Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kashieda kashieda skrev:
Ja, att som en mäktig nation lägga sig på rygg och låta byrackan ta strupgrepp låter som en väldigt effektiv förhandling.
Det kan bero på att bilden "vi" får över krigets utveckling, rimmar illa med den USA har.
Kan du tänka tanken att kriget i praktiken redan är förlorat? Ja då blir USAs agerande plötsligt logiskt. Trots att Trump personligen gör det förvirrande😀
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Jag undrar också över detta med Trumps intelligens. Jag har svårt att tro att han är ointelligent. Men tror inte heller det är hans intelligens, utan snarare hans brist på spärrar som tagit honom så här långt.
Klart han inte är ointelligent. Men han föddes 1946, så hans hjärna var biologiskt färdigutvecklad och hade genomgått de formativa åren 1971, han var alltså 25 år då. Jag tror att detta måste vi förstå som är yngre, han har helt andra värderingar och referensramar, han är som en dinosaurie på den fronten. Han är ju dessutom en snickesnackare och dealer, en rikemansson som ständigt har misslyckas i affärer, en narcissist och person som ständigt vill vinna och stå i centrum. USAs störste TV-kändis genom tiderna. Och dessutom rätt okunnig om internationell politik, han kör på magkänsla vad han tycker är rätt. Och han saknar som du säger många av de sociala spärrar som de flesta har.

Nu vill han ha fred i Ukraina, någon "deal" som verkar bra för USA (mineralerna) och visa att han är den som kan leverera det Biden inte kunde. Om det gör att Ukraina permanent förlorar land, inte ger några säkerhetsgarantier mot nya ryska angrepp på Ukraina i framtiden, att Putin vinner strategiska framgångar med sitt anfallskrig eller att den regelbaserade världsordningen slängs under bussen. So be it tycker Trump, det är inte USAs problem. USA är som den vuxne i rummet som ska ta Putin och Zelenskyj i örat och få dem att bete sig som vuxna, vuxna som ju gör "deals". Och Europas länder måste också växa upp och ta ansvar för sin egen säkerhet menar han.

Han delar helt enkelt inte våra värderingar av vad som är viktigt inom utrikespolitiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 10 till
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart han inte är ointelligent. Men han föddes 1946, så hans hjärna var biologiskt färdigutvecklad och hade genomgått de formativa åren 1971, han var alltså 25 år då. Jag tror det detta vi måste förstå som är yngre, kan har helt andra värderingar och referensramar, han är som en dinosaurie på den fronten. Han är ju dessutom en snickesnackare och dealer, en rikemansson som ständigt har misslyckas i affärer, en narcissist och person som ständigt vill vinna och stå i centrum. USAs störste TV-kändis genom tiderna. Och dessutom rätt okunnig om internationell politik, han kör på magkänsla vad han tycker är rätt. Och han saknar som du säger många av de sociala spärrar som de flesta har.
Jag tror också det faktum att han omgivit sig med jasägare gör att han inte har nån vidare självbild, jag nästan tror att kejsarens nya kläder kommer överträffas av Trump, vad han gör kommer slå sagan med råge. Ingen vågar berätta hur jäkla korkade saker han gör och säger. Är man nära Trump gäller nog att berika sig själv innan man åker ut.
 
  • Gilla
MultiMan och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart han inte är ointelligent. Men han föddes 1946, så hans hjärna var biologiskt färdigutvecklad och hade genomgått de formativa åren 1971, han var alltså 25 år då. Jag tror det detta vi måste förstå som är yngre, kan har helt andra värderingar och referensramar, han är som en dinosaurie på den fronten. Han är ju dessutom en snickesnackare och dealer, en rikemansson som ständigt har misslyckas i affärer, en narcissist och person som ständigt vill vinna och stå i centrum. USAs störste TV-kändis genom tiderna. Och dessutom rätt okunnig om internationell politik, han kör på magkänsla vad han tycker är rätt. Och han saknar som du säger många av de sociala spärrar som de flesta har.

Nu vill han ha fred i Ukraina, någon "deal" som verkar bra för USA (mineralerna) och visa att han är den som kan leverera det Biden inte kunde. Om det gör att Ukraina permanent förlorar land, inte ger några säkerhetsgarantier mot nya ryska angrepp på Ukraina i framtiden, att Putin vinner strategiska framgångar med sitt anfallskrig eller att den regelbaserade världsordningen slängs under bussen. So be it tycker Trump, det är inte USAs problem. USA är som den vuxne i rummet som ska ta Putin och Zelenskyj i örat och få dem att bete sig som vuxna, vuxna som ju gör "deals". Och Europas länder måste också växa upp och ta ansvar för sin egen säkerhet menar han.

Han delar helt enkelt inte våra värderingar av vad som är viktigt inom utrikespolitiken.
Jo intelligent eller ej så har han ju samlat på sig mycket tungt stöd i USA inkl att vinna presidentvalet och majoritet i senaten och kongressen.

De amerikanska megatech-bolagen ser ju tydligt det kinesiska hotet.

Sen var ju Biden en mycket svag president så då satsade man på Trumpen, "pest eller kolera":

Sen är ju allt en "kassabok" för Trumpen och Ukrainakontot är blodrött.

För en utomstående iaktagare så har ju sedan Europa totalt kört fast i en politisk röra och mycket enkelt att trigga igång reaktioner. Vi får se om vi kan ta oss samman?
 
  • Gilla
tmjreviews
  • Laddar…
J jawen skrev:
På vilket sätt är den det menar du?
Jo. De allra flesta inser att det är en strid inte värd att ta. Tyvärr hetsar hemmaopinionen våra folkvalda att fatta dyra och dåliga beslut. Min tro är att läget varit ett helt annat ifall väljarna inte skrämts upp så till den milda grad att de lovprisar de politiker som vill spendera mest. En helt unik och livsfarlig situation de inte kan hantera.

Redan i Sydeuropa är stämningen en annan och fortsätter att öka med avståndet. Därför kommer det att sluta med att vi i nord och mellersta Europa står ensamma på barrikaderna.
 
  • Gilla
tmjreviews
  • Laddar…
Hellre på barrikaderna än nedgrävd efter nackskott.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men fred måste bli till på ett bra sätt för annars blir det bara krig igen efter ett eller några år. Men det är kanske det du vill, alltså att Ryssland ska få erövra ännu mer mark?
Tror inte du svarat.🙂 Därför frågar jag igen.
Hur skall det gå till? För jag är verkligen intresserad av hur det skall gå till i praktiken under rådande förutsättningar.
 
Intet Intet skrev:
Jo. De allra flesta inser att det är en strid inte värd att ta. Tyvärr hetsar hemmaopinionen våra folkvalda att fatta dyra och dåliga beslut. Min tro är att läget varit ett helt annat ifall väljarna inte skrämts upp så till den milda grad att de lovprisar de politiker som vill spendera mest. En helt unik och livsfarlig situation de inte kan hantera.

Redan i Sydeuropa är stämningen en annan och fortsätter att öka med avståndet. Därför kommer det att sluta med att vi i nord och mellersta Europa står ensamma på barrikaderna.
Njau... vi får väl se hur det ser ut när "krutröken lägger sig", vilket är ett måste.

Någon tog upp "politiska markörer" igår och det är ju oerhört det som nu händer.

Det är därför jag sätter mitt hopp till att Englands Keir Starmer och Frankrikes Macron kan hitta en bra lösning.
Starmer kan var den pragmatiske ledaren som behövs!
 
kashieda kashieda skrev:
Hellre på barrikaderna än nedgrävd efter nackskott.
Att stå på barrikaderna vilt viftande och skrikandes -"Anfall!" och vända sig om och upptäcka att de andra gått hem. Ja, att själv rusa fram i det läget, är inte att vara modig. Det är att vara dum. Och vem mins en dumbom?
 
