84 750 läst ·
2 237 svar
85k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Njau, det där håller nog inte den svenska försvarsmakten med om. Sen med all rimlighet så får får man tidigt en förvarning om att något händer hos fi.T tmjreviews skrev:
Jag blir själv inte riktigt klok på hotbilden? Skulle JAS var kasst? Eller F35 hos våra "brothers in arms"?
Har jag gjort det?K karlmb skrev:
Jag förespråkar en mindre krigshetsande retorik. Att skicka soldater till Ukraina skulle innebära en kraftig eskalering av konflikten. Putin skulle då enligt honom få legitima mål även utanför Ukraina. I ett läge med historisk sett svagt försvar skulle detta vara mycket farligt för Sverige, när USA samtidigt verkar överge NATO.
Många tuffa internetkrigare här i forumet.
JAS är ju ett mycket kompetens stridsflygplan. Frågan är hur mycket det hjälper mot ryska missiler som initialt bombar sönder städer och inftastruktur?P paralun skrev:
Håller helt med om "krigshetsandet"!T tmjreviews skrev:Jag förespråkar en mindre krigshetsande retorik. Att skicka soldater till Ukraina skulle innebära en kraftig eskalering av konflikten. Putin skulle då enligt honom få legitima mål även utanför Ukraina. I ett läge med historisk sett svagt försvar skulle detta vara mycket farligt för Sverige, när USA samtidigt verkar överge NATO.
Många tuffa internetkrigare här i forumet.
..
Sen kollade jag vad JAS egentligen har för beväpning och de har en ruggig eldkraft. likaså F35
"
Jakt: Robot 74 Sidewinder (värmesökande), Robot 99 AMRAAM (aktiv radarmålsökare) , Robot 98 IRIS-T (värmesökande), Automatkanon Mauser 27 mm
Attack: Bomb GBU-49 Paveway II (laser-/GPS-styrd bomb), Bomb GBU-12 Paveway II (laserstyrd bomb), Robot 75 Maverick (TV-målsökare), Robot 15F (sjömålsrobot, aktiv radarmålsökare) , Automatkanon Mauser 27 mm"
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/jas-39-gripen-cd/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jo det är ju därför vi inte ska bygga störande vindsnurror så att vårt luftförsvar snabbast möjligt kan se inkommande missiler.T tmjreviews skrev:
Sen finns det säkert plats för förbättringar som med Israels Iron Dome
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Dome
Men lägger vi ihop våran egen och NATOs signalspaning så är det nog hyfsat.
JAS är ett avancerat stridsflyg, men Sveriges försvar är mer än så.T tmjreviews skrev:
Det är ett modernt, högteknologiskt och vältränat försvar anpassat för att möta hot.
Rysslands militära styrka är kraftigt överskattad, trots år av attacker har de misslyckats med att besegra Ukraina, som har mindre resurser men har en stark försvarsvilja.
Sveriges försvar, i kombination med NATO-medlemskap, gör att vi står betydligt bättre rustade än många tror.
Oh my ! De är för få och slås ut på ett ögonblick.D Danne824 skrev:JAS är ett avancerat stridsflyg, men Sveriges försvar är mer än så.
Det är ett modernt, högteknologiskt och vältränat försvar anpassat för att möta hot.
Rysslands militära styrka är kraftigt överskattad, trots år av attacker har de misslyckats med att besegra Ukraina, som har mindre resurser men har en stark försvarsvilja.
Sveriges försvar, i kombination med NATO-medlemskap, gör att vi står betydligt bättre rustade än många tror.
Man har oavsett parti motarbetat, försenat upprustning av försvar sedan hedenhöstid.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Lojala rådgivare i detta fall innebär personer som säger vad de tror att Trump vill höra, inte mycket till rådgivare.P paralun skrev:
Trump har tidigare många gånger gått ifrån manus, finns det något som tyder på att han slutat med det?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg