Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
J Jaggatagga skrev:
Tänk om det är krig-är-kul-folk som är Putins agenter som verkar i syfte att eskalera situationen och underlätta inrikespolitiskt för att eskelara situationen? Krigshetsare sammarbetar över gränserna liksom. Särskilt nu när USA tydligt signalerat att de inte är sugna.

Sådana här ofalsiefierbara anklagelser är meningslösa och kontraproduktiva. Särskilt när de som anklagas är de som står kvar med vad som tidigare var en 200årig tradition i svensk politik av att fred är bra och krig suger ...
Sådana här ofalsifierbara anklagelser är inte bara meningslösa utan också farliga, eftersom de fördunklar diskussionen och skymmer det verkliga hotet.

De som du kallar "krigshetsare" är i själva verket de som står kvar vid en 200-årig svensk tradition: att fred är bra och att krig ska undvikas men att vi samtidigt måste vara beredda att försvara oss.

Bara för att klargöra, Sverige har samarbetat med NATO och deltagit i dess övningar långt före medlemskapet 2024.

Faktum är att detta pågick redan i början 80-talet med NATO trupper på svensk mark som jag själv vet.

Under senare år har vi även skickat trupper till internationella insatser under NATO-ledning, exempelvis i Afghanistan.

Det enda land som faktiskt hotar vår långvariga fred är Ryssland.

Det är inte ”krigshets” att erkänna verkligheten, det är självförsvar.

Läste just att man tagit tre Ryska agenter i England som roat sig med bla påverkans kampanjer.

• Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vem har påstått att krig är kul?
Det låter som något du har hittat på bara för att polarisera debatten.

Alla utom Ryssland har velat ha fred sen över 3 år. Den enda som tydligen tycker att krig är kul är Putin med lakejer.

Men fred måste bli till på ett bra sätt för annars blir det bara krig igen efter ett eller några år. Men det är kanske det du vill, alltså att Ryssland ska få erövra ännu mer mark?
"Krig är kul"-typer säger inte rakt ut att krig är kul. Det är min benämning på dem bara. De är romantiker med rosenkantade drömmar.

Vi lever på supermakternas nåder i slutändan och jag är övertygad om att långsiktigt fredligt arbete för fred är att föredra framför unilateralt självmord.

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men fred måste bli till på ett bra sätt för annars blir det bara krig igen efter ett eller några år
Hur skall det gå till?

J Jaggatagga skrev:
"Krig är kul"-typer säger inte rakt ut att krig är kul. Det är min benämning på dem bara. De är romantiker med rosenkantade drömmar.

Vi lever på supermakternas nåder i slutändan och jag är övertygad om att långsiktigt fredligt arbete för fred är att föredra framför unilateralt självmord.
Jo "war is ugly" med alla dimensioner.

Sen finns det då ett orsakssamband varför det blir krig!

Om det finns ett problem med att NATO utvidgas så är det väl att med NATO följer amerikanska militära avtal och ofta militärbaser med amerikanska vapen under amerikansk ledning, inte NATOs.
(Fast lite hjälp med gränsbevakning med lite avskräckande effekt och amerikanska soldater vill nog många ha).

Putins statskupp i Kyiv misslyckas efter några nedskjutna trupptransporter och ryssen fick lämna den närliggande flygplatsen.

Nu har Putin fått hjälp av sin gamle vän Donald som fått rysk hjälp så många gånger genom åren. Först vid besvärliga fastighetsfinansieringar, och nu senast med Truth Social som var nära konkurs men som räddades med genom lite företagsmerge och en amerikansk-rysk finansman som fixade lite skumma, men ospårbara pengar via något finnasparadis.

Men ändå...

P paralun skrev:
Ryska experter: Putin är rädd att bli lurad av Trump
[länk]

Intrigen tätnar!
Citat:

Trots att Ryssland har lidit gigantiska förluster – sannolikt över 200 000 döda – tror Dmitrij Oresjkin alltså att Putin nu ser en fortsättning på kriget som det tryggaste alternativet.

– Putin vet att det är Trump som måste få ett slut på kriget, eftersom han själv har lovat det. Putin däremot har inte lovat något alls. Han är livrädd för att bli huggen i ryggen och han kommer att fortsätta med det här kriget inom den närmaste framtiden, samtidigt som han följer med hur saker och ting utvecklar sig, säger Oresjkin.

Är inte Trumps fredsdeal för bra för att vara sann, för Putin?

Bättre att passa på att bomba lite mera nu när försvarsfrågan minskas av Trump.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Det enda land som faktiskt hotar vår långvariga fred är Ryssland.
Och USA? Det kanske är dags för panik och att stoppa huvudet i sanden medan supermakterna går loss med linjalen på kartan så att inte strecken hamnar utanför Donbas med omnejd?
D Danne824 skrev:
Sådana här ofalsifierbara anklagelser är inte bara meningslösa utan också farliga, eftersom de fördunklar diskussionen och skymmer det verkliga hotet.
Ja. Jag drog till med en i retoriskt syfte. Man kan alltid vända på ett "Putin vill". Det skulle lika gärna kunna va en troll-anklagelse. Dvs ett klassikt troll som skriver saker på internet för att jävlas, inte den nya felaktiga troll-definitionen.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
J Jaggatagga skrev:

Att kalla människor som vill försvara sig mot en aggressor för "krig-är-kul-folk" är en retorisk fint som syftar till att demonisera de som motsätter sig rysk expansion.

Det är en välkänd strategi att få självförsvar att framstå som provokation och att förvandla angriparen till ett missförstått offer.

Men låt oss vara tydliga, den enda anledningen till att det ens finns en diskussion om krig är att Ryssland valde att invadera ett grannland.

Att låtsas som att ansvaret ligger någon annanstans är inte bara historielöst det är att spela exakt efter Putins noter.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Hur skall det gå till?
Har du något förslag?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så talar ett putintroll.
Återigen brist på eget tänkande och egna argument. Putin är en skurk, ja, och Trump är inte bättre själv.

Det är när de naiva stora massorna blir manipulerade och matade med enkla budskap det blir farligt. Som sagt, bara att åka till Ukraina och strida!

BirgitS
T tmjreviews skrev:
Det är när de naiva stora massorna blir manipulerade och matade med enkla budskap det blir farligt. Som sagt, bara att åka till Ukraina och strida!
På vilket sätt skulle det leda till en varaktig fred?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du något förslag?
Ja. Det har har jag framfört tidigare. Det är inte min önskade lösning, utan hur jag tror att det kommer att sluta. I korthet. Ryssarna tar det de har. EU återlämnar de konfiskerade/stulna pengarna plus ränta. Ukraina går inte med i Nato, vilket, enligt ryssarna var orsaken till kriget.
Alla går hem till sitt.

Så, min fråga till dig kvarstår. Hur?

D Danne824 skrev:
Min övertygelse är att Putin och Ryssland har brutit mot flera internationella lagar och konventioner.
Ja stämmer. Går inte att lita på Putin eller Ryssland.
D Danne824 skrev:
Det du förespråkar är att vi ska tolerera kriminella handlingar och att de inte ska få några konsekvenser.

Är det verkligen en princip du vill stå bakom?
Det har jag aldrig förespråkat.
D Danne824 skrev:
Om du anser att kritiken mot Putin och Ryssland är "krigshets", vad kallar du då deras invasion av ett självständigt land?
Kritiken mot Putin är korrekt och legitim. Invasionen är ett krigsbrott.
D Danne824 skrev:
Att vända på verkligheten och kalla motståndare till aggressionen för krigshetsare är minst sagt ett märkligt resonemang.
Det har jag inte gjort. Trump och Vance har det.
D Danne824 skrev:
Det är Putin och Ryssland som startat detta krig genom en oprovocerad aggression. Så om inte detta är krig och aggression – vad skulle du då kalla det?
Stämmer. Krig och aggression.
D Danne824 skrev:
Jag ger dig en motsvarande uppmaningen, dock inte krigisk utan rent fredlig handling, flytta till Ryssland.
Du reagerar på dina egna tankar och tolkningar.

Det enda jag säger är att utan USA bakom ryggen är det mycket farligt för Sverige att strida mot Ryssland. Sverige är idag inte redo. Sverige måste köpa tid och bli starkare.

Det krävs en total omställning både kulturellt, ekonomiskt och politiskt.

• Gilla
Richard Forsberg1
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Återigen brist på eget tänkande och egna argument. Putin är en skurk, ja, och Trump är inte bättre själv.

Och vem är det egentligen som är stridshätsare här?

De som förespråkar att vi försvarar oss mot en aggressor eller de som försöker driva bort diskussionen från Rysslands ansvar genom att håna dem som faktiskt väljer att ta strid för Ukrainas frihet?

Att påstå att någon är manipulerad bara för att de stödjer Ukrainas rätt att försvara sig är rätt bekvämt.

Men frågan kvarstår,
Vad är egentligen din lösning?
Att ingen ska göra motstånd?
Att Ukraina bara ska lägga sig platt?

För i så fall är det inte de som reser till Ukraina som förenklar verkligheten det är du.

• Gilla
  • Älska
djac och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Ja. Det har har jag framfört tidigare. Det är inte min önskade lösning, utan hur jag tror att det kommer att sluta. I korthet. Ryssarna tar det de har. EU återlämnar de konfiskerade/stulna pengarna plus ränta. Ukraina går inte med i Nato, vilket, enligt ryssarna var orsaken till kriget.
Alla går hem till sitt.

Så, min fråga till dig kvarstår. Hur?
Jag kan inte se att det där leder till en varaktig fred. Putin/Ryssland blir belönade för sin invasion och kommer att upprepa med en ny invasion, i Ukraina eller någon annanstans, så fort de har producerat mer krigsmateriel och fått ihop fler militärer, dvs. efter några år. Rysslands mål är fortfarande att lägga under sig hela Ukraina.

• Gilla
16386 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.