat är det här forumet inriktat på?
Kanske jag gjorde ett övertramp då jag skrev (klistrade in)
"Med rumsgivare och ev. volymförstorare samt de grundläggande åtgärderna vid VP-installation (rätt kurva, rätt deltaT, öppna termostater osv.), har du en IVT som fungerar bra med utegivaren på norrväggen. Den fungerar bra med många gäster och levande ljus. Den fungerar bra höst och vår. Den fungerar även bra vid snabba väderomslag. Den fungerar bra på vintern. Det finns stora möjligheter till färre start/stopp än drifttimmar.
Allt detta med samma inställningar året runt"
men det bara följde med av farten, när jag skulle beskriva bristerna. Sorry!
Jag har försökt belysa IVTs, Nibes och Thermias brister i villamiljö. Trådskaparen ville veta vilken pump som var bäst. Kan hända att tråden kommit "off topic" men tror en viss mängd kunskap ändå har utbytts, som trådskapare och besökare har nytta av.
Många svar på de frågor du har finns bland inläggen i tråden t.ex.
Skrev tidigare i tråden:
"Jag anser gradminuterregleringen har brister, men så länge alla Nibe/Thermia-ägare lovordar regleringen så kommer de väl knappast att förbättra den."
Vad är det som är extremt?
Utegivaren ska väl sitta på norrväggen, och solen har väl lyst så länge jag kan minnas. Öppen planlösning? Det behöver inte vara öppen planlösning för att Nibe-problemet ska göra sig påmind.
Håller med dig. Hellre konkreta exempel som visar hur regleringen fungerar, än ett eget tyckande.
Ja, du ger ju också en bild av Nibe som gör det omöjligt att få komfort. Skruva på rumsgivaren morgon och kväll...nja...lite lindrigare än att elda ved.....men...
MATHIAS
Knäckfrågan var väl hur man undviker att Niben startar när det är 1,5° övertemp. Kurva 7, ratt 0, rumskomp 3 och +10 på utegivaren. Ja, vi ger den 6 på rumskomp, men det hjälper inte. Niben kommer att starta. Är det bra?En knäckfråga här var ju just detta med att hantera en situation med kalla nätter och varma dagar. Jag blev lite nyfiken och lusläste manualen.
På en nibepump arbetar även rumsgivaren med gradminutreglering. Man skulle kunna tänka sig att (önska sig?) att rumsgivaren helt kunde nollställa ett underskott men så funkar det inte, som också påpekats tidigar i tråden. Det finns dock något som heter rumskompensation som innebär att givaren tillåts ändra börvärdet på framledning.
En grads avvkelse på inställd rumstemp (på givaren) kan maximalt påverka börvärder VBf med 6 grader. Det framgår inte tydligt i text (och jag har ingen rumsgivare att prova med) men det borde innebära att två grader varmare än önskebärdet minstar VBf med 12grader osv. Det innebär i sin tur att ett gradminutunderskott äts upp väldigt fort. VÄLDIGT fort. Givet detta förstår jag faktiskt inte hur trögheten i pumpens reglering verkligen kan vara ett praktiskt problem.
Men kom ihåg att ställa tillbaka rumskomp till 3 innan vintern, för med rumskomp 6 är stor risk att du får onödig elpatrondrift.
CARMAN
Är det ständigt molnigt med -15° på utegivaren, så kanske utegivaren ensam kan skapa bra komfort. Nu lyser ju solen ibland, och jag har visat att med rumsgivare och 2,5° övertemp inte räcker för att undvika att Niben startar.Styrdatorn i Nibe är så bra gjord så även om man har varma dagar & kalla närrter så klarar utegivaren deta själv (förutsat ett inte solen värmer huset & du har många stro fönster i väster.)
har man extärn värmekälla som värmer huset (solen, braskam in mycke folk på besök...)
så klarar en rätt instalerad inne givar av att kompensera för detta, med mas 1,5 grads av vikelse.
Gradminut reglering är en av dom bästa regler säten för on/off pumpar.
Att vi VP-nördar kan hitta en "work around" är jag helt övertygad om. Jag tillägnar tid för att hitta en lösning för de övriga 99,5% VP-ägare.
Vi får väl leva med problemen tills inverterpumparna har övertagit marknaden, och då rimligtvis med en helt ny styr.
I egenskap av moderator på detta forum har jag glädjen att meddela att detta forum inte är inriktat på något fabrikat alls. De subjektiva uppfattningen om vad forumet har för inriktning styrs av användarna själva och det är därför det är fantastiskt bra att du inte tycker som dom flesta andra här - det skapar en diskussion med fler dimensioner vilket alla tjänar på. Tror jag.Plexus skrev:
Det är inte OPTIMALT att den startar - men spelar det egentligen någon roll? Jag kommer förlora 23:50 SEK på årsbasis (en siffra gripen ur luften) på att pumpen producerar VBf som är 1,5 grader varmare men ännu intressantare är det väl vad som händer men temperaturen inomhus?Plexus skrev:
Detta kommer vara ett större problem i enplansvillan med alla fönster åt söder men ett mindre problem i ett hus med källare där det antagligen fortfarande är ett underskott trots solinstrålning.
