Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
"Enligt Katarina Engberg vid Sieps har man inom Nato traditionellt antagit att USA ska tillhandahålla vissa kritiska försvarsförmågor, så kallade strategiska möjliggörare, för Europa. Dit hör bland annat strategisk transport, lufttankning och rymdsystem.

Europa saknar dessa kapaciteter och att fullt ut kompensera för dem skulle ta lång tid, menar Engberg.

– Det är stora projekt och långa ledtider. Så där får man nog räkna med ungefär ett decennium för att européerna ska komma i fatt. Om de föresätter sig att göra detta."
[länk]

Är det inte läge för lite "panik" om EU inte klarar av t.ex. en del viktiga transporter som behövs för att försvaret ska fungera?
Fast tar det 10 år så hjälper kanske inte att man agerar i panik. Sen är väl de saker du nämner knappast något som är direkt avgörande ifall ryssarna skulle anfalla EU. Att flytta soldater/utrustning mellan länder i EU klarar vi nog ändå. Den strategiska transport det talas om handlar väl mer om att kunna frakta folk till lite mer otillgängliga platser i världen. Lufttankning lär heller inte vara av avgörande vikt när det gäller flygkrig över Europa, men visst vill man anfalla mål i Sibirien kanske det skulle behövas. Satelliter i rymden är säkert det som borde prioriteras mest av dessa. Vad jag vet så skickas det upp en del satelliter i Europa och spionsatelliter har ju funnits hur länge som helst så det borde knappast ta 10 år att få ihop fungerande spionsatelliter..
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mycket möjligt. Men är målet att flytta tillbaka produktion till hemlandet så är det en väg att gå. Hur väl det funkar har jag ingen aning om. Om inte detta är anledningen att han inför tullar, vilken är den då? Det är den enda anledning jag kan se en viss logik i.
Det är väl den lösningen de pratat om inför sina hillbillieväljare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mycket möjligt. Men är målet att flytta tillbaka produktion till hemlandet så är det en väg att gå. Hur väl det funkar har jag ingen aning om. Om inte detta är anledningen att han inför tullar, vilken är den då? Det är den enda anledning jag kan se en viss logik i.
Jag tror grundorsaken är den samma som de skyhöga tullarna i England i början på 1800-talet. Vid den tiden var England en oligarki där de rika satt på hela makten.
Det sades helt öppet och allmänt i parlamentet att man måste ha skyhöga tullar och ett underfinansierat icke fungerande civilsamhälle för att inte behöva ha någon form av skatt på ägande eller inkomster vilket skulle drabba den styrande klassen "oskäligt hårt". Den styrande oligark-klassen hade ju roffat åt sig allt som gick att äga och nästan alla inkomster så de var de enda som skulle ha haft någon skattebetalningsförmåga. Alltså gick det inte för sig att ha skatter.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är väl den lösningen de pratat om inför sina hillbillieväljare.
Jo du brukar ju prata om "dumliberaler" 😉och jag visste inte hur illa det stog till med US Steel.

https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Steel

Inkl att Joe Biden stoppade ett uppköp precis innan han avgick
"
The proposed Nippon buyout would then be officially blocked by President Biden on January 3, 2025.[62] On January 6, Nippon Steel and U.S. Steel sued the Biden administration over the block.[63][13]
"

Att vara utan egen stålindustri i ett land har ju sina konsekvenser och Tysklands stålverk har stora problem.
 
D
K Kane skrev:
Märkligt att det kan fungera så här i en demokrati.

[bild]
[bild]
En bra artikel, kom i dagens Sydsvenskan, 99% chans att USAs demokrati är avskaffad under mandatperioden..

Jag trodde att det skulle bli kaos med Trump men riktigt så illa som det är nu hade iaf inte jag ens kunnat föreställa mig. Det som jag tar med mig är hur starkt det konstitutionella skyddet måste vara, vi har ju i närområdet både Ungern och Polen som har fått se sina demokratier försvagade och delvis Sverige redan.

