Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tmjreviews skrev:
Har jag gjort det?

Jag förespråkar en mindre krigshetsande retorik. Att skicka soldater till Ukraina skulle innebära en kraftig eskalering av konflikten. Putin skulle då enligt honom få legitima mål även utanför Ukraina. I ett läge med historisk sett svagt försvar skulle detta vara mycket farligt för Sverige, när USA samtidigt verkar överge NATO.

Många tuffa internetkrigare här i forumet.
Ja. Krigsromantiken har ju nått något slags cresendo med de mest absurda vanföreställningar.

Inte ens när idolen USA säger att det är dags för fred och att de inte tänker se sina barn dö av strålningsskador och svält i frågan, så kan romantikerna chilla. Nä. Då ropar de efter unilateralt självmord istället.
 
  • Gilla
tmjreviews och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Normalt är det faktiskt försvararen som förlorar mest folk i krig. Så generellt kan man inte säga att anfallare förlorar mer folk än försvarare. Däremot när Ryssland anfaller så gäller nästan alltid att anfallaren förlorar mest folk.

Bara se på andra världskriget så ser man att det nästan alltid var försvararen som led mest förluster. Det är egentligen rätt självklart då de största förlusterna ofta sker när trupper retirerar/flyr.
Tror vi talar om 2 olika scenarion!

Det "normala" är att ett land/trupp förberett sig ordentligt i befästningsarbeten med olika försvarslinjer, som består av olika typer av hinder och minfält med eldunderstöd, flyg mm, så kostar det oerhört mycket för anfallaren. (man kan då maximera styrkan på RÄTT plats)

Krig i städer däremot spelar anfallare/försvarare ingen roll, för att försvara en stad innebär att "ha små trupper" överallt utspridda, som då lätt blir underlägsna när anfallaren använder en större styrka på specifik plats.
 
D
T tmjreviews skrev:
Känner igen detta från vänsterkanten då man gömmer sig bakom ett kollektiv utan att kunna tänka själv.

Rysspropaganda? Fråga dina vänner från VpK, S och MP. Varför var Sverige inte med i NATO från början?
Här haglar markörerna som avslöjar din inspiration, vanligt påstående att det är en svaghet att basera sina åsikter på fakta medan de som "tänker själv" baserar det på propaganda.

Det är därför notoriska lögnare är anti-woke, mot bildning är de förlorade och därför blir woke fienden.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Har jag gjort det?

Jag förespråkar en mindre krigshetsande retorik. Att skicka soldater till Ukraina skulle innebära en kraftig eskalering av konflikten. Putin skulle då enligt honom få legitima mål även utanför Ukraina. I ett läge med historisk sett svagt försvar skulle detta vara mycket farligt för Sverige, när USA samtidigt verkar överge NATO.

Många tuffa internetkrigare här i forumet.
Mao, gör vad ni vill med Sverige, vi har ändå inget försvar.
Du måste sluta med sån propaganda.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mao, gör vad ni vill med Sverige, vi har ändå inget försvar.
Du måste sluta med sån propaganda.
Du kan inte dra den slutsatsen.

Att skicka svenska soldater till Ukraina skulle kunna ses som en krigshandling av Ryssland. Och är man svag är det en farlig väg att gå.
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Du kan inte dra den slutsatsen.

Att skicka svenska soldater till Ukraina skulle kunna ses som en krigshandling av Ryssland. Och är man svag är det en farlig väg att gå.
Det skulle kunna ses som en krigshandling att skicka vapen också...
Allt det där har redan prövats av Ryssland.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förlåt, det går fort i hockey. Jag hänger inte med.

Vem driver att Sverige ska skicka trupp till Ukraina?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Well, hela väst är lurat av Putin, det är ju officiellt så att det var Ryssarna som fuskade in Trump förra gången. I stort sett varenda EU-land har fascistpartier som byggts upp med ryskt stöd, i Sverige har vi fortfarande nu aktiva ministrar och parlamentsledamöter som delar ryska påverkansinlägg och säger sig inte se något problem med det.

