86 854 läst ·
2 237 svar
87k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tänk dig själv att du vill springa runt och sljuta lite människor samtidigt som du har en hen som fastlimmad hänger sig fast och skriker ... Ska du dööööööööööda mejjjj ,,,, kärlek till människorna ... handhjärtaT tmjreviews skrev:
Nja, vare sig när Finland fick mobilisera 1941 eller nu 2021 i Ukraina så har det tagit generationer. Måste man så gör man det på något år eller så.T tmjreviews skrev:
Japp, Sverige har inget försvar alls!T tmjreviews skrev:
NATO-medlemskapet? Hittepå.
Värnplikten? En myt.
Stridsflyg, ubåtar och luftvärn? Hologram.
Tur att du ser igenom illusionen! Vi borde nog alla sluta med försvarspolitik och istället börja öva slangbellor i skogen – det verkar vara den enda riktiga försvarsmakten enligt din expertanalys.
Men för att återgå till verkligheten:
Sveriges nedmontering av försvaret började efter Kalla kriget, på 1990-talet, och hade ingenting med feminism, genus eller jämställdhet att göra. Det var en ekonomisk och geopolitisk strategi som nästan alla europeiska länder följde.
Det enda landet som höll fast vid ett starkt försvar var Finland – eftersom de, precis som vi, vet hur opålitlig grannen i öst är.
Men är jag orolig? Nej.
Vi har slagit tillbaka ryssen förr och kan göra det igen.
Trots allt, Rysslands största hot är inte oss, det är deras egen demografi, korruption och vodka-förgiftade armé.
Det de gjorde I Serbien var väl iofs någon form av försvar mot hur de behandlade folket från Kosovo men du har rätt i att Kosovo, som var en jugoslavisk provins, inte var med i Nato.T tmjreviews skrev:
Kosovo var en del av Serbien, och är det fortfarande enligt vissa stater. Oavsett vad man tycker om Serbiens politik, tog man Kosovo från Serbien. Fritt fram för Ryssland att ta Krim och delar av Ukraina.G gaidin skrev:
NATO gick ifrån de egna principerna att inget land skall kunna tas med våld. Blir då svårt att hävda moralisk överhöghet idag.
Det är fel att säga att nedrustningen “inte hade något att göra med feminism eller genus”. Ekonomiska och geopolitiska faktorer var den primära drivkraften, men feministiska och postmoderna idéer om säkerhetspolitik förstärkte nedmonteringen. Sveriges försvar gick från att vara fokuserat på nationell säkerhet till att präglas av ideal om mjuka värden, jämställdhet och internationella insatser. Resultatet blev ett försvar som var underdimensionerat och oförmöget att hantera hot som Rysslands militära upprustning.D Danne824 skrev:Japp, Sverige har inget försvar alls!
NATO-medlemskapet? Hittepå.
Värnplikten? En myt.
Stridsflyg, ubåtar och luftvärn? Hologram.
Tur att du ser igenom illusionen! Vi borde nog alla sluta med försvarspolitik och istället börja öva slangbellor i skogen – det verkar vara den enda riktiga försvarsmakten enligt din expertanalys.
Men för att återgå till verkligheten:
Sveriges nedmontering av försvaret började efter Kalla kriget, på 1990-talet, och hade ingenting med feminism, genus eller jämställdhet att göra. Det var en ekonomisk och geopolitisk strategi som nästan alla europeiska länder följde.
Det enda landet som höll fast vid ett starkt försvar var Finland – eftersom de, precis som vi, vet hur opålitlig grannen i öst är.
Men är jag orolig? Nej.
Vi har slagit tillbaka ryssen förr och kan göra det igen.
Trots allt, Rysslands största hot är inte oss, det är deras egen demografi, korruption och vodka-förgiftade armé.
Det var inte en NATO-operation men man använde delar av NATOs materiel och manskap efter beslut i FN. Det borde man gjort även i Ukraina.G gaidin skrev:
Nej, det där är just Kreml-propaganda. Det var FN som beslutade att NATO skulle genomföra operationen. Samma FN som nu sist röstade emot resolution om att Ryssland är angriparen.T tmjreviews skrev:Kosovo var en del av Serbien, och är det fortfarande enligt vissa stater. Oavsett vad man tycker om Serbiens politik, tog man Kosovo från Serbien. Fritt fram för Ryssland att ta Krim och delar av Ukraina.
NATO gick ifrån de egna principerna att inget land skall kunna tas med våld. Blir då svårt att hävda moralisk överhöghet idag.
Tänk så det kan bli.
Alla påståenden om att vi lika gärna kan ge upp mot en angripare är att anse som lögn och propaganda från fienden. Du håller faktiskt på med högförräderi nu.T tmjreviews skrev:
