84 770 läst ·
2 237 svar
85k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Varför inte?P paralun skrev:
Det finns ju folk som vill försöka få in politiska poäng om rödgröna tyskar i diskussionen om Trump...
Det är faktiskt inte bara en fråga om att ta politiska poäng, det är viktigt att få fram vad som faktiskt har hänt och inte sopa det under mattan. Nu blir det domstol, men om inte det pågått en undersökande journalistik så är frågan om så hade skett.
Det gör det väl inte?P paralun skrev:
Att du inte vet vad som diskuteras är ju inte samma sak som att det inte diskuteras.
Du är övertygad om att USA och Kina har diskuterat en massa, utan någon substans, varför tror du inte att svenska politiker diskuterar med sina kollegor i EU?
???P paralun skrev:
Jovisst är det ett skämt! Men fyller spaltkilometer i vår press.D djac skrev:
Jovisst är jag van med ledarsidor men Sydsvenskan har aldrig fallit mig i smaken!
Jag tycker fallet Landerholm har fått häpnadsväckande lite utrymme, det borde ju med råge fälla regeringen i normalfallet, alla ingredienser finns där. Det är ju en gigantisk skandal som dessutom skapats av statministern genom nepotism och sen mörkats av regimen, det är betydligt allvarligare än det mesta vi sett inom politiken.P paralun skrev:
OK!Fairlane skrev:
Varför inte?
Det finns ju folk som vill försöka få in politiska poäng om rödgröna tyskar i diskussionen om Trump...
Det är faktiskt inte bara en fråga om att ta politiska poäng, det är viktigt att få fram vad som faktiskt har hänt och inte sopa det under mattan. Nu blir det domstol, men om inte det pågått en undersökande journalistik så är frågan om så hade skett.
Det gör det väl inte?
Att du inte vet vad som diskuteras är ju inte samma sak som att det inte diskuteras.
Du är övertygad om att USA och Kina har diskuterat en massa, utan någon substans, varför tror du inte att svenska politiker diskuterar med sina kollegor i EU?
???
*ironivarning*
Naturligvist så ska både vi och USA lägga oss platt för de marknadsliberala krafterna.
Vi flyttar alla skitiga, energikrävande stålverk till Kina så är det klart.
Sen kan vi sitta vid lägereldarna på varsin sida om Atlanten och sjunga "We shall overcome"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Lite panik är bra för att få igång en diskussion, en process och en ändrad inställning.L lbgu skrev:Fast tar det 10 år så hjälper kanske inte att man agerar i panik. Sen är väl de saker du nämner knappast något som är direkt avgörande ifall ryssarna skulle anfalla EU. Att flytta soldater/utrustning mellan länder i EU klarar vi nog ändå. Den strategiska transport det talas om handlar väl mer om att kunna frakta folk till lite mer otillgängliga platser i världen. Lufttankning lär heller inte vara av avgörande vikt när det gäller flygkrig över Europa, men visst vill man anfalla mål i Sibirien kanske det skulle behövas. Satelliter i rymden är säkert det som borde prioriteras mest av dessa. Vad jag vet så skickas det upp en del satelliter i Europa och spionsatelliter har ju funnits hur länge som helst så det borde knappast ta 10 år att få ihop fungerande spionsatelliter..
Det finns europeiska spionsatelliter men de är inte tillräckligt många för att ge en heltäckande bild rätt kontinuerligt. Det är ju därför som Ukraina inte har kunnat få bra information från dem i stället för från USA:s.
Jag vet inte tillräckligt för att kommentera det som gäller strategiska transporter och lufttankning.
Det jag har läst om transporter är att det anses viktigt att snabbt kunna transportera väldigt många militärer från t.ex. Norge och andra Nato-länder i västra Europa till Finland, Baltikum och andra i de östra Nato-länderna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Man behöver inte gilla allt marknadsliberalt, men demokrati tycker åtminstone jag är trevligt.P paralun skrev:
Jag vet att många vill ha en stark ledare som pekar med hela handen, jag tillhör inte den gruppen. Många i Sverige gillade Putin innan han klampade in i Ukraina. Några gör det fortfarande och andra vill undvika allt liberalt och tycker då att man får acceptera att Ryssland gör som de gör (och Trump). Ingen kritik här inte mot dessa man är ju realist. 🙄
Redigerat:
Handlar troligtvis om dom "gigantiska" planen som fraktar flera stridsvagnar material & militärer samtidigt & klarar långa sträckor.BirgitS skrev:
Jag vet inte tillräckligt för att kommentera det som gäller strategiska transporter och lufttankning.
Det jag har läst om transporter är att det anses viktigt att snabbt kunna transportera väldigt många militärer från t.ex. Norge och andra Nato-länder i västra Europa till Finland, Baltikum och andra i de östra Nato-länderna.
B.la Lockheed C-5 Galaxy = 348 ton,
Kanske man kan säga att feodalsamhället övergick i oligarki när samhället industrialiserades?J jawen skrev:
I Ryssland ,till skillnad mot många andra länder, så har väl adeln överlevt både revolution och Sovjetdiktatur. Den har nog funnits där hela tiden, mer eller mindre accepterad av ryska folket. Folket gillar sin Tsar, hans vasaller och vill gärna att Ryssland är en stormakt.
Den nya adeln eller oligarkerna skapades dock av Putins kleptokrati, liksom hans egen rikedom.
Ännu mera OT, men intressant är Indien som haft västerländskt inspirerad demokrati sedan 1947 men vars val röstar fram kriminella politiker, mutor är vanligt och klassamhället består. Det röstas efter kast och dålig bildning trots bra utbildningsväsen. Efter högre studier väntar ändå en framtid som daglönare, kontorsspringpojkar.
Är det en sådan framtid som väntar USA som har världens dyraste sjukvård som inte räcker till alla, som har en kriminellt dömd president, där oligarker betalar presidentvalskampanjer och köper sig makt? Och folket röstar populistiskt.
Kanske är tiden med USA och US army som världspolis dömd att gå under likt Sovjet av rent ekonomiska skäl.
Kina vill knappast att Ryssland vinner kriget. Någon slags hybridfred med ett svagt Ryssland beroende av Kina är bättre än en mäktig konkurrerande stormakt. Samtidigt vill de vara vän med Ryssland då de har en gemensam fiende, USA.
När man tror att galenskapen har nått sin absoluta topp, att det inte kan bli värre så blir det just det - värre!
"Med Elon Musk i spetsen ska Donald Trump genomföra massuppsägningar av statligt anställda för att minska utgifterna. På torsdagen återpublicerade Musk ett inlägg på X om att det inte var Stalin, Mao och Hitler som mördade miljoner – utan de statligt anställda."
"
”Stalin, Mao och Hitler mördade inte miljontals människor. Det gjorde deras statsanställda”. Så lyder inlägget på X, skrivet av användaren ”Alice Smith” som Teslaägaren tillika Trumprådgivaren Elon Musk återpublicerade på torsdagen.
Inlägget har över en miljon visningar och 16 000 likes på plattformen X, före detta Twitter, som Elon Musk äger sedan två år tillbaka. "
https://www.dn.se/varlden/musk-aterpublicerar-inlagg-hitler-mordade-inte-miljoner/
Musk´s heilande för några veckor sedan orsakade massiva protester världen över men några få supportrar kom med krystade förklaringar om att människor minsann viftar med armarna varje dag lite hit och dit, det har inget med nazistiska hälsningar att göra. De som upprördes över heilandet dumförklarades.
Musk menar vad han säger!
Ny världsordning skriver om historien !!!! Inget nytt.....
"Med Elon Musk i spetsen ska Donald Trump genomföra massuppsägningar av statligt anställda för att minska utgifterna. På torsdagen återpublicerade Musk ett inlägg på X om att det inte var Stalin, Mao och Hitler som mördade miljoner – utan de statligt anställda."
"
”Stalin, Mao och Hitler mördade inte miljontals människor. Det gjorde deras statsanställda”. Så lyder inlägget på X, skrivet av användaren ”Alice Smith” som Teslaägaren tillika Trumprådgivaren Elon Musk återpublicerade på torsdagen.
Inlägget har över en miljon visningar och 16 000 likes på plattformen X, före detta Twitter, som Elon Musk äger sedan två år tillbaka. "
https://www.dn.se/varlden/musk-aterpublicerar-inlagg-hitler-mordade-inte-miljoner/
Musk´s heilande för några veckor sedan orsakade massiva protester världen över men några få supportrar kom med krystade förklaringar om att människor minsann viftar med armarna varje dag lite hit och dit, det har inget med nazistiska hälsningar att göra. De som upprördes över heilandet dumförklarades.
Musk menar vad han säger!
Ny världsordning skriver om historien !!!! Inget nytt.....
Jo demokrati är trevligt men nu ser jordklotets länder olika ut och så är det.Fairlane skrev:
Man behöver inte gilla allt marknadsliberalt, men demokrati tycker åtminstone jag är trevligt.
