86 818 läst ·
2 237 svar
87k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast tar det 10 år så hjälper kanske inte att man agerar i panik. Sen är väl de saker du nämner knappast något som är direkt avgörande ifall ryssarna skulle anfalla EU. Att flytta soldater/utrustning mellan länder i EU klarar vi nog ändå. Den strategiska transport det talas om handlar väl mer om att kunna frakta folk till lite mer otillgängliga platser i världen. Lufttankning lär heller inte vara av avgörande vikt när det gäller flygkrig över Europa, men visst vill man anfalla mål i Sibirien kanske det skulle behövas. Satelliter i rymden är säkert det som borde prioriteras mest av dessa. Vad jag vet så skickas det upp en del satelliter i Europa och spionsatelliter har ju funnits hur länge som helst så det borde knappast ta 10 år att få ihop fungerande spionsatelliter..BirgitS skrev:
"Enligt Katarina Engberg vid Sieps har man inom Nato traditionellt antagit att USA ska tillhandahålla vissa kritiska försvarsförmågor, så kallade strategiska möjliggörare, för Europa. Dit hör bland annat strategisk transport, lufttankning och rymdsystem.
Europa saknar dessa kapaciteter och att fullt ut kompensera för dem skulle ta lång tid, menar Engberg.
– Det är stora projekt och långa ledtider. Så där får man nog räkna med ungefär ett decennium för att européerna ska komma i fatt. Om de föresätter sig att göra detta."
[länk]
Är det inte läge för lite "panik" om EU inte klarar av t.ex. en del viktiga transporter som behövs för att försvaret ska fungera?
Det är väl den lösningen de pratat om inför sina hillbillieväljare.L lbgu skrev:
Jag tror grundorsaken är den samma som de skyhöga tullarna i England i början på 1800-talet. Vid den tiden var England en oligarki där de rika satt på hela makten.L lbgu skrev:
Det sades helt öppet och allmänt i parlamentet att man måste ha skyhöga tullar och ett underfinansierat icke fungerande civilsamhälle för att inte behöva ha någon form av skatt på ägande eller inkomster vilket skulle drabba den styrande klassen "oskäligt hårt". Den styrande oligark-klassen hade ju roffat åt sig allt som gick att äga och nästan alla inkomster så de var de enda som skulle ha haft någon skattebetalningsförmåga. Alltså gick det inte för sig att ha skatter.
Jo du brukar ju prata om "dumliberaler" 😉och jag visste inte hur illa det stog till med US Steel.K karlmb skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Steel
Inkl att Joe Biden stoppade ett uppköp precis innan han avgick
"
The proposed Nippon buyout would then be officially blocked by President Biden on January 3, 2025.[62] On January 6, Nippon Steel and U.S. Steel sued the Biden administration over the block.[63][13]
"
Att vara utan egen stålindustri i ett land har ju sina konsekvenser och Tysklands stålverk har stora problem.
En bra artikel, kom i dagens Sydsvenskan, 99% chans att USAs demokrati är avskaffad under mandatperioden..K Kane skrev:
Jag trodde att det skulle bli kaos med Trump men riktigt så illa som det är nu hade iaf inte jag ens kunnat föreställa mig. Det som jag tar med mig är hur starkt det konstitutionella skyddet måste vara, vi har ju i närområdet både Ungern och Polen som har fått se sina demokratier försvagade och delvis Sverige redan.
Sverige har ju fått otaliga påpekanden om att vi måste stärka detta, några saker är väl på gång men vi har ju varit bortskämda med ansvarstagande regeringar bakåt och därför har det kanske inte känts så angeläget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det är märkligt hur vissa tror att hela världen kretsar runt Tyskland och att allt som sker i USA, Ryssland, Kina, Ukraina etc beror på något i Tyskland.
Samtidigt så har:
Trump påstår:
Hur man kan tro att den lallande dåren som kastar sig fram och tillbaka har någon djup och långsiktig plan som ska vara vettig begriper jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att man litar väldigt mycket på att alla med makt är otroligt kloka och smarta och att det är därför ingen förstår dem.
Samtidigt så har:
- Trump förmodligen en plan med sina tullar
- USA förmodligen en plan med Kina
- Trump förmodligen satt press på Putin
Trump påstår:
- Att Ukraina startade kriget
- Att Zelenskij är en diktator
- Att EU skapades för att jävlas med USA
- Att det avtal som han själv skapade under sin förra mandatperiod var skapat av en idiot (rätt i sak, synd bara att han inte verkar veta vem idioten är)
- Att Grönland, Panamakanalen och Kanada ska tillhöra USA
Hur man kan tro att den lallande dåren som kastar sig fram och tillbaka har någon djup och långsiktig plan som ska vara vettig begriper jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att man litar väldigt mycket på att alla med makt är otroligt kloka och smarta och att det är därför ingen förstår dem.
Jo det finns nog många affärsplaner och jovisst är Tyskland djupt inblandade i röran.Fairlane skrev:
Det är märkligt hur vissa tror att hela världen kretsar runt Tyskland och att allt som sker i USA, Ryssland, Kina, Ukraina etc beror på något i Tyskland.
