Status
Inte öppen för fler kommentarer.
blackarrow blackarrow skrev:
Den nya adeln eller oligarkerna skapades dock av Putins kleptokrati, liksom hans egen rikedom.
Skulle säga den skapades när Sovjetunionen upplöstes. En del tidiga oligarker var vettiga/västerländska å vågade utmanade Putin typ Yukos ägare Michail Chodorkovskij.
Men han blev utmanövrerad (fängslad för skattebrott)

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kanske man kan säga att feodalsamhället övergick i oligarki när samhället industrialiserades?

I Ryssland ,till skillnad mot många andra länder, så har väl adeln överlevt både revolution och Sovjetdiktatur. Den har nog funnits där hela tiden, mer eller mindre accepterad av ryska folket. Folket gillar sin Tsar, hans vasaller och vill gärna att Ryssland är en stormakt.

Den nya adeln eller oligarkerna skapades dock av Putins kleptokrati, liksom hans egen rikedom.

Ännu mera OT, men intressant är Indien som haft västerländskt inspirerad demokrati sedan 1947 men vars val röstar fram kriminella politiker, mutor är vanligt och klassamhället består. Det röstas efter kast och dålig bildning trots bra utbildningsväsen. Efter högre studier väntar ändå en framtid som daglönare, kontorsspringpojkar.

Är det en sådan framtid som väntar USA som har världens dyraste sjukvård som inte räcker till alla, som har en kriminellt dömd president, där oligarker betalar presidentvalskampanjer och köper sig makt? Och folket röstar populistiskt.

Kanske är tiden med USA och US army som världspolis dömd att gå under likt Sovjet av rent ekonomiska skäl.

Kina vill knappast att Ryssland vinner kriget. Någon slags hybridfred med ett svagt Ryssland beroende av Kina är bättre än en mäktig konkurrerande stormakt. Samtidigt vill de vara vän med Ryssland då de har en gemensam fiende, USA.
Jo och den mest kände oligarken för oss är väl Chelsea FC förra ägare, Roman Abramovitj

https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Abramovich

Han försökte ju även medla i början av krisen i Ukraina.

Sen vet jag inte om man frös hans pengar i England.....?

P paralun skrev:
Jo och den mest kände oligarken för oss är väl Chelsea FC förra ägare, Roman Abramovitj

[länk]

Men han är ju en av Putins oligarker. ??
Ska man ge exempel på att det fanns oligarker innan Putin, å sådana som dessutom utmanade honom…
Ja då var väl Roman ett direkt dåligt exempel

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men han är ju en av Putins oligarker. ??
Ska man ge exempel på att det fanns oligarker innan Putin, å sådana som dessutom utmanade honom…
Ja då var väl Roman ett direkt dåligt exempel
Jo du kan väl starta ett bråk om det också.....

Sjäva definitionen av en rysk oligark är ju någon som nyttjade Sovjetunionens sönderfall och kom över statliga naturtillgångar. Sen finns det ju de som tror det här gänget kan ha en betydelse för framtiden eftersom deras affärer inte gått så bra under Putins krig.

Här har du en hel bunt ryska oligarker
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_oligarchs

Sen finns det ju även Ukrainska oligarker.

J jawen skrev:
Handlar troligtvis om dom "gigantiska" planen som fraktar flera stridsvagnar material & militärer samtidigt & klarar långa sträckor.

B.la Lockheed C-5 Galaxy = 348 ton,
Lufttankning, spaningsplan och satelliterna.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du kan väl starta ett bråk om det också.....

Sjäva definitionen av en rysk oligark är ju någon som nyttjade Sovjetunionens sönderfall och kom över statliga naturtillgångar. Sen finns det ju de som tror det här gänget kan ha en betydelse för framtiden eftersom deras affärer inte gått så bra under Putins krig.

