L lostinsweden skrev:
Är det möjligt att säkerhetsventilen har släppt ut vatten?
Behöver man fylla på konstant så blir det ny vatten fylld med luft hela tiden.
Bäst att du kontrollera kärlet. Glöm inte tömma trycket så att manometern säger 0 först.
Jag tror inte att den gjort det, vet att vi kollade förut med en låda med mjöl under :)


Ska jag ställa upp cirkpumpen på max, fylla och sen lufta, ska den slås av vid luftning?
 
Den svarta hatten är för att öppna/stänga vänster öppna häger stänga och dra måttligt det är plast, på pumpen finns en pil som visar flödets väg sitter luftaren för eller efter pumpen. Inte för att det behöver vara så hos dig, men är luftaren öppen så kan det bli ett vacum som gör att luft suges in den vägen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Duger en däckpump från biltema jula eller kanske en enkel ufttrycksmätare?
Manometer är trasig på min däckpump
 
Duger bra det , bara så att du får in luft om det behövs
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
O
nino nino skrev:
Duger en däckpump från biltema jula eller kanske en enkel ufttrycksmätare?
Manometer är trasig på min däckpump
Du kommer få pumpa dig tokig med en sån pump.. Låna en kompressor det är tyngre än man tror.
Om man har fel tryck i systemet så kan man få å negativt tryck på returen. Detta kan suga in luft i systemet som tidigare är påpekat. Kärlen håller inte Förtrycke i 15 år så du har säkert en bov där.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Du kommer få pumpa dig tokig med en sån pump.. Låna en kompressor det är tyngre än man tror.
Om man har fel tryck i systemet så kan man få å negativt tryck på returen. Detta kan suga in luft i systemet som tidigare är påpekat. Kärlen håller inte Förtrycke i 15 år så du har säkert en bov där.
Tänkte på en sån däckpump som man sätter på kompressorn från jula biltema
Eller en sån man bara kollar trycket med då min manometer är trasig
 
O
Ok de är vanlig däcksventil
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
  • Blå och svart fotpump med manometer för tryckmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kommer då luft när jag trycker på ventilen så blåsan bör vara hel?
 
O
Jo då bör den vara hel
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fick inte utslag på manometern så nu har jag fyllt upp till 1bar i förtryck och 1.3bar vid säkerhetsventilen.

Den svarta plastpluppen på automatluftaren var uppskruvad nåt varv
 
Redigerat:
Blev fundersam på en helt annan grej
Rörledningar och ventiler med etiketter IN och UT samt en IVT E14 värmepumpskontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde inte dom 2 längst in vara samma?
Blå bilder och texten IN
Dom yttre rören är röda och texten UT
Går till värmesystemet

Dom vänstra, alltså en blå och en röd går till tilloppet i "huvudstammen" i värmesystemet.
IVT E14 tror jag pumpen heter
 
Har du en tank och dom andra går dit så är det säkert VV-ladning
 
J jonaserik skrev:
Har du en tank och dom andra går dit så är det säkert VV-ladning
Japp så är det, pratade med istallatören
 
nino nino skrev:
fyllt upp till 1bar i förtryck och 1.3bar vid säkerhetsventilen.
För högt, inte mer än 0,6 bar vid tomt kärl och manometern på noll. sen fylls det till ca 1,0 - 1,2 bar med vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.