M MagHam skrev:
Hm...
Det står i o f sig 4,7 Mega Ohm på första bilden vilket är så hög resistans att den felström som då uppstår inte räcker för att lösa JFB.
MEN, mätinstrument av denna typ har svag mätspänning och det är mycket troligt att felstället börjar leda över mycket mer med 230V pålagt. Det är därför mer avancerade rättvisande isolationsprovare puttar ut hög(re) testspänning.
Men eftersom det står 0,5 ohm på den andra bilden så innebär det två saker.

1. Om inte jordfelsbrytaren löste ut skulle säkringen lösa omedelbart om stickproppen vändes år andra hållet.

2. Det är avbrott i pumpens lindningar.

I alla fall om mätningen är gjord på det sätt som påstås.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men eftersom det står 0,5 ohm på den andra bilden...
Jag såg fel 😳 Tyckte att mätsladdarna själva var ihopkopplade över PE och N för att kontrollera vad instrumentet visade vid sluten krets.
Ja, är det 0,5 Ohm mellan jord och neutralledare så ser det väldigt "mörkt" ut som ni säger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Hm...
Det står i o f sig 4,7 Mega Ohm på första bilden vilket är så hög resistans att den felström som då uppstår inte räcker för att lösa JFB.
MEN, mätinstrument av denna typ har svag mätspänning och det är mycket troligt att felstället börjar leda över mycket mer med 230V pålagt. Det är därför mer avancerade rättvisande isolationsprovare puttar ut hög(re) testspänning.
Men kortslutning mellan nolla och jord 0.5 ohm är ju ett problem som garanterat löser JFB när hälften av strömmen går i jordledaren..om det är rätt mätt..
 
  • Gilla
Skankyhank och 1 till
  • Laddar…
Det verkar råda tveksamhet på hur mätningen går till.

Jag mäter fas-jord samt neutral-jord på kabeln som kommer upp från borrhålet och in i huset.

Fas-jord ~ 4,7 MOhm
Neutral-jord ~ 2,3 Ohm

Något mer jag kan göra i detta läge som skulle kunna verifiera att det är pumpen som är kaputt? Eller är det klart som korvspa’t redan? 🙃

Tack för all input så här långt, uppskattas verkligen.

Multimeter med röda och svarta kablar mäter resistans mellan fas och jord (~4,7 MOhm) på en ansluten kabel i en mekanisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital multimeter visar 2,3 Ohm vid mätning av kablage nära pumpinstallation, med röd och svart mätspets anslutna till terminalblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skankyhank Skankyhank skrev:
Det verkar råda tveksamhet på hur mätningen går till.

Jag mäter fas-jord samt neutral-jord på kabeln som kommer upp från borrhålet och in i huset.

Fas-jord ~ 4,7 MOhm
Neutral-jord ~ 2,3 Ohm

Något mer jag kan göra i detta läge som skulle kunna verifiera att det är pumpen som är kaputt? Eller är det klart som korvspa’t redan? 🙃

Tack för all input så här långt, uppskattas verkligen.

[bild]

[bild]
Ja det blir nog inte klarare än så att du har ett rejält fel där. Behöver inte vara i själva motorn kan vara kabeln också men du kommer inte undan att ta upp pumpen.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Får ut och reka borrhålet imorgon då. Hujja!

Mitt bland massa annat husrelaterat strul just nu också. Ibland vill man bara flytta till en hyreslägenhet… 🫣
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Skankyhank Skankyhank skrev:
Jag mäter fas-jord samt neutral-jord på kabeln som kommer upp från borrhålet och in i huset.

Fas-jord ~ 4,7 MOhm
Neutral-jord ~ 2,3 Ohm
Fas-Neutral då?
Om det är meg-ohm mellan fas och jord, men i princip noll mellan neutral-jord så har man väl också Meg-ohm mellan fas-nolla..vlket är typ avbrott i motorlindningen..
 
