Status
Inte öppen för fler kommentarer.
När Putin klev in a värmen -98 så var han tydlig med sitt mål att återupprätta det Gamla Sovjet vars fall han anser är den geopolitiskt mest tragiska händelsen i historien. Går att hitta hans tal om man kan ryska. Mu är det så att ryssarna dessutom vill ha den bördiga jord och gruvorna som finns i Ukraina. Även närheten till kusten och hamnarna.
Ukrainas miltära kompetens är klart underskattat. Dom satsade hårt på att utbilda och utvekla material sedan invasionen 2014. Så att använda det för att mäta styrkan hos ryssarna mot europa blir lite fel. Men oavsett så kommer Ryssland få rejäla problem och det kommer sannolikt att gå relativt snabbt. EU är överlägsna på alla nivåer, utom kärnvapen. Men även om dom har 300% mer kärnvapen så handlar det om att våga trycka på knappen och var skräpet landar. Att Trump/Vance har ökat spännningarna mellan alla parter är väl ingen som tvekar över.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Var bland det mest ologiska jag läst idag.
Europa vinner mot Ryssland ALLA dar i veckan!

Och det klämmer du ut dig, när Ryssland knappt har pansarfordon eller folk att kriga med längre?
Vilka villfarelser lever du med egentligen ?
Ryssarna använder golfbilar, off road motorcyklar & åsnor nu för att anfalla & transportera saker.
Hur många missiler har Sverige att sätta emot Ryssland?

Ryssland behöver inte skicka en enda soldat hit. Räcker med några väl valda mål.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
När Putin klev in a värmen -98 så var han tydlig med sitt mål att återupprätta det Gamla Sovjet vars fall han anser är den geopolitiskt mest tragiska händelsen i historien. Går att hitta hans tal om man kan ryska. Mu är det så att ryssarna dessutom vill ha den bördiga jord och gruvorna som finns i Ukraina. Även närheten till kusten och hamnarna.
Ukrainas miltära kompetens är klart underskattat. Dom satsade hårt på att utbilda och utvekla material sedan invasionen 2014. Så att använda det för att mäta styrkan hos ryssarna mot europa blir lite fel. Men oavsett så kommer Ryssland få rejäla problem och det kommer sannolikt att gå relativt snabbt. EU är överlägsna på alla nivåer, utom kärnvapen. Men även om dom har 300% mer kärnvapen så handlar det om att våga trycka på knappen och var skräpet landar. Att Trump/Vance har ökat spännningarna mellan alla parter är väl ingen som tvekar över.
Nej Putin har väl aldrig varit "inne i värmen" föränn år 2014 då Angela Merkel skulle köpa fossilgas.

‘We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best
https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/

Och där är vi!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
W WFD skrev:
När Putin klev in a värmen -98 så var han tydlig med sitt mål att återupprätta det Gamla Sovjet vars fall han anser är den geopolitiskt mest tragiska händelsen i historien. Går att hitta hans tal om man kan ryska. Mu är det så att ryssarna dessutom vill ha den bördiga jord och gruvorna som finns i Ukraina. Även närheten till kusten och hamnarna.
Ukrainas miltära kompetens är klart underskattat. Dom satsade hårt på att utbilda och utvekla material sedan invasionen 2014. Så att använda det för att mäta styrkan hos ryssarna mot europa blir lite fel. Men oavsett så kommer Ryssland få rejäla problem och det kommer sannolikt att gå relativt snabbt. EU är överlägsna på alla nivåer, utom kärnvapen. Men även om dom har 300% mer kärnvapen så handlar det om att våga trycka på knappen och var skräpet landar. Att Trump/Vance har ökat spännningarna mellan alla parter är väl ingen som tvekar över.
Problemet är bara att Europa inte är homogent och enat. Europa saknar gemensamma värderingar och är djupt splittrat.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
N
Underligt att Trump är så hårt intresserad av Ukrainas gruvor och jordartsmetaller. Verkar ju inte direkt vara något som han kommer att hinna tjäna pengar på
https://yle.fi/a/7-10073345
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Hur många missiler har Sverige att sätta emot Ryssland?

Ryssland behöver inte skicka en enda soldat hit. Räcker med några väl valda mål
Men snälla du!

Ryssland kanske skulle använda kärnvapen om någon försöker ta "deras land".
Men varför skulle Ryssland använda kärnvapen annars menar du?

Putin skulle få 90% av världen emot sig.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Problemet är bara att Europa inte är homogent och enat. Europa saknar gemensamma värderingar och är djupt splittrat.
Det behövs inte då det trots allt finns ett stort och funktionellt samarbete oavsett.

T tmjreviews skrev:
Hur många missiler har Sverige att sätta emot Ryssland?

Ryssland behöver inte skicka en enda soldat hit. Räcker med några väl valda mål.
Dom får väl en retur på den innan det landar något i Sverige.
P paralun skrev:
Nej Putin har väl aldrig varit "inne i värmen" föränn år 2014 då Angela Merkel skulle köpa fossilgas.

‘We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best
[länk]

Och där är vi!
Du misstolkade mig då det inte var den "värmen" jag åsyftade. Utan när Putin tog makten i Ryssland.
Du har dock rätt i att det abtal Tyskland/Merkel skrev på har finansierat det vi ser idag. Någon faktisk värmerelation med Europa i övrigt har inte funnits.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
BirgitS
T tmjreviews skrev:
Problemet är bara att Europa inte är homogent och enat. Europa saknar gemensamma värderingar och är djupt splittrat.
Det finns inget som enar en grupp så som en gemensam fiende.
 
  • Gilla
djac och 7 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Problemet är bara att Europa inte är homogent och enat. Europa saknar gemensamma värderingar och är djupt splittrat.
När utrotning hotar är det en helt annan sak, alla inblandade blir "bästa kompisar" då.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Intet har betalt för att repetera samma standardlögner om och om igen medan en annan talar pacifism och kärnvapenhot i exakt de termerna som man kan spåra tillbaka till Putins propagandakontor.

Det lönar sig att hålla sig uppdaterad om vilka propagandasagor som just nu sprids av Kreml och så slår man dövörat till när man hör dem varifrån de än kommer.
Tänk på det Paralun!

Det har gjorts många misstag men att skylla på varandra löser inga problem. Nu är det dags att ta tag i saken och göra någonting åt det. Sluta tramsa och höj den egna beredskapen. Kvickt!

Alla ni som tror att flykt västerut är en bättre taktik än försvar när ryssen kommer bör veta att om Sverige invaderas så stannar inte ryssen vid norska gränsen.
Mät avståndet från Telavåg till Bruray.......

Nu skall vi hålla ihop och reda upp det här. Så som jawen och Birgit och WFD säger. Det lyckades ju förra gången. Vid Ihantala tog det stopp.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 6 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Du misstolkade mig då det inte var den "värmen" jag åsyftade. Utan när Putin tog makten i Ryssland.
Du har dock rätt i att det abtal Tyskland/Merkel skrev på har finansierat det vi ser idag. Någon faktisk värmerelation med Europa i övrigent har inte funnits.
Ok.. hursomhelst en ytterst smutsig historia med hela det tyska etablissemanget inblandade.

12 Germans who got played by Putin
https://www.politico.eu/article/blame-germany-russia-policy/
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
J jawen skrev:
När utrotning hotar är det en helt annan sak, alla inblandade blir "bästa kompisar" då.
Tror man skall vara mycket försiktig med en krigshetsande retorik som riskerar en eskalering av konflikten. I krig finns det bara förlorare. I slutändan är det mödrar som förlorar sina söner och barn som får växa upp utan sin pappa.

Till alla internetkrigare, inget som hindar er att åka till Ukraina idag!

Se till att få ordning på Sverige först! Där han Vance en poäng. Dagens sprängningar är en konsekvens av en oansvarig politik, där samma krafter är ansvariga för oförmågan att försvara sig idag.

Fred kan endast uppnås vid jämvikt av maktbalanser. Europa kan därför nu endast försöka vinna tid och bygga upp ett försvar, samt försöka få tillbaka USA igen på sin sida.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
T tmjreviews skrev:
Tror man skall vara mycket försiktig med en krigshetsande retorik som riskerar en eskalering av konflikten. I krig finns det bara förlorare. I slutändan är det mödrar som förlorar sina söner och barn som får växa upp utan sin pappa.
Menar du att det alltid är bättre att vika sig för en aggressiv granne än att stå upp för att försvara demokrati, yttrandefrihet etc?
Svennebanan som stoppar knytnäven i fickan?
Du vet väl om att död och lidande fortsätter i de områden som Ryssland har ockuperat, folk torteras, dödas och våldtas, samt barn kidnappas.
 
  • Gilla
Daniel Gr och 10 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Tror man skall vara mycket försiktig med en krigshetsande retorik som riskerar en eskalering av konflikten. I krig finns det bara förlorare. I slutändan är det mödrar som förlorar sina söner och barn som får växa upp utan sin pappa.

Till alla internetkrigare, inget som hindar er att åka till Ukraina idag!

Se till att få ordning på Sverige först! Där han Vance en poäng. Dagens sprängningar är en konsekvens av en oansvarig politik, där samma krafter är ansvariga för oförmågan att försvara sig idag.

Fred kan endast uppnås vid jämvikt av maktbalanser. Europa kan därför nu endast försöka vinna tid och bygga upp ett försvar, samt försöka få tillbaka USA igen på sin sida.
Ett annat intressant drag i rysspropagandan är att alla som motsätter sig ockupation och massmord och nya invasioner i andra europeiska länder kallas för ansvarslösa krigshetsare.
 
  • Gilla
  • Haha
Bhp863 och 10 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vargen kommer.
Oj, hjälp, panik igen!
 
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.