17 078 läst ·
110 svar
17k läst
110 svar
Tujahäckar brandfara?
Medlem
· Stockholms
· 174 inlägg
Man kan ju alltid googlaL lbgu skrev:Jag tvivlar på att du kan hitta särskilt många fall (ens något?) där ett hus i Sverige brunnit ner tack vare att en thuja spritt branden från grannfastigheten.
Så om man formulerar det så här. Det är betydligt större sannolikhet att en mobilladdare gör att huset brinner ned än att en Thuja orsakar det. Och ska man förbjuda saker borde man kanske koncentrera sig på de farligaste först. Observera att jag på inget sätt vill att mobilladdare förbjuds, jag menar bara stt det vore absurt att förbjuda något som är väldigt mycket ofarligare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häckar fyller en viktig funktion. Vart skulle man annars ta sig om inte de fanns 😉
Nej, men jag skrev växtlighet i mitt inlägg, eller hur? Och jag skrev inget om förbud heller. Buxbom, gran, en,torr liguster etc brinner väldans bra, och kanske är vettigt att inte ha det nära hus oavsett sort. Flera nyhetsartiklar anger att det varit nära att hus tagit eld, men bara resulterat i svedd träpanel. och det tack vare snabb släckinsats.L lbgu skrev:
Jag tog väl för givet att det handlade om Thujahäckar, så ber om ursäkt för det.T Television_Set skrev:Nej, men jag skrev växtlighet i mitt inlägg, eller hur? Och jag skrev inget om förbud heller. Buxbom, gran, en,torr liguster etc brinner väldans bra, och kanske är vettigt att inte ha det nära hus oavsett sort. Flera nyhetsartiklar anger att det varit nära att hus tagit eld, men bara resulterat i svedd träpanel. och det tack vare snabb släckinsats.
Blir rätt tråkiga tomter ifall man ska följa ditt råd. Asfalterad tomt låter som alternativet för den som vill maximera tryggheten.
Tvärtom.N Nanna62 skrev:
Inte har jag råd att bo så trångt och tätt.
Här kostar det
Åkermark ca 50 kkr ha
Skogsmark med skaplig skog ca 75kkr ha
Kan köpa mark för under en halv miljon, sätta huset i mitten och ha 150 meter fritt åt alla håll.
Jag kollade på det norska klippet och där ser man att det brinner med ordentliga flammor, samt - lite oroande - han lämnade kvar gasoltuben när han sprang iväg.Marlen Eskilsson skrev:
Denna är ju en klassiker, särskilt tanten som skriker allehanda okvädningsord till mannen! 😆