Det jag ser är en enorm oförblommerad utkomstbias, självklart är målet ett fredligt och demokratiskt Ryssland som vare sig hotar vår säkerhet, ekonomi eller demokrati. Hur vi ska komma dit finns det säkert mycket tankar om. Målet är alltså inte att "slå" Ryssland militärt, då blir det ännu svårare att uppnå vad vi vill.
Farlig naivitet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Här haglar markörerna som avslöjar din inspiration, vanligt påstående att det är en svaghet att basera sina åsikter på fakta medan de som "tänker själv" baserar det på propaganda.

Det är därför notoriska lögnare är anti-woke, mot bildning är de förlorade och därför blir woke fienden.
Tänk att jag som civilingenjör och civilekonom är “förlorad mot bildning”.

Börjar det inte något TV-program med tatuerade deltagare nu, eller spökprogram med suddiga bilder? Eller Lyxfällan med någon stackare med ring i näsan? “Hen” kanske lider av psykisk ohälsa?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förlåt, det går fort i hockey. Jag hänger inte med.

Vem driver att Sverige ska skicka trupp till Ukraina?
Halmdockorna så klart!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Du kan inte dra den slutsatsen.

Att skicka svenska soldater till Ukraina skulle kunna ses som en krigshandling av Ryssland. Och är man svag är det en farlig väg att gå.
Trams. Vi kanske inte borde säga något öht om Putler. Hen kan ju bli kränkt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Du kan inte dra den slutsatsen.

Att skicka svenska soldater till Ukraina skulle kunna ses som en krigshandling av Ryssland. Och är man svag är det en farlig väg att gå.
Ja du, inte lätt här i världen.

Det som har sagts är att det kommer skickas svenska fredsbevarande styrkor till Ukraina vid en eventuell fredsuppgörelse.

Vad Putin ser som en krigshandling har vi passerat för länge sedan.

Hade Putin vetat vilket motstånd västvärlden skulle ställa upp med vid Rysslands försök att invadera Ukraina skulle Putin nog låtit bli.

Tyvärr borde västvärlden redan vid ockupationen av Krim reagerat och tvingat Putin att lämna Krim.

Din retorik att Ryssland är något farligt som man ska militärt akta sig för är väldigt löjligt.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det skulle kunna ses som en krigshandling att skicka vapen också...
Allt det där har redan prövats av Ryssland.
Det pågår en gradvis eskalering där tidigare helt otänkbara handlingar blir verklighet.

Framtiden får visa hur det slutar, men att USA nu drar sig undan gör inte situationen lättare.

Trump går ju inte att lita på och ett avtal med Putin har inte heller något värde. Ryssland kan inte respektera några avtal. Det är endast rå kraft som gäller, och i dagsläget är det bara USA som har den makten.

Under tiden kan vissa i forumet intala sig själva att de är starka, fina och goda människor med de rätta värderingarna. Gör gärna det, men blanda inte in mig i era krigslekar!
 
  • Älska
Jaggatagga
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Ja du, inte lätt här i världen.

Det som har sagts är att det kommer skickas svenska fredsbevarande styrkor till Ukraina vid en eventuell fredsuppgörelse.

Vad Putin ser som en krigshandling har vi passerat för länge sedan.

Hade Putin vetat vilket motstånd västvärlden skulle ställa upp med vid Rysslands försök att invadera Ukraina skulle Putin nog låtit bli.

Tyvärr borde västvärlden redan vid ockupationen av Krim reagerat och tvingat Putin att lämna Krim.

Din retorik att Ryssland är något farligt som man ska militärt akta sig för är väldigt löjligt.
“Din retorik att Ryssland är något farligt som man ska militärt akta sig för är väldigt löjligt.”

Vad hindrar dig från att åka till Ukraina och strida för din övertygelse?
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.