Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Peter787 skrev:
Ditt svammel var att du trodde att tyskarna lyckades skära av Lend-lease.
Mer än dubbelt så mycket materiel gick över Stilla havet jämfört med över Nordatlanten, det gick tom. mer materiel via Persiska viken till Sovjetunionen är över Nordatlanten.

Tyskarna försökte med sina U-båtar, men de förde en futil kamp i det stora hela.
Nej jag läste både den svenska samt engelska versionen av Wikipedia och båda nämner att lend-lease blev avskruret av nazityskarna.

"The capture of Stalingrad would also disrupt Lend-Lease supplies via the Persian Corridor.[49][50]"

Finner ingen anledning att kolla källorna som uppges.
 
P
K karlmb skrev:
Iaf med en tidig amerikansk konstruktion.
Nix.
T-34 var en helt egen sovjetisk konstruktion, avsedd för de stora stäpperna med sankmarker, därav de för tiden extremt breda banden samt väldigt enkel att bygga, i synnerhet jämfört med tyskarnas stridsvagnar.
Den var även pionjärer i att använda sluttande pansar, inte bara i fronten, utan även på sidorna och baktill samt på tornet.
 
P
P paralun skrev:
Nej jag läste både den svenska samt engelska versionen av Wikipedia och båda nämner att lend-lease blev avskruret av nazityskarna.

"The capture of Stalingrad would also disrupt Lend-Lease supplies via the Persian Corridor.[49][50]"

Finner ingen anledning att kolla källorna som uppges.
Om du nu tror på Wikipedia, kan du ju titta på denna bilden tagen från länken nedan,
Slaget om Stalingrad varade mellan 17/7 -42 till 2/2 -43, ser du någon minskning i skeppade volymer ?
Tabell över allierade transporter till Sovjetunionen, med årliga mängder i ton mellan 1941-1945. År 1943 ökade volymen, trots Slaget vid Stalingrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

Du får gärna visa en direkt länk där det framgår att slaget vid Stalingrad på något sätt minskade Lend-lease trafiken.

Rättelse !!

Din text ovan visar att du har lite begränsade kunskaper i engelska...

'would' betyder SKULLE

Skulle tyskarna lyckats inta Stalingrad hade det påverkat Lend-lease trafiken från Persiska viken, då mycket gick på floden Volga som passerar Stalingrad (nuvarande Volgograd)

Nu gick ungefär 25% av Lend-lease trafiken den vägen under kriget, men många bäckar små...
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Jag tvivlar på att verkliga patrioter i USA är med på att han även monterar ner underrättelseverksamheten. Det en sak vad en president hittar på för att leverera till sina väljare nån slags populistisk agenda, en helt annan vad FBI, CIA och NSA tex håller på med.
FBI har fått en mysig kille som chef. Han har skrivit en serie sagoböcker för barn. Tex denna!

Person håller barnbok "The Plot Against the King", färgglad omslagsbild med kunglig karaktär och slott i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Han vill göra om FBIs högkvarter till museum och skicka ut de 7000 anställda att jaga bovar.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
? däremot är de mycket aktiva i sociala medier världen över.

Sen Putin är en stor fjant för USA bara man får till en fredsuppgörelse och för det kan han ju få vara en nyttig idiot. Putin blir mycket sannolikt snabbt förpassad till Sibirien av ryska oligarker bara det blir fred.
???
 
P Peter787 skrev:
Nix.
T-34 var en helt egen sovjetisk konstruktion, avsedd för de stora stäpperna med sankmarker, därav de för tiden extremt breda banden samt väldigt enkel att bygga, i synnerhet jämfört med tyskarnas stridsvagnar.
Den var även pionjärer i att använda sluttande pansar, inte bara i fronten, utan även på sidorna och baktill samt på tornet.
Jag har läst att de fick amerikanska ritningar att utgå från.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag har läst att de fick amerikanska ritningar att utgå från.
Verkar inte vara mycket likheter.
Två olika stridsvagnar från andra världskriget sida vid sida, en T34 och en M4, med skilda design och konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
???
Jo har du aldrig hört talas om "trollfabriker", Ryssland har väl världens största.

Sen är det ju enkelt att använda sociala medier och användare som bara klarar av att läsa en mening.😉
 
P
K karlmb skrev:
Jag har läst att de fick amerikanska ritningar att utgå från.
Amerikaner tror ju ofta att allt i hela världen är upptäckt/uppfunnet i USA av amerikaner🙄
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är det här som verkar så svårt att förstå i Europa och i för många skribenter i den här tråden. Den andra sidan vann och har makten i USA. De upplever inte att USA har några skyldigheter mot Ukraina. Tvärt om, de ser att Ukraina står i skuld till USA för allt stöd de har fått så här långt. De ser ingen poäng med ett kallt krig mellan USA och Ryssland, det gynnar inte USA enligt deras sätt att se det. De är i grunden en isolationistisk rörelse: av det amerikanska folket för det amerikanska folket. Inte det europeiska. De vill ha fred i Europa och handel nu, freden behöver inte vara rättvis eller innehålla några säkerhetsgarantier för Ukraina.

Det är dags att justera sin förståelse av USAs agerande och göra det snabbt. Att moralisera hjälper oss inte nu.
Tack för ett klarsynt inlägg i en annars extremt barnslig tråd.

Extremt många påhopp på mig sedan jag var här sist men inte ett enda PM där jag kan försöka förklara mig personligen. För personlig kommer jag inte bli här.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
returen returen skrev:
tänker du på trumph eller vance
Vilken mobbare som helst.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Amerikaner tror ju ofta att allt i hela världen är upptäckt/uppfunnet i USA av amerikaner🙄
😃😃 Om du på riktigt anser att det är så, så är det debilt. Öronen trillar av för mindre
 
D
De är fullständiga idioter och de som omedelbart riskerar att lida mest är det amerikanska folket och allra mest den gruppen som röstat på Trump. De är grundlurade och de som lurade dem är också lurade, för dumma helt enkelt.

USAs inflytande över ekonomin minskar för varje dag och det har varit deras största tillgång, sad, very sad!
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
D djac skrev:
De är fullständiga idioter och de som omedelbart riskerar att lida mest är det amerikanska folket och allra mest den gruppen som röstat på Trump. De är grundlurade och de som lurade dem är också lurade, för dumma helt enkelt.
Mycket möjligt men detta är baksidan av demokratin. Vi har haft vår del av den baksidan i Sverige också men vi påverkar så klart inte världen lika mycket.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
L L Jan skrev:
😃😃 Om du på riktigt anser att det är så, så är det debilt. Öronen trillar av för mindre
Det är många amerikaner som har en lite väl överdriven uppfattning om USAs betydelse i världen.
Åk du till småhålor i mellanvästern och du lär behöva kontrollera att dina öron sitter kvar lite då och då, om du är så känslig 😱
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.