Jag har ett hus med krypgrund på läge nära vatten och det är därför lite fuktigt. I krypgrunden finns installerat en avfuktare Corroventa. Bra grejor, håller krypgrunden i bra skick, men tar ganska mycket energi. Tar nära 1 kw/h och framförallt den "varma" delen av året går den ganska mycket. Jag har kollat på olika alternativ att förbättra krupgrunden. Ytmässigt pratar vi om ca 80 m2. Trygghetsvakten har en sorts folie man lägger på botten och drar uppen bit på "väggarna" d v s grundmuren. Någon som har lagt denna? erfarenheter? har äcen funderat på att torrsuga och blåsa in tvättad singel. Jag tror (?) att jag borde torrsuga först om jag ska blåsa in singel, men behöver egentligen inte göra det p g a höjden. Jag skulle få plats med det ändå. Om jag blåser in singel, har jag förstått att jag isolerar ovanpå denna och allra överst har jag åldersbeständig plast (mot uppstigande markfukt). Erfarenheter?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
OK, låter bra. Installerade ni "allt" på en gång, d v s både avfuktare och isolering? Jag har avfuktaren (installerad), och det fungerar iofs bra men jag undrade lite om en isolering kunde hjälpa energiåtgången? Det beror ju förstås helt på hur mycket avfuktaren drar när den avfuktar, vilket i sin tur beror av fuktighet etc.Åsa Lund skrev:
Det är ju rätt meningslöst att köra avfuktare om det kommer in markfukt underifrån hela tiden
Kolla punkt 6 här https://www.byggahus.se/renovera/atgarda-fukt-krypgrunden
Kolla punkt 6 här https://www.byggahus.se/renovera/atgarda-fukt-krypgrunden
Redigerat:
Har inte undersökt marken under plasten (sådan finns det dock), men skulle inte tro att det är makadam utan i bästa fall något slags grus. Men som sagt det är plast, och ingen isolering...Åsa Lund skrev:
Det framgick inte att du hade plast...S sepani skrev:
Mest verkar det som du har en energislukande avfuktare?
Denna har effekt kring 300W, alltså en tredjedel av din nuvarande https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/
Åsa Lund skrev:
Woods brukar vara bra grejer, ska följa upp. Jag har enligt bild kompletterat med Home vision. Enligt specifikation ska den vara ”en av marknadens energisnålaste”. Det är därför jag funderar på om isolering är det som saknas.Åsa Lund skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din avfuktare kommer alltid dra ca 1000 W. För att minska energiåtgången så behöver du minska gångtiden. Det gör du genom att minimera fukttillskottet och/eller höja temperaturen i grunden. Se till så att plasten är hel och täcker hela marken. Är den gamla dålig kan du bara lägga en ny ovanpå. Ovanpå det kan du lägga exempelvis betongtäckmatta eller den där krypgrundsisoleringen som trygghetsvakten har. Båda är samma sak men betongtäckmatta är något billigare. Har man mycket plats och slätt underlag kan man isolera med cellplast med (tänk modern varmgrund). Jag har även varit i grunder med mineralullskivor på marken men då är det väldigt otrevligt att krypa omkring där nere.
Den Woods som tipsas om är en annan typ av avfuktare (kylavfuktare) och den har ingen möjlighet att kopplas till kanalsystem eller för att skapa undertryck i grunden. Då behöver man ytterligare fläktar som komplement om man har större grund eller problem med radon eller lukter från syllar och dylikt
Den Woods som tipsas om är en annan typ av avfuktare (kylavfuktare) och den har ingen möjlighet att kopplas till kanalsystem eller för att skapa undertryck i grunden. Då behöver man ytterligare fläktar som komplement om man har större grund eller problem med radon eller lukter från syllar och dylikt
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Men kostnaden för att installera trygghetsvakten med allt vad det innebär mot att Corroventas avfuktare går högt räknat 2500 timmar per år framför allt då man (om man har rörligt elpris) inte betalar mycket för elen.S sepani skrev:Jag har ett hus med krypgrund på läge nära vatten och det är därför lite fuktigt. I krypgrunden finns installerat en avfuktare Corroventa. Bra grejor, håller krypgrunden i bra skick, men tar ganska mycket energi. Tar nära 1 kw/h och framförallt den "varma" delen av året går den ganska mycket. Jag har kollat på olika alternativ att förbättra krupgrunden. Ytmässigt pratar vi om ca 80 m2. Trygghetsvakten har en sorts folie man lägger på botten och drar uppen bit på "väggarna" d v s grundmuren. Någon som har lagt denna? erfarenheter? har äcen funderat på att torrsuga och blåsa in tvättad singel. Jag tror (?) att jag borde torrsuga först om jag ska blåsa in singel, men behöver egentligen inte göra det p g a höjden. Jag skulle få plats med det ändå. Om jag blåser in singel, har jag förstått att jag isolerar ovanpå denna och allra överst har jag åldersbeständig plast (mot uppstigande markfukt). Erfarenheter?
Hur ser plastningen ut idag? Kanske kan du komplettera med att "läkta" upp plast även en bit upp på väggen? Har du provat gå in i grunden, stänga dörren och släcka lampan? Se om det tjuvdrar nånstans i en spricka eller glipa vid syllen.
Eller tänkte du bara isolera marken?😂
ja, det är helt klart isoleringen jag behöver jobba med. Är det ett jobb man fixarsjälv? eller firma?M Maalkl skrev:Din avfuktare kommer alltid dra ca 1000 W. För att minska energiåtgången så behöver du minska gångtiden. Det gör du genom att minimera fukttillskottet och/eller höja temperaturen i grunden. Se till så att plasten är hel och täcker hela marken. Är den gamla dålig kan du bara lägga en ny ovanpå. Ovanpå det kan du lägga exempelvis betongtäckmatta eller den där krypgrundsisoleringen som trygghetsvakten har. Båda är samma sak men betongtäckmatta är något billigare. Har man mycket plats och slätt underlag kan man isolera med cellplast med (tänk modern varmgrund). Jag har även varit i grunder med mineralullskivor på marken men då är det väldigt otrevligt att krypa omkring där nere.
Det är ju inget komplicerat jobb, det är mest påfrestande får kroppen om det är trångt. Själva målet är ju att varken markfukt eller utomhusluft får komma in i grunden och att höja temperaturen så mycket som möjligt.S sepani skrev:
Plasten ligger ”lös” ovanpå marken. Den går inte upp på väggen. Isolering av marken var det jag funderar på.Manganbangan skrev:
Men kostnaden för att installera trygghetsvakten med allt vad det innebär mot att Corroventas avfuktare går högt räknat 2500 timmar per år framför allt då man (om man har rörligt elpris) inte betalar mycket för elen.
Hur ser plastningen ut idag? Kanske kan du komplettera med att "läkta" upp plast även en bit upp på väggen? Har du provat gå in i grunden, stänga dörren och släcka lampan? Se om det tjuvdrar nånstans i en spricka eller glipa vid syllen.
Eller tänkte du bara isolera marken?😂
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden