Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Danne824 skrev:
Och vem är det egentligen som är stridshätsare här?

De som förespråkar att vi försvarar oss mot en aggressor eller de som försöker driva bort diskussionen från Rysslands ansvar genom att håna dem som faktiskt väljer att ta strid för Ukrainas frihet?
Vem är “oss”? Svenskar på svensk mark, eller svenska soldater i aktiv strid i Ukraina?

Vem har hånat de ukrainska soldaterna?
D Danne824 skrev:
Att påstå att någon är manipulerad bara för att de stödjer Ukrainas rätt att försvara sig är rätt bekvämt.
Jag stödjer givetvis Ukrainas rätt att försvara sig.
D Danne824 skrev:
Men frågan kvarstår,
Vad är egentligen din lösning?
Försöka få tillbaka USA som allierad. Acceptera att Biden och demokraterna inte bestämmer. Acceptera och anpassa taktiken efter realiteter.

Lyssna på vad Trump och Vance faktiskt säger och var lite självkritisk. Att håna USA och Trump hjälper inte, oavsett hur galen han är. Ja, han är galning, men den galningen är det enda som biter på Ryssland.

Han har några bra argument:
-Beroendet av rysk energi
-Svagt försvar i Europa
-Oenighet politiskt i Europa. Svagt ledarskap, ingen att tala med.
-Invandringen som destabiliserar länder (även om det ironiskt sett är en konsekvens av export av “demokrati” till länder som inte kan hantera demokrati)

Börja med att få ordning på detta!
D Danne824 skrev:
Att ingen ska göra motstånd?
Om USA slutar att de stöd och garantier, skall ett svagt Europa göra det istället?

Omöjligt idag. Ukraina kommer tyvärr få betala ett högt pris.
D Danne824 skrev:
Att Ukraina bara ska lägga sig platt?
Ukraina måste få till en fredsuppgörelse som kan vara tillräckligt länge så att Europa hinner bli starkare och att USA blir en allierad på riktigt igen. Beror på hur man löser frågorna ovan.
D Danne824 skrev:
För i så fall är det inte de som reser till Ukraina som förenklar verkligheten det är du.
De som reser dit är hjältar. De som sitter bakom en skärm i Sverige och hetsar till krig är patetiska.
 
  • Gilla
Richard Forsberg1 och 1 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det du föreslår här? Hur vill du att Sverige ska agera?
Sverige ska stärka sin försvarsförmåga, samarbeta med NATO och fortsätta stödja Ukraina.
Att agera nu innebär att avskräcka hot istället för att reagera när det är för sent.

Vad trodde du?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Skicka en NATO-styrka till Ukraina. Boots on ground. Meloni är helt rätt ute.
Ok, så det finns de som talar för svensk trupp i Ukraina i tråden i alla fall. Att deklarera krig mot Ryssland. Jag är inte överentusiastisk. Var vi inte ett land som inte gick i krig med andra länder tills för några månader sedan?
 
  • Gilla
Richard Forsberg1 och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Så vi ska alltså utgå från att Sverige och Europa inte kan stå på egna ben utan USA?

Att vi måste "köpa tid" för att vi annars skulle vara chanslösa?

Det låter som ett märkligt underkännande av Europas och Sveriges kapacitet.

Ja, USA har varit en garant för säkerheten i väst, men att tro att vi är helt beroende av dem är att undergräva både Europas ekonomiska och militära styrka.

Sverige är inte oförmöget att försvara sig vi har en stark försvarsindustri, en strategisk position och nu även samarbeten inom EU och NATO.

Om vi väntar på att bli "redo" enligt någon perfekt mall, vad händer då om Ryssland slår till innan dess?

Ska vi stå handfallna och hoppas att någon annan räddar oss?

Nej, säkerhet skapas genom att agera nu, inte genom att tveka och signalera svaghet.
Exakt hur vill du agera?
 
Claes Sörmland
D Danne824 skrev:
Sverige ska stärka sin försvarsförmåga, samarbeta med NATO och fortsätta stödja Ukraina.
Att agera nu innebär att avskräcka hot istället för att reagera när det är för sent.