Är det bra? Det är tillräckligt bra tycker jag. Pumpen kommer bara gå i några minuter. Vad spelar det för roll egentligen?
Plexus skrev:MATHIAS
Knäckfrågan var väl hur man undviker att Niben startar när det är 1,5° övertemp. Kurva 7, ratt 0, rumskomp 3 och +10 på utegivaren. Ja, vi ger den 6 på rumskomp, men det hjälper inte. Niben kommer att starta. Är det bra?
Men kom ihåg att ställa tillbaka rumskomp till 3 innan vintern, för med rumskomp 6 är stor risk att du får onödig elpatrondrift.
CARMAN
Är det ständigt molnigt med -15° på utegivaren, så kanske utegivaren ensam kan skapa bra komfort. Nu lyser ju solen ibland, och jag har visat att med rumsgivare och 2,5° övertemp inte räcker för att undvika att Niben startar.
Att vi VP-nördar kan hitta en "work around" är jag helt övertygad om. Jag tillägnar tid för att hitta en lösning för de övriga 99,5% VP-ägare.
Vi får väl leva med problemen tills inverterpumparna har övertagit marknaden, och då rimligtvis med en helt ny styr.
Jag kan garantera dig att du inte stält in alla parametrar rätt.
om du behöver rums komp på 3 för at inte få onödig tillskots el så är detta ännu ett täcken på att du valt fel kurva & finjustering.
inna givaren & därmed rumskompenseringen ska bara reglera för den tempökning /minskning som inte ute givaren kan se. så som solstrålning en varm brasa eller om graftig vind kyler ned huset.
Din pump i exelmpet har fel kurva & inegivaren får sköta regleringen, vilket den inte klarar så länge fel kurva är vald, då ingen reglering sker mot inegivaren, utan den gör bara en paralell förskjutning (förövrigt så är 4 standard o inte 3 på rumskomp)
sitter inna givaren nära källan som ger extra värme så väljer man ett lågt värde & tvärtom.
--------------------
den enda gång jag kan se att man får pumpstart, när det inte behövs, är om man har extremt många förnster o solen ligger på kraftigt & huset desutom har en klent radiatorsystem så man måste ha en väldigt hög kurva, då kan pumpen starta. men den stannar då ganska snabt, så huset får inte så mycke nytta av värmen, specielt inte då huset kräver hög värme i dessa system & om det nu gört det så kan denna start se till att man inte behöver tilskotts el när solen försviner.
Plexus vad händer med temperaturen i husets övriga rum om du har en IVT i följande fall:
Rumsgivaren sitter centralt i huset, vilket råkar vara vardagsrummet. Det är tjugograder kallt ute och du har bjudit in 30 gäster samtidigt som du har tänt i braskaminen för att skapa en mysig stämning.
Att VP fortsätter att gå då man har övertemp. enligt innegivaren är ju möjligt att tolka som att värmen inte räcker i övriga rum vid rådande utetemp. .
Utan att kunna Nibes system särskilt bra så vill jag hävda att man ska kapa temperaturtoppar i enskilda rum med termostatventiler.
Den slutsatsen bygger jag på styrsystemets likhet med fastighetssystem.
Innegivaren ska bara putsa lite på styrkurvan, och ska placeras så den blir representativ för rum utan stora värmelaster.
Du/Plexus verkar väldigt kritisk till att niben fortsätter att gå vid övertemp. men är det ett stort praktiskt problem som ger problem med komforten?
Naturligtvis skulle man kunna ha en stupstocks funktion som stänger pumpen vid övertemp. , men den lösningen kan ge olika problem om inte hela reglersystemet är anpassat till det.
Rumsgivaren sitter centralt i huset, vilket råkar vara vardagsrummet. Det är tjugograder kallt ute och du har bjudit in 30 gäster samtidigt som du har tänt i braskaminen för att skapa en mysig stämning.
Att VP fortsätter att gå då man har övertemp. enligt innegivaren är ju möjligt att tolka som att värmen inte räcker i övriga rum vid rådande utetemp. .
Utan att kunna Nibes system särskilt bra så vill jag hävda att man ska kapa temperaturtoppar i enskilda rum med termostatventiler.
Den slutsatsen bygger jag på styrsystemets likhet med fastighetssystem.
Innegivaren ska bara putsa lite på styrkurvan, och ska placeras så den blir representativ för rum utan stora värmelaster.
Du/Plexus verkar väldigt kritisk till att niben fortsätter att gå vid övertemp. men är det ett stort praktiskt problem som ger problem med komforten?