Samtidigt så har:
Ingen vet något om dessa planer och ingen har hört eller sett något om det heller. Själv har jag mer inställningen att om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka så är det nog en anka.
- Trump förmodligen en plan med sina tullar
- USA förmodligen en plan med Kina
- Trump förmodligen satt press på Putin
Trump påstår:
- Att Ukraina startade kriget
- Att Zelenskij är en diktator
- Att EU skapades för att jävlas med USA
- Att det avtal som han själv skapade under sin förra mandatperiod var skapat av en idiot (rätt i sak, synd bara att han inte verkar veta vem idioten är)
- Att Grönland, Panamakanalen och Kanada ska tillhöra USA
Hur man kan tro att den lallande dåren som kastar sig fram och tillbaka har någon djup och långsiktig plan som ska vara vettig begriper jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att man litar väldigt mycket på att alla med makt är otroligt kloka och smarta och att det är därför ingen förstår dem.
Tyskland största stålföretag Thyssenkrupp Steel har ju gått på knäna under det grön-röda styret.
11,000 jobs on the line as another German company stumbles
https://edition.cnn.com/2024/11/25/business/thyssenkrupp-steel-germany-layoffs/index.html
Sen går ju hela Tysklands industri på knäna.
Germany’s economy is driving off a cliff. The car industry is behind the wheel.
https://www.politico.eu/article/ger...automotive-crisis-tariffs-china-energy-costs/
Jag tror det saknats en hel del viktiga fakta i den förenklade debatten!
Redigerat:
Politisk satir är utkonkurrerad, inget överträffar den politiska verklighet vi ser idag. Det är numera ett brott att inte köpa Tesla, brottet rubricerat som "illegal bojkott" säger han som tror att Enola Gay är namnet på en icke - binär person.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det finns nog???P paralun skrev:
Affärsplaner? Är det inte ett helt land vi talar om?
Tyskland är inte det minsta inblandat i USA.
Vad har det med saken att göra?P paralun skrev:
Menar du att om företaget hade gått bra så hade inte USA infört tullar mot Kanada, Mexiko och Kina?
Du kan inte koppla allt till sitt har mot ett rödgrönt Tyskland (och CDU är för övrigt inte vare rödgrönt)
Och det talar för att USA och Kina har ett avtal?P paralun skrev:
Den förenklade debatten är väl den där man tror att allt i världen kretsar kring de rödgröna i Tyskland?P paralun skrev:
Jo nu är väl inte Sydsvenskan direkt kända för att ha en pragmatisk syn på tillvaron.D djac skrev:En bra artikel, kom i dagens Sydsvenskan, 99% chans att USAs demokrati är avskaffad under mandatperioden..
Jag trodde att det skulle bli kaos med Trump men riktigt så illa som det är nu hade iaf inte jag ens kunnat föreställa mig. Det som jag tar med mig är hur starkt det konstitutionella skyddet måste vara, vi har ju i närområdet både Ungern och Polen som har fått se sina demokratier försvagade och delvis Sverige redan.
Sverige har ju fått otaliga påpekanden om att vi måste stärka detta, några saker är väl på gång men vi har ju varit bortskämda med ansvarstagande regeringar bakåt och därför har det kanske inte känts så angeläget.
Sen har vi ju en gemensam utrikespolitik inom EU och där är vi! ( I Sverige debatteras ju mest Landerholm och annat mindre viktigt)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja Sverige är med i EU och det diskuteras en hel del frågor i Sverige, bland annat Nato, EU, kriget i Ukraina etc. Att du inte uppfattar det som viktigt att Landerholm upprepade gånger hanterat känsligt material på ett klandervärt sätt beror väl med på att han inte är tysk röd eller grön politiker. Säkerhetsläget i världen och i Europa är extremt känsligt nu, men det verkar du inte begripa.P paralun skrev:
Jo men Landerholm är det ju bara att ställa fram i domstolen och döma klantskallen utan att någon ska kunna ta politiska poäng.Fairlane skrev:
Ja Sverige är med i EU och det diskuteras en hel del frågor i Sverige, bland annat Nato, EU, kriget i Ukraina etc. Att du inte uppfattar det som viktigt att Landerholm upprepade gånger hanterat känsligt material på ett klandervärt sätt beror väl med på att han inte är tysk röd eller grön politiker. Säkerhetsläget i världen och i Europa är extremt känsligt nu, men det verkar du inte begripa.
Sen diskuteras det mycket lite konkret av svenska politiker för alla vet att vi har en gemensam utrikespolitik inom EU. Nu brände vi chansen i höstas, EU-valet att lära oss mer om EU för då hamnade vi i en trollfabrik och har fortfarande inte hittat ut.
Antar att du menar att de inte är pro fascism?P paralun skrev:
Sen kanske du inte är så van vid dagstidningar, där det idealistiska finns på ledarsidorna medan det journalistiska inte har det.
Landerholm, att du ens nämner det skämtet.