Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tmjreviews skrev:
Europa kan därför nu endast försöka vinna tid och bygga upp ett försvar,
Vem menar du skulle anfalla Sverige i närtid menar du?
 
kashieda kashieda skrev:
Oj, hjälp, panik igen!
Nej. Sagan och hur den slutade!
Ditt resonemang är hårresande.
 
Är det för att jag inte berättar den på ryska?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
Tillbaka till Vance/Trump

Jag skulle vilja argumentera för att en viss typ av naiv feministisk politik har bidragit till en svagare försvarsförmåga och en idealistisk syn på internationella relationer, där känslor, passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker har fått ersätta realistiska maktbalansprinciper.

Denna strategi fungerar endast i stabila demokratier med stark rättsstat, men misslyckas i en värld där vissa aktörer inte respekterar regler eller diplomati.

1. Känslostyrd politik och brist på realpolitik
• Övertro på diplomati: Feministisk utrikespolitik betonar samtal, dialog och samförstånd snarare än makt och avskräckning. Det fungerar bara när båda parter har samma grundläggande värderingar, vilket inte gäller för aktörer som Ryssland, Kina eller islamistiska regimer.

• Ignorans inför geopolitisk realitet: Väst har prioriterat klimat- och genuspolitik medan Ryssland och Kina har byggt upp sina militära styrkor och strategiska resurser.

2. Passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker i internationell politik
• Feministisk maktanvändning i politik bygger ofta på subtila sociala kontrollmetoder, såsom moralisk fördömelse, uteslutning och grupptryck.
• Detta fungerar inom demokratiska stater, där lag och normer håller människor i schack.
• Men i mötet med auktoritära regimer som Ryssland eller Kina är det värdelöst, eftersom dessa regimer endast respekterar rå makt och påtagliga konsekvenser.

3. Fredsillusionen och nedrustning
• Feministiska och postmoderna idéer har påverkat europeiska försvarspolitiker, vilket har lett till nedrustning och en tro på att ”dialog” och ”mjuk makt” kan lösa konflikter.
• Sverige avskaffade i princip sitt försvar efter 1990-talet och trodde att “vi har inga fiender”.
• Tyskland och andra EU-länder nedrustade också, medan Ryssland stärkte sin militärmakt.
• Resultat? Väst blev beroende av USA och står nu svagt utan dem

4. Feminism och den svaga mannen
• Feministisk politik har gjort den moderna mannen mer passiv, särskilt i väst.
• Testosteron, styrka och stridsvilja har förkastats som ”toxic masculinity”, medan andra kulturer och länder odlat maskulinitet som en del av sin krigsberedskap.
• Män i väst har fått lära sig att konflikter löses genom konsensus och samtal, medan män i Ryssland, Mellanöstern och Kina fostras att se våld som en naturlig maktfaktor.
• Resultatet? En oförberedd västvärld när verklig konflikt uppstår.

5. Feministisk politik fungerar endast i skyddade miljöer
• Inom en rättsstat med stark polis och lagförande makt fungerar feministiska strategier som passiv aggressivitet, normstyrning och social kontroll.
• Men på internationell nivå, där det saknas en ”polismakt” (som USA traditionellt varit), fungerar det inte alls.
• T.ex. FN:s fördömanden och sanktioner biter inte på auktoritära regimer, eftersom det saknas verklig påföljd.

Tror därför att endast en upprustning av Europa inte hjälper. Det krävs mer sisu!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
djac och 2 till
  • Laddar…
Och att ens Vance som tidigare hatade Trumph, INTE sa nej till pengarna , är som en följetång inom det politiska nu i världen.
Greed skapar till sist resistence!
 
BirgitS
T tmjreviews skrev:
Tillbaka till Vance/Trump

Jag skulle vilja argumentera för att en viss typ av naiv feministisk politik har bidragit till en svagare försvarsförmåga och en idealistisk syn på internationella relationer, där känslor, passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker har fått ersätta realistiska maktbalansprinciper.

Denna strategi fungerar endast i stabila demokratier med stark rättsstat, men misslyckas i en värld där vissa aktörer inte respekterar regler eller diplomati.

1. Känslostyrd politik och brist på realpolitik
• Övertro på diplomati: Feministisk utrikespolitik betonar samtal, dialog och samförstånd snarare än makt och avskräckning. Det fungerar bara när båda parter har samma grundläggande värderingar, vilket inte gäller för aktörer som Ryssland, Kina eller islamistiska regimer.

• Ignorans inför geopolitisk realitet: Väst har prioriterat klimat- och genuspolitik medan Ryssland och Kina har byggt upp sina militära styrkor och strategiska resurser.

2. Passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker i internationell politik
• Feministisk maktanvändning i politik bygger ofta på subtila sociala kontrollmetoder, såsom moralisk fördömelse, uteslutning och grupptryck.
• Detta fungerar inom demokratiska stater, där lag och normer håller människor i schack.
• Men i mötet med auktoritära regimer som Ryssland eller Kina är det värdelöst, eftersom dessa regimer endast respekterar rå makt och påtagliga konsekvenser.

3. Fredsillusionen och nedrustning
• Feministiska och postmoderna idéer har påverkat europeiska försvarspolitiker, vilket har lett till nedrustning och en tro på att ”dialog” och ”mjuk makt” kan lösa konflikter.
• Sverige avskaffade i princip sitt försvar efter 1990-talet och trodde att “vi har inga fiender”.
• Tyskland och andra EU-länder nedrustade också, medan Ryssland stärkte sin militärmakt.
• Resultat? Väst blev beroende av USA och står nu svagt utan dem

4. Feminism och den svaga mannen
• Feministisk politik har gjort den moderna mannen mer passiv, särskilt i väst.
• Testosteron, styrka och stridsvilja har förkastats som ”toxic masculinity”, medan andra kulturer och länder odlat maskulinitet som en del av sin krigsberedskap.
• Män i väst har fått lära sig att konflikter löses genom konsensus och samtal, medan män i Ryssland, Mellanöstern och Kina fostras att se våld som en naturlig maktfaktor.
• Resultatet? En oförberedd västvärld när verklig konflikt uppstår.

5. Feministisk politik fungerar endast i skyddade miljöer
• Inom en rättsstat med stark polis och lagförande makt fungerar feministiska strategier som passiv aggressivitet, normstyrning och social kontroll.
• Men på internationell nivå, där det saknas en ”polismakt” (som USA traditionellt varit), fungerar det inte alls.
• T.ex. FN:s fördömanden och sanktioner biter inte på auktoritära regimer, eftersom det saknas verklig påföljd.

Tror därför att endast en upprustning av Europa inte hjälper. Det krävs mer sisu!
Trump är känd för känslostyrd politik, brist på realpolitik, passiv aggressivitet och härskartekniker.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 8 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Ryssland och Kina har byggt upp sina militära styrkor och strategiska resurser.
Ryssland har väl direkt inte gjort det, med tanke på åldern på deras nuvarande arsenal.
Armata/T14 = NOLL
SU-57 = ca 7 stycken dugliga.
Båtar =0

o.s.v, vad menar du med "byggt upp" ?

Även Kina har inte "rört på sig" särskilt mycket militärmässigt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tack.

Bara åttio år! Det var inte mycket att skryta över. Vår alliansfrihet höll länge än så. Så med det resonemanget, bet du dig själv i svansen.

Jag svarar på dina ogenomtänkta kommentarer samtidig som jag skiter. Är det svar på din fråga?

Nu har du gjort bort dig, igen?

1. Bestämmer du vilka som får delta i denna diskussion?

2. Gosse!. USA-hatare sedan modersmjölken, jag? Jösses! Hela min ungdom längtade jag efter att åka till USA. Det blev verklighet, två gånger på åttiotalet. Däremellan renoverade jag Amerikanare på vardagarna och åkte omkring i dom på helgerna och drack öl och bekantade mig med traktens unga flickor. Fråga din mamma. 🥰 För tillfället kör jag en Chrysler HEMI 😎!

3. Varför är du rädd för att diskutera med oliktänkande?

4. Slutligen. Var fick du idén ifrån att jag skulle vara USA-hatare? Svara gärna, för jag är verkligen nyfiken på var någonstans i min text du fått den uppenbarelsen.

Missbedömningarna är många men din är en av de sämsta.
1. Nej, men du tappade all anledning att lyssna på dig.
2. Det där kan ju ingen kontrollera.
3. Tyvärr är jag inte det. Borde kanske lägga tid på annat.
4.Du resonerar som de USA-hatare jag stött på. Kanske du är det omedvetet?
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Problemet är bara att Europa inte är homogent och enat. Europa saknar gemensamma värderingar och är djupt splittrat.
Nåja, det stämmer inte bara för att det käbblas i EU. Titta idag på hur folk sluter upp kring Starmer o Macron.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Trump är känd för känslostyrd politik, brist på realpolitik, passiv aggressivitet och härskartekniker.
Ja, Trump är hemsk, men han har tyvärr makt. En liten detalj i sammanhanget.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Tillbaka till Vance/Trump

Jag skulle vilja argumentera för att en viss typ av naiv feministisk politik har bidragit till en svagare försvarsförmåga och en idealistisk syn på internationella relationer, där känslor, passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker har fått ersätta realistiska maktbalansprinciper.

Denna strategi fungerar endast i stabila demokratier med stark rättsstat, men misslyckas i en värld där vissa aktörer inte respekterar regler eller diplomati.

1. Känslostyrd politik och brist på realpolitik
• Övertro på diplomati: Feministisk utrikespolitik betonar samtal, dialog och samförstånd snarare än makt och avskräckning. Det fungerar bara när båda parter har samma grundläggande värderingar, vilket inte gäller för aktörer som Ryssland, Kina eller islamistiska regimer.

• Ignorans inför geopolitisk realitet: Väst har prioriterat klimat- och genuspolitik medan Ryssland och Kina har byggt upp sina militära styrkor och strategiska resurser.

2. Passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker i internationell politik
• Feministisk maktanvändning i politik bygger ofta på subtila sociala kontrollmetoder, såsom moralisk fördömelse, uteslutning och grupptryck.
• Detta fungerar inom demokratiska stater, där lag och normer håller människor i schack.
• Men i mötet med auktoritära regimer som Ryssland eller Kina är det värdelöst, eftersom dessa regimer endast respekterar rå makt och påtagliga konsekvenser.

3. Fredsillusionen och nedrustning
• Feministiska och postmoderna idéer har påverkat europeiska försvarspolitiker, vilket har lett till nedrustning och en tro på att ”dialog” och ”mjuk makt” kan lösa konflikter.
• Sverige avskaffade i princip sitt försvar efter 1990-talet och trodde att “vi har inga fiender”.
• Tyskland och andra EU-länder nedrustade också, medan Ryssland stärkte sin militärmakt.
• Resultat? Väst blev beroende av USA och står nu svagt utan dem

4. Feminism och den svaga mannen
• Feministisk politik har gjort den moderna mannen mer passiv, särskilt i väst.
• Testosteron, styrka och stridsvilja har förkastats som ”toxic masculinity”, medan andra kulturer och länder odlat maskulinitet som en del av sin krigsberedskap.
• Män i väst har fått lära sig att konflikter löses genom konsensus och samtal, medan män i Ryssland, Mellanöstern och Kina fostras att se våld som en naturlig maktfaktor.
• Resultatet? En oförberedd västvärld när verklig konflikt uppstår.