Sverige har ju fått otaliga påpekanden om att vi måste stärka detta, några saker är väl på gång men vi har ju varit bortskämda med ansvarstagande regeringar bakåt och därför har det kanske inte känts så angeläget.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är märkligt hur vissa tror att hela världen kretsar runt Tyskland och att allt som sker i USA, Ryssland, Kina, Ukraina etc beror på något i Tyskland.

Samtidigt så har:
  • Trump förmodligen en plan med sina tullar
  • USA förmodligen en plan med Kina
  • Trump förmodligen satt press på Putin
Ingen vet något om dessa planer och ingen har hört eller sett något om det heller. Själv har jag mer inställningen att om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka så är det nog en anka.

Trump påstår:
  • Att Ukraina startade kriget
  • Att Zelenskij är en diktator
  • Att EU skapades för att jävlas med USA
  • Att det avtal som han själv skapade under sin förra mandatperiod var skapat av en idiot (rätt i sak, synd bara att han inte verkar veta vem idioten är)
  • Att Grönland, Panamakanalen och Kanada ska tillhöra USA

Hur man kan tro att den lallande dåren som kastar sig fram och tillbaka har någon djup och långsiktig plan som ska vara vettig begriper jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att man litar väldigt mycket på att alla med makt är otroligt kloka och smarta och att det är därför ingen förstår dem.
 
  • Gilla
  • Älska
Bhp863 och 15 till
  • Laddar…
Apropå tullar.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
D
K Kane skrev:
Apropå tullar.
[media]
Ja, den är vad man kallar -to the point, men tyvärr för lång och med för svårt språk för Trump
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är märkligt hur vissa tror att hela världen kretsar runt Tyskland och att allt som sker i USA, Ryssland, Kina, Ukraina etc beror på något i Tyskland.

Samtidigt så har:
  • Trump förmodligen en plan med sina tullar
  • USA förmodligen en plan med Kina
  • Trump förmodligen satt press på Putin
Ingen vet något om dessa planer och ingen har hört eller sett något om det heller. Själv har jag mer inställningen att om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka så är det nog en anka.

Trump påstår:
  • Att Ukraina startade kriget
  • Att Zelenskij är en diktator
  • Att EU skapades för att jävlas med USA
  • Att det avtal som han själv skapade under sin förra mandatperiod var skapat av en idiot (rätt i sak, synd bara att han inte verkar veta vem idioten är)
  • Att Grönland, Panamakanalen och Kanada ska tillhöra USA

Hur man kan tro att den lallande dåren som kastar sig fram och tillbaka har någon djup och långsiktig plan som ska vara vettig begriper jag inte. Det enda jag kan tänka mig är att man litar väldigt mycket på att alla med makt är otroligt kloka och smarta och att det är därför ingen förstår dem.
Jo det finns nog många affärsplaner och jovisst är Tyskland djupt inblandade i röran.

Tyskland största stålföretag Thyssenkrupp Steel har ju gått på knäna under det grön-röda styret.

11,000 jobs on the line as another German company stumbles
https://edition.cnn.com/2024/11/25/business/thyssenkrupp-steel-germany-layoffs/index.html

Sen går ju hela Tysklands industri på knäna.
Germany’s economy is driving off a cliff. The car industry is behind the wheel.
https://www.politico.eu/article/ger...automotive-crisis-tariffs-china-energy-costs/