J jawen skrev:
Det "normala" är att ett land/trupp förberett sig ordentligt i befästningsarbeten med olika försvarslinjer, som består av olika typer av hinder och minfält med eldunderstöd, flyg mm, så kostar det oerhört mycket för anfallaren. (man kan då maximera styrkan på RÄTT plats)
Fast även här skulle jag säga att tittar man historiskt så är det ändå oftast försvararen som lider mest förluster när det gäller anfall mot väl förberedda försvarslinjer. Givetvis undantaget Ryssland.
Anledningen är att anfallaren så gott som alltid är överlägsen i de flesta områdena och när de väl bryter igenom så är det döden/fångenskap för mängder av försvarare.
Bara se på alla öar i Stilla Havet som japanerna befäste. Visst var det ofta höga förluster för amerikanerna, men när striden var slut så var det nästan alltid mycket högre förlustsiffror för japanerna. Och då slogs de oftast till siste man istället för att kapitulera när läget blev hopplöst.
 
L lbgu skrev:
Fast även här skulle jag säga att tittar man historiskt så är det ändå oftast försvararen som lider mest förluster när det gäller anfall mot väl förberedda försvarslinjer. Givetvis undantaget Ryssland.
Anledningen är att anfallaren så gott som alltid är överlägsen i de flesta områdena och när de väl bryter igenom så är det döden/fångenskap för mängder av försvarare.
Bara se på alla öar i Stilla Havet som japanerna befäste. Visst var det ofta höga förluster för amerikanerna, men när striden var slut så var det nästan alltid mycket högre förlustsiffror för japanerna. Och då slogs de oftast till siste man istället för att kapitulera när läget blev hopplöst.
Jo men "köttkvarnen" i Ukraina har ju sett likadan ut i snart tre år.

https://liveuamap.com/

Tyvärr ser det ut som att Ryssland nu ökar trycket.
 
Jag s
P paralun skrev:
Jo men "köttkvarnen" i Ukraina har ju sett likadan ut i snart tre år.

[länk]

Tyvärr ser det ut som att Ryssland nu ökar trycket.
Jag skrev ju att undantaget var Ryssland. Mitt inlägg bottnar i att någon tidigare skrev att anfallaren alltid lider större förluster. Så det hade inte specifikt med Ukraina/Ryssland att göra. Men just Ryssarna lider nästan alltid större förluster oavsett om de anfaller eller försvarar sig. Har varit så i 100-tals år så inget att förvåna sig över.
 
L lbgu skrev:
Jag s

Jag skrev ju att undantaget var Ryssland. Mitt inlägg bottnar i att någon tidigare skrev att anfallaren alltid lider större förluster. Så det hade inte specifikt med Ukraina/Ryssland att göra. Men just Ryssarna lider nästan alltid större förluster oavsett om de anfaller eller försvarar sig. Har varit så i 100-tals år så inget att förvåna sig över.
OK! och de har ju en lång historia med att inte värdesätta soldaters liv särsklilt mycket.

Slaget om Stalingrad som främsta exemplet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Stalingrad
 
Unikt namn
Intet Intet skrev:
Han gick till val på att avsluta det redan förlorade kriget och det är det han nu gör. Om än på outgrundliga vägar.
Kriget slulle ju avslutas på 24h. Så Trumpen har väl avslutat kriget 55ggr redan nu då?

Ändå fortsätter Ryssen att mörda civila och bomba civil infrastruktur i Ukraina...
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte det förväntat utfall oavsett? Om inte Ryssland ändras rent kulturellt på något sätt och tar till sig att det där med liberaldemokrati och att materiellt välstånd för befolkningen inte är så dumt ändå. Hur det nu ska gå till? Fälttåg mot Moskva? Vi har dåliga historiska erfarenheter.
Det finns de i tråden som menar att det nu måste bli fred genast, oavsett villkoren för denna fred, därför att det redan har dött alldeles för många människor. De verkar alltså tro att det inte kommer bli några fler döda människor med en sån fred.

De som gillade ditt inlägg är just de som skriver/gillar sådana inlägg.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.