A Artemisia skrev:
Jösses, fördelen med att kissa i skogen är ju att man bara kan dra ner brallorna. Inte torka = slippa tvätta händerna. Sen kan man bada eller duscha senare (fastän man är en ko hrmpf kvinna menar jag). 🤓
Det sjuka är ju att hon började svamla om någon utbildning i friluftsliv hon påstod att hon hade.
Som att man skulle behöva gå en kurs för att utföra sina behov i skogen.
Trodde nog att de flesta lärt sig det i tidig ålder eftersom 'nöden har ingen lag'. Att använda t.ex. löv och mossa är inte precis raketforskning. Men idag ska man ha utbildning för det.

Men något har hänt med folk. Utan någon vetenskap i ryggen så är min uppfattning att det någon gång under säg de senaste 20-30 åren blivit mycket vanligare att det ligger toalettpapper i terrängen på platser där det är mycket friluftsliv. Så uppenbarligen är det i mångas rutin att ta med sig toapapper när de ska ut i skogen. Frågan är väl bara varför detta hänt, toapapper har ju funnits betydligt längre tid. Att värnplikten i princip upphörde under 90-talet kanske har någon betydelse. Då lärde sig åtminstone männen hur man gjorde och de kanske vidareförde denna kunskap till fruar/barn när de var ute i skogen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det sjuka är ju att hon började svamla om någon utbildning i friluftsliv hon påstod att hon hade.
Trodde nog att de flesta lärt sig det i tidig ålder eftersom 'nöden har ingen lag'. Att använda t.ex. löv och mossa är inte precis raketforskning. Men idag ska man ha utbildning för det.

Men något har hänt med folk. Utan någon vetenskap i ryggen så är min uppfattning att det någon gång under säg de senaste 20-30 åren blivit mycket vanligare att det ligger toalettpapper i terrängen på platser där det är mycket friluftsliv. Så uppenbarligen är det i mångas rutin att ta med sig toapapper när de ska ut i skogen. Frågan är väl bara varför detta hänt, toapapper har ju funnits betydligt längre tid. Att värnplikten i princip upphörde under 90-talet kanske har någon betydelse. Då lärde sig åtminstone männen hur man gjorde och de kanske vidareförde denna kunskap till fruar/barn när de var ute i skogen.
Utbildning ja, den största bristen verkar vara sunt förnuft.

Unikt namn
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tjejen kanske borde ta det bruna kortet. 💩
[länk]

Skitpappersproblemet finns ju överallt nunera. På rastplatser längs motorvägen tex. Går man 1meter in i skogen så är det ett fält av skithuspapper där. Så man kan ju inte rasta ungarna utan att ta på sig stövlar först... 🤢
Folk är helt odugliga.
Precis vad jag tänkte ta upp. Just rastplatsen har tappat sin funktion som det en gång var tänkt.

Unikt namn
T Träkirurgen skrev:
Precis vad jag tänkte ta upp. Just rastplatsen har tappat sin funktion som det en gång var tänkt.
Det sjukaste är ändå att det finns toa-byggnad på flera av dessa, ändå ska pappersmaffian ut i skogen och skräpa ner.

• Gilla
Träkirurgen och 1 till
  • Laddar…
R revi skrev:
Alla barrträd är brandfarliga och skall hållas så långt borta
från bebyggelse som möjligt
Håll dom borta från skogen också så slipper vi skogsbränder…

• Gilla
revi
  • Laddar…
L lbgu skrev:

Hon kanske gick utbildningen på Östermalm. Finns inte så mycket skog där.

D DanielSt81 skrev:
Hon kanske gick utbildningen på Östermalm. Finns inte så mycket skog där.
Finns väl lite parker där de kan träna sig i att torka röven med löv ;)

Fast allvarligt så är problemet att folk tror att utbildning hjälper när det ofta stjälper istället. En normal människa går ju inte en utbildning för att man ska lära sig tälta i skogen eller vad nu denna utbildning ska ge. Det är snarare en varningssignal när folk börjar gå utbildningar för saker som aldrig tidigare ansetts behöva någon utbildning. Utbildningshysterin kostar samhället enorma summor, en stor kostnad är att man förlängt barndomen upp till 25årsåldern.

Förr var folk redo att leva självständigt och skapa familj i 18-20 årsåldern. Idag är det 25+ som gäller för många. Får rätt stor effekt på antalet produktiva år samt barnafödandet.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Tuja hör inte hemma i Svenska trädgårdar, stilmässigt åt h-vete, importerat som borde förbjudas, passar troligen bäst där det kommer ifrån

• Gilla
Eld
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Tuja hör inte hemma i Svenska trädgårdar, stilmässigt åt h-vete, importerat som borde förbjudas, passar troligen bäst där det kommer ifrån
Antar att du menar de två sorterna av Tuja som vi främst använder till häckar. Jag är inte särskilt förtjust i dessa heller, speciellt när häckarna blir alltför höga eller ovårdade. Men att döma ut Tuja som art är väl överdrivet? Det finns så många småväxta och tjusiga sorter av Tuja som är mycket odlingsvärda och det kommer ständigt nya sorter från Nordamerika som är Tujans hemland.

Övervägande delen av våra trädgårdsväxter och frön är importerade.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Jag tycker tuja som häck och solitär passar utmärkt i 60-till 90-talens täta radhus, kedjehus och miljonprogramsvillor. De är så tidstypiska för denna typ av bebyggelse att det skulle kännas märkligt utan dem där, som om någonting fattas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det är väl bara jag då, och jag inser att den jag själv har också hämtats utifrån, fast från annat håll, och även länge sedan så lite mer tradition kanske man kan säga

Häckkaragan, Caragana arborescens, vilken också kallas sibirisk ärtbuske är en växtart i familjen ärtväxter. Arten infördes på 1740-talet till Sverige från Sibirien av Linnes vän Sten Carl Bielke och lärjungen Pehr Kalm

Sedan finns det ju den här sidan som jag tycker redovisar lämpliga och fina häckväxter för svenska trädgårdar: https://www.bokhack.se/2025/12/08/basta-hackvaxter-svenska-tradgardar/

Men det är klart, fördel är det ju om man då även har en kåk som passar därtill

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skulle vi förbjuda allt som importeras så skulle nog bland annat mataffärerna vara ganska tomma. Och vilka bilar ska man köra då? Finns ju inte ett enda svenskt bilmärke kvar. Men det skulle i och för sig vara ganska bra om en del bilar skulle försvinna från gatorna.

• Gilla
Grönamarie
  • Laddar…
Jag har personligen inget emot import. Jag bara tyckte och tycker fortfarande att det finns mycket vackrare och bättre passande häckväxter här i svenska trädgårdar än tuja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.