A ajn82 skrev:
Hur ser brandspridning ut i sådana områden?
I princip noll.
Muren och husen är i betong med tak av plåt och det finns ingen vegetation att tala om.

D Dilato skrev:
I civiliserade länder 😇 har man rätt att ha mur för säkerhet och privatliv, och lägsta höjd är 2,4 meter om den ska ha avsedd effekt, avsevärt högre än så inte ovanligt.
Krönt med elstängsel och/eller taggtråd eller inmurat glaskross.
Visst, och så kör man igenom fina kustsamhällen som Gilleleje, Liseleje och Tisvildestrand och åker igenom en korridor av gamla plank…såååå fint

Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Godkänd typ av glas med min och max storlek på individuella krossbitar och hur hårt krosset måste sitta i murkrönet, samt inte minst max skärförmåga per mm² borde väl inte vara så svårt att få in i regelverket 😆
Vi löser det med en branschstandard. Försäkringsbolagen kan driva på så att alla följer den om de vill försäkra sina fastigheter.

• Älska
  • Haha
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Visst, och så kör man igenom fina kustsamhällen som Gilleleje, Liseleje och Tisvildestrand och åker igenom en korridor av gamla plank…såååå fint
Din utsikt är inte mitt problem, vem är du att ställa krav på att ha insyn i andras privata hem?

• Haha
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Din utsikt är inte mitt problem, vem är du att ställa krav på att ha insyn i andras privata hem?
Typisk nyfiken lite grälsjuk svensk?😉😂

• Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I princip noll.
Muren och husen är i betong med tak av plåt och det finns ingen vegetation att tala om.
Såna ställen finns även i Sverige. Dock bara för folk som är inlåsta 😂 men bara med taggtråd på muren. Tror man har inte upptäckt varianten med glaskross än.

• Haha
Frerider och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är voyeur ju

Unikt namn
Alla borde ha golvtilltak-fönster runt om hela huset så att man kan se att inget fuffens pågår?

• Haha
Frerider och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alla borde ha golvtilltak-fönster runt om hela huset så att man kan se att inget fuffens pågår?
Och så ska gardiner, persienner och liknande förbjudas. Annars är det ju meningslöst med golvtilltak-fönster 😉

• Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Och så ska gardiner, persienner och liknande förbjudas. Annars är det ju meningslöst med golvtilltak-fönster 😉
Plus att dessa främjar brandrisken så fler hus med golv till tak fönster😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M Mårten Karlsson skrev:
Hur kan han vara så jävla dum att han bränner "lite" gräs vid en häck, oxh hur dum får man vara när man släpper gasolbrännare vid en brand och springer därifrån utan att ta med den, det är ju hjul på kärran, idiot 🥵🤬🤬
Ja han kunde nog inte hålla två tankar i huvudet samtidigt. Rädda sitt eget skinn först. Grannen kom ju körande förbi och undrade nog om han kunde spola av hans bil när han ändå kom dragandes med vattenslangen 😉

Farstatjej90
Det viktigaste är att man har ett ordentligt bevattningssystem. Finns flera exempel på när sådant räddat huset. Tänk på det!

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det viktigaste är att man har ett ordentligt bevattningssystem. Finns flera exempel på när sådant räddat huset. Tänk på det!
Ja, sprinkler borde vara ett minimikrav för att öht få plantera denna eldfängda thujahäck.
Som medlem i Svenska Thujaförbundet och för bevarande av denna fantastiska växt tillstyrker vi detta 😉

Redigerat:
T Träkirurgen skrev:
Ja, sprinkler borde vara ett minimikrav för att öht få plantera en thujahäck.
Som medlem i Svenska Thujaförbundet och för bevarande av denna fantastiska växt tillstyrker vi detta 😉
Jag tycker att ni i Svenska Thujaförbundet borde åka runt och inspektera alla Thuja häckar, ge lite förelägganden om bot och bättring av skötseln och helt enkelt gräva bort thujorna för dem som ändå inte lyckas hålla dem i nöjaktigt skick.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Jag tycker att ni i Svenska Thujaförbundet borde åka runt och inspektera alla Thuja häckar, ge lite förelägganden om bot och bättring av skötseln och helt enkelt gräva bort thujorna för dem som ändå inte lyckas hålla dem i nöjaktigt skick.
Det förbundet startades här ikväll och jag har tillsatt mig själv som ordförande 😆 Men för att åstadkomma detta behöver vi bli fler

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.