Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jaggatagga skrev:
Tänk om det är krig-är-kul-folk som är Putins agenter som verkar i syfte att eskalera situationen och underlätta inrikespolitiskt för att eskelara situationen? Krigshetsare [edit:som generellt koncept] sammarbetar över gränserna liksom. Särskilt nu när USA tydligt signalerat att de inte är sugna.

Sådana här ofalsiefierbara anklagelser är meningslösa och kontraproduktiva. Särskilt när de som anklagas är de som står kvar med vad som tidigare var en 200årig tradition i svensk politik av att fred är bra och krig suger ...
Krigshetsare...?
Åk och förhandla med aset då.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Som sagt, bara att åka till Ukraina och strida!
Nej nej nej! Så få du inte säga. De skulle så gärna vilja. Men de kan tyvärr inte. Du vet. Köksträdgården behöver luckras upp. Gräsmattan kalkas. Takfönstren putsas. Tid bokad för pedikyr om två månader. Espressomaskinen skummar dåligt. -"Jag har helt enkelt inte tid!"
Ukrainas pojkar och gamlingar, däremot. Deras hus är ju sönderbombade så de har hur mycket tid som helst. Vad bra. Skicka dom istället 😝.

• Gilla
  • Arg
Richard Forsberg1 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Dags för Saudi-Arabien precis enligt Trumpens plan.

Zelenskyj åker till Saudiarabien
[länk]
Han åkte till Washington också.

K karlmb skrev:
Krigshetsare...?
Visst men jag har svårt att tänka mig att någon annan än Trump har trovärdighet att förhandla i frågan ...

• Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Krigshetsare...?
Samtidigt som du anmäler dig som frivillig vid fronten?😂 ynkrygg!

När jag var ung så hade vi ett ordstäv för er fegisar. -"Stor i orden, liten på jorden".

• Gilla
Richard Forsberg1
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej nej nej! Så få du inte säga. De skulle så gärna vilja. Men de kan tyvärr inte. Du vet. Köksträdgården behöver luckras upp. Gräsmattan kalkas. Takfönstren putsas. Tid bokad för pedikyr om två månader. Espressomaskinen skummar dåligt. -"Jag har helt enkelt inte tid!"
Ukrainas pojkar och gamlingar, däremot. Deras hus är ju sönderbombade så de har hur mycket tid som helst. Vad bra. Skicka dom istället 😝.
Bara åka till mordor och förhandla. Vad väntar ni mesar på?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte se att det där leder till en varaktig fred. Putin/Ryssland blir belönade för sin invasion och kommer att upprepa med en ny invasion, i Ukraina eller någon annanstans, så fort de har producerat mer krigsmateriel och fått ihop fler militärer, dvs. efter några år. Rysslands mål är fortfarande att lägga under sig hela Ukraina.
Är inte det förväntat utfall oavsett? Om inte Ryssland ändras rent kulturellt på något sätt och tar till sig att det där med liberaldemokrati och att materiellt välstånd för befolkningen inte är så dumt ändå. Hur det nu ska gå till? Fälttåg mot Moskva? Vi har dåliga historiska erfarenheter.

• Gilla
tmjreviews och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte det förväntat utfall oavsett? Om inte Ryssland ändras rent kulturellt på något sätt och tar till sig att det där med liberaldemokrati och att materiellt välstånd för befolkningen inte är så dumt ändå. Hur det nu ska gå till? Fälttåg mot Moskva? Vi har dåliga historiska erfarenheter.
Poltava 😝

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
Intet Intet skrev:
Poltava 😝
Det finns några andra europeiska försök också...

D
T tmjreviews skrev:
Ja stämmer. Går inte att lita på Putin eller Ryssland.

Det har jag aldrig förespråkat.

Kritiken mot Putin är korrekt och legitim. Invasionen är ett krigsbrott.

Det har jag inte gjort. Trump och Vance har det.

Stämmer. Krig och aggression.

Du reagerar på dina egna tankar och tolkningar.

Det enda jag säger är att utan USA bakom ryggen är det mycket farligt för Sverige att strida mot Ryssland. Sverige är idag inte redo. Sverige måste köpa tid och bli starkare.

Det krävs en total omställning både kulturellt, ekonomiskt och politiskt.
Så vi ska alltså utgå från att Sverige och Europa inte kan stå på egna ben utan USA?

Att vi måste "köpa tid" för att vi annars skulle vara chanslösa?

Det låter som ett märkligt underkännande av Europas och Sveriges kapacitet.

Ja, USA har varit en garant för säkerheten i väst, men att tro att vi är helt beroende av dem är att undergräva både Europas ekonomiska och militära styrka.

Sverige är inte oförmöget att försvara sig vi har en stark försvarsindustri, en strategisk position och nu även samarbeten inom EU och NATO.

Om vi väntar på att bli "redo" enligt någon perfekt mall, vad händer då om Ryssland slår till innan dess?

Ska vi stå handfallna och hoppas att någon annan räddar oss?

Nej, säkerhet skapas genom att agera nu, inte genom att tveka och signalera svaghet.

• Gilla
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Danne824 skrev:
Nej, säkerhet skapas genom att agera nu
Vad är det du föreslår här? Hur vill du att Sverige ska agera?

D Danne824 skrev:
Att kalla människor som vill försvara sig mot en aggressor för "krig-är-kul-folk" är en retorisk fint som syftar till att demonisera de som motsätter sig rysk expansion.

Det är en välkänd strategi att få självförsvar att framstå som provokation och att förvandla angriparen till ett missförstått offer.

Men låt oss vara tydliga, den enda anledningen till att det ens finns en diskussion om krig är att Ryssland valde att invadera ett grannland.

Att låtsas som att ansvaret ligger någon annanstans är inte bara historielöst det är att spela exakt efter Putins noter.
Jag är inte pascifist. Min inställning är att USA och Sovjet då och då mer eller mindre godtyckligt invaderar andra länder ibland och det är ju tråkigt men livet går vidare liksom. Man får göra det bästa av det.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ryssarna tar det de har. EU återlämnar de konfiskerade/stulna pengarna plus ränta. Ukraina går inte med i Nato, vilket, enligt ryssarna var orsaken till kriget.
Alla går hem till sitt.
Tror varken Ukraina eller Europa, Canada, Australien, Japan kommer acceptera att Ryssland får behålla ockuperad mark, & dom kommer nog ta konfiskerade Ryska pengarna till att återbygga Ukraina.

Tror inte Ryssland kan göra något åt detta överhuvudtaget , det kommer att hända "förr eller senare"

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Samtidigt som du anmäler dig som frivillig vid fronten?😂 ynkrygg!

När jag var ung så hade vi ett ordstäv för er fegisar. -"Stor i orden, liten på jorden".
För en normalbegåvad är det självklart att man kan vara för stöd till Ukraina och deras rätt att försvara sig utan att man för den delen måste åka till fronten själv.

/Krille

• Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det du föreslår här? Hur vill du att Sverige ska agera?
Skicka en NATO-styrka till Ukraina. Boots on ground. Meloni är helt rätt ute.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.