Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
En fredsuppgörelse utan ett starkt Europa är inte mkt värd.
Nej men det är det som diskuteras och Englands Starmer har fått positiva signaler från ca 20 länder som kan ställa upp. Får man bara ut Putin från Ukraina så tas han säkert snabbt omhand av inhemska krafter och förpassas till evigheten.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
mikethebik mikethebik skrev:
Tillbaka till Trump/Vance igen då, nu har han återigen vänt kappan, igår blev det lite ändring på strafftullar, idag hotar han med nya sanktioner mot Ryssland som han nyss gick i säng med.
Vad kommer härnäst?

Trump i Borat-kini gående utanför Vita Huset i sin egen lilla Pride-parad?
Inget jag vill se utan svetsglasögon, men den mannen är så oberäknelig att man börjar fundera om han vet själv vad han håller på med.

Fast ändrar han sig i "rätt" riktning är det väl ok antar jag.
Ja, det verk inte vara särskilt mycket som är konsekvent med Trump.

Dag ut och dag in har Ryssland avfyrat raketer mot Ukraina, under lång tid nu. Ukraina har försökt försvara sig dels genom att slå mot platserna där raketerna avfyras (med hjälp av information från bland annat USA och med vapen som Himars) och dels skydda befolkning genom att varna så tidigt som möjligt. Trump har tagit ifrån USA båda dessa försvar och blir sen överraskad (?) att Ryssland skjuter?! Ryssland som tackat nej till vapenstillestånd, som kräver att Ukraina lämnar de regioner som Ryssland har utropat till sina trots att de inte kontrollerar dem och som säger att "målen för specialoperationen ligger fast". Hur korkad är Trump egentligen?

Tänk att så många både i USA och i Europa föredrog Trump.
 
  • Gilla
Bhp863 och 10 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njou men jag vill ogärna gå in på det bistra faktumet i tråden. 😉
(vi har andra eltrådar där det diskuteras friskt)

Men mycket viktigt måste Tyskland få fart på sin ekonomi för de är motorn i Europa.
Jag tror blivande kansler Merz snart är klar med sin regering men jag tror det är oklokt att satsa för mycket pengar på försvar. Viktigare att få fram en fredsuppgörelse.
Tyvärr ser det mörkt ut för Ukraina.

Med facit i hand så är problemet att NATO har kommit för nära Ryssland. Europa har agerat mer som en liten hund som skäller från tant USAs handväska. Nu när tant USA lämnar står man där själv. Ganska dåligt förhandlingsläge!
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det verk inte vara särskilt mycket som är konsekvent med Trump.

Dag ut och dag in har Ryssland avfyrat raketer mot Ukraina, under lång tid nu. Ukraina har försökt försvara sig dels genom att slå mot platserna där raketerna avfyras (med hjälp av information från bland annat USA och med vapen som Himars) och dels skydda befolkning genom att varna så tidigt som möjligt. Trump har tagit ifrån USA båda dessa försvar och blir sen överraskad (?) att Ryssland skjuter?! Ryssland som tackat nej till vapenstillestånd, som kräver att Ukraina lämnar de regioner som Ryssland har utropat till sina trots att de inte kontrollerar dem och som säger att "målen för specialoperationen ligger fast". Hur korkad är Trump egentligen?

Tänk att så många både i USA och i Europa föredrog Trump.
Jo och man drog även in Maxar bilderna idag.

https://www.politico.eu/article/us-...-cuts-off-ukraine-access-imagery-report-says/
 
  • Ledsen
  • Arg
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vem säger att vi inte ska prata om försvar, om energi, om infrastruktur?

Det är en halmgubbe.

De flesta, utom de som blir fullständigt paralyserade av idén om olikheter, klarar av att tänka på flera saker och föra resonemang med i put från flera håll.
Det krävs att “han” gör militärtjänst under tiden “hen” strider för en ny abortlag som tar bort ordet kvinna från lagtexten :-)
 
  • Arg
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Tillbaka till Trump/Vance igen då, nu har han återigen vänt kappan, igår blev det lite ändring på strafftullar, idag hotar han med nya sanktioner mot Ryssland som han nyss gick i säng med.
Vad kommer härnäst?

Trump i Borat-kini gående utanför Vita Huset i sin egen lilla Pride-parad?
Inget jag vill se utan svetsglasögon, men den mannen är så oberäknelig att man börjar fundera om han vet själv vad han håller på med.

Fast ändrar han sig i "rätt" riktning är det väl ok antar jag.
Det är riktigt bra. Ifall mordor inte vet vad han gör imorgon.
 
P paralun skrev:
Nej men det är det som diskuteras och Englands Starmer har fått positiva signaler från ca 20 länder som kan ställa upp. Får man bara ut Putin från Ukraina så tas han säkert snabbt omhand av inhemska krafter och förpassas till evigheten.
Mycket farlig utveckling!

Europa kan inte vinna mot Ryssland. Kanske om 15-20 år, men inte idag.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Tyvärr ser det mörkt ut för Ukraina.

Med facit i hand så är problemet att NATO har kommit för nära Ryssland. Europa har agerat mer som en liten hund som skäller från tant USAs handväska. Nu när tant USA lämnar står man där själv. Ganska dåligt förhandlingsläge!
Nato är inget hot mot Ryssland så länge Ryssland inte försöker invadera något Natoland.

Att Putun anser Nato vara ett hot visar på så vis Putins intentioner med länderna som vill gå med.
 
  • Gilla
  • Haha
Bhp863 och 9 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nato är inget hot mot Ryssland så länge Ryssland inte försöker invadera något Natoland.

Att Putun anser Nato vara ett hot visar på så vis Putins intentioner med länderna som vill gå med.
NATO är inte endast en försvarspakt.
 
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
NATO är inte endast en försvarspakt.
Det var väl andemeningen med det jag skrev.
 
G gaidin skrev:
Det var väl andemeningen med det jag skrev.
Nej, eftersom NATO skulle teoretiskt kunna angripa Ryssland i annat syfte än försvar. Man gjorde det mot Serbien.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
T tmjreviews skrev:
Mycket farlig utveckling!

Europa kan inte vinna mot Ryssland. Kanske om 15-20 år, men inte idag.
Har ukrainarna kunnat försvara sig i 3 år utan att rysspacket kunnat ta mer än 20% av Ukraina, lär EU kunna slänga ut Putin ur Ukraina utan något större besvär.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Nej, eftersom NATO skulle teoretiskt kunna angripa Ryssland i annat syfte än försvar. Man gjorde det mot Serbien.
Det var väldigt teoretiskt och väldigt osannolikt.
Tsar Vlad är en rädd liten man som inte vill förlora makten och därför är Ukraina och andra gamla satellitstater inget han vill se ett närmande till väst inifrån.

Ryssland har såvitt jag vet inga problem med att ha olika befolkningsgupper eller religioner inom sina gränser, de är alla accepterade och inte utsatta för repressalier som det var i Serbien och som var orsaken till Nato:s insats där.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Har ukrainarna kunnat försvara sig i 3 år utan att rysspacket kunnat ta mer än 20% av Ukraina, lär EU kunna slänga ut Putin ur Ukraina utan något större besvär.
mikethebik mikethebik skrev:
Det var väldigt teoretiskt och väldigt osannolikt.
Tsar Vlad är en rädd liten man som inte vill förlora makten och därför är Ukraina och andra gamla satellitstater inget han vill se ett närmande till väst inifrån.

Ryssland har såvitt jag vet inga problem med att ha olika befolkningsgupper eller religioner inom sina gränser, de är alla accepterade och inte utsatta för repressalier som det var i Serbien och som var orsaken till Nato:s insats där.
Tror inte Ryssland ser det så.
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Har ukrainarna kunnat försvara sig i 3 år utan att rysspacket kunnat ta mer än 20% av Ukraina, lär EU kunna slänga ut Putin ur Ukraina utan något större besvär.
Ryssland är som nation en småhandlare ekonomiskt sett gentemot EU, det enda lille Vlad har är kärnvapen, utan dem vore ett regelrätt konventionellt krig mot ett enat EU förlorat på förhand.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.