Jag tror det saknats en hel del viktiga fakta i den förenklade debatten!
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Hur man kan tro att den lallande dåren som kastar sig fram och tillbaka har någon djup och långsiktig plan som ska vara vettig begriper jag inte
Politisk satir är utkonkurrerad, inget överträffar den politiska verklighet vi ser idag. Det är numera ett brott att inte köpa Tesla, brottet rubricerat som "illegal bojkott" säger han som tror att Enola Gay är namnet på en icke - binär person.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det finns nog många affärsplaner och jovisst är Tyskland djupt inblandade i röran.
Det finns nog???
Affärsplaner? Är det inte ett helt land vi talar om?
Tyskland är inte det minsta inblandat i USA.
P paralun skrev:
Tyskland största stålföretag Thyssenkrupp Steel har ju gått på knäna under det grön-röda styret.
Vad har det med saken att göra?
Menar du att om företaget hade gått bra så hade inte USA infört tullar mot Kanada, Mexiko och Kina?
Du kan inte koppla allt till sitt har mot ett rödgrönt Tyskland (och CDU är för övrigt inte vare rödgrönt)
P paralun skrev:
11,000 jobs on the line as another German company stumbles
[länk]
Och det talar för att USA och Kina har ett avtal?
P paralun skrev:
Sen går ju hela Tysklands industri på knäna.
Germany’s economy is driving off a cliff. The car industry is behind the wheel.
[länk]

Jag tror det saknats en hel del viktiga fakta i den förenklade debatten!
Den förenklade debatten är väl den där man tror att allt i världen kretsar kring de rödgröna i Tyskland?
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
En bra artikel, kom i dagens Sydsvenskan, 99% chans att USAs demokrati är avskaffad under mandatperioden..

Jag trodde att det skulle bli kaos med Trump men riktigt så illa som det är nu hade iaf inte jag ens kunnat föreställa mig. Det som jag tar med mig är hur starkt det konstitutionella skyddet måste vara, vi har ju i närområdet både Ungern och Polen som har fått se sina demokratier försvagade och delvis Sverige redan.

Sverige har ju fått otaliga påpekanden om att vi måste stärka detta, några saker är väl på gång men vi har ju varit bortskämda med ansvarstagande regeringar bakåt och därför har det kanske inte känts så angeläget.
Jo nu är väl inte Sydsvenskan direkt kända för att ha en pragmatisk syn på tillvaron.

Sen har vi ju en gemensam utrikespolitik inom EU och där är vi! ( I Sverige debatteras ju mest Landerholm och annat mindre viktigt)
 
Fairlane
P paralun skrev:
Sen har vi ju en gemensam utrikespolitik inom EU och där är vi! ( I Sverige debatteras ju mest Landerholm och annat mindre viktigt)
Ja Sverige är med i EU och det diskuteras en hel del frågor i Sverige, bland annat Nato, EU, kriget i Ukraina etc. Att du inte uppfattar det som viktigt att Landerholm upprepade gånger hanterat känsligt material på ett klandervärt sätt beror väl med på att han inte är tysk röd eller grön politiker. Säkerhetsläget i världen och i Europa är extremt känsligt nu, men det verkar du inte begripa.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja Sverige är med i EU och det diskuteras en hel del frågor i Sverige, bland annat Nato, EU, kriget i Ukraina etc. Att du inte uppfattar det som viktigt att Landerholm upprepade gånger hanterat känsligt material på ett klandervärt sätt beror väl med på att han inte är tysk röd eller grön politiker. Säkerhetsläget i världen och i Europa är extremt känsligt nu, men det verkar du inte begripa.
Jo men Landerholm är det ju bara att ställa fram i domstolen och döma klantskallen utan att någon ska kunna ta politiska poäng.

Sen diskuteras det mycket lite konkret av svenska politiker för alla vet att vi har en gemensam utrikespolitik inom EU. Nu brände vi chansen i höstas, EU-valet att lära oss mer om EU för då hamnade vi i en trollfabrik och har fortfarande inte hittat ut.
 
D
P paralun skrev:
Jo nu är väl inte Sydsvenskan direkt kända för att ha en pragmatisk syn på tillvaron.

Sen har vi ju en gemensam utrikespolitik inom EU och där är vi! ( I Sverige debatteras ju mest Landerholm och annat mindre viktigt)
Antar att du menar att de inte är pro fascism?

Sen kanske du inte är så van vid dagstidningar, där det idealistiska finns på ledarsidorna medan det journalistiska inte har det.

Landerholm, att du ens nämner det skämtet.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.