J jonaserik skrev:
För högt, inte mer än 0,6 bar vid tomt kärl och manometern på noll. sen fylls det till ca 1,0 - 1,2 bar med vatten
Var det inte höjd i meter +0.3? Har ca 8m så 0.8+0.2 i förtryck eller har jag fattat fel igen
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var det inte höjd i meter +0.3? Har ca 8m så 0.8+0.2 i förtryck eller har jag fattat fel igen
1.3 blir bra med höjden du har.
 
  • Gilla
Ovation och 2 till
  • Laddar…
O
Du har ställt in det bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nu en vecka senare så är trycket 0.9 på mätaren...iof så gick värmepumpen så systemet var väl inte helt varmt men det kanske inte spelar någon roll

Har oljepanna som tillskott och på den mätaren har jag ett tryck på ca 2.5bar, har ingen koll på om den är inkopplad eller var den mäter
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Har du en tank och dom andra går dit så är det säkert VV-ladning
Ja tank har jag och installatören sa att det var rätt
Men varför går det inte rör från returen till pumpen?
Dom 2 rören jag la upp bild på går till samma rör, är väl tilloppet till värmen, sen går det inga mer rör förutom tappvarmvatten.

Har inga kunskaper inom VVS men jag trodde det skulle gå ut varmt vatten till radiatorerna och komma tillbaka kallare in till värmepumpen men det funkar kanske inte så med tank.
Finns det nånstans där jag kan läsa om hur systemet är konstruerat?
 
Ta ett foto lite längre ifrån så rören som går till samma rör kommer med, alla rör från VP kommer då med och det är bra för att se funktionen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
O
nino nino skrev:
Nu en vecka senare så är trycket 0.9 på mätaren...iof så gick värmepumpen så systemet var väl inte helt varmt men det kanske inte spelar någon roll

Har oljepanna som tillskott och på den mätaren har jag ett tryck på ca 2.5bar, har ingen koll på om den är inkopplad eller var den mäter
Om du har två tryck mätare så är det helt ok att det visar olika om det sitter på olika ställen i systemet.
Men det som inte verkar ok är att den visar 2.5b det är på tok för högt. Förmodligen är den trasig.

Hur stort är ditt expansionskärl?
Om du har både värmepump, radiatorer och oljepanna samt tankar inkopplade så bör du ha ett ganska stort kärl. Kanske 80+
 
O Ovation skrev:
Om du har två tryck mätare så är det helt ok att det visar olika om det sitter på olika ställen i systemet.
Men det som inte verkar ok är att den visar 2.5b det är på tok för högt. Förmodligen är den trasig.

Hur stort är ditt expansionskärl?
Om du har både värmepump, radiatorer och oljepanna samt tankar inkopplade så bör du ha ett ganska stort kärl. Kanske 80+
50 liter
 
Jag ska ta lite bilder imorgon fm
Det är ju förmodligen helt rätt kopplat men jag vore tacksam om någon kan förklara hur det funkar.
 
O
Jag tycker det kan kännas lite lite.. Sitter pumpen på tryck eller sugsida före expansionskärlet?
En snabb koll så om du har ca 1.3m3 vatten, 60-50systemtemp . 8meter statisk höjd, pump på sugsidan. 8.8kw installerad effekt.

Förtrycket blir då 0.985b
Starttryck med 10grader vatten 1.285b
Arbetsområdet pendlar där mellan 1.52-2.4bar.. Mellan 10grader och 60.

Så har du för litet kärl och säkerhetsventilen är på 1.5-2.5b så finns risk för öppning under drift.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bilder
Två uppradade vita värmepumpstankar med kopparledningar och mätare synliga i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpen och tank
Källare med värmepanna och expansionskärl, rörledningar syns, cirkulationspump och säkerhetsventil indikerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom 2 rören till vänster på pumpen
går hit
Skulle tippa på att det är iaf 10graders skillnad på rören, det ena kan jag hålla i utan problem, det andra kanske i 10sek sen gör det ont
Pil på cirkpump är mot höger
Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och expansionskärl i en pannrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oljepanna i ett pannrum med synliga rörkopplingar, expansionskärl och en mätare som visar 2.5 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret med cirkpump går in bakom pannan och upp bakom säkerhetsventilen och sen in i gamla värmesystemet
Värmesystem i källare med pump, rörledningar, expansionskärl och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närmast i bild är rören från pumpen, strax ovanför och till höger om expansionskärlet går röret från cirkpump in


Grön oljepanna med mätare, rör och en cirkulationspump installerade i ett upplyst pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på oljepannan, där ser man mätaren med 2.5bar kan jag kontrollera om den är ok?

Allt är säkert ok då det är, i mina ögon, duktiga installatörer som gjort jobbet och gjort massor av jobb men jag vill gärna vet hur det funkar :)
 
På bild nr 3 och 4 är 2 kopparrör kopplade på som det verkar en stam i till huset, går dessa till VP, vilket håll pumpar den synliga cirkpumpen sitter en pil på impellerhuset
 
Bild 3 (där lysröret står)
Dom 2 kopparrör går till värmepumpen (dom rören till vänster på själva pumpen på bild 1 och 2)
Cirkpumpen som syns på bild 3 har en pil till höger
Pumpar mot oljepannan
 
Om VP är kopplad direkt till det röret så är det den äldre varianten av VP-koppling. och men spetsvärme som tillägg.. Då är VP kopplad på returledningen för värmen om jag inte missuppfattar det och ska värma på returen som är kallast. Det ser även ut att vara minst 0,5 meter mellan påsticken och är rätt. I begynnelsens dagar i VP-s barndom, bara ON/OFF-modeller och med en beräkning på ca 80 % av behovet av värme och det innan någon tyckte att det ska vara en massa elektronik och llullull i en VP. I dag är det inte så många som vet om denna typ av koppling, en yngre generation har växt upp och aldrig sett en sådan. Då är det mycket viktigt att den nedre CP har större fart än den i VP, annars blir det kortslutning i systemet. I vilken del av landet är du.
 
Handritad skiss av värmesystem koppling med oljepanna, tank, pump och temperaturangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här tror jag det är kopplat.
Uppskattade temperaturer på rören, kanske är helt fel.
Oljepannan går när det är -20 eller kallare, ca 5-700liter om året en normal vinter, ifjol inget alls
Norra Dalarna

Hur kan det vara så stor skillnad på tempen på rören om det är retur från radiatorern ?
Eller tar den från ena röret till pumpen och skickar ut på det andra? Så måste det ju vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.