Jag vet att många vill ha en stark ledare som pekar med hela handen, jag tillhör inte den gruppen. Många i Sverige gillade Putin innan han klampade in i Ukraina. Några gör det fortfarande och andra vill undvika allt liberalt och tycker då att man får acceptera att Ryssland gör som de gör (och Trump). Ingen kritik här inte mot dessa man är ju realist. 🙄
Sen ser jag att EU och USA ska direkta handelssamtal som jag föreslog igår.
"
EU och USA inleder direkta samtal kring hotande handelskrig, uppger EU-kommissionen.
– Handelskommissionär Maros Sefcovic kommer i eftermiddag att ha ett samtal med USA:s handelsminister Howard Lutnick och handelsrepresentanten Jamieson Greer. Vi ser det som ett positivt steg, säger Olof Gill, EU-kommissionens talesman i handelsfrågor".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1349773
Det går framåt idag också och Putin verkar ju inte alltför motsträvig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Ja och jag och några till har inget problem med att kritisera diktaturerna.P paralun skrev:
Om det blir bra eller inte beror ju på hur USA reagerar, om de skickar vettigt folk eller nötter och om de har något att säga till om eller om Trump skiter i vad de säger.P paralun skrev:Sen ser jag att EU och USA ska direkta handelssamtal som jag föreslog igår.
"
EU och USA inleder direkta samtal kring hotande handelskrig, uppger EU-kommissionen.
– Handelskommissionär Maros Sefcovic kommer i eftermiddag att ha ett samtal med USA:s handelsminister Howard Lutnick och handelsrepresentanten Jamieson Greer. Vi ser det som ett positivt steg, säger Olof Gill, EU-kommissionens talesman i handelsfrågor".
[länk]
Du missade delen med att Trump hotat att lägga 200% tull på vin och champagne. EU skapades ju för att jävlas med USA enligt pajasen.
Gör det? Jag tycker du tar ut segern i förskott igen. I förrgår såg det också bra ut och Putin skulle nog svara igår. Det vi sett hittills vad gäller svar från Ryssland är att de inte vill ha en vapenvila nu, de vill ha en fred längre fram och de ryska kraven kvarstår. Vad är det som är så positivt?P paralun skrev:
Det tror jag inte men skulle själv inte lita en sekund på Putin, man måste få till "strama tyglar".Fairlane skrev:
Ja och jag och några till har inget problem med att kritisera diktaturerna.
Om det blir bra eller inte beror ju på hur USA reagerar, om de skickar vettigt folk eller nötter och om de har något att säga till om eller om Trump skiter i vad de säger.
Du missade delen med att Trump hotat att lägga 200% tull på vin och champagne. EU skapades ju för att jävlas med USA enligt pajasen.
Gör det? Jag tycker du tar ut segern i förskott igen. I förrgår såg det också bra ut och Putin skulle nog svara igår. Det vi sett hittills vad gäller svar från Ryssland är att de inte vill ha en vapenvila nu, de vill ha en fred längre fram och de ryska kraven kvarstår. Vad är det som är så positivt?
Men det lärde vi ju oss efter 2a världskriget att aldrig lita på en ryss (då Stalin) men det ändrade ju Angela Merkel på med sin stora fossilgashunger.
Tycker det ser lovande ut för att få ett slut på tragedin.
Läste just detta.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/journalister-infiltrerade-ryskt-forum-erbjods-sabotageuppdrag
Tankarna for direkt till några av argumenten och ideérna som skrivs i den här diskussionstråden av någon anledning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/journalister-infiltrerade-ryskt-forum-erbjods-sabotageuppdrag
Tankarna for direkt till några av argumenten och ideérna som skrivs i den här diskussionstråden av någon anledning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Vad tror du inte på?P paralun skrev:
Hon var väl inte helt ensam? (Dessutom vare sig röd eller grön)P paralun skrev:
SD har exempelvis haft många företrädare som hyllat Ryssland och Putin.
Exakt vad är det som ser lovande ut?P paralun skrev:
Att Ryssland tackar nej till vapenvila?
Att Ryssland kräver alla 5 regioner som man gjort anspråk på?
Att Ryssland kräver att Ukraina aldrig får bli medlem i Nato?
Att Ryssland säger nej till amerikansk eller Europeisk trupp i Ukraina som fredsbevarande styrkor?
Att Ryssland fortsätter att beskjutna civila mål?