  • Gilla
Skankyhank och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fas-Neutral då?
Om det är meg-ohm mellan fas och jord, men i princip noll mellan neutral-jord så har man väl också Meg-ohm mellan fas-nolla..vlket är typ avbrott i motorlindningen..
Jaharå, MΩ även mellan fas-neutral.

Kan vi därmed utesluta kabeln från pumpen som felkälla och konstatera att pumpen är boven i dramat?

Elektrisk kabel kopplad till pump för felsökning med multimeter, avser att identifiera potentiellt felaktig pump i byggprojekt. Elektrisk kabel kopplad till pump för felsökning med multimeter, avser att identifiera potentiellt felaktig pump i byggprojekt. Elektrisk kabel kopplad till pump för felsökning med multimeter, avser att identifiera potentiellt felaktig pump i byggprojekt. Multimeter visar 47,17 MΩ mellan kablar kopplade till pump, inspektion av eventuell felkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skankyhank Skankyhank skrev:
Kan vi därmed utesluta kabeln från pumpen som felkälla och konstatera att pumpen är boven i dramat?
Det är inte uteslutet att kabeln kan skadas så att en ledare får avbrott och de andra två har kontakt. Men det lär inte inträffa av sig självt. Om det kan göras enkelt kan du ju inspektera kabeln hela vägen från tryckströmbrytaren till brunnsröret och se om du hittar någon skada. Men nog känns det rimligare att det hänt något med pumpen.
 
  • Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
Om det är en nedsänkt pump så finns ju kabel i brunnen också.
Det är inte ovanligt att den rör sig lite vid start och stopp p g a ryck i pumpen eller beröring med anslutna slangar.
Efter många 1000-tals starter så skulle det ju kunna vara så att den skavts sönder nere i brunnen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Om det är en nedsänkt pump så finns ju kabel i brunnen också.
Det är inte ovanligt att den rör sig lite vid start och stopp p g a ryck i pumpen eller beröring med anslutna slangar.
Efter många 1000-tals starter så skulle det ju kunna vara så att den skavts sönder nere i brunnen.
Stämmer att det är en nedsänkt pump.

Ska kika på möjligheterna att dra upp grejerna idag tänkte jag. Inspektera kablage o dyl.
Saknar dock något att gänga i enkeladaptern för själva lyftet. Tips?
 
Nya mätvärden, nu direkt vid anslutning vid pumphålet. Ser fortsatt mörkt ut va? 😯

Multimeter visar 4970 ohm vid mätningar nära pumphålet, omgiven av snö och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital multimeter vid pumphål, visar 0 L ohm i snöigt område, med kablar anslutna och en arbetsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter visar 0L vid pumphål, omgiven av snö och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, det här ser misstänkt ut. Jord har legat och nött på neutralplinten. Koppartrådar är blottade och lite svart på kopplingsskruven.

Blottade koppartrådar och jordavlagringar på neutralplint. Kopplingsskruv har svart märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Jag får även ett väldigt högt Ohm-tal (60 M) när jag möter fas-jord på kabeln som går från kopplingsdosa vid pumphålet in till huset. Kabeln är frånkopplad i båda ändar. Värdet övergår ibland till O.L på multimetern.

Digital multimeter visar 60 MΩ med ledningar anslutna vid en kopplingsdosa nära snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet du vad det är för pump? Det syns ju en tydlig skillnad nu. När du mätte inifrån var det kortslutning mellan neutral och jord. Det är det inte när du mäter i locket. Jag är ingen expert på pumpar. Men det finns vattenpumpar som har en inbyggd mjukstart. I dessa mäter man inte lindningsresistansen via anslutningskablarna. Det kunde vara värt att prova att ansluta 230V via en annan kabel direkt till anslutningarna i brunnslocket. Det allvarliga felet med kontakt mellan neutral och jord är ju inte aktivt längre. Och jag kan inte utesluta att det finns pumpar som ger en hög resistans när man mäter på anslutningarna.
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.