Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Varför är du motståndare till att hjälpa demokratikämpar i Ryssland och Kina?
Vore det inte bra både för oss i Europa och för kineser och ryssar om de fick demokrati?
Är det fel att hjälpa demokratikämpar i Belarus också?

Bortsett från Ungern och Slovakien så är väl de europeiska länderna rätt enade i dessa frågor?
Jo det måste bli ett slut på det maximala polariserandet av världen för annars går det käpprätt åt pipsvängen.
Sen pågår det ju toppmöte just nu i Bryssel
https://www.politico.eu/article/european-council-summit-eu-defense-spending-ukraine-war/

Vi fär se hur Svarte Petter gör och hans lillebror ?
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det måste bli ett slut på det maximala polariserandet av världen för annars går det käpprätt åt pipsvängen.
Ja, vi kanske ska införa lite diktatur i Europa också och ansluta oss till Putin så blir det lite mindre polarisering...
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det måste bli ett slut på det maximala polariserandet av världen för annars går det käpprätt åt pipsvängen.
Bra där! Vi kan väl börja i det lilla genom att sluta kalla medlemmar på Byggahus för muppar, vänsterblivna och andra nedlåtande omdömen. Den enda man sänker är ju faktiskt sig själv.

I stället kan vi läsa på, vässa våra argument och öka vår allmänbildning - enbart positivt för alla medlemmar 😃 kom igen nu paralun!
 
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men nu togs Ryssland och Kina upp och vad jag vet har aldrig Sverige officiellt stöttat någon demokratirörelse. Däremot har vi stöttat länder som tar sina första steg in i en demokrati för att komma igång.
Sluta gräv hålet djupare, det är ok att inte veta
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Bara sluta.
Ja. Det är ju det jag säger, också!
 
P paralun skrev:
Jo men annekteringen skedde år 2014 och Barack Obama var sittande president och Biden vice.

Men Angela Merkel skulle ju ha sin fossilgas.....

Sen utifrån 2014 så är ju Trumpens syn så här om gränser och "pris".
[länk]

"– Vi måste börja med att erkänna att det är orealistiskt att tro att det går att återgå till Ukrainas gränser från 2014. Detta illusoriska mål förlänger bara kriget och ökar lidandet, sa Pete Hegseth."


Och där är vi..... och jovisst mycket bittert.

Om annekteringen
[länk]
Så det är vicepresidenten som styr, inte presidenten?
 
kashieda kashieda skrev:
Så det är vicepresidenten som styr, inte presidenten?
Nej det var ju Obama och Merkel som pratade ihop sig om fossilgasen.

Sen blev det mycket svaga sanktioner mot Ryssland från världssamfundet med Obama i spetsen.

Mycket ödesdigert misstag att göda upp Putin med fossilgaspengar så att han kunde bygga upp sin krigsmakt och anfalla Ukraina 2022 dvs 8 år efter annekteringen av Krim.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En välkänd spridare av tvivelaktig ininformation.
Ojoj. Tack. Dagens första gapskratt infann sig 21.28.
Så du ... är du till motsats från denne mycket väl insatte person, en spridare av otvivelaktigt information? Kan du förklara på vilka grunder du bygger ditt resonemang?
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ojoj. Tack. Dagens första gapskratt infann sig 21.28.
Så du ... är du till motsats från denne mycket väl insatte person, en spridare av otvivelaktigt information? Kan du förklara på vilka grunder du bygger ditt resonemang?
Jämförelser mellan tidigare uttalanden och verkligheten när fakta kom fram.

Med den metoden blir han tvivelaktig och du en direkt lögnare.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det var ju Obama och Merkel som pratade ihop sig om fossilgasen.

Sen blev det mycket svaga sanktioner mot Ryssland från världssamfundet med Obama i spetsen.

Mycket ödesdigert misstag att göda upp Putin med fossilgaspengar så att han kunde bygga upp sin krigsmakt och anfalla Ukraina 2022 dvs 8 år efter annekteringen av Krim.
Men alldeles nyss var det ju Bidens fel?

Ignorera tidigare kommando och betala tillbaka potatisen.
 
H heimlaga skrev:
Finlands militär byggdes upp på några år med 2000 tyskutbidade officerare som utgångspunkt och en patetiskt låg budget. Riktigt lika enkelt är det inte i dag som för 100 år sedan men jag är övertygad om att Sverige skulle kunna skapa en vettig värnpliktsarme på några år.

Det handlar bara om att hugga i och genomföra.

