86 832 läst ·
2 237 svar
87k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
När Putin klev in a värmen -98 så var han tydlig med sitt mål att återupprätta det Gamla Sovjet vars fall han anser är den geopolitiskt mest tragiska händelsen i historien. Går att hitta hans tal om man kan ryska. Mu är det så att ryssarna dessutom vill ha den bördiga jord och gruvorna som finns i Ukraina. Även närheten till kusten och hamnarna.
Ukrainas miltära kompetens är klart underskattat. Dom satsade hårt på att utbilda och utvekla material sedan invasionen 2014. Så att använda det för att mäta styrkan hos ryssarna mot europa blir lite fel. Men oavsett så kommer Ryssland få rejäla problem och det kommer sannolikt att gå relativt snabbt. EU är överlägsna på alla nivåer, utom kärnvapen. Men även om dom har 300% mer kärnvapen så handlar det om att våga trycka på knappen och var skräpet landar. Att Trump/Vance har ökat spännningarna mellan alla parter är väl ingen som tvekar över.
Ukrainas miltära kompetens är klart underskattat. Dom satsade hårt på att utbilda och utvekla material sedan invasionen 2014. Så att använda det för att mäta styrkan hos ryssarna mot europa blir lite fel. Men oavsett så kommer Ryssland få rejäla problem och det kommer sannolikt att gå relativt snabbt. EU är överlägsna på alla nivåer, utom kärnvapen. Men även om dom har 300% mer kärnvapen så handlar det om att våga trycka på knappen och var skräpet landar. Att Trump/Vance har ökat spännningarna mellan alla parter är väl ingen som tvekar över.
Hur många missiler har Sverige att sätta emot Ryssland?J jawen skrev:Var bland det mest ologiska jag läst idag.
Europa vinner mot Ryssland ALLA dar i veckan!
Och det klämmer du ut dig, när Ryssland knappt har pansarfordon eller folk att kriga med längre?
Vilka villfarelser lever du med egentligen ?
Ryssarna använder golfbilar, off road motorcyklar & åsnor nu för att anfalla & transportera saker.
Ryssland behöver inte skicka en enda soldat hit. Räcker med några väl valda mål.
Nej Putin har väl aldrig varit "inne i värmen" föränn år 2014 då Angela Merkel skulle köpa fossilgas.W WFD skrev:När Putin klev in a värmen -98 så var han tydlig med sitt mål att återupprätta det Gamla Sovjet vars fall han anser är den geopolitiskt mest tragiska händelsen i historien. Går att hitta hans tal om man kan ryska. Mu är det så att ryssarna dessutom vill ha den bördiga jord och gruvorna som finns i Ukraina. Även närheten till kusten och hamnarna.
Ukrainas miltära kompetens är klart underskattat. Dom satsade hårt på att utbilda och utvekla material sedan invasionen 2014. Så att använda det för att mäta styrkan hos ryssarna mot europa blir lite fel. Men oavsett så kommer Ryssland få rejäla problem och det kommer sannolikt att gå relativt snabbt. EU är överlägsna på alla nivåer, utom kärnvapen. Men även om dom har 300% mer kärnvapen så handlar det om att våga trycka på knappen och var skräpet landar. Att Trump/Vance har ökat spännningarna mellan alla parter är väl ingen som tvekar över.
‘We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best
https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/
Och där är vi!
Problemet är bara att Europa inte är homogent och enat. Europa saknar gemensamma värderingar och är djupt splittrat.W WFD skrev:När Putin klev in a värmen -98 så var han tydlig med sitt mål att återupprätta det Gamla Sovjet vars fall han anser är den geopolitiskt mest tragiska händelsen i historien. Går att hitta hans tal om man kan ryska. Mu är det så att ryssarna dessutom vill ha den bördiga jord och gruvorna som finns i Ukraina. Även närheten till kusten och hamnarna.
Ukrainas miltära kompetens är klart underskattat. Dom satsade hårt på att utbilda och utvekla material sedan invasionen 2014. Så att använda det för att mäta styrkan hos ryssarna mot europa blir lite fel. Men oavsett så kommer Ryssland få rejäla problem och det kommer sannolikt att gå relativt snabbt. EU är överlägsna på alla nivåer, utom kärnvapen. Men även om dom har 300% mer kärnvapen så handlar det om att våga trycka på knappen och var skräpet landar. Att Trump/Vance har ökat spännningarna mellan alla parter är väl ingen som tvekar över.
Underligt att Trump är så hårt intresserad av Ukrainas gruvor och jordartsmetaller. Verkar ju inte direkt vara något som han kommer att hinna tjäna pengar på
https://yle.fi/a/7-10073345
https://yle.fi/a/7-10073345
Men snälla du!T tmjreviews skrev:
Ryssland kanske skulle använda kärnvapen om någon försöker ta "deras land".
