24 044 läst ·
216 svar
24k läst
216 svar
Tujahäckar brandfara?
Även Buxbom är vansinnigt brandfarlig. Har en i torpet och när jag klippte ner den så slängde jag kvistarna på brasan, höll fan på att bli av med ögonbrynen…
Förbjud trähus inom detaljplanerat område. Tänk vad som skulle hända vid ett krig. Efter en vecka med drönarsvärmar så skulle det inte finnas någon samlad bebyggelse med enfamiljshus kvar i Sverige.
Den sista stollen är inte född än. Det gäller att tänka efter före!
21-åring från Stockholm kissade i skogen – startade skogsbrand: ”Tänkte inte efter”
Toabesöket i skogen ledde till en skogsbrand.
Nu åtalas en ung kvinna.
juli i år slog två vänner läger på en ö efter en kanottur i trakterna kring Helgerum i Västerviks kommun.
En av de två kompisarna, en ung kvinna, kissade sedan i skogen och tände eld på toalettpapperet efteråt.
Men just den dagen var det ”extremt hög brandrisk” och elden spred sig – först till en buske och sedan vidare.
Kompisarnas släckningsförsök misslyckades och de larmade räddningstjänsten. Efter att branden släckts visade det sig att en yta på ungefär en halv fotbollsplan hade brunnit. Det konstaterades även risk för en betydligt större skogsbrand, med såväl bebyggelse som kraftledningar i närheten, enligt räddningstjänstens utlåtande.
Nu står kvinnan åtalad för allmänfarlig vårdslöshet.
Den unga kvinnan, som i förhör har sagt att att hon är utbildad inom friluftsliv och agerade av vana, har erkänt.
Jag tänkte inte efter, säger hon i förhör.
21-åring från Stockholm kissade i skogen – startade skogsbrand: ”Tänkte inte efter”
Toabesöket i skogen ledde till en skogsbrand.
Nu åtalas en ung kvinna.
juli i år slog två vänner läger på en ö efter en kanottur i trakterna kring Helgerum i Västerviks kommun.
En av de två kompisarna, en ung kvinna, kissade sedan i skogen och tände eld på toalettpapperet efteråt.
Men just den dagen var det ”extremt hög brandrisk” och elden spred sig – först till en buske och sedan vidare.
Kompisarnas släckningsförsök misslyckades och de larmade räddningstjänsten. Efter att branden släckts visade det sig att en yta på ungefär en halv fotbollsplan hade brunnit. Det konstaterades även risk för en betydligt större skogsbrand, med såväl bebyggelse som kraftledningar i närheten, enligt räddningstjänstens utlåtande.
Nu står kvinnan åtalad för allmänfarlig vårdslöshet.
Den unga kvinnan, som i förhör har sagt att att hon är utbildad inom friluftsliv och agerade av vana, har erkänt.
Jag tänkte inte efter, säger hon i förhör.
Vi har just blivit av med kontrollen av brandskydd på majoriteten av alla uthus i villaområden samt fått ganska rejäla ytterliga möjlighetet att bygga plank så att förbjuda Tuja på grund av brandskyddsskäl blir svårt att motivera.
Idag kan majoriteten av alla villatomter få en, eller nära på, kontinuerlig träbebyggelse i någon form.
Idag kan majoriteten av alla villatomter få en, eller nära på, kontinuerlig träbebyggelse i någon form.
Ett helt plank är dock mycket mindre benäget att brinna jämfört med en thuja häck.
Den lättantännliga delen i en Thuja är väl gissningvis om den snustorra delen innanför det gröna ytterskalet, fullt av småkvistar.
Alla som gjort upp en eld har fått erfara att man behöver anstränga sig lite för att få fyr på de större släta träbitarna (som kan liknas vid planket), man börjar med små torra bitar och/eller näver som brinner hastigt men kort som får tända de större bitarna.
Den lättantännliga delen i en Thuja är väl gissningvis om den snustorra delen innanför det gröna ytterskalet, fullt av småkvistar.
Alla som gjort upp en eld har fått erfara att man behöver anstränga sig lite för att få fyr på de större släta träbitarna (som kan liknas vid planket), man börjar med små torra bitar och/eller näver som brinner hastigt men kort som får tända de större bitarna.
Och du tror att alla har råd att bo som du, med några hundra meter till godo? Måste vara skönt att leva i din värld.P Pligg85 skrev:
Är detta "vi som hatar tujor"-klubben? Men tanke på hur branden startade känns det mer som vi borde förbjuda korkade karlar.
De flesta som bor i trånga villakvarter kring större städer skulle kunna bo mycket billigare ifall de bodde i ett hus utan nära grannar, men det krävs att de orka masa sig ut lite från stan. Så vill man bo tätt så får man stå ut med den högre brandrisken.N Nanna62 skrev:
Sen kan man ju undra hur många hus som brunnit ner p.g.a. thujor. Jämför man antalet med de som brunnit ner p.g.a. mobilladdning så tror jag att mobilladdare borde förbjudas före thujor ifall man verkligen brydde sig om brandrisk.
Nu kommer vi ju så som det ser ut i nuläget med de förutsättningar som finns inte helt kunna undvika bränder. Om det så beror på åsknedslag, torktumlare, glappkontakt eller grillning med mera.G Grönamarie skrev:
Då är det väl bra om man i varje fall inte placerar lättantändliga anordningar (thujahäckar, bensindunkar osv) mellan bostadshusen i onödan.
Nej.Claes Sörmland skrev:
Såg att man funderar över om just talrika tujahäckar kan ha förvärrat brandförloppet i bostadsområdet som brann ned så förödande i Norge. Och just tujahäckar är väl ofta förknippade med tät småhusbebyggelse och inte minst radhus och parhus.
Borde vi dra ned på planteringen av tuja i dessa sammanhang av brandskyddsskäl?
[länk]
(Även DN har plockat upp denna nyhet.)
Ungefär samma sak som att sluta bygga trähus.. för att de brinner ner lättare än de som är byggda i sten.
Nja, knappast jämförbart. Här handlar det ju inte om hur branden uppstod utan om hur den kunde spridas så snabbt, och över så stora ytor. Mobilladdare som börjar brinna i en villa är en rätt isolerad brand.L lbgu skrev:De flesta som bor i trånga villakvarter kring större städer skulle kunna bo mycket billigare ifall de bodde i ett hus utan nära grannar, men det krävs att de orka masa sig ut lite från stan. Så vill man bo tätt så får man stå ut med den högre brandrisken.
Sen kan man ju undra hur många hus som brunnit ner p.g.a. thujor. Jämför man antalet med de som brunnit ner p.g.a. mobilladdning så tror jag att mobilladdare borde förbjudas före thujor ifall man verkligen brydde sig om brandrisk.
Sen är det ju rätt märkligt att det finns krav på brandklassade väggar och fönster om bostadshus är nära varandra, men inga krav på placering av växtlighet.
Jag tvivlar på att du kan hitta särskilt många fall (ens något?) där ett hus i Sverige brunnit ner tack vare att en thuja spritt branden från grannfastigheten.T Television_Set skrev:
Så om man formulerar det så här. Det är betydligt större sannolikhet att en mobilladdare gör att huset brinner ned än att en Thuja orsakar det. Och ska man förbjuda saker borde man kanske koncentrera sig på de farligaste först. Observera att jag på inget sätt vill att mobilladdare förbjuds, jag menar bara stt det vore absurt att förbjuda något som är väldigt mycket ofarligare.
Jag tror att det har att göra med vår nära historia att göra. Det var liksom vanligt bondförnuft att man höll växtlighet som t ex buskar och träd borta från marken närmast husen. Historiskt har det skett helt naturligt eftersom man helt enkelt behöver detta att elda med. Kvar blev t ex ett enda stort vårdträd på gården medan resten gick till bränsle.T Television_Set skrev:
Men idag har vi ju kastat loss från vår enkla bonnabakgrund och bor urbant. Tujahäcken är ju det svenska planket i tättbebyggda områden eftersom myndigheter och förståsigpåare inte gillar plank och murar. Det man löser samma urbana problem med i andra länder.