22 463 läst ·
173 svar
22k läst
173 svar
Tujahäckar brandfara?
Man brukar ju i USA prata om att växtlighet nära hus är en av den stora anledningen till att bränder får sånna förlopp i bebygda områden.Claes Sörmland skrev:
Såg att man funderar över om just talrika tujahäckar kan ha förvärrat brandförloppet i bostadsområdet som brann ned så förödande i Norge. Och just tujahäckar är väl ofta förknippade med tät småhusbebyggelse och inte minst radhus och parhus.
Borde vi dra ned på planteringen av tuja i dessa sammanhang av brandskyddsskäl?
[länk]
(Även DN har plockat upp denna nyhet.)
Alla buskar och planteringar med brännbart material brinner enormt när det är torrtider.
Torrtiderna beror i allt större omfattning på klimatet.
Men brändernas förlopp och att fastigheter brinner ner beror i stor utsträckning på hur vi bygger och tomtplaneringen
I en del branddrabbade områden i USA så tänker man nu kring minimumgräns från hus med organiskt brännbart.
Fanns det inte en sång för många, många år sen, om kalsonger "med asbest i baken och brandsäker resår"?T Träkirurgen skrev:
Fast det går väl inte idag, då asbest utlöser allmän panik så fort det ens nämns.
Risken är väl att växter i tomtgräns förbjuds, har väl skavt hos byggnadsnämnden att folk kunnat göra som de vill där.
Själv hade jag hellre sett att det blev obligatorisk med 2m hög ordentlig mur i tomtgräns. Slipper anlägga thuja häckar pga insyn, och en riktig mur brinner inte.
Själv hade jag hellre sett att det blev obligatorisk med 2m hög ordentlig mur i tomtgräns. Slipper anlägga thuja häckar pga insyn, och en riktig mur brinner inte.
Redigerat:
Hur kan han vara så jävla dum att han bränner "lite" gräs vid en häck, oxh hur dum får man vara när man släpper gasolbrännare vid en brand och springer därifrån utan att ta med den, det är ju hjul på kärran, idiot 🥵🤬🤬Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 715 inlägg
Panik gissar jag?
I civiliserade länder 😇 har man rätt att ha mur för säkerhet och privatliv, och lägsta höjd är 2,4 meter om den ska ha avsedd effekt, avsevärt högre än så inte ovanligt.A ajn82 skrev:
Krönt med elstängsel och/eller taggtråd eller inmurat glaskross.
Redigerat: