Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
D Danne824 skrev:
Att kalla människor som vill försvara sig mot en aggressor för "krig-är-kul-folk" är en retorisk fint som syftar till att demonisera de som motsätter sig rysk expansion.

Det är en välkänd strategi att få självförsvar att framstå som provokation och att förvandla angriparen till ett missförstått offer.

Men låt oss vara tydliga, den enda anledningen till att det ens finns en diskussion om krig är att Ryssland valde att invadera ett grannland.

Att låtsas som att ansvaret ligger någon annanstans är inte bara historielöst det är att spela exakt efter Putins noter.
Så har väl skolgårdmobbare gjort i alla tider, ger sig på någon och till sist får de en reaktion och då får de en ursäkt för en total misshandel. Det är ju den typen av människor vi har att göra med, nu har de andra resurser så det får andra uttryck men inget nytt.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Återigen brist på eget tänkande och egna argument. Putin är en skurk, ja, och Trump är inte bättre själv.

Det är när de naiva stora massorna blir manipulerade och matade med enkla budskap det blir farligt. Som sagt, bara att åka till Ukraina och strida!
Trump är mycket dåligt men han har inte invaderat någon och skickat soldater för att våldta och mörda civilbefolkningen i ett annat land (och sitt eget BTW), du kan sluta relativisera, det är bara trams.
 
  • Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo intelligent eller ej så har han ju samlat på sig mycket tungt stöd i USA inkl att vinna presidentvalet och majoritet i senaten och kongressen.
Mycket tungt stöd 🙄
Absolut, dom giriga superrika usa-familjerna ser ju affärsmässigt "en vinst" med att Trumph sitter vid styret.
MEN ett land fungerar inte som ett företag!

P paralun skrev:
De amerikanska megatech-bolagen ser ju tydligt det kinesiska hotet.
Snälla du, Kina har varit ett "hot" mot USA i över 20 år, & var precis "samma hot" under Trumph´s förra period. Så ABSOLUT INGEN skillnad.
P paralun skrev:
Sen var ju Biden en mycket svag president så då satsade man på Trumpen, "pest eller kolera":
Är mycket svårt genom alla tider att finna en ledare, som hade den stora erfarenheten som Biden hade.
Har du hört talas om ordet diplomati?

P paralun skrev:
Sen är ju allt en "kassabok" för Trumpen och Ukrainakontot är blodrött.
Skapat massor med jobb inom vapenindustrin.
OCH låtit USA slippa den stora kostnaden att istället "kassera" utgångna vapen, som snart skulle gått till dyrbar demontering.
P paralun skrev:
För en utomstående iaktagare så har ju sedan Europa totalt kört fast i en politisk röra och mycket enkelt att trigga igång reaktioner. Vi får se om vi kan ta oss samman?
Handlar nog mer om att USA har velat vara "världspolis", och eftersom dom tidigare haft relativt sunda ledare, så har Europa "anpassats" till det.

När sedan dom 75 år gamla stabila reglerna helt plötsligt ändras på 2-3 veckor, ja då måste Europa också anpassa sig till detta, och naturligtvis kommer det ta tid.

MEN det är inte likaställt med att Europa har ett dåligt försvar!
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis, men de, som hela tiden rabblar upp samma sak med omedelbar fred till vilka villkor som helst, verkar inte ens ha tänkt vad som händer sen utan verkar tro att sen är det fred under årtionden.
Kanske har de rätt, kanske har de fel. Svårt att veta.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske har de rätt, kanske har de fel. Svårt att veta.
Menar du att det är rätt att inte ens tänka på vad som händer efter en fredsuppgörelse, sticka huvudet i sanden?

Det här är en diskussionstråd.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fixeringen kommer från det biologiska behovet människan har att tänka sig in i andras mentala situation samtidigt som vi har svårt att frigöra oss från låsningarna som vår egen förståelse och erfarenhet ger av världen. Vi tror då lätt att andra har något rent kognitivt fel när de inte tänker som vi gör. Det måste helt enkelt vara något fel på hur den andres hjärna fungerar för att den inte är som min.
Nu har i ock för sig forskningen visat att "hämningslösa" individer, har en outvecklad framlob.
I framloben sitter också förmågan för empati, en mycket viktig förmåga för att ens kunna förstå andra.

Framloben utvecklas under människans första 5-10 levnadsår, genom stimulering med närhet, kärlek, kramar, få uppmärksamhet av dom nära, att accepteras mm.

Polismördaren Arklöw för exempel hade en outvecklad framlob.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Handlar nog mer om att USA har velat vara "världspolis", och eftersom dom tidigare haft relativt sunda ledare, så har Europa "anpassats" till det.
Fast att de blev världspolis var ju bara för att England och Frankrike efter 2a världskriget inte klarade av att upprätthålla sin stormaktsstatus, de var för svaga helt enkelt vilket blev tydligt under kriget. De räknas ju som segermakter, men ser man resultatet för dem så var de definitivt stora förlorare. Bara USA och Sovjet som blev segrare i den benämningen att de var starkare efter kriget än vad de var innan. Engelsmännen tvingades ju gå med på att Polen flyttades vilket måste svidit med tanke på att de gick i krig för att skydda Polen och mängder med polacker dog i brittisk uniform i tron att de slogs för Polen. Offervilja hade garanterat varit lägre ifall de vetat om att engelsmännen skulle gå med på att ge Stalin en stor del av landet och att resten skulle bli kommunistiskt.
 
L lbgu skrev:
Fast att de blev världspolis var ju bara för att England och Frankrike efter 2a världskriget inte klarade av att upprätthålla sin stormaktsstatus, de var för svaga helt enkelt vilket blev tydligt under kriget.
Ja bägge dessa länder offrade väldigt mycket pengar under 1:a världskriget för att få fred, en kostnad dom i stort sett har lidit av tills nutid, då krigslånen under WW2 skulle betalas av.

Och att USA som världens största ekonomi, gick ur kriget som vinnare är lika naturligt som att 1+1 är 2.
Ryssland hade ju en betydligt större befolkningsmängd under WW2 & en tid därefter, detta gjorde ryssen "stark".
MEN ryssen har inte alls samma förutsättningar idag, då befolkningsmängden är en "spillra" av gamla Sovjetunionen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
J jawen skrev:
Nu har i ock för sig forskningen visat att "hämningslösa" individer, har en outvecklad framlob.
I framloben sitter också förmågan för empati, en mycket viktig förmåga för att ens kunna förstå andra.

Framloben utvecklas under människans första 5-10 levnadsår, genom stimulering med närhet, kärlek, kramar, få uppmärksamhet av dom nära, att accepteras mm.

Polismördaren Arklöw för exempel hade en outvecklad framlob.
Det är nog ganska befäst att Trump inte är den vassaste kniven i lådan, han fick ett bra startkapital och en position av sina föräldrar men han har konsekvent underpresterat mot alla jämförbara index, enda anledningen till att han inte bor på gatan är att Putin arrangerade finansiellt stöd åt honom genom några oligarker. Detta har satt honom i en tråkig situation, han är inte ensam i den, som gör att han förmodligen inte skulle överleva (bokstavligt talat) om han sa emot, eller inte lyder tillräckligt snabbt.

Sad, very sad!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja bägge dessa länder offrade väldigt mycket pengar under 1:a världskriget för att få fred, en kostnad dom i stort sett har lidit av tills nutid, då krigslånen under WW2 skulle betalas av.

Och att USA som världens största ekonomi, gick ur kriget som vinnare är lika naturligt som att 1+1 är 2.
Ryssland hade ju en betydligt större befolkningsmängd under WW2 & en tid därefter, detta gjorde ryssen "stark".
MEN ryssen har inte alls samma förutsättningar idag, då befolkningsmängden är en "spillra" av gamla Sovjetunionen.
En koppling mellan Roosevelt och Trump är ju att båda verkar haft/ha en rätt positiv inställning gentemot Sovjet/Ryssland. Hade Churchill fått bestämma så hade nog Sovjets landvinningar både/politiska och territoriella varit betydligt mer begränsade än de blev. Men Roosevelt gillade uppenbarligen Stalin och valde honom före Churchill när världen skulle delas upp. Roosevelt tyckte det var OK att låta hela Östeuropa komma under Sovjet, och Trump verkar tycka det är OK att östra Ukraina kan komma under Ryssland.
 
Claes Sörmland
J jawen skrev:
Nu har i ock för sig forskningen visat att "hämningslösa" individer, har en outvecklad framlob.
I framloben sitter också förmågan för empati, en mycket viktig förmåga för att ens kunna förstå andra.

Framloben utvecklas under människans första 5-10 levnadsår, genom stimulering med närhet, kärlek, kramar, få uppmärksamhet av dom nära, att accepteras mm.

Polismördaren Arklöw för exempel hade en outvecklad framlob.
Vad kommer denna information om Arklövs hjärna ifrån?

Google-sökning av "Arklöv framlob" utan träffar, med förslag som rättstavning och ändra sökord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intet Intet skrev:
Att stå på barrikaderna vilt viftande och skrikandes -"Anfall!" och vända sig om och upptäcka att de andra gått hem. Ja, att själv rusa fram i det läget, är inte att vara modig. Det är att vara dum. Och vem mins en dumbom?
Vem minns er som bjuder in fienden och lägger er på knä för dem?
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det är rätt att inte ens tänka på vad som händer efter en fredsuppgörelse, sticka huvudet i sanden?

Det här är en diskussionstråd.
Är det Cathy Newman på besök i tråden?

Lite mindre skämtsamt:

Jag tycker skriket om rysstroll, förrädare och allt vad denna tråd har uppvisat är överdrivet. Jag tror inte det finns en enda skribent i tråden som alls kan påverka hur världspolitiken utvecklas. Men vi kan till skribenters och läsares intellektuella utveckling bidra med att försöka förstå den med hjälp av diskussion belysa olika perspektiv.
 
L lbgu skrev:
En koppling mellan Roosevelt och Trump är ju att båda verkar haft/ha en rätt positiv inställning gentemot Sovjet/Ryssland.
Det såg nog ut så.
Hela civiliserade världen var mycket krigströtta efter WW2, & det var i praktiken brist på allt utöver en gigantisk kostnad/uppgift att återbygga Europa.

USA hade självklart kunnat ställa "högre" krav vid fredsförhandlingarna, då över 20% av ryssarnas vapen & krigsmateriel kom från USA & USA hade både överlägsen teknik, ekonomi, krigsproduktion & även atombomben.

Men landet var trötta på krig & Roosevelts hälsa katastrofal.
Så även på denna punkt var det Sovjetunionens stora folkmängd som gjorde att USA då & där, inte tyckte att "det var värt det".
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad kommer denna information om Arklövs hjärna ifrån?
En gammal väns mamma, har forskat hela sitt liv om detta på Uppsala akademiska.
Vid analysering av hjärnröntgenbilder jämförde hon framlobens utveckling på Arklöws, med den första generationen framavlade Pitbullterriers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.