Jag har installerat ett golvvärmesystem på cellplast i en källarrenovering. 16 mm LK PE-RT slang i fem slingor. 55 kvm yta. Efter provtryckningen (enligt LKs instruktioner) får jag inte trycket att stabiliseras. Systemet tappar ca 0,2 bar på 24 timmar. Jag har testat att täta om alla kopplingar utan förbättrat reaultat. Det går inte att se en endaste droppe vatten längs slangen eller fördelaren. Totalt har jag testat systemet i ca tre dygn. Temperaturen borde ha stabiliserats sedan länge.
Har ni andra som lagt golvvärme haft liknande symtom? Bör jag vara orolig eller är det normalt?
 
  • Golvvärmesystem med fördelare och anslutna vitgråa slangar i en källare, märkt med blåa och svarta detaljer. Synliga mätare och rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem installerat på cellplast i källare, 16 mm slang i fem slingor, väggar med riven yta, rör och kopplingar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med LK PE-RT slang på monterad cellplast i källare, med synliga svarta fästen och grå kablar längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men var har du provtryckningspumpen?

Har man inte fått ut all luft så kan det bli lite kinkigt. Uponor har en bra graf som visar hur trycket kan förändras över tid. Hacken i kurvan i fas 1 illustrerar hur trycket sjunker ett par gånger och systmeet fylls på innan trycket stabiliseras.

Graf som visar tryckförändringar i tappvatten- och värmesystem över tid under tryckkontroll, med olika trycknivåer för PEX och MLC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men var har du provtryckningspumpen?

Har man inte fått ut all luft så kan det bli lite kinkigt. Uponor har en bra graf som visar hur trycket kan förändras över tid. Hacken i kurvan i fas 1 illustrerar hur trycket sjunker ett par gånger och systmeet fylls på innan trycket stabiliseras.

[bild]
Tack för svaret. Tryckprovningspumpen och manometern sitter på shuntens inlopp respektive utlopp (gul slang i nederkant).
Uponorkurvan sträcker sig tyvärr bara över de första timmarna. Mitt tryckfall sker så långsamt att det inte syns på den kurvan.
Vad gäller luft i systemet så tror jag det kan vara en möjlig förklaring. Jag har redan avluftat flera gånger, och kört pumpen mellan varven, men man vet ju inte om precis all luft är borta ändå. Några avluftningstips?
 
  • Gilla
Carl-henning Wallberg
  • Laddar…
Min golvärme stabiliserade sig inte helt och hållet heller. Jag tror att det har att göra med temperaturen också, när det är så små förändringar. Eller att plasten fortfarande rör på sig lite...

Vänta några dygn till och se om det fortsätter sjunka.
 
  • Gilla
Hedlund1967
  • Laddar…
Min golvvärme tog nog några veckor att helt avlufta sig.

Skall inte trycktestet göras med bara luft?
 
  • Gilla
JM19 och 2 till
  • Laddar…
Det har att göra med temperaturen i golvet definitivt. För att få ut så mycket luft som möjligt får man spola ganska mycket.

Rent krasst så om trycket sjunker något men sen håller sig stabilt så är det lugnt.
 
  • Gilla
Hedlund1967
  • Laddar…
B
O Oscarklemo skrev:
Min golvvärme tog nog några veckor att helt avlufta sig.

Skall inte trycktestet göras med bara luft?
Nope. Luft är kompressibelt. En liten läcka märker man knappt pga detta.

Vatten är inkompressibelt. En liten läcka innebär stort tryckfall.

Dessutom, om man har en större volym med luft så blir det en enorm energi som kan frigöras, lite som en kanon. Jämför med en potatiskanon på youtube. Vatten läcker nån droppe och sedan är tryckfallet helt odramatiskt över.

Det är med andra ord inte bara olämpligt att provtryck med luft, ofta kan det vara direkt farligt.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nope. Luft är kompressibelt. En liten läcka märker man knappt pga detta.

Vatten är inkompressibelt. En liten läcka innebär stort tryckfall.

Dessutom, om man har en större volym med luft så blir det en enorm energi som kan frigöras, lite som en kanon. Jämför med en potatiskanon på youtube. Vatten läcker nån droppe och sedan är tryckfallet helt odramatiskt över.

Det är med andra ord inte bara olämpligt att provtryck med luft, ofta kan det vara direkt farligt.
Ah, det hade jag ingen aning om. Det var rörisen som satte det över natt, men det låter ju fullt rimligt som du säger när man tänker på det.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är med andra ord inte bara olämpligt att provtryck med luft, ofta kan det vara direkt farligt.
Nja, det finns ju faktiskt en alternativ provtryckningsmetod med just luft.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det har att göra med temperaturen i golvet definitivt. För att få ut så mycket luft som möjligt får man spola ganska mycket.

Rent krasst så om trycket sjunker något men sen håller sig stabilt så är det lugnt.
Frågan är hur länge trycket skall tillåtas sjunka innan man behöver göra åtgärder?
 
Hur det aldrig stabiliserat sig även om det får stå flera dagar?
 
Du har luft kvar. Då beter det sig sådär men jag vet inte varför.
 
  • Gilla
Hedlund1967 och 2 till
  • Laddar…
Som sagts, när vattnet kyls så sjunker trycket. Men det borde stabiliseras.
 

Bästa svaret

I InsidersUnited skrev:
Som sagts, när vattnet kyls så sjunker trycket. Men det borde stabiliseras.
Hej, hade samma problem, men ett mindre system, provtryckte först med vatten, det var tätt, men trycket sjönk på ett par veckor. Provtryckte sedan med luft, finns ett regelverk som man måste följa, bäst är att prata med någon som vet vad som gäller. Sprutade alla kopplingarna med såplösning, visade dig att det var många kopplingar som läckte, köpte Loctite gängtätning, nu håller det sig minst 2 år innan jag behöver fylla systemet.
 
  • Gilla
  • Älska
Hedlund1967 och 2 till
  • Laddar…
Om det finns luft kvar så läcker den långsamt ut genom plasten. Slangen är inte gasrör, men har behandlats för att bli tät, inte 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.