Status
Inte öppen för fler kommentarer.
RoTe
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kan du hålla dig till ämnet istället för frågor om irrelevanta baskunskaper.
Jag är jätteintresserad över alla förklaringar över hur vi som människor tar livet av oss själva genom att inte skaffa barn.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
RoTe RoTe skrev:
Undrar om det finns någon forskning på mpr vaccin och fertilitetstal. Det vi alla kan se i "väst" är att födelsetalen sjunker som en sten. Människor som kommer från u-länder producerar betydligt fler barn. Jag tror vi äldre vuxna känner alla några som försökt bli gravida länge, det är konstigt hur svårt det ska vara... Man undrar ju varför.
Det är utbildning, jämställdhet, välstånd och hopp som är problemen. Tar du bort allt det så föds det mycket mer barn.

Ger du familjerna en tvättmaskin så minskar barnafödandet för att kvinnans tid frigörs till meningsfulla sysslor.
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
RoTe
D djac skrev:
Det är utbildning, jämställdhet, välstånd och hopp som är problemen. Tar du bort allt det så föds det mycket mer barn.

Ger du familjerna en tvättmaskin så minskar barnafödandet för att kvinnans tid frigörs till meningsfulla sysslor.
Vore kul att se forskning på det annat än ditt tyckande.
 
D
RoTe RoTe skrev:
Vore kul att se forskning på det annat än ditt tyckande.
Kika på och gläds, det finns massor
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
RoTe
D djac skrev:
Kika på och gläds, det finns massor
Säkerligen, så varför ska vi uppmuntra barnafödande hos analfabeter t.ex?
 
G gaidin skrev:
Jag har svårt att tro att USA kommer att förlora demokratin. Kanske minska den tillfälligt men grundlagen i USA är stark, domstolar och även militären kommer inte att bryta mot grundlagen.

Inbördeskrig och krigslagar, kanske, det kan bli kaos ett tag men demokratin kommer att återuppstå, alternativet att USA blir ett nytt Ryssland eller Kina kommer bara göra Europa starkare.

De största hoten nu är diverse krig och den världsordning som kommer att uppstå efteråt men de fria länderna, demokraterna kommer att stå starka på sikt.
Du råkade missa den senaste månaden.
Washington post har av ägaren nu fått tydliga direktiv om regeringstrogen rapportering framöver. Det riskerar att sprida sig.
Kongressen är inget problem, där är tydlig rep majoritet.
Militären, de sju högsta generalerna har redan bytts ut. POTUS är själv chief commander, även över NATO.
Domstolarna, ja där finns fortfarande en del motvalls som iaf kan fördröja det allra värsta.
Hägsta domarna sitter ju på livstid och kommer förhoppningsvis att överleva mandatperioden.
Men kan de stoppa allt?
Man kan inte utesluta vissa frånfällen i värsta fall.
DOGE låter friskt och och bra och jag trodde tidigare att det kunde bli en bra inspiration för världens alla övetlastade byråkratier och kunde få folk att ifrågasätta vad de får för skatterna etc.
Men det verkar som man även rensar på underrättelseavdelningar hos CIA o FBI.
Tex de som bevakar främmande makters förehavanden.
Det kanske är det allra farligaste.
Känns inte alls bra just nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror på samma slutresultat som du men längs vägen dit tror jag tyvärr att Trumpregimen kommer att försöka starta ett invasionskrig. Fast till skillnad från sina trosbröder i Ryssland så har Trumpregimen ett folk som inte går med på vad som helt eftersom alla i vapenför ålder har upplevt demokrati. Det där inser inte Trumpregimen och kriget går inte helt enligt planerna och till slut faller regimen när halva armeen deserterar och folk saboterar krigsansträngningen.
Där här är min framtidsprognos.
Sedan får vi se om den är korrekt.
Det är inte helt osannolikt.
Invasion av Grönland och sen Kanada?
 
RoTe RoTe skrev:
Vore kul att se forskning på det annat än ditt tyckande.
Det är allmän kunskap.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Säkerligen, så varför ska vi uppmuntra barnafödande hos analfabeter t.ex?
Det var väl barnbidragen det gällde och de behövs för att de som tjänar medel eller under det (alltså inte är analfabeter) ska ha råd att ha barn. Borttagna barnbidrag blir alltså för dem ytterligare ett skäl till varför de inte ska skaffa barn, när de gör listor på för- och nackdelar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hägsta domarna sitter ju på livstid och kommer förhoppningsvis att överleva mandatperioden.
Men kan de stoppa allt?
De har ju redan sagt att allt Trump gjorde var lagligt även när det bryter mot konstitutionen, så vi ska nog inte hoppas på något där.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
De har ju redan sagt att allt Trump gjorde var lagligt även när det bryter mot konstitutionen, så vi ska nog inte hoppas på något där.
USA har ju iofs en sista nivå kvar.
Men den är ju blodig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
RoTe RoTe skrev:
Säkerligen, så varför ska vi uppmuntra barnafödande hos analfabeter t.ex?
Gör vi det?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag är jätteintresserad över alla förklaringar över hur vi som människor tar livet av oss själva genom att inte skaffa barn.
Starta en ny tråd om det ämnet då ist för att gå offtopic
 
  • Gilla
Viktor.J och 5 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är helt obegripligt att man supportar Ryssland. Hjärndött.
Den som sitter i Sverige och supportar Ryssland tycker jag man ska ta sig en resa dit och se verkligheten.
Åk inte till Moskva eller st Petersburg.
Det är misär, allt handlar om att råna det ryska folket på pengar, självkänsla och släcka livsgnistan.
Enda som har nån uns att leva för är om du jobbar för polis eller säkerhetstjänst då kan du få några "brödsmulor" av den som sitter på högre position. Men du måste råtta dig i ledet, du kan lätt bli utbytt och hänvisad till att typ joina lokala alkisgänget ist och leva i än mer misär.

allt är korrupt, det finns ingen social service. Inte ens sophämtning. Folk lever bland sopor och ett icke fungerade system för vatten och avlopp.

