Jag har installerat ett golvvärmesystem på cellplast i en källarrenovering. 16 mm LK PE-RT slang i fem slingor. 55 kvm yta. Efter provtryckningen (enligt LKs instruktioner) får jag inte trycket att stabiliseras. Systemet tappar ca 0,2 bar på 24 timmar. Jag har testat att täta om alla kopplingar utan förbättrat reaultat. Det går inte att se en endaste droppe vatten längs slangen eller fördelaren. Totalt har jag testat systemet i ca tre dygn. Temperaturen borde ha stabiliserats sedan länge.
Har ni andra som lagt golvvärme haft liknande symtom? Bör jag vara orolig eller är det normalt?
Har ni andra som lagt golvvärme haft liknande symtom? Bör jag vara orolig eller är det normalt?
Men var har du provtryckningspumpen?
Har man inte fått ut all luft så kan det bli lite kinkigt. Uponor har en bra graf som visar hur trycket kan förändras över tid. Hacken i kurvan i fas 1 illustrerar hur trycket sjunker ett par gånger och systmeet fylls på innan trycket stabiliseras.
Har man inte fått ut all luft så kan det bli lite kinkigt. Uponor har en bra graf som visar hur trycket kan förändras över tid. Hacken i kurvan i fas 1 illustrerar hur trycket sjunker ett par gånger och systmeet fylls på innan trycket stabiliseras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret. Tryckprovningspumpen och manometern sitter på shuntens inlopp respektive utlopp (gul slang i nederkant).mexitegel skrev:
Uponorkurvan sträcker sig tyvärr bara över de första timmarna. Mitt tryckfall sker så långsamt att det inte syns på den kurvan.
Vad gäller luft i systemet så tror jag det kan vara en möjlig förklaring. Jag har redan avluftat flera gånger, och kört pumpen mellan varven, men man vet ju inte om precis all luft är borta ändå. Några avluftningstips?
Min golvärme stabiliserade sig inte helt och hållet heller. Jag tror att det har att göra med temperaturen också, när det är så små förändringar. Eller att plasten fortfarande rör på sig lite...
Vänta några dygn till och se om det fortsätter sjunka.
Vänta några dygn till och se om det fortsätter sjunka.
Min golvvärme tog nog några veckor att helt avlufta sig.
Skall inte trycktestet göras med bara luft?
Skall inte trycktestet göras med bara luft?
Det har att göra med temperaturen i golvet definitivt. För att få ut så mycket luft som möjligt får man spola ganska mycket.
Rent krasst så om trycket sjunker något men sen håller sig stabilt så är det lugnt.
Rent krasst så om trycket sjunker något men sen håller sig stabilt så är det lugnt.
Nope. Luft är kompressibelt. En liten läcka märker man knappt pga detta.O Oscarklemo skrev:
Vatten är inkompressibelt. En liten läcka innebär stort tryckfall.
Dessutom, om man har en större volym med luft så blir det en enorm energi som kan frigöras, lite som en kanon. Jämför med en potatiskanon på youtube. Vatten läcker nån droppe och sedan är tryckfallet helt odramatiskt över.
Det är med andra ord inte bara olämpligt att provtryck med luft, ofta kan det vara direkt farligt.
Ah, det hade jag ingen aning om. Det var rörisen som satte det över natt, men det låter ju fullt rimligt som du säger när man tänker på det.B BSOD skrev:Nope. Luft är kompressibelt. En liten läcka märker man knappt pga detta.
Vatten är inkompressibelt. En liten läcka innebär stort tryckfall.
Dessutom, om man har en större volym med luft så blir det en enorm energi som kan frigöras, lite som en kanon. Jämför med en potatiskanon på youtube. Vatten läcker nån droppe och sedan är tryckfallet helt odramatiskt över.
Det är med andra ord inte bara olämpligt att provtryck med luft, ofta kan det vara direkt farligt.
Frågan är hur länge trycket skall tillåtas sjunka innan man behöver göra åtgärder?mexitegel skrev:
Du har luft kvar. Då beter det sig sådär men jag vet inte varför.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 542 inlägg
Som sagts, när vattnet kyls så sjunker trycket. Men det borde stabiliseras.
Bästa svaret
Hej, hade samma problem, men ett mindre system, provtryckte först med vatten, det var tätt, men trycket sjönk på ett par veckor. Provtryckte sedan med luft, finns ett regelverk som man måste följa, bäst är att prata med någon som vet vad som gäller. Sprutade alla kopplingarna med såplösning, visade dig att det var många kopplingar som läckte, köpte Loctite gängtätning, nu håller det sig minst 2 år innan jag behöver fylla systemet.I InsidersUnited skrev:
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 813 inlägg
Om det finns luft kvar så läcker den långsamt ut genom plasten. Slangen är inte gasrör, men har behandlats för att bli tät, inte 100%.



