Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
Det var inte en NATO-operation men man använde delar av NATOs materiel och manskap efter beslut i FN. Det borde man gjort även i Ukraina.
K karlmb skrev:
Nej, det där är just Kreml-propaganda. Det var FN som beslutade att NATO skulle genomföra operationen. Samma FN som nu sist röstade emot resolution om att Ryssland är angriparen.
Tänk så det kan bli.
Nej, FN röstade aldrig igenom något mandat för att NATO skulle bomba Serbien (dåvarande Jugoslavien) under Kosovokriget 1999.

NATO:s bombkampanj, Operation Allied Force, genomfördes utan ett direkt godkännande från FN:s säkerhetsråd.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Det är fel att säga att nedrustningen “inte hade något att göra med feminism eller genus”. Ekonomiska och geopolitiska faktorer var den primära drivkraften, men feministiska och postmoderna idéer om säkerhetspolitik förstärkte nedmonteringen. Sveriges försvar gick från att vara fokuserat på nationell säkerhet till att präglas av ideal om mjuka värden, jämställdhet och internationella insatser. Resultatet blev ett försvar som var underdimensionerat och oförmöget att hantera hot som Rysslands militära upprustning.
Feminism och genuspolitik hade ingen roll i Sveriges nedrustning, det var främst en ekonomisk och geopolitisk fråga.

Efter Kalla kriget ansåg många länder att ett storskaligt militärt försvar inte längre var nödvändigt, och resurser omfördelades.

Svenska försvarsförändringar på 2000-talet, inklusive satsningar på internationella insatser, var en del av en bredare strategi inom NATO och EU, inte ett feministiskt projekt.

Dessutom har de senaste årens återupprustning och NATO-inträde skett parallellt med fortsatt jämställdhetsfokus inom försvaret inte ett feministiskt projekt.

Under den mest omfattande nedrustningen av Sveriges försvar, från 1990-talet och framåt, var det manliga statsministrar och försvarsministrar som styrde,

Ingvar Carlsson/Roine Carlsson
Carl Bildt/Anders Björck
Göran Persson/Björn von Sydow och Leni Björklund.

Jag vet att MAGA rörelser tycker att kvinnor borde omyndighetsförklaras då de kan vara ett hot mot Trump.

Går inte på din retorik, sorry.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Feminism och genuspolitik hade ingen roll i Sveriges nedrustning, det var främst en ekonomisk och geopolitisk fråga.

Efter Kalla kriget ansåg många länder att ett storskaligt militärt försvar inte längre var nödvändigt, och resurser omfördelades.

Svenska försvarsförändringar på 2000-talet, inklusive satsningar på internationella insatser, var en del av en bredare strategi inom NATO och EU, inte ett feministiskt projekt.

Dessutom har de senaste årens återupprustning och NATO-inträde skett parallellt med fortsatt jämställdhetsfokus inom försvaret inte ett feministiskt projekt.

Under den mest omfattande nedrustningen av Sveriges försvar, från 1990-talet och framåt, var det manliga statsministrar och försvarsministrar som styrde,

Ingvar Carlsson/Roine Carlsson
Carl Bildt/Anders Björck
Göran Persson/Björn von Sydow och Leni Björklund.

Jag vet att MAGA rörelser tycker att kvinnor borde omyndighetsförklaras då de kan vara ett hot mot Trump.

Går inte på din retorik, sorry.
 
  • Wow
  • Haha
Gimp och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Hur menar du?
5 milj mot 11 milj eller gränsen emot Ryssen?
Finlands beredskap
 
K karlmb skrev:
Det var inte en NATO-operation men man använde delar av NATOs materiel och manskap efter beslut i FN. Det borde man gjort även i Ukraina.
Nja, man använde väl Natos resurser trots att de inte fått sanktioner från FN.

Hur som helst så följer det ju inte deras stadgar som jag förstår det och var snarare ett samarbete mellan natoländer och inte en riktig natooperation.

Sverige var ju där också i ett senare skede r.är FN väl tog sitt förnuft till fånga.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Nej, FN röstade aldrig igenom något mandat för att NATO skulle bomba Serbien (dåvarande Jugoslavien) under Kosovokriget 1999.

NATO:s bombkampanj, Operation Allied Force, genomfördes utan ett direkt godkännande från FN:s säkerhetsråd.
Det stämmer. Jag tycker det var rätt ändå.
https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bombing_of_Yugoslavia
NATO's intervention was prompted by Yugoslavia's bloodshed and ethnic cleansing of Kosovar Albanians, which drove the Albanians into neighbouring countries and had the potential to destabilize the region. Yugoslavia's actions had already provoked condemnation by international organisations and agencies such as the UN, NATO, and various INGOs.[31][32] Yugoslavia's refusal to sign the Rambouillet Accords was initially offered as justification for NATO's use of force.[33] Because Russia and China could use their veto within the Security Council to not authorize an external intervention,[34] NATO launched its campaign without the UN's approval, stating that it was inter alia a humanitarian intervention.[35] The UN Charter prohibits the use of force except in the case of a decision by the Security Council under Article 42, under Article 51 or under Article 53.[36] Three days after the commencement of hostilities, on 26 March 1999, the Security Council rejected the demand of Russia, Belarus and India for the cessation of the use of force against Yugoslavia.[37]
På samma vis kommer Ryssland med vänner idag att blockera alla liknande resolutioner i FNs säkerhetsråd. Men det enda rakryggade är att göra som i Kosovo.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
[media]
Men lägg ner, var glad över att det är snygga och sexiga kvinnor som kommer att försvarar ditt fxxx axxxx,

Om du har problem med kvinnor och kvinnors kapacitet får det stå för dig.

Kom med något konkret och bevis på att det är feminister som monterat ner västvärldens försvar.

Patetiskt.
 
  • Gilla
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Finlands beredskap
En beredskap idag tar 96 timmar, & inget avgörande händer under dessa 4 dygn.
 
T tmjreviews skrev:
Så du menar att SVTs undersökning över hur många som är villiga att försvara Sverige är högförräderi?

[länk]
Det är inte riktigt samma sak som du skriver.
 
K karlmb skrev:
Det stämmer. Jag tycker det var rätt ändå.
[länk]

På samma vis kommer Ryssland med vänner idag att blockera alla liknande resolutioner i FNs säkerhetsråd. Men det enda rakryggade är att göra som i Kosovo.
Fairlane Fairlane skrev:
Just ja, Serbien mördade oskyldiga civila och det gör ju även Ryssland, så därför fruktar de Nato, är det rätt uppfattat?

Hela din världsbild låter som något du fått från Andrew Tatew. Fin förebild du har hittat...
Min världsbild bygger på realiteter.

Serbien under Milosevic var en tragisk period i Serbiens historia. De har dödat många civila och begått grova krigsbrott. Men, det ger ingen rätt att med våld ta ifrån Kosovo från en suverän stat. Principer måste gälla alla!

Vad kan då stoppa andra stater att göra samma sak?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är inte riktigt samma sak som du skriver.
Så du menar att Putins spioner skulle läsa mina inlägg på Byggahus istället för SVTs undersökning? Där får de se mycket tydligt vilket motstånd de kan förvänta sig.
 
T tmjreviews skrev:
Så du menar att Putins spioner skulle läsa mina inlägg på Byggahus istället för SVTs undersökning? Där får de se mycket tydligt vilket motstånd de kan förvänta sig.
Det handlar om vad våra medborgare får för information, inte dina uppdragsgivare.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Min världsbild bygger på realiteter.

Serbien under Milosevic var en tragisk period i Serbiens historia. De har dödat många civila och begått grova krigsbrott. Men, det ger ingen rätt att med våld ta ifrån Kosovo från en suverän stat. Principer måste gälla alla!

Vad kan då stoppa andra stater att göra samma sak?
Det är tydligt motiverat av både FN och NATO.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Så du menar att Putins spioner skulle läsa mina inlägg på Byggahus istället för SVTs undersökning? Där får de se mycket tydligt vilket motstånd de kan förvänta sig.
Vad roligt. Välkommen. Då är vi två landsförrädare. Kul att få träffa likasinnade! 😂. Vi kan tillsammans bjuda in SVT, så blir vi tre?
 
Redigerat:
  • Gilla
tmjreviews
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.