9 623 läst ·
72 svar
10k läst
72 svar
Tujahäckar brandfara?
Faktum är att grön och frodig thuja brinner bättre än en torr...A Alexn72 skrev:Det är ganska många häckar som är brandbomber om de tillåts växa sig stora.
Bara att sticka in huset i häcken och kolla...
Torrt och kvistigt=var försiktig med elden.
Grönt och frodigt= svårare att få eld på.(men inte omöjligt)
Videon ovan är skrämmande för att han skulle inte få använda gasolbrännare.
Att varken ha vattenslang, brandsläckare eller sand och ändå bränna vid en häck...
..... shit det brinner.... bäst att låta gasolflaskan stå kvar 40cm från elden.....🤔
Ahh nu vet jag äntligen hur jag blir av med det där satans riset, inga mikroorganismer vill ju jobba med tujariset. Det ligger där lika grönt 3 år senare om man inte kör det till tippen. Försökte kompostera det, men helt värdelöst. Gasolbrännare is the shit helt enkelt!! 👍jag tackar gladeligen för tippset och inväntar bara en extra varm dag så det är helt torrt.
Det skulle nog vara bättre om norrmännen valde syren av brandskäl istf tuja men syren är ju minsann klassad som invasiv och helt förbjuden i Norge så den går bort.Claes Sörmland skrev:
Såg att man funderar över om just talrika tujahäckar kan ha förvärrat brandförloppet i bostadsområdet som brann ned så förödande i Norge. Och just tujahäckar är väl ofta förknippade med tät småhusbebyggelse och inte minst radhus och parhus.
Borde vi dra ned på planteringen av tuja i dessa sammanhang av brandskyddsskäl?
[länk]
(Även DN har plockat upp denna nyhet.)
Inte bara tuijahäckar kan brinna utan också många gasolgrillar/utekök som gör att brandkåren inte går in mellan brinnande hys utan sprutar varten från håll. Explosionsrisk! Det sa brandkåren om vinterupplaget av båtar på klubben. Om det brinner står man på håll och sprutar vatten och låter det brinna och gasoltuberna smälla.Claes Sörmland skrev:
Såg att man funderar över om just talrika tujahäckar kan ha förvärrat brandförloppet i bostadsområdet som brann ned så förödande i Norge. Och just tujahäckar är väl ofta förknippade med tät småhusbebyggelse och inte minst radhus och parhus.
[länk]
Häckar av lövträd är ju betydligt brandsäkrare tex syren än jujahäckar. Samma sak gäller vid skogsbrand om det är lövskog eller blandskog. Ett problem med jujahäckar är att dom ofta är 2-3m höga och då är man uppe i höjd med takfoten som ur brandsynpunkt är väldigt känslig.Claes Sörmland skrev:
[länk]
Tujahäckar är bra och fyller en funktion. Som mångårig medlem i Svenska Tujasällskapet lntygas härmed detta😉.
Passar på att bifoga en nytagen bild av mitt mästerverk som i dagarna står och väntar på en liten putsning.
Passar på att bifoga en nytagen bild av mitt mästerverk som i dagarna står och väntar på en liten putsning.