Här har du en hel bunt ryska oligarker
[länk]

Sen finns det ju även Ukrainska oligarker.
*suck*

Kan du inte bara ransonera ditt skrivande lite.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
"Somalias utrikesminister säger att landets styre avvisar ”alla förslag från alla parter som inskränker det palestinska folkets rätt att leva i fred i sitt fosterland”, rapporterar Reuters.

Uttalandet kommer efter att företrädare för USA och Israel kontaktat motparter i östafrikanska länder för att diskutera om det finns territorium där Gazabor kan uppehålla sig. Donald Trump har föreslagit någon form av tvångsförflyttning av palestinier i Gaza eller annan ”tömning” av Gazaremsan som en del i sin plan efter kriget. "

USA´s president tycker att Somalia kan vara ett lämpligt mottagarland för Gazas befolkning, ett land präglat av ständiga konflikter och som inte välkomnar 2 miljoner människor från annan kultur.
Han vill bygga sin riviera för USA´s multirika och då gäller den starkes rätt eller...?

När jag läste detta satt jag en lång stund och funderade över om jag en morgon skulle vakna och en Trump någonstans i världen hade bestämt att flytta på mig, lämna mitt hem och mina anhöriga/vänner/grannar, min kultur, mitt språk, mina tv program, mitt sätt att klä mig, uttrycka mig, alla böcker skrivna på mitt modersmål, de fyra årstiderna, de vanliga matinköpen på Coop /Ica, vårdcentralen med kända rutiner och personal, sophämtningen varannan vecka, bokrean i februari varje år....

• Gilla
  • Ledsen
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är det inte.
Ordet har funnits sen 1700-talet.
[länk]
[länk]
Jo det är det visst i det här sammanhanget! Diskuterar man ryska oligarker i dag handlar det om de som med mestadels korruption köpte upp statliga naturtillgångar och blev mycket rika.

Sen benämner man ju även Trumpens musketörer som tech-oligarker men med ett annat sammanhang.

Ukrainska oligarker har sin utveckling
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_oligarchs

D Danne824 skrev:
Så nu jämställer du Israels krig i Gaza med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, som om de vore samma sak?
Nej. Hade du bemödat dig att läsa INNAN du skrev, skulle du förstått (kanske😬) att Israel har en förkärlek att spänga skolor och sjukhus samt i så kallade säkra zoner.

Rysslands "fullskaliga" invasion. Har inte som mål att utrota sina grannar. Annars hade de nog lagt mer energi på det. Att döda kvinnor och barn, "is a childs play". Något Israel gillar. Annars hade de inte gjort det.
Åtminstone har Ryssland dödat betydligt fler soldater än civila. Vilket är illa nog.

Så, nej. Jag jämställer inte de båda.
D Danne824 skrev:
Lysande analys. Bara en liten detalj, Ukraina är en suverän stat som försvarar sig mot en invasion, medan Hamas är en terrororganisation som medvetet gömmer sig bland civila och använder dem som mänskliga sköldar.
Jaha. Så blåögda döda barn i en "suverän stat" är mer värda än brunögda döda barn i en icke suverän stat. Är det så du resonerar?
Huruvida ukrainska soldater gömmer sig i skolor, de med, vet vi inget om. Lika lite vet vi om Hamas verkligen gömmer sig bland civila. Det är hur som helst väldigt praktiskt för Israel att påstå det när de smulat sönder ännu ett sjukhus. Eller hur?
D Danne824 skrev:
Och angående siffror – att bara slänga ur sig "på en klackspark" visar exakt hur lite du faktiskt bryr dig om fakta.
Rappakalja.
Ingen vet hur många döda barn som är dolda order raserade hus. Ukrainska som palestinska vet du? Därav "en klackspark".
D Danne824 skrev:
Skillnaden mellan civila och militära dödsoffer är en fråga om hur kriget förs.
Japp. Israel utrotar civilbefolkningen I en långt större omfattning än vad Ryssland gör.
D Danne824 skrev:
Ryssland har aktivt bombat civila mål, torterat och mördat civilbefolkningen i ockuperade områden.
Självklart. Som du själv konstaterar. Fienden "medvetet gömmer sig bland civila och använder dem som mänskliga sköldar." Ringer det en klocka eller ekar det tomt?
D Danne824 skrev:
Ukraina har fokuserat på att försvara sitt land och slå mot militära mål.
Förhoppningsvis är det så. Men eftersom du sitter i din soffa, mätt och god, är det bara en from förhoppning från din sida. Eller hur?
D Danne824 skrev:
Det är exakt den typen av retorik som gör att folk med en agenda kan försöka blanda bort korten och relativisera rysk aggression.
Och där tog argumenten slut.

