Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Intet Intet skrev:
Tror inte du svarat.🙂 Därför frågar jag igen.
Hur skall det gå till? För jag är verkligen intresserad av hur det skall gå till i praktiken under rådande förutsättningar.
Du citerade en fråga utan att svara på den. Du kan ju börja med att svara på den innan du ställer nya frågor.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Att stå på barrikaderna vilt viftande och skrikandes -"Anfall!" och vända sig om och upptäcka att de andra gått hem. Ja, att själv rusa fram i det läget, är inte att vara modig. Det är att vara dum. Och vem mins en dumbom?
Du vet vad ordet barrikad betyder? Förstår du skillnaden mellan ett starkt försvar och attackera andra länder?

/Krille
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kriget slulle ju avslutas på 24h. Så Trumpen har väl avslutat kriget 55ggr redan nu då?
Larva dig inte😀. Det var bildligt talat. Som när jag säger till dig -"ringer tillbaka om 5 sekunder". Tror du verkligen då att jag ringer om exakt 5 sekunder?
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ändå fortsätter Ryssen att mörda civila och bomba civil infrastruktur i Ukraina...
Självklart. De har vind i seglen vilket kommer ge fördelar vid förhandlingsbordet! Hade Ukraina kunnat, hade de gjort lika dant.
 
J
J JohanLun skrev:
Jag tror också det faktum att han omgivit sig med jasägare gör att han inte har nån vidare självbild, jag nästan tror att kejsarens nya kläder kommer överträffas av Trump, vad han gör kommer slå sagan med råge. Ingen vågar berätta hur jäkla korkade saker han gör och säger. Är man nära Trump gäller nog att berika sig själv innan man åker ut.
intressant video...
 
K Krille4 skrev:
Du vet vad ordet barrikad betyder? Förstår du skillnaden mellan ett starkt försvar och attackera andra länder?

/Krille
Ja och ja.
Är det något annat du vill ha hjälp med, så tveka inte att fråga igen.
 
K
Intet Intet skrev:
Ja och ja.
Är det något annat du vill ha hjälp med, så tveka inte att fråga igen.
Varför svarar du då som att du inte förstår någon av frågorna?

/Krille
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Varför svarar du då som att du inte förstår någon av frågorna?

/Krille
Det är din högst persomliga felläsning, vilken jag inte delar.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns de i tråden som menar att det nu måste bli fred genast, oavsett villkoren för denna fred, därför att det redan har dött alldeles för många människor. De verkar alltså tro att det inte kommer bli några fler döda människor med en sån fred.
Det vore ju bra om det blev fred genast och garanterat har det dött alldeles för många människor. Håller du inte med?

Men sen fungerar det ju inte så att vi bara kan sitta och önska fram fred på jorden på ett husbyggarforum. Eller önska fram rättvisa villkor för en fred. Vi är allmogen utan makt, vi får se vad världsledarna beslutar över våra huvuden och hur kriget och de inblandade ländernas politik spelar ut. Det avgör utfallet i denna fråga. Om kriget kommer att fortgå och hur det till sist löses, om alls. Se på Levanten, olösligt, snart hundra år utan lösning.

De som vill att kriget ska fortsätta har ju en svår fråga att svara på: Hur tänker man sig att det ska sluta så småningom och hur ska detta tänkta slut göra Ryssland oförmöget till ny aggregation nästa 100 år?

De som vill köra en Trump-fred där Ukraina lämnar ifrån sig en massa land i öst permanent mot fred så fort som möjligt har en liknande svår fråga att svara på: hur ska Ryssland göras oförmöget till ny aggregation nästa 100 år?

Ingen sida ha något övertygande svar vad jag kan se. Och det är ju ett väldigt gammalt problem för Europa.

BirgitS BirgitS skrev:
De som gillade ditt inlägg är just de som skriver/gillar sådana inlägg.
Det står dem fritt, det är ett öppet forum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Förstår inte riktigt fixeringen vid intelligens. Visst, om man är rent förståndshandikappad så påverkar det så klart. Men om Trump och Musk är medelintelligenta, under eller över, eller rent av superintelligenta, det säger inte så mycket om något överhuvudtaget.
Det finns så många andra faktorer och kvaliteter som påverkar om man lyckas "ta sig långt i livet", om man är en bra ledare, förhandlare, problemlösare, osv. osv.
I sammanhanget är intelligens ungefär lika intressant som skostorlek.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vore ju bra om det blev fred genast och garanterat har det dött alldeles för många människor. Håller du inte med?
Inte om det innebär att 100 000 människor dör om ett år i ett nytt anfallskrig. Då är det bättre att det dör 100 000 människor i år men det sen dröjer fem år till nästa anfallskrig.
 
K
Intet Intet skrev:
Det är din högst persomliga felläsning, vilken jag inte delar.
Nä det är är inte någon felläsning. Kashieda vill hellre skydda sitt land på barrikaderna än bli nedgrävd efter nackskott - men du skriver att personen är en dumbom som vill rusa fram själv och anfalla. Uppenbart att du inte alls vill förstå skillnaden.

kashieda kashieda skrev:
Hellre på barrikaderna än nedgrävd efter nackskott.
Intet Intet skrev:
Att stå på barrikaderna vilt viftande och skrikandes -"Anfall!" och vända sig om och upptäcka att de andra gått hem. Ja, att själv rusa fram i det läget, är inte att vara modig. Det är att vara dum. Och vem mins en dumbom?
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Förstår inte riktigt fixeringen vid intelligens. Visst, om man är rent förståndshandikappad så påverkar det så klart. Men om Trump och Musk är medelintelligenta, under eller över, eller rent av superintelligenta, det säger inte så mycket om något överhuvudtaget.
Det finns så många andra faktorer och kvaliteter som påverkar om man lyckas "ta sig långt i livet", om man är en bra ledare, förhandlare, problemlösare, osv. osv.
I sammanhanget är intelligens ungefär lika intressant som skostorlek.
Fixeringen kommer från det biologiska behovet människan har att tänka sig in i andras mentala situation samtidigt som vi har svårt att frigöra oss från låsningarna som vår egen förståelse och erfarenhet ger av världen. Vi tror då lätt att andra har något rent kognitivt fel när de inte tänker som vi gör. Det måste helt enkelt vara något fel på hur den andres hjärna fungerar för att den inte är som min.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Inte om det innebär att 100 000 människor dör om ett år i ett nytt anfallskrig. Då är det bättre att det dör 100 000 människor i år men det sen dröjer fem år till nästa anfallskrig.
Problemet är att det bara en hypotetisk kalkyl. Det finns inget som garanterar att du kan byta att döda 100 000 människor mot fem års fred. Du kan lika gärna sluta med de valda 100 000 döda och efter det ännu flera döda. Verkligheten är inget seminarium i praktisk filosofi med Torbjörn Tännsjö s a s.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är att det bara en hypotetisk kalkyl. Det finns inget som garanterar att du kan byta att döda 100 000 människor mot fem års fred. Du kan lika gärna sluta med de valda 100 000 döda och efter det ännu flera döda. Verkligheten är inget seminarium i praktisk filosofi med Torbjörn Tännsjö s a s.
Naturligtvis, men de, som hela tiden rabblar upp samma sak med omedelbar fred till vilka villkor som helst, verkar inte ens ha tänkt vad som händer sen utan verkar tro att sen är det fred under årtionden.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.