5. Feministisk politik fungerar endast i skyddade miljöer
• Inom en rättsstat med stark polis och lagförande makt fungerar feministiska strategier som passiv aggressivitet, normstyrning och social kontroll.
• Men på internationell nivå, där det saknas en ”polismakt” (som USA traditionellt varit), fungerar det inte alls.
• T.ex. FN:s fördömanden och sanktioner biter inte på auktoritära regimer, eftersom det saknas verklig påföljd.

Tror därför att endast en upprustning av Europa inte hjälper. Det krävs mer sisu!
😂 Tja vet inte om man ska ta ditt inlägg på riktigt eller att du bara skojar.

Världens säkerhet hänger inte på hur många gånger vi säger "toxic masculinity" i väst, utan på geopolitik, ekonomi och militära investeringar.

Att skylla allt på feminism är lite som att säga att det var klimatpolitikens fel att Napoleon förlorade vid Waterloo.

Det låter coolt, men har ingen koppling till verkligheten 😁.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nåja, det stämmer inte bara för att det käbblas i EU. Titta idag på hur folk sluter upp kring Starmer o Macron.
Jo "bulls-eye".... 😉 Bryssel måste nog vara "käbbelsstaden" nummer ett i världen, helt oslagbart!

Det gick bra när det var högkonjuktur och allt var bra men nu rasade det ihop som ett korthus.

Jag hoppas också Macron/Starmer kan hitta en bra lösning.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
😂 Tja vet inte om man ska ta ditt inlägg på riktigt eller att du bara skojar.

Världens säkerhet hänger inte på hur många gånger vi säger "toxic masculinity" i väst, utan på geopolitik, ekonomi och militära investeringar.

Att skylla allt på feminism är lite som att säga att det var klimatpolitikens fel att Napoleon förlorade vid Waterloo.

Det låter coolt, men har ingen koppling till verkligheten 😁.
Hur många under 50 år kan hantera ett vapen i Sverige?

Vad har den fd. feministiska regeringen gjort för att bygga upp Sveriges försvar? Däremot har de infiltrerats av främmande makter och köpt röster som nu destabiliserar Sverige. Sverige som en gång var så fint!
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Tillbaka till Vance/Trump

Jag skulle vilja argumentera för att en viss typ av naiv feministisk politik har bidragit till en svagare försvarsförmåga och en idealistisk syn på internationella relationer, där känslor, passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker har fått ersätta realistiska maktbalansprinciper.

Denna strategi fungerar endast i stabila demokratier med stark rättsstat, men misslyckas i en värld där vissa aktörer inte respekterar regler eller diplomati.

1. Känslostyrd politik och brist på realpolitik
• Övertro på diplomati: Feministisk utrikespolitik betonar samtal, dialog och samförstånd snarare än makt och avskräckning. Det fungerar bara när båda parter har samma grundläggande värderingar, vilket inte gäller för aktörer som Ryssland, Kina eller islamistiska regimer.

• Ignorans inför geopolitisk realitet: Väst har prioriterat klimat- och genuspolitik medan Ryssland och Kina har byggt upp sina militära styrkor och strategiska resurser.

2. Passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker i internationell politik
• Feministisk maktanvändning i politik bygger ofta på subtila sociala kontrollmetoder, såsom moralisk fördömelse, uteslutning och grupptryck.
• Detta fungerar inom demokratiska stater, där lag och normer håller människor i schack.
• Men i mötet med auktoritära regimer som Ryssland eller Kina är det värdelöst, eftersom dessa regimer endast respekterar rå makt och påtagliga konsekvenser.

