86 832 läst ·
2 237 svar
87k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kanske absolut sämsta tidpunkten.T tmjreviews skrev:
Vad händer om Europa inte hinner bli starkt innan kräket i Mordor tar nästa steg?
Och det verkar som att detta är själva anledningen till att moroten just nu tar dessa steg.
Problemet för EU är ju att det totalt saknas självförtroende. Även utan USA så skulle inte Ryssland ha en chans mot EU i ett konventionellt krig. Bara att se hur svårt de har med Ukraina.K karlmb skrev:
Så varföre är vi livrädda för ryssarna? Ser man på befolkning, storlek på militär och BNP så borde det ju vara ryssarna som borde vara livrädda för EU.
Men istället så kräver fega EU-politiker säkerhetsgarantier från USA för att våga placera EU-trupp som fredsbevarare i Ukraina. Lätt att förstå att Trump o co inte tar EU på allvar när de beter sig som de gör.
Roligt du nämner det, för det är ju just anti-woke-rörelser som fått oss hit, så mer av det lär inte backa oss ur det.T tmjreviews skrev:
Woke betyder mer än något annat bildning, och "sunt förnuft" som du använder det är motsatsen, det funkade förr när världen var enkel, en potatis mot en fisk, men man bygger inte en satellit eller en iPhone med "sunt förnuft", vi klarar oss faktiskt inte långt på det alls längre. De som på den tiden skaffade sig makt och inflytande war woke på den tidens sätt, de var bildade på ett eller annat sätt och använde detta för att utöva makt över de med "sunt förnuft".
Så är det ju, det är ett litet land, ur ett ekonomiskt perspektiv men sen kommer elefanten i rummet, deras kärnvapen och om vi spelar ut all vår militära kraft så kommer vi till sist till ett läge där dessa är det enda de har kvar.L lbgu skrev:Problemet för EU är ju att det totalt saknas självförtroende. Även utan USA så skulle inte Ryssland ha en chans mot EU i ett konventionellt krig. Bara att se hur svårt de har med Ukraina.
Så varföre är vi livrädda för ryssarna? Ser man på befolkning, storlek på militär och BNP så borde det ju vara ryssarna som borde vara livrädda för EU.
Men istället så kräver fega EU-politiker säkerhetsgarantier från USA för att våga placera EU-trupp som fredsbevarare i Ukraina. Lätt att förstå att Trump o co inte tar EU på allvar när de beter sig som de gör.
Det är väl därför som man cyniskt kan påstå att ett proxykrig i Ukraina, som dränerar Ryssland, kanske är det säkraste sättet att slåss mot dem..
Som sagt, dags att tala om försvar, beredskap, produktion av vapen, infrastruktur, energi, logistik och en total omställning av samhället.kashieda skrev:
Slut med daltandet!
Men en kraftfull motoffensiv i Ukranina som drev ut orcherna är ju bättre för alla parter. Jag är inte alls säker på att mordor skulle ta till kärnvapen i det läget. Däremot förstås ifall ngn gick till anfall mot säg Kaliningrad.D djac skrev:Så är det ju, det är ett litet land, ur ett ekonomiskt perspektiv men sen kommer elefanten i rummet, deras kärnvapen och om vi spelar ut all vår militära kraft så kommer vi till sist till ett läge där dessa är det enda de har kvar.
Det är väl därför som man cyniskt kan påstå att ett proxykrig i Ukraina, som dränerar Ryssland, kanske är det säkraste sättet att slåss mot dem..
Woke har orsakat Europas problem vi har idag! Ett mesigt, svagt, klent och naivt Europa som inte är en maktfaktor eller spelare.D djac skrev:Roligt du nämner det, för det är ju just anti-woke-rörelser som fått oss hit, så mer av det lär inte backa oss ur det.
Woke betyder mer än något annat bildning, och "sunt förnuft" som du använder det är motsatsen, det funkade förr när världen var enkel, en potatis mot en fisk, men man bygger inte en satellit eller en iPhone med "sunt förnuft", vi klarar oss faktiskt inte långt på det alls längre. De som på den tiden skaffade sig makt och inflytande war woke på den tidens sätt, de var bildade på ett eller annat sätt och använde detta för att utöva makt över de med "sunt förnuft".