Naturligtvis skulle man kunna ha en stupstocks funktion som stänger pumpen vid övertemp. , men den lösningen kan ge olika problem om inte hela reglersystemet är anpassat till det.
poiu skrev:Plexus vad händer med temperaturen i husets övriga rum om du har en IVT i följande fall:
Rumsgivaren sitter centralt i huset, vilket råkar vara vardagsrummet. Det är tjugograder kallt ute och du har bjudit in 30 gäster samtidigt som du har tänt i braskaminen för att skapa en mysig stämning.
Att VP fortsätter att gå då man har övertemp. enligt innegivaren är ju möjligt att tolka som att värmen inte räcker i övriga rum vid rådande utetemp. .
Utan att kunna Nibes system särskilt bra så vill jag hävda att man ska kapa temperaturtoppar i enskilda rum med termostatventiler.
Den slutsatsen bygger jag på styrsystemets likhet med fastighetssystem.
Innegivaren ska bara putsa lite på styrkurvan, och ska placeras så den blir representativ för rum utan stora värmelaster.
Du/Plexus verkar väldigt kritisk till att niben fortsätter att gå vid övertemp. men är det ett stort praktiskt problem som ger problem med komforten?
Naturligtvis skulle man kunna ha en stupstocks funktion som stänger pumpen vid övertemp. , men den lösningen kan ge olika problem om inte hela reglersystemet är anpassat till det.
STOP
det här med inne givare har inget med regler systemet att göra.
inne givare har man alltid nyta av & man ska inte ha termostater om man har en värmepump med ON/OFF reglering !!!
har man termostater så kommer man att köra på för heg kurva & desutom dra påsig onödigt många starter!
det leder till försemrad verkningsgrad & förkortad livslängd på grejorna.
--------------------------------
om vi åter går till ditt exempel så kan jag direkt säga att man valt fel plasering av inne givaren! det gäller att ha inne givaren på en plats som gör att man får komfort i hela huset.
om nu braskaminen siter i vardagsrummet, så kanska man ska ha inne givaren i en intill liggande hall eller så & om huset inte är så bra på att sprida värmen, så kan man ha termostater i det rum där braskaminen är.
deta gäller alla värmepumpar.
Naturligtvis carman så är givaren felplacerad, men det har varit ett djä... tjötande om att IVT klarar alla värmetillskott och väderomslag utan problem. Och jag har lite svårt att se hur man kan klara både det bästa och sämsta rummet i huset samtidigt med bara styrning med ute och innegivare.
Därför tycker jag att plexus kunde få förklara hur det går till.
(I nån tråd som försvann? var det ytterligare tjat om att nibe inte klarade av solinstrålning)
Jo innegivare har med reglersystemet att göra, men hur den används av reglersystemet varierar med regler utformning, men nu börjar det likna att märka ord. Jag tror vi förstår varandra.
Håller inte riktigt med dig vad gäller termostatventiler. Har man högvärmelast i enstaka rum och en sluten planlösning, så får man antingen acceptera att elementen levererar värme till ett förvarmt rum eller strypa de radiatorerna med termostatventiler och då minska den akumulerande vattenvolymen. Det blir ett val mellan två onda alternativ. Men så långt som möjligt ska man naturligtvis styra med framledningstemperatur.
Därför tycker jag att plexus kunde få förklara hur det går till.
(I nån tråd som försvann? var det ytterligare tjat om att nibe inte klarade av solinstrålning)
Jo innegivare har med reglersystemet att göra, men hur den används av reglersystemet varierar med regler utformning, men nu börjar det likna att märka ord. Jag tror vi förstår varandra.
Håller inte riktigt med dig vad gäller termostatventiler. Har man högvärmelast i enstaka rum och en sluten planlösning, så får man antingen acceptera att elementen levererar värme till ett förvarmt rum eller strypa de radiatorerna med termostatventiler och då minska den akumulerande vattenvolymen. Det blir ett val mellan två onda alternativ. Men så långt som möjligt ska man naturligtvis styra med framledningstemperatur.
Tjötande blir det, när du ställer frågor om saker som redan har besvarats tidigare i tråden.
Tex. din fråga
Mitt inlägg till Mathias på sidan 1
"Komfort får du genom rumsgivare, eller ännu bättre genom termostater på golvslingorna. Termostater är för mig inte kombinerbart med en on/off-värmepump."
Nu har Mathias varken termostater eller rumsgivare, men påstår att han har komfort förutom "några få dagar på våren".
Att rumsgivaren inte kan skapa komfort i samtliga rum är naturligt, och som svar på ditt exempel med -20°, 30 pers och myseld. Med IVT blir kallt som f*n i övriga rum.
Mitt exempel med solinstrålning och rumsgivaren i centrum av huset, har jag svårt att se ett värmebehov då rumsgivaren visar 1,5° övertemp.
Har du också Nibe?