Det är inget bygglov för en 10 meter hög häck i planlagt område men att bygga lote insynsskydd med plank kräver bygglov.

Gör det enklare att bygga insynsskydd utan bygglov så kommer säkert många välja ansra alternativ än barrväxter

• Gilla
redarn och 2 till
  • Laddar…
P
Finns väl många både häckar och annat i villaområden som brinner jäkligt bra om man är helt utan konsekvenstänk och kör gasolbrännare för nära...

Felet är egentligen inte vilken häck man råkar ha utan oförstånd med att elda ogräs med gasolbrännare..och total avsaknad av förmåga att se riskerna

Finns väl mycket växter träd och buskar som ska totalförbjudas om nu tuja skulle vara grundproblemet..

Ska vi förbjuda granhäckar och äldre risiga granar också då dom är också rätt enkla att få att brinna.. Alla häckar där det samlas torrt enkelt antändbart material inne i häcken är ju högrisk för brand

Nej många som ogillar tuja häckar och här fick en till grej att försöka förbjuda reglera eller minska antalet

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag ser ingen, varken TS eller någon annan här som seriöst förespråkar ett förbud mot tujahäckar. Några, inklusive mig själv, säger skämtsamt att de borde förbjudas för att de är ”fula”. Men för egen del är det iallafall inte seriöst menat. Det finns en massa grejer folk håller på med i sina trädgårdar som är både brandfarligt och fult men förbud är inte en särskilt framkomlig väg att gå. Om det nu är så att just tuja är ett större problem än något annat borde det synas på försäkringsbreven snart.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Jag ser ingen, varken TS eller någon annan här som seriöst förespråkar ett förbud mot tujahäckar. Några, inklusive mig själv, säger skämtsamt att de borde förbjudas för att de är ”fula”. Men för egen del är det iallafall inte seriöst menat. Det finns en massa grejer folk håller på med i sina trädgårdar som är både brandfarligt och fult men förbud är inte en särskilt framkomlig väg att gå. Om det nu är så att just tuja är ett större problem än något annat borde det synas på försäkringsbreven snart.
Mitt inlägg var mest menat som en gliring åt dem som tycker thuja är snyggt. Jag skulle aldrig drömma om att vilja förbjuda det. Att lagstifta mot dålig smak funkar inte. De försök i den riktningen som har gjorts historiskt har inte varit lyckade.

• Gilla
  • Haha
revi och 1 till
  • Laddar…
U
MSB har ju släppt information om detta tidigare. Dock i relaterat till skog och inte fokus på villaträdgårdar. Men en tallskog brinner 2-5x fortare en än björk eller asp skog.

https://rib.msb.se/filer/pdf/30736.pdf

Skogsndustrierna har ju lite skapat sårbarheten själva när de odlat sina tall och gran bestånd utan att blanda in lövträd i skogarna. För att maximera sin avkastning.
Inte konstigt att det är samma för villaägare. men inställer för ekonomisk avkastning har man gjort det för att vinna mot insyn vintertid och lättsköttsel.

Personligen gillar jag lövhäck. På sommaren skymmer det insyn och på vintern när jag ändå inte hänger i trädgården så blir växterna glesa och släpper igenom mer ljus i en annars mörk årstid.

• Gilla
revi
  • Laddar…
Men lyckas vi med att lagstifta bort thujan så tycker jag att vi borde få till ett par förbud till…Foppa-toffel, tatueringar med barnens namn, studsmattor, över-mark pool, de där hiskliga klistermärkena folk sätter på sina soptunnor som ska se ut som klematis…listan kan bli hur lång som helst.

• Gilla
  • Haha
revi och 1 till
  • Laddar…
Q
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Borde vi dra ned på planteringen av tuja i dessa sammanhang av brandskyddsskäl?
Borde vi dra ner på byggen av trähus, till fördel av tegel och stenhus och
H Harmagedon skrev:
Försäkringsbolagen kommer säkert att räkna på det iallafall.
låta försäkringar räkna om premier för dessa?

P s. Jag provocerar bara lite thujahatarna 😂 Ledsen, thujan är snygg och håller på att bli allt mer populär..

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[video]
Tom Erik Augestad skulle bränna ogräs med gasol nära sin thujahäck. Han delade videon för att varna andra. [länk]
Som många fel innan och efter att branden startat. Tur att gasolflaskan inte exploderade. Hoppas hans fru sköter adventljus i år.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Tänk om det var enklare att föra upp en liten stenmur med tillhörande vallgrav av brandsäkerhetsskäl iställe för alla vedervärdiga barr-häckar som finns överallt.

Kanske något för mur-hatarna på bygglovsavdelningarna att fundera över.
Bygglovsbefria mur och vallgrav med vindbrygga.

Det är inte så att jag tycker att något försäkringsbolag borde ta en särskild thuja-kostnad. Jag tänker mest att försäkringsbolag brukar vara bra på att räkna på risker och vilja ta betalt för sånt de anser höjer risken. Så om thuja är något som verkligen ökar risken för att hus brinner ner tänker jag att det kommer synas på kostnaderna för villa-försäkringar.

P
Ja en stor orsak till hur populär tuja är beror ju på behoven av att fixa insynskydd och att dom flesta plank och andra lösningar är omöjliga eller svåra för dom kräver bygglov medans växter och träd är oreglerade och flera meter hög tuja häck är lovlig och utan åtgärd från bygglovsadelningen..

Ibland vore det kanske klokare att låta folk bygga insynskydd på andra vis utan bygglov eller med en simplare process så skulle det inte krylla av tuja häckar i tomtgräns

• Gilla
revi
  • Laddar…
Alla barrträd är brandfarliga och skall hållas så långt borta
från bebyggelse som möjligt

H Harmagedon skrev:
Så om thuja är något som verkligen ökar risken för att hus brinner ner tänker jag att det kommer synas på kostnaderna för villa-försäkringar.
Kommer att göra under för grannsämjan när folk får högre försäkringspremier för att grannen planterat en häck.

Första gången jag gick "Heta arbeten" så berättade brandmannen som höll i utbildningen att han lyckats få fyr på en hög thuja som stod intill husväggen, det var bara att ringa efter brandkåren och sedan stå ut med lite tråkningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.