Njou.... det ser illa ut i Kursk idagK karlmb skrev:
https://www.politico.eu/article/russia-attack-force-ukraine-consider-pull-out-kursk/
Den ultrakonservativa ytterhögern har förorsakat situationen där USA allierar sig med Ryssland mot Europa.T tmjreviews skrev:
Samtidigt som deras åsiktsfränder i Europa vill att vi också skall kapitulera för Ryssland.
Vad vi behöver är att få folk att fatta att vår demokrati och vårt civilsamhälle och våra egna liv står på spel. Sedan är det bara att hugga i och göra det bästa vi kan. Allihop från höger till vänster.
Att så splittring och övertala folk till att skylla på varandra i det här läget kan på goda grunder klassificeras som att arbeta för Putin. Det vill säga landsförräderi!
Att lägga ner försvaret, avveckla kärnkraften i Europa, göra sig beroende av Ryssland, köpa gas från Ryssland under pågående krig med Ukraina, det är landsförräderi!H heimlaga skrev:Den ultrakonservativa ytterhögern har förorsakat situationen där USA allierar sig med Ryssland mot Europa.
Samtidigt som deras åsiktsfränder i Europa vill att vi också skall kapitulera för Ryssland.
Vad vi behöver är att få folk att fatta att vår demokrati och vårt civilsamhälle och våra egna liv står på spel. Sedan är det bara att hugga i och göra det bästa vi kan. Allihop från höger till vänster.
Att så splittring och övertala folk till att skylla på varandra i det här läget kan på goda grunder klassificeras som att arbeta för Putin. Det vill säga landsförräderi!
Tyskland måste nu resa sig och ta ledningen i Europa. Ett demokratiskt Tyskland som på sikt ersätter USA.
Däremot måste nu alla resurser gå till viktiga saker. Dags att kliva ner ett eller två steg i Maslows pyramid. Säkerhet och trygghet.
Njou men jag vill ogärna gå in på det bistra faktumet i tråden. 😉T tmjreviews skrev:Att lägga ner försvaret, avveckla kärnkraften i Europa, göra sig beroende av Ryssland, köpa gas från Ryssland under pågående krig med Ukraina, det är landsförräderi!
Tyskland måste nu resa sig och ta ledningen i Europa. Ett demokratiskt Tyskland som på sikt ersätter USA.
Däremot måste nu alla resurser gå till viktiga saker. Dags att kliva ner ett eller två steg i Maslows pyramid. Säkerhet och trygghet.
(vi har andra eltrådar där det diskuteras friskt)
Men mycket viktigt måste Tyskland få fart på sin ekonomi för de är motorn i Europa.
Jag tror blivande kansler Merz snart är klar med sin regering men jag tror det är oklokt att satsa för mycket pengar på försvar. Viktigare att få fram en fredsuppgörelse.
En fredsuppgörelse utan ett starkt Europa är inte mkt värd.P paralun skrev:Njou men jag vill ogärna gå in på det bistra faktumet i tråden. 😉
(vi har andra eltrådar där det diskuteras friskt)
Men mycket viktigt måste Tyskland få fart på sin ekonomi för de är motorn i Europa.
Jag tror blivande kansler Merz snart är klar med sin regering men jag tror det är oklokt att satsa för mycket pengar på försvar. Viktigare att få fram en fredsuppgörelse.
Vem säger att vi inte ska prata om försvar, om energi, om infrastruktur?T tmjreviews skrev:
Det är en halmgubbe.
De flesta, utom de som blir fullständigt paralyserade av idén om olikheter, klarar av att tänka på flera saker och föra resonemang med i put från flera håll.
Tillbaka till Trump/Vance igen då, nu har han återigen vänt kappan, igår blev det lite ändring på strafftullar, idag hotar han med nya sanktioner mot Ryssland som han nyss gick i säng med.
Vad kommer härnäst?
Trump i Borat-kini gående utanför Vita Huset i sin egen lilla Pride-parad?
Inget jag vill se utan svetsglasögon, men den mannen är så oberäknelig att man börjar fundera om han vet själv vad han håller på med.
Fast ändrar han sig i "rätt" riktning är det väl ok antar jag.
Vad kommer härnäst?
Trump i Borat-kini gående utanför Vita Huset i sin egen lilla Pride-parad?
Inget jag vill se utan svetsglasögon, men den mannen är så oberäknelig att man börjar fundera om han vet själv vad han håller på med.
Fast ändrar han sig i "rätt" riktning är det väl ok antar jag.