13 414 läst ·
82 svar
13k läst
82 svar
Trycket i mätaren sjunker? Anledningar?
Nu en vecka senare så är trycket 0.9 på mätaren...iof så gick värmepumpen så systemet var väl inte helt varmt men det kanske inte spelar någon roll
Har oljepanna som tillskott och på den mätaren har jag ett tryck på ca 2.5bar, har ingen koll på om den är inkopplad eller var den mäter
Har oljepanna som tillskott och på den mätaren har jag ett tryck på ca 2.5bar, har ingen koll på om den är inkopplad eller var den mäter
Redigerat:
Ja tank har jag och installatören sa att det var rättJ jonaserik skrev:
Men varför går det inte rör från returen till pumpen?
Dom 2 rören jag la upp bild på går till samma rör, är väl tilloppet till värmen, sen går det inga mer rör förutom tappvarmvatten.
Har inga kunskaper inom VVS men jag trodde det skulle gå ut varmt vatten till radiatorerna och komma tillbaka kallare in till värmepumpen men det funkar kanske inte så med tank.
Finns det nånstans där jag kan läsa om hur systemet är konstruerat?
Om du har två tryck mätare så är det helt ok att det visar olika om det sitter på olika ställen i systemet.nino skrev:
Men det som inte verkar ok är att den visar 2.5b det är på tok för högt. Förmodligen är den trasig.
Hur stort är ditt expansionskärl?
Om du har både värmepump, radiatorer och oljepanna samt tankar inkopplade så bör du ha ett ganska stort kärl. Kanske 80+
50 literO Ovation skrev:Om du har två tryck mätare så är det helt ok att det visar olika om det sitter på olika ställen i systemet.
Men det som inte verkar ok är att den visar 2.5b det är på tok för högt. Förmodligen är den trasig.
Hur stort är ditt expansionskärl?
Om du har både värmepump, radiatorer och oljepanna samt tankar inkopplade så bör du ha ett ganska stort kärl. Kanske 80+
Jag tycker det kan kännas lite lite.. Sitter pumpen på tryck eller sugsida före expansionskärlet?
En snabb koll så om du har ca 1.3m3 vatten, 60-50systemtemp . 8meter statisk höjd, pump på sugsidan. 8.8kw installerad effekt.
Förtrycket blir då 0.985b
Starttryck med 10grader vatten 1.285b
Arbetsområdet pendlar där mellan 1.52-2.4bar.. Mellan 10grader och 60.
Så har du för litet kärl och säkerhetsventilen är på 1.5-2.5b så finns risk för öppning under drift.
En snabb koll så om du har ca 1.3m3 vatten, 60-50systemtemp . 8meter statisk höjd, pump på sugsidan. 8.8kw installerad effekt.
Förtrycket blir då 0.985b
Starttryck med 10grader vatten 1.285b
Arbetsområdet pendlar där mellan 1.52-2.4bar.. Mellan 10grader och 60.
Så har du för litet kärl och säkerhetsventilen är på 1.5-2.5b så finns risk för öppning under drift.
Bilder
Pumpen och tank
Dom 2 rören till vänster på pumpen
går hit
Skulle tippa på att det är iaf 10graders skillnad på rören, det ena kan jag hålla i utan problem, det andra kanske i 10sek sen gör det ont
Pil på cirkpump är mot höger
Röret med cirkpump går in bakom pannan och upp bakom säkerhetsventilen och sen in i gamla värmesystemet
Närmast i bild är rören från pumpen, strax ovanför och till höger om expansionskärlet går röret från cirkpump in
Bild på oljepannan, där ser man mätaren med 2.5bar kan jag kontrollera om den är ok?
Allt är säkert ok då det är, i mina ögon, duktiga installatörer som gjort jobbet och gjort massor av jobb men jag vill gärna vet hur det funkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen och tank
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom 2 rören till vänster på pumpen
går hit
Skulle tippa på att det är iaf 10graders skillnad på rören, det ena kan jag hålla i utan problem, det andra kanske i 10sek sen gör det ont
Pil på cirkpump är mot höger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret med cirkpump går in bakom pannan och upp bakom säkerhetsventilen och sen in i gamla värmesystemet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närmast i bild är rören från pumpen, strax ovanför och till höger om expansionskärlet går röret från cirkpump in
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på oljepannan, där ser man mätaren med 2.5bar kan jag kontrollera om den är ok?
Allt är säkert ok då det är, i mina ögon, duktiga installatörer som gjort jobbet och gjort massor av jobb men jag vill gärna vet hur det funkar
Om VP är kopplad direkt till det röret så är det den äldre varianten av VP-koppling. och men spetsvärme som tillägg.. Då är VP kopplad på returledningen för värmen om jag inte missuppfattar det och ska värma på returen som är kallast. Det ser även ut att vara minst 0,5 meter mellan påsticken och är rätt. I begynnelsens dagar i VP-s barndom, bara ON/OFF-modeller och med en beräkning på ca 80 % av behovet av värme och det innan någon tyckte att det ska vara en massa elektronik och llullull i en VP. I dag är det inte så många som vet om denna typ av koppling, en yngre generation har växt upp och aldrig sett en sådan. Då är det mycket viktigt att den nedre CP har större fart än den i VP, annars blir det kortslutning i systemet. I vilken del av landet är du.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här tror jag det är kopplat.
Uppskattade temperaturer på rören, kanske är helt fel.
Oljepannan går när det är -20 eller kallare, ca 5-700liter om året en normal vinter, ifjol inget alls
Norra Dalarna
Hur kan det vara så stor skillnad på tempen på rören om det är retur från radiatorern ?
Eller tar den från ena röret till pumpen och skickar ut på det andra? Så måste det ju vara?