3. Fredsillusionen och nedrustning
• Feministiska och postmoderna idéer har påverkat europeiska försvarspolitiker, vilket har lett till nedrustning och en tro på att ”dialog” och ”mjuk makt” kan lösa konflikter.
• Sverige avskaffade i princip sitt försvar efter 1990-talet och trodde att “vi har inga fiender”.
• Tyskland och andra EU-länder nedrustade också, medan Ryssland stärkte sin militärmakt.
• Resultat? Väst blev beroende av USA och står nu svagt utan dem

4. Feminism och den svaga mannen
• Feministisk politik har gjort den moderna mannen mer passiv, särskilt i väst.
• Testosteron, styrka och stridsvilja har förkastats som ”toxic masculinity”, medan andra kulturer och länder odlat maskulinitet som en del av sin krigsberedskap.
• Män i väst har fått lära sig att konflikter löses genom konsensus och samtal, medan män i Ryssland, Mellanöstern och Kina fostras att se våld som en naturlig maktfaktor.
• Resultatet? En oförberedd västvärld när verklig konflikt uppstår.

5. Feministisk politik fungerar endast i skyddade miljöer
• Inom en rättsstat med stark polis och lagförande makt fungerar feministiska strategier som passiv aggressivitet, normstyrning och social kontroll.
• Men på internationell nivå, där det saknas en ”polismakt” (som USA traditionellt varit), fungerar det inte alls.
• T.ex. FN:s fördömanden och sanktioner biter inte på auktoritära regimer, eftersom det saknas verklig påföljd.

Tror därför att endast en upprustning av Europa inte hjälper. Det krävs mer sisu!
Nä vad skall jag säga om det här....

Jag håller absolut med dig om att allt för mycket politik har skapats och drivits med lättkränkthet och passiv aggressivitet och imaginära härskartekniker. I synnerhet i och omkring storstäderna de senaste 20 åren.
Fast jag har sett både kvinnor och män hålla på med det där pjallret. Jag skulle säga att män och kvinnor har lika stor del i det.
Jag vet inte säkert man jag skulle tro att felet är i partiernas organisationer som knuffar fram fel personer för att det gynnar politrukernas egna karriärer och i grupper för inbördes beundran där politikerna isolerar sig från verkligheten.

Jag har sett både kvinnor och män utöva gott och effektivt och målinriktat ledarskap där så många medborgare som möjligt dras med i strävan mot ett gemensamt och förnuftigt mål. Utan en rejält tilltagen dos feminism skulle hälften av de naturbegåvningarna ha blivit bortslösade hemma vid diskbänken i stället för att göra nytta för samhället med sin ledarbegåvning.

Jag har också sett hur totala effektiviteten i en organisation ökar då både kvinnor och män kommer med i arbetet. Jag har sett det både i arbetslag på byggen och i föreningar. Jag tycker mig se samma fenomen inom politiken.
Helt enkelt så tycks vi män vara så skapta av naturen att det behövs starka självgående kvinnor som kompenserar våra brister och hindrar oss från att begå dumheter eller fastna i trams och pjaller. Precis som kvinnorna behöver oss för att kompensera deras brister och för att hindra dem från att begå dumheter eller fastna i trams och pjaller. Vi är helt enkelt biologiskt gjorda för att arbeta i lag och fatta gemensamma beslut i arbetslaget där både män och kvinnor är med som litet olika men fullständigt jämlika.
Det är min slutsats av vad jag har sett. Och det är ju ungefär så som människan har levt största delen av sin existens som art.

Så nu hugger vi i allihop och reder upp det här. Vi arbeitar i laag. Å nyög måst vi sluut me hede helvitis pjasasi.
 
  • Gilla
  • Älska
Bhp863 och 10 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Hur många under 50 år kan hantera ett vapen i Sverige?

Vad har den fd. feministiska regeringen gjort för att bygga upp Sveriges försvar? Däremot har de infiltrerats av främmande makter och köpt röster som nu destabiliserar Sverige. Sverige som en gång var så fint!
Jo nu tror jag det är olyckligt att vi ger oss på Sverige internt och vad vi gjort eller inte.

Jag kan inte se varför inte NATO-basen i Finland som Sverige leder har tillräcklig eldkraft för att försvara oss?

https://yle.fi/a/7-10063892

Jag ser det sedan som givet att vi skulle hjälpa Finland, likaså Norge i närområde eller vice versa.

Eller är NATO en illusion?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.