Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Peter787 skrev:
Det är många amerikaner som har en lite väl överdriven uppfattning om USAs betydelse i världen.
Åk du till småhålor i mellanvästern och du lär behöva kontrollera att dina öron sitter kvar lite då och då, om du är så känslig 😱
Det stämmer. Det stämmer inte
K karlmb skrev:
[media]
Haha.
JD Vance spelas av en med asiatiska drag. Passar för Vance fru är indisk. Hon heter Ush-a, faktiskt.
 
D
K karlmb skrev:
Järngänget kan iaf ändra sig snabbt:
I slutet av februari dog ett barn i skolåldern i Texas av mässling. Det är det första dödsfallet i sjukdomen bland barn på över 20 år i USA, enligt landets smittskyddsmyndighet CDC.

Dödsfallet inträffade i ett område i västra Texas, där det sedan en tid tillbaka pågår ett stort mässlingsutbrott. Hittills har 146 personer blivit smittade, och majoriteten är ovaccinerade, enligt de lokala myndigheterna.

Efter att först ha tonat ner allvaret, genom att felaktigt hävda att mässlingsutbrott ”inte är ovanliga”, har landets nyvalde hälsominister Robert F Kennedy Jr nu agerat och vidtagit åtgärder.
Ja den idioten, han har samtidigt stoppat framtagningen av nästa säsongs influensavaccin för USA.

Svårt att ranka clownerna i Trumps lag men han måste ju vara en stark kandidat för att ta priset som allra dummast?
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Finns bara en sak för Zelenskyj att göra😉

[media]
Ja verkligen, det är det som borde ha hänt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är lika?

Detta är det i alla fall inte.
[bild]
Det var väl det jag skrev?
Det ändrar inte slutsatsen. Hade den ena varit rosa hade det ändå varit besläktade konstruktioner.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan jag hålla med om, vi är ett par europeiska länder som gått i samma fälla men när ett land som USA gör det så får det internationella effekter som syns tydligt.

Jag håller inte med om att det är demokratin i sig som är problemet men faran ökar när demokratier försvagas, tex genom lägre bildning, försvagade institutioner, påverkanskampanjer, etc.
Jo nu vet jag inte vad för fälla du talar om?

Noterar att Macron även öppnar för en avskräckande europeisk kärnvapendoktrin. England och Frankrike har ett antal kärnvapenmissiler.

https://www.tv4.se/artikel/4OzCPiPm...kaernvapenutspel-ett-betydande-hot-mot-moskva
 
returen returen skrev:
eller tvärt om åk till ukraina och hjälp till vid fronten de behöver mer kött
Det kan man göra och det är det många som gör.
Plus att Sverige stödjer Ukraina.
Men med tanke på att typ ingen stödjer Ryssland här, förutom en liten högljudd minoritet så borde det vara större vilja från den sidan att jobba mot misären dom verkar önska sig vilja ha.
Dom önskar väll nån sorts romantiserade post-sovjet kommunism tillvaro. Jag ser inget annat än deprimerade ensamma individer som inte önskar nån lycka
 
  • Gilla
  • Haha
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
Sherman och T34 är helt olika konstruktioner.Olika byggda rent tekniskt. Helt olika stomme. Helt olika system för laddning och magasin. Helt olika drivning.
Sådant visste gubbarna som hade slagit mot T34 och alla efterkrigstida skrotsamlare.
De var vedervärdiga saker de där T34 innan pansarnävarna kom. Pansarnävarna kom först på slutet av fortsättningskriget. Pansarnäven var som en raket med riktad sprängverkan som mer eller mindre svetsade hål i pansaret.
Innan dess gällde det att få in ett vedträ eller en props som klämdes fast mellan larvbandet och de stora hjulen. Då tanksen inte mer kunde röra sig gällde det att vänta tills manskapet var utmattat och sedan skulle en frivillig smyga sig fram och antingen lägga en buntladdning under botten där pansaret var tunnast eller kasta i en mototoffcocktail genom luftintaget. Det var väldigt hög dödlighet bland dem som åtog sig det uppdraget.
Det var någon som i ett krisläge krängde bandet av en tanks med järnspett men jag tror inte han kom därifrån levande.


Däremot är den krigstida ryska militärlastbilen Gaz AA känd som Polopjanka en direkt kopia av amerikanska Ford AA. Förutom alla Fordar som skickades från USA antingen körklara eller som byggsats. Mycket annan sovjetisk utrustning som de hade i fortsättningskriget var också antingen amerikansktillverkad eller rysktillverkad enligt amerikanska ritningar med vissa amerikanska delar.

De vanliga Nagant militärgevären med Westinghouse stämpel kommer däremot från en beställning som kejsarryssland gjorde när deras egen fabrik i Sestarajoki på karelska näset inte kunde producera tillräckligt inför första värdskriget.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sherman och T34 är helt olika konstruktioner.Olika byggda rent tekniskt. Helt olika stomme. Helt olika system för laddning och magasin. Helt olika drivning.
Sådant visste gubbarna som hade slagit mot T34 och alla efterkrigstida skrotsamlare.
De var vedervärdiga saker de där T34 innan pansarnävarna kom. Pansarnävarna kom först på slutet av fortsättningskriget. Pansarnäven var som en raket med riktad sprängverkan som mer eller mindre svetsade hål i pansaret.
Innan dess gällde det att få in ett vedträ eller en props som klämdes fast mellan larvbandet och de stora hjulen. Då tanksen inte mer kunde röra sig gällde det att vänta tills manskapet var utmattat och sedan skulle en frivillig smyga sig fram och antingen lägga en buntladdning under botten där pansaret var tunnast eller kasta i en mototoffcocktail genom luftintaget. Det var väldigt hög dödlighet bland dem som åtog sig det uppdraget.
Det var någon som i ett krisläge krängde bandet av en tanks med järnspett men jag tror inte han kom därifrån levande.


Däremot är den krigstida ryska militärlastbilen Gaz AA känd som Polopjanka en direkt kopia av amerikanska Ford AA. Förutom alla Fordar som skickades från USA antingen körklara eller som byggsats. Mycket annan sovjetisk utrustning som de hade i fortsättningskriget var också antingen amerikansktillverkad eller rysktillverkad enligt amerikanska ritningar med vissa amerikanska delar.

De vanliga Nagant militärgevären med Westinghouse stämpel kommer däremot från en beställning som kejsarryssland gjorde när deras egen fabrik i Sestarajoki på karelska näset inte kunde producera tillräckligt inför första värdskriget.
ok.
 
D djac skrev:
Jag håller inte med om att det är demokratin i sig som är problemet men faran ökar när demokratier försvagas, tex genom lägre bildning, försvagade institutioner, påverkanskampanjer, etc.
Churchill har ju sagt detta:

"Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…’"

Det ligger mycket i det, i en någorlunda fungerande demokrati finns det flera parter och partier som kan framföra sina åsikter, och det kan också enskilda personer.
Men demokrati har som bekant sina brister när ett otal partier ska jämka hop sig för att åstadkomma en tumme i bästa fall, men där ett starkt dominerande parti får mera gjort kort- och långsiktigt, bu eller bä beroende på vilken sida man står.

I en pappers-demokrati som Ryssland funkar det inte så då det är påfallande många opponenter (nästan alla) som försvinner på grund av dålig balans och trillar ner från balkonger, fönster, trappor och annat.
Eller omkommer i bilolyckor.

Och de konkurrenter om presidentposten vid varje val är bara rekvisita, det är löjligt att höra deras argument varför de ska väljas istället för Putin då de inte har några,
Om nu Putin vore så smart som många vill hävda (även jag) så behöver han inte fjanta med sådant, han hade blivit vald ändå då majoriteten av väljarna inte bor i Moskva eller St. Petersburg.

Tillbaka till Trump och Vance och demokrati, min kristallkula, som jag hoppas visar fel, säger att det gänget har planer att förändra så att demokratin i USA sätts ur spel, om inte herrarna själva sätts ur spel.
Den som (över)lever får se...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Tillbaka till Trump och Vance och demokrati, min kristallkula, som jag hoppas visar fel, säger att det gänget har planer att förändra så att demokratin i USA sätts ur spel, om inte herrarna själva sätts ur spel.
Den som (över)lever får se...
För första gången i fredags är jag rädd att du kan få rätt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K karlmb skrev:
Järngänget kan iaf ändra sig snabbt:
I slutet av februari dog ett barn i skolåldern i Texas av mässling. Det är det första dödsfallet i sjukdomen bland barn på över 20 år i USA, enligt landets smittskyddsmyndighet CDC.

Dödsfallet inträffade i ett område i västra Texas, där det sedan en tid tillbaka pågår ett stort mässlingsutbrott. Hittills har 146 personer blivit smittade, och majoriteten är ovaccinerade, enligt de lokala myndigheterna.

Efter att först ha tonat ner allvaret, genom att felaktigt hävda att mässlingsutbrott ”inte är ovanliga”, har landets nyvalde hälsominister Robert F Kennedy Jr nu agerat och vidtagit åtgärder.
Undrar om det finns någon forskning på mpr vaccin och fertilitetstal. Det vi alla kan se i "väst" är att födelsetalen sjunker som en sten. Människor som kommer från u-länder producerar betydligt fler barn. Jag tror vi äldre vuxna känner alla några som försökt bli gravida länge, det är konstigt hur svårt det ska vara... Man undrar ju varför.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mycket sannolikt.
Det är därför som Trumpregimen ser Europa och Kanada som fiender. Vi visar att det finns ett demokratiskt alternativ till Trumpdiktaturen och därför måste vi antingen utplånas eller åtminstone bli fiender i ett krig.
Exakt samma orsak som låg bakom Putinregimens anfall på Ukraina. Putinregimen var rädda för att ryska folket skulle se broderfolket ukrainarna demokratisera sitt land och få ett bättre liv. Det måste stoppas till varje pris.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att USA kommer att förlora demokratin. Kanske minska den tillfälligt men grundlagen i USA är stark, domstolar och även militären kommer inte att bryta mot grundlagen.

Inbördeskrig och krigslagar, kanske, det kan bli kaos ett tag men demokratin kommer att återuppstå, alternativet att USA blir ett nytt Ryssland eller Kina kommer bara göra Europa starkare.

De största hoten nu är diverse krig och den världsordning som kommer att uppstå efteråt men de fria länderna, demokraterna kommer att stå starka på sikt.
 
  • Gilla
  • Wow
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Undrar om det finns någon forskning på mpr vaccin och fertilitetstal. Det vi alla kan se i "väst" är att födelsetalen sjunker som en sten. Människor som kommer från u-länder producerar betydligt fler barn.
Sådan forskning finns det gott om. Vaccinerna ökar fertiliteten radikalt eftersom folk hinner få fler barn innan de själva dör.
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.