Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med kvinnorna som står bakom ledande män? Att männens militarism egentligen inte alls är en del av den maskulina kulturen utan i själva verket är driven av kvinnor som i lönndom verkar för detta?
Forskning visar att över 25% av "gängen" är "bandit-kvinnor", även om alltid männen får störst uppmärksamhet i media.

Finns också rena kvinno-gäng + några % där kvinnan "bakom" mannen, är med & styr.
Så allmänt har nog kvinnorna en större roll i militarism än vad du tror.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Nej, Sverige har inte "feminiserats", det som hänt är att Sverige långsamt blir något mer jämställt, detta försvagar inte oss på något sätt utan gör samhället starkare och mer robust.
Att samhället blir mer jämställt innebär att det har feminiserats. Maskulin kultur får ge vika för feminin kultur, det är den utveckling vi har genomgått.

Om det försvagar oss eller gör oss starkare kan man diskutera. Beror på vad vi menar med starkare och mer robust, d v s vad man mäter och vilka risker man vill ta hänsyn till. Historiskt har ju europeiskt militarism inte varit en så stabilt grund att bygga ett samhälle på om man säger så.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jawen skrev:
Forskning visar att över 25% av "gängen" är "bandit-kvinnor", även om alltid männen får störst uppmärksamhet i media.

Finns också rena kvinno-gäng + några % där kvinnan "bakom" mannen, är med & styr.
Så allmänt har nog kvinnorna en större roll i militarism än vad du tror.
Och det tänker du representerar typisk feminin kultur? (Om det alls är sant.)
 
  • Gilla
Richard Forsberg1 och 1 till
  • Laddar…
K
T tmjreviews skrev:
Vad har du för argument?
Argument spelar ingen roll för de med machokomplex som sprider rysspropaganda.

/Krille
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
K
R Richard Forsberg1 skrev:
Lite fel bara: pssst de har Kina och samtliga krigare som redan är på plats. Samt större delen av Arabländerna !
Åh en ny användare som sprider konspirationsteorier....

/Krille
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att samhället blir mer jämställt innebär att det har feminiserats. Maskulin kultur får ge vika för feminin kultur, det är den utveckling vi har genomgått.

Om det försvagar oss eller gör oss starkare kan man diskutera. Beror på vad vi menar med starkare och mer robust, d v s vad man mäter och vilka risker man vill ta hänsyn till. Historiskt har ju europeiskt militarism inte varit en så stabilt grund att bygga ett samhälle på om man säger så.
Jo Trumpen har ju "Ice-maiden" som stabschef.... förmodligen en mycket tuff kvinna för att hålla ordning på politiska "yrväder".

https://www.sverigesradio.se/artikel/det-har-ar-susie-wiles-iskvinnan-bakom-trumps-comeback
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ukraina har redan idag upparbetat en produktion inom landet, som står för 50% av krigsmateriel.
Denna siffra kommer att öka, samtidigt som anfallskrig dödar mångt mycket mer soldater än försvarskrig, vilket gynnat Ukraina.

Ukraina kommer aldrig att ge sig & kommer att fortsätta kriga 10 år till OM det behövs.
Herre gud! Tror du ens på det själv?😱
Vem har sagt det till dig?
 
Intet Intet skrev:
Herre gud! Tror du ens på det själv?😱
Vem har sagt det till dig?
Jo det stämmer och Ukraina kämpar heroiskt med att tillverka sina vapen.

Just nu är det "overload" med nyheter men Jawen har helt rätt. Ska kolla lite.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Visst, låta Finland göra grovjobbet. De har full beredskap och kan överleva tunga anfall. Som tack har Sverige ägnat sig åt skallmätningar och att begränsa det finska språkets användning.
Du saknar mycket insikter, både om Sveriges försvarsplaner och resurser och dess geografi, du glömmer bort Östersjön, den är fortfarande en buffert för oss och mycket jobbig om man vill ta mark i Sverige.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det stämmer och Ukraina kämpar heroiskt med att tillverka sina vapen.

Just nu är det "overload" med nyheter men Jawen har helt rätt. Ska kolla lite.
Ukraina kommer aldrig att ge sig & kommer att fortsätta kriga 10 år till OM det behövs.

Det var framförallt den här vansinniga propagandan, som jag inte ens hört Zelenskyj själv nämna, jag avsåg. Det övriga kan mycket väl vara sant under förutsättning att Trump och Vance skickar pengar och material.
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att samhället blir mer jämställt innebär att det har feminiserats. Maskulin kultur får ge vika för feminin kultur, det är den utveckling vi har genomgått.

Om det försvagar oss eller gör oss starkare kan man diskutera. Beror på vad vi menar med starkare och mer robust, d v s vad man mäter och vilka risker man vill ta hänsyn till. Historiskt har ju europeiskt militarism inte varit en så stabilt grund att bygga ett samhälle på om man säger så.
Jag tror nog inte man kan säga så när man är så pass lång från nollpunkten, vi lever fortfarande i ett patriarkat och det är långt till ett matriarkat men visst har det blivit bättre, det är svårt att säga emot.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Åh en ny användare som sprider konspirationsteorier....

/Krille
Och en gammal användare som sprider dynga.

Ursäkta. Öppet mål.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ukraina kommer aldrig att ge sig & kommer att fortsätta kriga 10 år till OM det behövs.

Det var framförallt den här vansinniga propagandan, som jag inte ens hört Zelenskyj själv nämna, jag avsåg. Det övriga kan mycket väl vara sant under förutsättning att Trump och Vance skickar pengar och material.
Nej det tror jag inte och tyvärr ser det ut som Ryssland snart bryter igenom fronten.

Man ligger illa till i Kursk som är en bonus för Ukraina och de ryska attackerna förefaller att ha ökat.

"Priset", Krim samt Donetsk plus vad det nu blir kanske är en bra fredsuppgörelse trots att det är mycket bittert? Det här är ju även ryskspråkiga områden.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
"Priset", Krim samt Donetsk plus vad det nu blir kanske är en bra fredsuppgörelse trots att det är mycket bittert? Det här är ju även ryskspråkiga områden.
Det är en mycket dålig uppgörelse som kommer att leda till att nästa blir något av baltländerna.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det tror jag inte och tyvärr ser det ut som Ryssland snart bryter igenom fronten.

Man ligger illa till i Kursk som är en bonus för Ukraina och de ryska attackerna förefaller att ha ökat.

"Priset", Krim samt Donetsk plus vad det nu blir kanske är en bra fredsuppgörelse trots att det är mycket bittert? Det här är ju även ryskspråkiga områden.
Så säger rysspropagandan.

Enligt information som läcker från fronten så har de ryska anfallen mattats av betydligt på sista tiden. Samtidigt som deras utrustning blir allt sämre och allt fler av soldaterna är mer eller mindre oföra för krigstjänst.
Allting tyder på att Ryssland långsamt men säkert håller på att förlora sin förmåga att anfalla.

Det här överensstämmer med statistiken som ukrainarna för där de ryska förlusterna av bättre sortens utrustning har börjat minska stadigt.

Därför måste Putin anlita sina propagandister och sina marionetter för att skaffa sig en mellanfred så han kan ladda upp inför nästa anfall. Alternativet är att Ryssland kraschar så som Tyskland gjorde 1918.
 
  • Gilla
Bhp863 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.