86 832 läst ·
2 237 svar
87k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inom EU har vi ju en gemensam utrikes, miljö samt energipolitik.L Lilllen skrev:
Men svenska politiker (oavsett partfärg) vill ju inte så gärna debattera vad som bestäms i EU-Bryssel och här.
Ungern och Orban är klart olyckligt och det kan väl inte bli så mycket annat med den maximala polarisation som råder.
Något måste i vilket fall ändras. Ett land ska inte kunna tjäna på att gå emot, ibland bara för att gå emot, för att få någon eftergift. Att det sker någon enstaka gång kan vara ok, men sker det som i Orbans fall hela tiden, måste det gå att göra något åt det.P paralun skrev:
Jo men "tränger man in någon i ett hörn" så blir det ju oftast bara skit. Jämför med Meloni-Italien tidigare diskuterat som man bjudit in i EUs finrum.L Lilllen skrev:
Sen läste jag en av Politicos huvudnyheter och hoppet kan ju vara Englands Keir Starmer som jag upplever som en mycket progressiv samt pragmatisk socialdemokrat.
The EU is doing exactly what Trump wants. He still doesn’t care.
https://www.politico.eu/article/european-council-summit-donald-trump-war-in-ukraine-peace-talks/Framåt går det iaf och det är ju precis vad Trumpen vill.....
För mig är fred bra, inga försvarsallianser borde behövas. Alla borde gemensamt kunna börja montera ner sina försvar till kanske 1% av BNP eller ännu lägre. Alla länder som får för sig att vara aggressiva, straffas snabbt av en överväldigande majoritet av resten av världen.Intet skrev:
Nu funkar tyvärr inte världen så.
Tack, men det var inte ett svar på frågan.L Lilllen skrev:För mig är fred bra, inga försvarsallianser borde behövas. Alla borde gemensamt kunna börja montera ner sina försvar till kanske 1% av BNP eller ännu lägre. Alla länder som får för sig att vara aggressiva, straffas snabbt av en överväldigande majoritet av resten av världen.
Nu funkar tyvärr inte världen så.
Det kunde man ju gissat att du var emot NATO också.Intet skrev:
Att organisationen numera riskerar att vingklippas pga en galning i Washington ändrar ju inte det faktum att upplägget fungerat utmärkt i 80 år.
Klarar du att hålla mer än en tanke i huvet åt gången?
USA-hatare sedan modersmjölken har inget att hämta i denna diskussion.
Han bryr sig ju inte.P paralun skrev:Jo men "tränger man in någon i ett hörn" så blir det ju oftast bara skit. Jämför med Meloni-Italien tidigare diskuterat som man bjudit in i EUs finrum.
Sen läste jag en av Politicos huvudnyheter och hoppet kan ju vara Englands Keir Starmer som jag upplever som en mycket progressiv samt pragmatisk socialdemokrat.
The EU is doing exactly what Trump wants. He still doesn’t care.
[länk]
Framåt går det iaf och det är ju precis vad Trumpen vill.....
Naturligtvis vill du ju att Sverige skall vara alliansfritt och oförsvarat.Intet skrev:
Lättare för din arbetsgivare att erövra och utplåna.
Bryr sig? "Svarte Petter" obstruerade ju även Sveriges NATO-förhandling och kastar man offentligt en massa skit på honom så blir det ju så här isf sätta sig ner och sakligt diskutera oenigheter.K karlmb skrev:
Det är ju sedan en konst att kunna förhandla med någon man inte tål.... jmf grannrelationer.😉
Jag är ju demokrat och därmed antifascist så jag håller inte med, det är det beteendet som bla har normaliserat Trumps beteende och gjorde honom valbar.P paralun skrev:Jo men "tränger man in någon i ett hörn" så blir det ju oftast bara skit. Jämför med Meloni-Italien tidigare diskuterat som man bjudit in i EUs finrum.
Sen läste jag en av Politicos huvudnyheter och hoppet kan ju vara Englands Keir Starmer som jag upplever som en mycket progressiv samt pragmatisk socialdemokrat.
The EU is doing exactly what Trump wants. He still doesn’t care.
[länk]
Framåt går det iaf och det är ju precis vad Trumpen vill.....
Att Italiens fascistparti säger en sak som låter bra spelar ingen roll, avsändaren och dess avsikter är viktigare, jämför med om du erbjöds en tågresa i Tyskland 1939, låter bra men var negativt.
Fascister ska inte ges tillträde och inflytande, det borde vara självklart.
Det som händer är bra!
Kanske inte bästa tidpunkten, men det är dags för Europa att bli starkare och mer självständigt.
Tyskland måste nu våga ta ledningen både militärt och ekonomiskt. Dags att lämna historien bakom sig.
Bort med woke och allt som strider mot sunt förnuft. Män måste återigen bli män på riktigt och förvara sina länder. Slut med aktivism och flum, identitetspolitik och perversiteter.
Finns inga pengar till bidrag och snyltare. Dags att prioritera den egna säkerheten.
Kanske inte bästa tidpunkten, men det är dags för Europa att bli starkare och mer självständigt.
Tyskland måste nu våga ta ledningen både militärt och ekonomiskt. Dags att lämna historien bakom sig.
Bort med woke och allt som strider mot sunt förnuft. Män måste återigen bli män på riktigt och förvara sina länder. Slut med aktivism och flum, identitetspolitik och perversiteter.
Finns inga pengar till bidrag och snyltare. Dags att prioritera den egna säkerheten.
Jo fascister finns det men är nog inte den stora utmaningen i det här.D djac skrev:Jag är ju demokrat och därmed antifascist så jag håller inte med, det är det beteendet som bla har normaliserat Trumps beteende och gjorde honom valbar.
Att Italiens fascistparti säger en sak som låter bra spelar ingen roll, avsändaren och dess avsikter är viktigare, jämför med om du erbjöds en tågresa i Tyskland 1939, låter bra men var negativt.
Fascister ska inte ges tillträde och inflytande, det borde vara självklart.
Jag har fått ett mycket gott intryck av Englands Keir Starmer och han har ju inte varit i de djupa hjulspåren samt "politiska skyttegravarna" i Europa. Inte ens medlem av EU.