23 611 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Tujahäckar brandfara?
Det är ett ofog med dessa tuja häckar, växer sig flera meter höga. Så kan vi inte ha det i våra bostadsområden, så därför har jag bestämt mig att föregå med gott exempel och planterar ett par Sequoia varianter istället.
Men vill bara hjälpa dig att komma igång med aktiviteter i din nya förening. 😉T Träkirurgen skrev:
Jag förordade ju ett körkort för att få äga thujor men med nitiska inspektioner från dig och dina följare kommer vi kanske komma till rätta med förfulningen av villaidyllen.
Lyckas du driva upp det till hundra plus meter vore det en prydnad för ditt bostadsområde.A ajn82 skrev:
Tillsynen och efterlevnaden av dessa stipulerade regler borde kunna skötas av våra skattefinansierade tjänstemän/ byråkrater 🤔H Harmagedon skrev:
En lysande idé. Dock så är det högst osannolikt att den skulle ha någon större potential i vårt bistra klimatA ajn82 skrev:
Ja, kunde man få bidrag till en kameluppfödning i stadsdelen Angered /Göteborg så varför inte 🐫H Harmagedon skrev:
Skattemiljon går till gigantiskt kamel-projekt i Göteborg
Ett planerat kamelcenter i Angered har fått bidrag på över en miljon, och trots att det fortfarande saknas bygglov har pengar redan gått till staket, utlandsresor och importerad kamelmjölk. Mjölken marknadsförs med påstådda hälsofrämjande egenskaper, något som inte är tillåtet.
Redigerat:
Jösses, fördelen med att kissa i skogen är ju att man bara kan dra ner brallorna. Inte torka = slippa tvätta händerna. Sen kan man bada eller duscha senare (fastän man är en ko hrmpf kvinna menar jag). 🤓T Träkirurgen skrev:Den sista stollen är inte född än. Det gäller att tänka efter före!
21-åring från Stockholm kissade i skogen – startade skogsbrand: ”Tänkte inte efter”
Toabesöket i skogen ledde till en skogsbrand.
Nu åtalas en ung kvinna.
juli i år slog två vänner läger på en ö efter en kanottur i trakterna kring Helgerum i Västerviks kommun.
En av de två kompisarna, en ung kvinna, kissade sedan i skogen och tände eld på toalettpapperet efteråt.
Men just den dagen var det ”extremt hög brandrisk” och elden spred sig – först till en buske och sedan vidare.
Kompisarnas släckningsförsök misslyckades och de larmade räddningstjänsten. Efter att branden släckts visade det sig att en yta på ungefär en halv fotbollsplan hade brunnit. Det konstaterades även risk för en betydligt större skogsbrand, med såväl bebyggelse som kraftledningar i närheten, enligt räddningstjänstens utlåtande.
Nu står kvinnan åtalad för allmänfarlig vårdslöshet.
Den unga kvinnan, som i förhör har sagt att att hon är utbildad inom friluftsliv och agerade av vana, har erkänt.
Jag tänkte inte efter, säger hon i förhör.