Redigerat:
  • Wow
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det är det visst i det här sammanhanget! Diskuterar man ryska oligarker i dag handlar det om de som med mestadels korruption köpte upp statliga naturtillgångar och blev mycket rika.
"De ryska oligarkerna som det talas om idag är extremt rika affärs- eller industriperson med ett stort politiskt och finansiellt inflytande. Men det är inte förmögenheten, utan inflytandet över den ryska politiken och kopplingen till Kreml, som avgör vem som räknas som oligark eller inte."
https://www.dagensps.se/weekend/rikast-i-ryssland-hela-listan-inklusive-oligarker/

Du kan även studera listan där över ryska personer där många har blivit rika och fått inflytande genom annat än naturtillgångar. En mycket känd oligark var Jevgenij Prigozjin, grundaren av Wagnergruppen, som blev rik som krögare och affärsman, alltså inget som har med naturtillgångar att göra.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
"Somalias utrikesminister säger att landets styre avvisar ”alla förslag från alla parter som inskränker det palestinska folkets rätt att leva i fred i sitt fosterland”, rapporterar Reuters.

Uttalandet kommer efter att företrädare för USA och Israel kontaktat motparter i östafrikanska länder för att diskutera om det finns territorium där Gazabor kan uppehålla sig. Donald Trump har föreslagit någon form av tvångsförflyttning av palestinier i Gaza eller annan ”tömning” av Gazaremsan som en del i sin plan efter kriget. "

USA´s president tycker att Somalia kan vara ett lämpligt mottagarland för Gazas befolkning, ett land präglat av ständiga konflikter och som inte välkomnar 2 miljoner människor från annan kultur.
Han vill bygga sin riviera för USA´s multirika och då gäller den starkes rätt eller...?

När jag läste detta satt jag en lång stund och funderade över om jag en morgon skulle vakna och en Trump någonstans i världen hade bestämt att flytta på mig, lämna mitt hem och mina anhöriga/vänner/grannar, min kultur, mitt språk, mina tv program, mitt sätt att klä mig, uttrycka mig, alla böcker skrivna på mitt modersmål, de fyra årstiderna, de vanliga matinköpen på Coop /Ica, vårdcentralen med kända rutiner och personal, sophämtningen varannan vecka, bokrean i februari varje år....
Här får jag tyvärr erkänna att Trump är ännu värre än Biden. USAs militära U-hjälp till Israel är inget annat än medhjälp till massmord på den Palestinska civilbefolkningen.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:

Det var värst vilka rasister Somalierna är som inte vill ta emot invandrare. Det trodde jag inte om dem.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P paralun skrev:

[länk]

Sorry OT men blir påmind om en diskussion med en vän där frågan var vilka svenskar som spelat i Premier League förra millenniet .

Namn som Stefan Schwarz å Anders Limpar dök upp när plötsligt vännens barnbarn (5år) skriker ”Jag kan 2, Kuluzewski å Lukke Bergwall”!!
Vi sa: ”Bra gjort”
Ingen idé å ens försöka förklara för en 5åring vad förra millenniet var…
5 åringen ville synas å höras vilket är naturligt

Men Paralun, du är väl mer än 5år?🤔🤔🤔

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.