Detta är tydligen drömvärlden för många anti Ukraina och pro Ryssland här i Sverige.
Ja är man emot Ukraina så är man indirekt pro ryss för ingen support till Ukraina leder bara åt ett håll, det är in i ryska elitens famn.
g säger det igen res till Ryssland, eller varför inte flytta dit och joina deras armé och kämpa för er sak om ett rysk imperie.
Fantastiskt rolig läsning. Tack!
Läst flera gånger men blir inte klokare för det. St Petersburg och Moskva, skall inte besökas för där råder det missär. Eller inte? Ingen sophämtning, inga avlopp, inget dricksvatten, ingen sjukvård heller någonstans i världens största land! De enda som klarar sig med nöd och näppe, är poliser och säkerhetstjäntfolk. Såvida de inte beordras att blir parkbänksalkisar.
Övriga befolkningen klarar sig således inte alls?!

De som är kritiska till att Ukrainska soldater dör helt i onödan, är därför för sopor, trasiga avlopp, inget dricksvatten och sjukvård, underbetalda poliser och säkerhetstjäntfolk i missär och att resten har det än värre. 😱😀

Vilken kul typ. Riktigt uppfriskande, tänkte jag, men började sedan fundera -menar karln allvar? Kan verkligen en nation befolkad av trashankar som driver runt på de av sopor och översvämmade avlopp fyllda gatorna verkligen vara en god handelspartner för Trump och Vance? Naturligtvis inte!
Så för att ytterligare försäkra mig om att jag bevittnar ironi av hög klass vände jag mig till USA via Google Maps och spenderade en god timme genom att vandra runt på på Ryska gator i alla möjliga delar av landet. Så som jag egetligen redan visste, lyste den utpekade gatumissären med sin frånvaro. Ingenstans syntes berg av sopor eller floder av avloppsvatten. Jag hittade faktiskt inte ens en enda sopsäck eller annat täcken på missär någonstans! Förutom i en avlägsen by i öster där Mapsfotobilen förirrat sig in i ett litet industriområde som var förvirrande likt en del av Solna vid Tomteboda på 90talet.

Letade en stund till och hittade faktiskt några sopsäckar i en by.

https://maps.app.goo.gl/CTPmEaphBBWMdKmD6?g_st=ac
 
Intet Intet skrev:
Fantastiskt rolig läsning. Tack!
Läst flera gånger men blir inte klokare för det. St Petersburg och Moskva, skall inte besökas för där råder det missär. Eller inte? Ingen sophämtning, inga avlopp, inget dricksvatten, ingen sjukvård heller någonstans i världens största land! De enda som klarar sig med nöd och näppe, är poliser och säkerhetstjäntfolk. Såvida de inte beordras att blir parkbänksalkisar.
Övriga befolkningen klarar sig således inte alls?!

De som är kritiska till att Ukrainska soldater dör helt i onödan, är därför för sopor, trasiga avlopp, inget dricksvatten och sjukvård, underbetalda poliser och säkerhetstjäntfolk i missär och att resten har det än värre. 😱😀

Vilken kul typ. Riktigt uppfriskande, tänkte jag, men började sedan fundera -menar karln allvar? Kan verkligen en nation befolkad av trashankar som driver runt på de av sopor och översvämmade avlopp fyllda gatorna verkligen vara en god handelspartner för Trump och Vance? Naturligtvis inte!
Så för att ytterligare försäkra mig om att jag bevittnar ironi av hög klass vände jag mig till USA via Google Maps och spenderade en god timme genom att vandra runt på på Ryska gator i alla möjliga delar av landet. Så som jag egetligen redan visste, lyste den utpekade gatumissären med sin frånvaro. Ingenstans syntes berg av sopor eller floder av avloppsvatten. Jag hittade faktiskt inte ens en enda sopsäck eller annat täcken på missär någonstans! Förutom i en avlägsen by i öster där Mapsfotobilen förirrat sig in i ett litet industriområde som var förvirrande likt en del av Solna vid Tomteboda på 90talet.

Letade en stund till och hittade faktiskt några sopsäckar i en by.

[länk]
Ja det du ser där på bilden är en bra bild hur det ligger till.
Jag menade städer som Moska eller st petersburg inte är representativt hur det ser ut på andra platser.
Men vem vet, samhällen där service som vägar mm får sveriges eftersatta underhåll att likna top of the line kanske är nått som en del vill eftersträva.
Ukrainska soldater dör inte i onödan, det är Ryska soldater som dör i onödan. Ukraina försvarar sig, stor skillnad.
Men det är väll också en mentalitet bland dessa, så fort det blir motgångar och tungt då drar man ner brallorna och böjer sig fram för inkräktarna. Nej det ter sig ganska naturligt att slåss tillbaka för sin frihet men men, kanske inte gäller alla.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.