Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kashieda kashieda skrev:
Vem minns er som bjuder in fienden och lägger er på knä för dem?
Det vet jag inte. Men det är inte aktuellt i denna diskussion. Eller har du läst inlägg jag missat?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det vet jag inte. Men det är inte aktuellt i denna diskussion. Eller har du läst inlägg jag missat?
Du kanske inte vet hur folket i dom olika drabbade länderna behandlade landsförrädarna efter WW2 eller?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker skriket om rysstroll, förrädare och allt vad denna tråd har uppvisat är överdrivet. Jag tror inte det finns en enda skribent i tråden som alls kan påverka hur världspolitiken utvecklas. Men vi kan till skribenters och läsares intellektuella utveckling bidra med att försöka förstå den med hjälp av diskussion belysa olika perspektiv.
Självklart kan inte en enda skribent påverka någonting alls men när odemokratiska rörelser, bla genom sociala medier, vinner stöd som till sist omvandlas till röster på odemokratiska och fascistiska partier som både sitter i regeringar och styr regeringar så spelar det avgörande roller, det är definitivt så Trump kom till och därmed har internetkrigarna som låter sig styras av påverkanskampanjer medvetet eller omedvetet absolut påverkat världspolitiken.
 
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Fast även här skulle jag säga att tittar man historiskt så är det ändå oftast försvararen som lider mest förluster när det gäller anfall mot väl förberedda försvarslinjer. Givetvis undantaget Ryssland.
Anledningen är att anfallaren så gott som alltid är överlägsen i de flesta områdena och när de väl bryter igenom så är det döden/fångenskap för mängder av försvarare.
Bara se på alla öar i Stilla Havet som japanerna befäste. Visst var det ofta höga förluster för amerikanerna, men när striden var slut så var det nästan alltid mycket högre förlustsiffror för japanerna. Och då slogs de oftast till siste man istället för att kapitulera när läget blev hopplöst.
Du får gärna länka till en källa som påstår att anfallaren skulle ha mindre förluster än försvararen.
Annars anses allmänt att anfallaren har tre gånger så höga förluster som en försvarare med förberedda försvarsställningar.
I fallet med Rysslands anfallskrig finns ju även faktorerna inkompetens, brist på befäl nära fronten och föråldrad materiel på den ryska sidan, så faktorn är antagligen högre än tre för ryssarnas förluster.
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Självklart kan inte en enda skribent påverka någonting alls men när odemokratiska rörelser, bla genom sociala medier, vinner stöd som till sist omvandlas till röster på odemokratiska och fascistiska partier som både sitter i regeringar och styr regeringar så spelar det avgörande roller, det är definitivt så Trump kom till och därmed har internetkrigarna som låter sig styras av påverkanskampanjer medvetet eller omedvetet absolut påverkat världspolitiken.
Systemet kallas för demokrati (eller liberaldemokrati) och i den ingår opinionsbildning och att folk ibland har andra åsikter än de som du står för. Det ingår också att en del av den etablerade styrande klassen ibland förlorar makt för att en annan del av eliten ska kunna ta över. På så sätt kan maktväxling ske utan blodspillan. Ett väldigt finurligt system på så sätt.
 
J jawen skrev:
Du kanske inte vet hur folket i dom olika drabbade länderna behandlade landsförrädarna efter WW2 eller?
Det skedde nog på väldigt många sätt. Gissningsvis fick unga, ensamma flickor specialbehandling av en grupp manliga hjältar. I sin iver att hitta just denna grupp att tillrättavisa var de modiga männen inte så nogräknade.
Det fanns säkert andra sätt också.
Är det något annat du undrar över?
 
Intressant hur amerikansk industri är i förfall. Boeing är i kris, Airbus vinner massor av affärer. Militärindustrin backar då de nu inte förväntas få så många nya kontrakt från Europa. Bilindustrin är i konstant kris sedan 80-talet. Det enda som verkligen går bra är It-industrin.

Det känns inte som att vita huset förstår hur industrin fungerar, för de saker de ger sig på skapar bara nya problem.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du kanske inte vet hur folket i dom olika drabbade länderna behandlade landsförrädarna efter WW2 eller?
Ser nu att du tydligen kommenterade fel länk.
 
P
kashieda kashieda skrev:
Vem minns er som bjuder in fienden och lägger er på knä för dem?
Intet Intet skrev:
Det vet jag inte. Men det är inte aktuellt i denna diskussion. Eller har du läst inlägg jag missat?
Det du missat "Intet", är att du inte bestämmer innehållet i andras inlägg.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J

En till... "....han gick på de bästa skolorna... ...men lärde sig ingenting på dem..." :D 😂😢
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
MEN ryssen har inte alls samma förutsättningar idag, då befolkningsmängden är en "spillra" av gamla Sovjetunionen.
Orsaken är nog främst att ett kommunistiskt system inte främjar någon högre samhällsutveckling eller välståndsförbättring, annat än för nomenklaturan som berikar sig i systemet.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det du missat "Intet", är att du inte bestämmer innehållet i andras inlägg.
Det här jag inte heller påstått. -Först läsa. -Sedan skriva. Ok?
 
P Peter787 skrev:
Orsaken är nog främst att ett kommunistiskt system inte främjar någon högre samhällsutveckling eller välståndsförbättring, annat än för nomenklaturan som berikar sig i systemet.
Absolut 👍

Men ett "aggressivt" land har svårt att göra något, när befolkningsmängden INTE räcker till.
 
P Peter787 skrev:
Orsaken är nog främst att ett kommunistiskt system inte främjar någon högre samhällsutveckling eller välståndsförbättring, annat än för nomenklaturan som berikar sig i systemet.
Nomenklaturan. Imponerande. Det var ett nytt ord för mig. Vill man berika sitt ordförråd är trådar likt denna starkt överrepresenterade av onödigt komplicerade ord. Fånigt men lärorikt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nomenklatura
 
P
Intet Intet skrev:
Det här jag inte heller påstått. -Först läsa. -Sedan skriva. Ok?
Intet Intet skrev:
Det vet jag inte. Men det är inte aktuellt i denna diskussion. Eller har du läst inlägg jag missat?
Läs ditt inlägg #1415 "Intet" så förstår du nog att vi andra inser vad du önskar ska hända i Ukraina.
Din inställning kallas "defaitism" om man ska vara godtrogen, själv tror jag att det är värre med dig.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.