Vad trodde du?
Din retorik är rätt stark så bra att veta vad du faktiskt menar. Inget av det som du skriver är ju kontroversiellt eller är så mycket att "agera". Vi gör ju just detta redan nu. Det är den svenska konsenuslinjen som jag uppfattar det.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Så vi ska alltså utgå från att Sverige och Europa inte kan stå på egna ben utan USA?

Att vi måste "köpa tid" för att vi annars skulle vara chanslösa?

Det låter som ett märkligt underkännande av Europas och Sveriges kapacitet.

Ja, USA har varit en garant för säkerheten i väst, men att tro att vi är helt beroende av dem är att undergräva både Europas ekonomiska och militära styrka.

Sverige är inte oförmöget att försvara sig vi har en stark försvarsindustri, en strategisk position och nu även samarbeten inom EU och NATO.

Om vi väntar på att bli "redo" enligt någon perfekt mall, vad händer då om Ryssland slår till innan dess?

Ska vi stå handfallna och hoppas att någon annan räddar oss?

Nej, säkerhet skapas genom att agera nu, inte genom att tveka och signalera svaghet.
Signalera svaghet? Ryssen kan väl läsa på Wikipedia som alla andra.

Danmark höll ju på ansiktsmasker på väg till Sverige under början av Covid. Jag vet inte vad för verklighet det skulle va om inte "enade Europa" föll som ett korthus när bomber eller atombomber börjar vina om inte USA håller ihop schabraket.
 
  • Gilla
Richard Forsberg1 och 2 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
De som sitter bakom en skärm i Sverige och hetsar till krig är patetiska.
Vilka gör det?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Han åkte till Washington också.
Jo mycket åkande... men i Saudi är det nog inga kameror igång.
 
J Jaggatagga skrev:
Jag är inte pascifist. Min inställning är att USA och Sovjet då och då mer eller mindre godtyckligt invaderar andra länder ibland och det är ju tråkigt men livet går vidare liksom. Man får göra det bästa av det.
Med den inställningen blir det mer krig och död.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo mycket åkande... men i Saudi är det nog inga kameror igång.
Det lär ju inte göra själva avtalet mer attraktivt för Ukraina. Zelensky ser till sitt lands bästa.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Med den inställningen blir det mer krig och död.
Hitler hade inte kärnvapen angående 'appeasement'. Supermakterna bestämmer.
 
T tmjreviews skrev:
Ukraina måste få till en fredsuppgörelse som kan vara tillräckligt länge så att Europa hinner bli starkare
Och hur stark tror du "hotet" Ryssland är idag då?

Tycker du har en starkt överdriven tro "om ryssens förmåga"
 
  • Gilla
Danne824 och 3 till
  • Laddar…
D
J Jaggatagga skrev:
Jag är inte pascifist. Min inställning är att USA och Sovjet då och då mer eller mindre godtyckligt invaderar andra länder ibland och det är ju tråkigt men livet går vidare liksom. Man får göra det bästa av det.
Att vifta bort en brutal invasion som 'tråkigt men livet går vidare' är både cyniskt och historielöst.

Det är exakt den likgiltighet som möjliggör att aggressiva regimer kan fortsätta med sin expansion och sina krigsbrott.

Att jämföra Rysslands oprovocerade krig i Ukraina med stormakters historiska interventioner är en usel ursäkt för att relativisera Putins brott.

Skillnaden?
Ukraina slåss för sin överlevnad mot en angripare som inte bara brutit mot internationell rätt, utan systematiskt terroriserar civila och försöker utplåna en nation.

Så nej, vi ska inte 'göra det bästa av det och bara titta på medan ännu en diktator försöker skriva om gränser med våld.

Om du inte ser problemet i det, då är det du som spelar efter Putins noter vare sig du vill det eller inte
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, så det finns de som talar för svensk trupp i Ukraina i tråden i alla fall. Att deklarera krig mot Ryssland. Jag är inte överentusiastisk. Var vi inte ett land som inte gick i krig med andra länder tills för några månader sedan?
Förklara krig? Det gjorde vi när vi skickade CV90 första gången, enligt Putler.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tror varken Ukraina eller Europa, Canada, Australien, Japan kommer acceptera att Ryssland får behålla ockuperad mark, & dom kommer nog ta konfiskerade Ryska pengarna till att återbygga Ukraina.

Tror inte Ryssland kan göra något åt detta överhuvudtaget , det kommer att hända "förr eller senare"
Ack. Vad fel du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.