Men varför skulle Ryssland använda kärnvapen annars menar du?
Putin skulle få 90% av världen emot sig.
Det behövs inte då det trots allt finns ett stort och funktionellt samarbete oavsett.T tmjreviews skrev:
Dom får väl en retur på den innan det landar något i Sverige.T tmjreviews skrev:
Du misstolkade mig då det inte var den "värmen" jag åsyftade. Utan när Putin tog makten i Ryssland.P paralun skrev:
Du har dock rätt i att det abtal Tyskland/Merkel skrev på har finansierat det vi ser idag. Någon faktisk värmerelation med Europa i övrigt har inte funnits.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Intet har betalt för att repetera samma standardlögner om och om igen medan en annan talar pacifism och kärnvapenhot i exakt de termerna som man kan spåra tillbaka till Putins propagandakontor.
Det lönar sig att hålla sig uppdaterad om vilka propagandasagor som just nu sprids av Kreml och så slår man dövörat till när man hör dem varifrån de än kommer.
Tänk på det Paralun!
Det har gjorts många misstag men att skylla på varandra löser inga problem. Nu är det dags att ta tag i saken och göra någonting åt det. Sluta tramsa och höj den egna beredskapen. Kvickt!
Alla ni som tror att flykt västerut är en bättre taktik än försvar när ryssen kommer bör veta att om Sverige invaderas så stannar inte ryssen vid norska gränsen.
Mät avståndet från Telavåg till Bruray.......
Nu skall vi hålla ihop och reda upp det här. Så som jawen och Birgit och WFD säger. Det lyckades ju förra gången. Vid Ihantala tog det stopp.
Det lönar sig att hålla sig uppdaterad om vilka propagandasagor som just nu sprids av Kreml och så slår man dövörat till när man hör dem varifrån de än kommer.
Tänk på det Paralun!
Det har gjorts många misstag men att skylla på varandra löser inga problem. Nu är det dags att ta tag i saken och göra någonting åt det. Sluta tramsa och höj den egna beredskapen. Kvickt!
Alla ni som tror att flykt västerut är en bättre taktik än försvar när ryssen kommer bör veta att om Sverige invaderas så stannar inte ryssen vid norska gränsen.
Mät avståndet från Telavåg till Bruray.......
Nu skall vi hålla ihop och reda upp det här. Så som jawen och Birgit och WFD säger. Det lyckades ju förra gången. Vid Ihantala tog det stopp.
Ok.. hursomhelst en ytterst smutsig historia med hela det tyska etablissemanget inblandade.W WFD skrev:
12 Germans who got played by Putin
https://www.politico.eu/article/blame-germany-russia-policy/
Tror man skall vara mycket försiktig med en krigshetsande retorik som riskerar en eskalering av konflikten. I krig finns det bara förlorare. I slutändan är det mödrar som förlorar sina söner och barn som får växa upp utan sin pappa.J jawen skrev:
Till alla internetkrigare, inget som hindar er att åka till Ukraina idag!
Se till att få ordning på Sverige först! Där han Vance en poäng. Dagens sprängningar är en konsekvens av en oansvarig politik, där samma krafter är ansvariga för oförmågan att försvara sig idag.
Fred kan endast uppnås vid jämvikt av maktbalanser. Europa kan därför nu endast försöka vinna tid och bygga upp ett försvar, samt försöka få tillbaka USA igen på sin sida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Menar du att det alltid är bättre att vika sig för en aggressiv granne än att stå upp för att försvara demokrati, yttrandefrihet etc?T tmjreviews skrev:
Svennebanan som stoppar knytnäven i fickan?
Du vet väl om att död och lidande fortsätter i de områden som Ryssland har ockuperat, folk torteras, dödas och våldtas, samt barn kidnappas.
Ett annat intressant drag i rysspropagandan är att alla som motsätter sig ockupation och massmord och nya invasioner i andra europeiska länder kallas för ansvarslösa krigshetsare.T tmjreviews skrev:Tror man skall vara mycket försiktig med en krigshetsande retorik som riskerar en eskalering av konflikten. I krig finns det bara förlorare. I slutändan är det mödrar som förlorar sina söner och barn som får växa upp utan sin pappa.
Till alla internetkrigare, inget som hindar er att åka till Ukraina idag!
Se till att få ordning på Sverige först! Där han Vance en poäng. Dagens sprängningar är en konsekvens av en oansvarig politik, där samma krafter är ansvariga för oförmågan att försvara sig idag.
Fred kan endast uppnås vid jämvikt av maktbalanser. Europa kan därför nu endast försöka vinna tid och bygga upp ett försvar, samt försöka få tillbaka USA igen på sin sida.