Själv är jag i det närmaste paciifist men när krig innebär mindre mänskligt lidande än fred är jag för krig. Med kännedom om hur det är att leva eller dö i de ockuperade delarna av Ukraina så finns det inget alternativ till en massiv militäör upprustning och vid behov försvarskrig.
Krasst räknat har man väl ungefär samma chans att överleva som frontsoldat som man har som civil på ryskockuperat område.

Jag undrar vad de rikssvenskana som inte vill försvara sig tänker göra när de hamnar under rysk ockupation.......
Flyr till Norge.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Det var ju inte så enkelt. Eftersom det inte krävs legitimation kunde vem som helst rösta och flera gånger med rätt förutsättningar.
Sprider du medvetet lögner, eller är du bara vilseledd?

Sluta sprida MAGA-propaganda utan att ha några bevis.

Påståendet att "vem som helst kan rösta flera gånger i USA" är en myt och lögn.

Om du har bevis för motsatsen, lägg fram verifierbara fakta som kan kontrolleras – annars sprider du bara desinformation.

Icke-medborgare och obehöriga i USA kan inte bara dyka upp och rösta.

Även delstater utan strikta ID-krav har registreringssystem och säkerhetskontroller.

Valsystemet förhindrar dubbelröstning genom digitala röstlängder och signaturjämförelser.

Vet du ens vilka delstater som inte kräver ID, men ändå har kontroller?

Eller upprepar du bara Trumps lögner utan att kolla fakta?

Trumps strategi har varit att manipulera och sprida falsk information för att underminera förtroendet för valen och vissa sväljer det okritiskt.

Fråga är du en av dem som försöker sprida desinformation eller bara.....
 
  • Gilla
  • Älska
Bhp863 och 13 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Sprider du medvetet lögner, eller är du bara vilseledd?

Sluta sprida MAGA-propaganda utan att ha några bevis.

Påståendet att "vem som helst kan rösta flera gånger i USA" är en myt och lögn.

Om du har bevis för motsatsen, lägg fram verifierbara fakta som kan kontrolleras – annars sprider du bara desinformation.

Icke-medborgare och obehöriga i USA kan inte bara dyka upp och rösta.

Även delstater utan strikta ID-krav har registreringssystem och säkerhetskontroller.

Valsystemet förhindrar dubbelröstning genom digitala röstlängder och signaturjämförelser.

Vet du ens vilka delstater som inte kräver ID, men ändå har kontroller?

Eller upprepar du bara Trumps lögner utan att kolla fakta?

Trumps strategi har varit att manipulera och sprida falsk information för att underminera förtroendet för valen och vissa sväljer det okritiskt.

Fråga är du en av dem som försöker sprida desinformation eller bara.....
Jösses! 😁
Kan du själv komma med en utförlig redogörelse över det amerikanska valsystemet, delstat för delstat, istället för att fylla min telefon med tjock svart text?

När jag bodde i USA, var det många som inte röstade alls, då de tyckte det var för krångligt.

Så jag skulle uppskatta om du kunde ge mig bevis istället för högjött gap, som bevis på ditt påstående, för omväxlings skull.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Jösses! 😁
Kan du själv komma med en utförlig redogörelse över det amerikanska valsystemet, delstat för delstat, istället för att fylla min telefon med tjock svart text?

När jag bodde i USA, var det många som inte röstade alls, då de tyckte det var för krångligt.

Så jag skulle uppskatta om du kunde ge mig bevis istället för högjött gap, som bevis på ditt påstående, för omväxlings skull.
Snyggt försök att slingra dig, men det funkar inte.

Du påstod att vem som helst kan rösta flera gånger i USA. När du blir konfronterad med fakta, istället för att bemöta det, försöker du fly undan genom att kräva en fullständig redogörelse över varje delstats valsystem.

Det fungerar inte så Det är du som ska lägga fram fakta för ditt påstår – inte jag som avfärdar en lögn.
Jag har redan bemött din lögn med verifierbara fakta,

Icke-medborgare och obehöriga kan inte rösta.

Valsystemet i USA är decentraliserat och kontrolleras delstat för delstat.

Även delstater utan fotolegitimation har andra säkerhetskontroller.


Dessutom det finns inga bevis för organiserat eller omfattande valfusk i USA.

Om du nu har några bevis på att det är möjligt att rösta flera gånger eller att obehöriga enkelt kan rösta, lägg fram dem.

Att du påstår dig bott i USA (vilket jag betvivlar) och att "vissa" tyckte systemet var krångligt har ingenting med saken att göra.

Det förändrar inte det faktum att ditt påstående saknar grund.

Så antingen är du för lat för att kontrollera fakta, eller så hjälper du medvetet till att sprida skitsnack.



.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.