Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
Det handlar om vad våra medborgare får för information, inte dina uppdragsgivare.
Mina uppdragsgivare är mina söner! Jag vill att de skall leva i fred och utan krig! Vill någon hetsa till krig finns det redan flera krigshärdar.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Mina uppdragsgivare är mina söner! Jag vill att de skall leva i fred och utan krig! Vill någon hetsa till krig finns det redan flera krigshärdar.
Tyvärr motarbetar du dina syften nu.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Så du menar att Putins spioner skulle läsa mina inlägg på Byggahus istället för SVTs undersökning? Där får de se mycket tydligt vilket motstånd de kan förvänta sig.
Det är ju inte riktigt heller det du skriver. 😆
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Min världsbild bygger på realiteter.

Serbien under Milosevic var en tragisk period i Serbiens historia. De har dödat många civila och begått grova krigsbrott. Men, det ger ingen rätt att med våld ta ifrån Kosovo från en suverän stat. Principer måste gälla alla!

Vad kan då stoppa andra stater att göra samma sak?
Jag förstår din frustration, men som du själv skriver var Serbien/Kosovo-konflikten fylld av tragedier.

Ska vi då acceptera att samma sak händer igen, bara för att det har hänt förut?

Serbiens/Kosovos situation och NATO:s insats kan debatteras, och görs fortfarande.

Men det förändrar inte principen att internationell rätt ska gälla för alla.

Utifrån den information jag har utfördes etnisk rensning i Kosovo, men det har inte skett i östra Ukraina eller på Krim.

Jag förstår också att det för en serb kan kännas som att stormakter tvingade fram en lösning i Kosovo.

Men om man anser att det var fel, borde det då rättfärdiga att Ryssland gör samma sak i Ukraina?

En oförrätt kan aldrig legitimera en annan.

Att acceptera det ena men inte det andra är just den dubbelmoral vi måste undvika.

Mitt korta svar är: Nej, ingen stat ska få ta territorium med våld, oavsett vem det drabbar.
 
  • Gilla
  • Älska
jawen och 6 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Kosovo var en del av Serbien, och är det fortfarande enligt vissa stater. Oavsett vad man tycker om Serbiens politik, tog man Kosovo från Serbien. Fritt fram för Ryssland att ta Krim och delar av Ukraina.

NATO gick ifrån de egna principerna att inget land skall kunna tas med våld. Blir då svårt att hävda moralisk överhöghet idag.
Klassisk rysspropaganda. Det där och andra historier om USAs övergrepp i Sydamerika på 60-70-talet upprepas gång på gång som berättigande för ryskt folkmord i Ukraina och Polen och Baltstaterna och troligen också Finland och Sverige och Norge.

Jag håller med Krille. Det du sysslar med är landsförräderi!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Mina uppdragsgivare är mina söner! Jag vill att de skall leva i fred och utan krig! Vill någon hetsa till krig finns det redan flera krigshärdar.
Du föredrar altså att de blir avrättade med nackskott av en ockupationsarme? Eller blir tvångsvärvade och utsända i första anfalsvågen obeväpnade tätt över minfälten mot Frankrike. Så som ryssarna hanterar civila på ockuperat territorium?

Eller tänker du dig att din familj skall få plats i en marionettregering som förtrycker det egna folket enligt order från Kreml. Tills de faller ut genom ett fönster i samband med någon maktkamp?
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Så du menar att Putins spioner skulle läsa mina inlägg på Byggahus istället för SVTs undersökning? Där får de se mycket tydligt vilket motstånd de kan förvänta sig.
Vänta bara. När Putin anfaller Sverige ska du få se hur svenskarna går till motangrepp. På det sätt vi nu övat i årtionden - på webbforum och sociala medier! 😛
 
  • Gilla
  • Älska
tmjreviews och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fördömandet i DN kommer att vara mycket kraftfullt!
 
  • Haha
  • Älska
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fördömandet i DN kommer att vara mycket kraftfullt!
Hm, du tror inte att Wolodarski kommer att springa i första ledet mot fi och skrika stopp?
Det fördömandet borde ta skruv även i Kreml tänker jag...
 
  • Älska
Intet
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Hm, du tror inte att Wolodarski kommer att springa i första ledet mot fi och skrika stopp?
Det fördömandet borde ta skruv även i Kreml tänker jag...
jo han och alla hans jorunalistkollegor exploderar nog snart över det oerhörda som sker.

Undra hur fi ska anfalla? Till lands via Finland, Till sjöss, eller luften? Allt på en gång?

Och vi ska då inte ha sett någonting eller inte fått någon förvarning via dels vår egen signalspaning samt NATOs dito inkl satelliter.

Kanske JAS är kasst? Likaså F35 som både Norge och Danmark har? EDIT plus Finlands flygvapen

Mycket märkligt är det och ropet på en massiv upprustning.
 
Redigerat:
Och en kommentar till diskussionen om "feminism" i försvaret, min yngste son som jobbar i försvaret har en flickvän som också jobbar i försvaret och de träffade varandra där, (pun intended).
Bägge har samma grad och jobbar med att utbilda värnpliktiga, och bägge är specialister på markstrid och håller ofta i skjutövningar.

När det gäller kompetensen finns ingen skillnad på de två förutom min sons längre tjänstgöringstid och större erfarenhet, men tjejen är kaxig och leder sin trupp med pondus.
Det är inte könet som avgör din förmåga att leda, det kommer inifrån.

Och hon tycker lika illa om feminism som de allra flesta andra, din förmåga bevisas oavsett yrke genom din kunskap och i deras fall också att kunna nå in till de värnpliktiga och skapa förtroende.

Och Trump/Vance igen då, hela havet stormar tydligen på kabinettsmötet nyligen där kriget bröt ut mellan Musk och Rubio, fortsättning följer.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det verk inte vara särskilt mycket som är konsekvent med Trump.

Dag ut och dag in har Ryssland avfyrat raketer mot Ukraina, under lång tid nu. Ukraina har försökt försvara sig dels genom att slå mot platserna där raketerna avfyras (med hjälp av information från bland annat USA och med vapen som Himars) och dels skydda befolkning genom att varna så tidigt som möjligt. Trump har tagit ifrån USA båda dessa försvar och blir sen överraskad (?) att Ryssland skjuter?! Ryssland som tackat nej till vapenstillestånd, som kräver att Ukraina lämnar de regioner som Ryssland har utropat till sina trots att de inte kontrollerar dem och som säger att "målen för specialoperationen ligger fast". Hur korkad är Trump egentligen?

Tänk att så många både i USA och i Europa föredrog Trump.
"Hur korkad är Trump egentligen?":

En svartvit teckning av en orm formad som en lemniskata eller oändlighetssymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
"Hur korkad är Trump egentligen?":

[bild]
Ah, har han skaffat medlemskort på COOP?!
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
"Hur korkad är Trump egentligen?":

[bild]
Jo han fick ju uppenbarligen fart på "käbblarna" i Europa.

Sen tror jag hans manus som hans stab skriver är lite "osynkat" hur man ska trigga Europa.
 
J jawen skrev:
ABSOLUT!
Ja, mer vodka!
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.