Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
Har verkligen Indien, Kina och Japan stött Ukraina med vapen?
Eller skall jag gå om lågstadiets geografilektioner?
Japan har lagar som förbjuder vapenexport i allmänhet, men de har diskuterat med Ukraina om att skicka system för försvar mot missiler och drönare. (De räknas som "non-lethal" eftersom de inte används mot människor.) De har också skickat patriotrobotar till USA för att USA ska kunna skicka fler av sina egna till Ukraina.

Indien har inte skickat vapen. Däremot hade de inga problem med att EU-länder köpte artillerigranater av dem för att skänka till Ukraina.

Kina har tidigare sålt massiva mängder drönare till Ukraina (men det är inget stöd), men deras nya regler (som förbjuder försäljning både till Ryssland och Ukraina) slår i praktiken mycket hårdare mot Ukraina.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med, därav att jag vädjar till 20 år av lugn före vissa skribenter vill bojkotta och fylla våra gator av skränande antiamerikanism. Det tar tid att bygga försvarsförmåga, väldig tid och väldiga resurser.
Jag tycker man kan vara lite mer nyanserad, och är inte för allmänt bojkottande av USA.

Däremot finns det helt klart enskilda företag man kan bojkotta med gott samvete.
Tesla står väl överst på den listan med väldigt bred marginal.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men vänta nu. USAs president har just valt Ryssland före Ukraina så hur är det du beskriver konstigt?
Jag tvivlar på att verkliga patrioter i USA är med på att han även monterar ner underrättelseverksamheten. Det en sak vad en president hittar på för att leverera till sina väljare nån slags populistisk agenda, en helt annan vad FBI, CIA och NSA tex håller på med.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad har USA för skyldigheter mot Ukraina? Zelensky får väl tigga pengar nån annanstans om det inte passar honom.
U.K.?
Med facit i hand så hade det varit bättre att Ukraina behållit kärnvapnen.


Träff mellan världsledare som skakar hand efter att ha undertecknat ett avtal om kärnvapennedrustning i en officiell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Var Sverige tvingade att hjälpa till? Otroligt lyckat projekt det där för övrigt.
Hur menar du nu? Ingen kan väl tvinga USA heller?
 
Claes Sörmland
K krfsm skrev:
Jag tycker man kan vara lite mer nyanserad, och är inte för allmänt bojkottande av USA.

Däremot finns det helt klart enskilda företag man kan bojkotta med gott samvete.
Tesla står väl överst på den listan med väldigt bred marginal.
Det är ingen större uppoffring för de flesta av oss, Teslaköpen är ju inte så regelbundna.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
galento
Förekommer nog en hel del åsikter om Trump och Vance i US också , och Tesla ägare
riskerar hakkors på bilarna därborta. Ett par bilder av många :
Bröllopspar med en person i brudklänning bärandes en annan person i kostym, bakgrund av ett övergivet hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stiliserad logotyp där en blå arm med röd vit rand pekar snett uppåt, formar en bokstav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då vet vi var du står.
jag sitter faktiskt
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
U.K.?
Med facit i hand så hade det varit bättre att Ukraina behållit kärnvapnen.


[bild]
Jag vet inte riktigt varför supermakterna och stormakterna skulle ha tillåtit det.

Ukraina är ju typ i topp tre mest korrupta länder i Europa och saknar politisk stabilitet. Det hade varit förödande.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Bryr du dig inte eller förstår du inte vems propaganda du sprider?

/Krille
Sprider vad?
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är väl man själv anser? I ovala rummet finns ingen risk för att kläderna blir skitiga.

Tex om man bjuder in till något finare, dop, bröllop, nyårsfest.
Så kommer vuxna med t shirt, mjukisbyxor, badtofflor. I min värld är det bjuds en sådan person inte in mer.
skönt att inte ingå i din värld
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag vet inte riktigt varför supermakterna och stormakterna skulle ha tillåtit det.

Ukraina är ju typ i topp tre mest korrupta länder i Europa och saknar politisk stabilitet. Det hade varit förödande.
Mot den bakgrunden kan det ju vara bra om man tar deras behov av säkerhetsgarantier på allvar i en eventuell vapenvila/fred, för annars är ju risken överhängande att de skaffar kärnvapen så fort de får möjligheten.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Kort sammanfattning. Hela den interna underrättelseverksamheten har redan börjat rensas på folk som är kritiska mot Ryssland. Förstår du nu?
aha det är därför du är här ...du åkte ut
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det var tragiskt att se. Om än väntat.
För EU och Ukraina gäller det att agera smart nu.

Fokusera på grunderna dvs. ryssens aggression, inte amerikansk retardism.

Vi kan vinna det här utan dem, men kriget kan dock ej vinnas utan diplomati.
det finns bara förlorare i krig
 
L L Jan skrev:
ja, jag de i USA anser att han kunde klätt upp sig, varför inte?


Vad är det de konsekvent ljuger om? Ej, ironiskt ställd fråga, jag vet inte.
när du klär upp dig vad bär du då? pajaskostym?
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.