13 414 läst ·
82 svar
13k läst
82 svar
Trycket i mätaren sjunker? Anledningar?
Kolla idag igen och 0.9 bar
Visst sjunker trycket om man har luft i elementet och luftar det?
Ska låta det vara ett tag så får vi se om det händer nåt, ska väl bli lite kallare framöver också.
Förmodligen får jag väl åka dit på julafton och fylla...
Visst sjunker trycket om man har luft i elementet och luftar det?
Ska låta det vara ett tag så får vi se om det händer nåt, ska väl bli lite kallare framöver också.
Förmodligen får jag väl åka dit på julafton och fylla...
Kommer inte ihåg exakt, men mer än 10 och mindre än 20O Ovation skrev:
Har alltid varit en tekniker och gjort jobben när den strulat och då även kollat över så den är nog i bra form så, eller så bra den kan vara för åldern (skulle jag väl aldrig sagt, får väl byta pump i mellandagarna)
Det här problemet med trycket har funnits hela tiden, är osäker på om det var lika när oljepannan kördes, vet att det fanns ett expansionskärl i vindsvåningen som togs bort, om det var i samband med värmepumpen eller tidigare vet jag inte
Menar inte att du ska byta VP. Men det kanske är dags att någon kommer och gör en genomgång efter 10+år om du inte haft det. Saker behöver trimmas och fixas i intervallet 10-20år.
'
Kanske det togs bort ett öppet expansionskärl på vinden när denna installerades, det ersattes med ett 50 liters kärl.
Detta kärl är som jag sa tidigare lite i lägsta kanten men kan funka.
Dock tror jag inte du skall fylla på med vatten vid olika temperaturer, detta gör att du kanske fyller för mycket vid varmt system, då öppnar ventilen och släpper ut trycket. När det sedan sjunker i temp så pendlar trycket neråt igen. Då kanske du hamnar i undertryck på returen och suger in luft i systemet som sedan måste luftas ur igen. Processen blir oändlig. Tillslut har du syresatt vattnet så mycket så grejerna i stål börjar rosta från insidan.
Ta för vana att alltid kolla trycket när systemet är i samma temperaturintervall.
Fyll endast på när du vet att du fyller i samma expansionsområde som sist. (Systemtemp)
Sätt en plastpåse på säkerhetsventilen som fångar vatten.
Kolla om du verkligen inte har två säkerhetsventiler. En på varje system som kan värma vatten är inte ovanligt vid förändringar.
Kanske läcker en ventil du inte vet att du har upptäckt.
Det är nämligen inte tillåtet en att montera avstängningsventiler före säkerhetsventilen. Därav tror jag du har nått vi e sett.
'
Kanske det togs bort ett öppet expansionskärl på vinden när denna installerades, det ersattes med ett 50 liters kärl.
Detta kärl är som jag sa tidigare lite i lägsta kanten men kan funka.
Dock tror jag inte du skall fylla på med vatten vid olika temperaturer, detta gör att du kanske fyller för mycket vid varmt system, då öppnar ventilen och släpper ut trycket. När det sedan sjunker i temp så pendlar trycket neråt igen. Då kanske du hamnar i undertryck på returen och suger in luft i systemet som sedan måste luftas ur igen. Processen blir oändlig. Tillslut har du syresatt vattnet så mycket så grejerna i stål börjar rosta från insidan.
Ta för vana att alltid kolla trycket när systemet är i samma temperaturintervall.
Fyll endast på när du vet att du fyller i samma expansionsområde som sist. (Systemtemp)
Sätt en plastpåse på säkerhetsventilen som fångar vatten.
Kolla om du verkligen inte har två säkerhetsventiler. En på varje system som kan värma vatten är inte ovanligt vid förändringar.
Kanske läcker en ventil du inte vet att du har upptäckt.
Det är nämligen inte tillåtet en att montera avstängningsventiler före säkerhetsventilen. Därav tror jag du har nått vi e sett.
Nu har det varit lugnt i 3veckor, har iof inte varit dit på ett tag men han som bor högst upp brukar ringa om det låter i elementen och är kallt.
Nu blev det ju 15-20 minus så får väl se om jag får nåt samtal ikväll
Nu blev det ju 15-20 minus så får väl se om jag får nåt samtal ikväll
Ytterligare 10 dagar har det funkat.
Nu har vädret pendlat mellan nån plusgrad till ca -25
Nu börjar man ju bli förbannad på rörmokare som varit här flera gånger, vi har extra ringt ut dom och bett dom hjälpa oss att åtgärda det här då vi vet att det verkligen inte är bra att fylla vatten minst en gång varannan vecka
Nu har vädret pendlat mellan nån plusgrad till ca -25
Nu börjar man ju bli förbannad på rörmokare som varit här flera gånger, vi har extra ringt ut dom och bett dom hjälpa oss att åtgärda det här då vi vet att det verkligen inte är bra att fylla vatten minst en gång varannan vecka
Tror jag fyllde på en gång i somras.
Nu sen vintern kom så har det funkat, det var varit både plusgrader och ner mot -25 och det funkar.
Helt otroligt att ni som hjälpt till i tråden löste problemet på några timmar...
Börjar överväga att ha kvar bef stammar i huset och bara dra om från dom ut till radiatorerna, ska tilläggsisoleras invändigt så måste dra om lite.
Nu sen vintern kom så har det funkat, det var varit både plusgrader och ner mot -25 och det funkar.
Helt otroligt att ni som hjälpt till i tråden löste problemet på några timmar...
Börjar överväga att ha kvar bef stammar i huset och bara dra om från dom ut till radiatorerna, ska tilläggsisoleras invändigt så måste dra om lite.
Med olja så kommer tempen att stiga rätt häftigt i systemet och då kan säkerhetsventilen lösa och släppa ut vatten, sen när VP går in så sjunker trycket , mindre varmt. Så fyll inte på mer syrerikt vatten, trycket kan variera mellan 1,5 ner till 0,8 bar och fungera bra.nino skrev:
