Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
Nu lämnade väl Ukraina sina USSR-ärvda kärnvapen till Ryssland efter påtryckningar från både Rysland,USA och NATO. Och om jag inte minns fel, säkerhetsgarantier från Ryssland.
Jäkla tur det
annars hade vi inte kunnat sitta här och raljera på BH
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
returen returen skrev:
T34 har inget gemensamt med sherman
Nej och huvudsaken är ju att "vraken" kan skjuta sina granater in i "köttkvarnen".

Maler på idag efter dag....

https://liveuamap.com

Krisar det till sig så tar nog Putin fram taktiska kärnvapen i slagfältet.
 
Claes Sörmland
sysmali sysmali skrev:
Tror du har rätt. Problemet för många, inkl mig själv är sättet det kommunicerades på. Den officiella förnedringen av Zelensky var inte snygg.
Jag tänker att efter VPn läxade upp Europas pratande klass inom säkerhetspolitik så var det rätt väntat.

Jag tror vi ska försöka vara lite kallsinniga. Det är det enda som hjälper mot strategin "flood the zone" och chockutspel.
 
  • Gilla
kilank och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att efter VPn läxade upp Europas pratande klass inom säkerhetspolitik så var det rätt väntat.

Jag tror vi ska försöka vara lite kallsinniga. Det är det enda som hjälper mot strategin "flood the zone" och chockutspel.
Jo just därför är det mycket bra att England och Frankrike tar ansvaret, Tysklands Merz skulle nog även han platsa men de har ju inte bildat regering än efter nyvalet.

I EU-Bryssel förefaller det mest bli en massa sedvanligt käbbel....
 
kashieda kashieda skrev:
Var hittar du demokratiska WaPo?
De flesta morgon- och kvällstidningar skriver efter en ideologi. SVD -moderat ideologi, DN och GP - liberal, Afonbladet -socialdemokratisk ideologi. NYT - liberal.
Detta speglar tex hur Washington Post (dem) skriver om Trump eller hur Aftonbladet skriver om SD.
NSD är väldigt åt vänster i ideologin, har läst den på hotell någon gång. Den är kul att läsa. De skriver elakt om högern och snällt om vänstern. Håller inte alls med dem, men som humor är den kul att läsa och blicka in i deras värld.

Nästan det enda som är mest oberoende (kanske?) är TT se Text-TV och Aktuellt samt Rapport. Inte lätt att sålla annars. Även rapporter från myndigheter är rätt säkra, oftast.

Dvs.
Att ha Washington Post som källa i Wikipedia om att Trump har ljugit tiotusentals gånger är en icke så trovärdig källa, så som jag ser det. Hoppas att Wikipedia kan skrotas.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Magnus Göransson och 2 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Tom museiföremålen de snart tar till, T34 tanken, var egentligen en amerikansk Sherman som förbättrades lite.
Ryssland har alltid varit den hänsynslöse i krig. Fråga Gustavus Adolphus.
Stalin kastade in massor av misshaglga folkgrupper i köttkvarnen. Tydligen var det till stor del folk från Ukraina som ändå skulle ersättaa med hans eget folk på sikt.
Några av de mest framgångsrika hjältarna i röda armen, flygaräss och så, var från Ukraina.
Den sovjetiska T-34 stridsvagnen hade ingenting med den amerikanska Shermanstridsvagnen att göra, de har helt olika design..
T-34 utvecklades 1934-1940 och började byggas i Charkiv, Ukraina, innan amerikanerna ens hade börjat bygga Shermanstridsvagnar..
Den amerikanska Shermanstridsvagnen utvecklades 1940, sen finns det en variant av Sherman som faktiskt heter T34 Calliope, där man monterade ett raketbatteri, typ "Stalinorgel" ovanpå tornet.

En Shermanstridsvagn med T34 Calliope raketbatteri monterat ovanpå, avfyrar raketer, med soldater i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Kan inte EU skapa en ekonomiskt och militär union med Kina och Japan? Hellre kineser än amerikaner om vi måste välja.

Sen kan vi prata med Mr. President igen om världsordningen…
Med Kina? Hur tänkte du nu?
 
P
P paralun skrev:
Nej det är ju Slaget om Stalingrad ett bra exempel på, en av de viktigaste vändpunkterna av andra världskriget.

[länk]

Sen blev då lend-lease avskuret av nazi-tyskarna.

2 miljoner soldater dödades under lite mer än 6 månader som slaget pågick.

Den primitiva taktiken fungerade.....
Svammel, tyskarna försökte hindra överföringen av materiel via fartygskonvojerna över Atlanten som var en del av Lend-lease, men programmet löpte ända till 1945, inklusive konvojer till Murmansk och Archangelsk.
Men majoriteten av det som skickades till Sovjetunionen från USA, gick över Stilla havet till Vladivostok, helt opåverkade av Tyskland.
Stödet var helt avgörande för att Sovjet skulle kunna hålla ut, i synnerhet när man började flyttade hela industrier österut 1941, för att hindra att tyskarna skulle fördärva eller ta över dem.
Japan var inte i krig med Sovjetunionen och hindrade inte fartygen då Japan inte ville dra in Sovjetunionen i deras krig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Svammel, tyskarna försökte hindra överföringen av materiel via fartygskonvojerna över Atlanten som var en del av Lend-lease, men programmet löpte ända till 1945, inklusive konvojer till Murmansk och Archangelsk.
Men majoriteten av det som skickades till Sovjetunionen från USA, gick över Stilla havet till Vladivostok, helt opåverkade av Tyskland.
Stödet var helt avgörande för att Sovjet skulle kunna hålla ut, i synnerhet när man började flyttade hela industrier österut 1941, för att hindra att tyskarna skulle fördärva eller ta över dem.
Japan var inte i krig med Sovjetunionen och hindrade inte fartygen då Japan inte ville dra in Sovjetunionen i deras krig.
Jo men det viktiga är att rysk krigföring alltid haft en primitiv taktik och soldaters liv är av mindre värde.

Sen snabbt skummat igår kväll så ser den engelska fördjupade versionen helt korrekt ut. Men jag kan inte se att den svenska är "svammel". 2 miljoner stupade soldater på ungeför 6 månader.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Stalingrad
 
P paralun skrev:
Jo det är kanske viktigt att veta vem Jeff Bezos är och det är då Amazons grundare och numera styrelseordförande, En av världens rikaste personer som spelar i samma division som Elon Musk.

Sen som ägare så styr han inriktningen av Washington Post.

[länk]

[länk]
Putin tog också kontroll över tidningar i starten.
 
returen returen skrev:
T34 har inget gemensamt med sherman
Iaf med en tidig amerikansk konstruktion.
 
L L Jan skrev:
Hoppas att Wikipedia kan skrotas.
Intressant åsikt.
 
K karlmb skrev:
Putin tog också kontroll över tidningar i starten.
? däremot är de mycket aktiva i sociala medier världen över.

Sen Putin är en stor fjant för USA bara man får till en fredsuppgörelse och för det kan han ju få vara en nyttig idiot. Putin blir mycket sannolikt snabbt förpassad till Sibirien av ryska oligarker bara det blir fred.
 
P
P paralun skrev:
Jo men det viktiga är att rysk krigföring alltid haft en primitiv taktik och soldaters liv är av mindre värde.

Sen snabbt skummat igår kväll så ser den engelska fördjupade versionen helt korrekt ut. Men jag kan inte se att den svenska är "svammel". 2 miljoner stupade soldater på ungeför 6 månader.

[länk]
Ditt svammel var att du trodde att tyskarna lyckades skära av Lend-lease.
Mer än dubbelt så mycket materiel gick över Stilla havet jämfört med över Nordatlanten, det gick tom. mer materiel via Persiska viken till Sovjetunionen är över Nordatlanten.

Tyskarna försökte med sina U-båtar, men de förde en futil kamp i det stora hela.
 
F
returen returen skrev:
Jäkla tur det
annars hade vi inte kunnat sitta här och raljera på BH
Det kan hända att Ukraina fått vara ifred också....
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.