Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
"De ryska oligarkerna som det talas om idag är extremt rika affärs- eller industriperson med ett stort politiskt och finansiellt inflytande. Men det är inte förmögenheten, utan inflytandet över den ryska politiken och kopplingen till Kreml, som avgör vem som räknas som oligark eller inte."
[länk]

Du kan även studera listan där över ryska personer där många har blivit rika och fått inflytande genom annat än naturtillgångar. En mycket känd oligark var Jevgenij Prigozjin, grundaren av Wagnergruppen, som blev rik som krögare och affärsman, alltså inget som har med naturtillgångar att göra.
Mjou men uppenbarligen ett hot

https://www.dw.com/en/mysterious-series-of-deaths-among-russian-oligarchs/a-61719107

Ingen vet ju egentligen hur maktsfären ser ut i Ryssland.

Intet Intet skrev:
Nej. Hade du bemödat dig att läsa INNAN du skrev, skulle du förstått (kanske😬) att Israel har en förkärlek att spänga skolor och sjukhus samt i så kallade säkra zoner.

Rysslands "fullskaliga" invasion. Har inte som mål att utrota sina grannar. Annars hade de nog lagt mer energi på det. Att döda kvinnor och barn, "is a childs play". Något Israel gillar. Annars hade de inte gjort det.
Åtminstone har Ryssland dödat betydligt fler soldater än civila. Vilket är illa nog.

Så, nej. Jag jämställer inte de båda.

Jaha. Så blåögda döda barn i en "suverän stat" är mer värda än brunögda döda barn i en icke suverän stat. Är det så du resonerar?
Huruvida ukrainska soldater gömmer sig i skolor, de med, vet vi inget om. Lika lite vet vi om Hamas verkligen gömmer sig bland civila. Det är hur som helst väldigt praktiskt för Israel att påstå det när de smulat sönder ännu ett sjukhus. Eller hur?

Rappakalja.
Ingen vet hur många döda barn som är dolda order raserade hus. Ukrainska som palestinska vet du? Därav "en klackspark".

Japp. Israel utrotar civilbefolkningen I en långt större omfattning än vad Ryssland gör.

Självklart. Som du själv konstaterar. Fienden "medvetet gömmer sig bland civila och använder dem som mänskliga sköldar." Ringer det en klocka eller ekar det tomt?

Förhoppningsvis är det så. Men eftersom du sitter i din soffa, mätt och god, är det bara en from förhoppning från din sida. Eller hur?

Och där tog argumenten slut.
Ryssarna är väldigt duktiga på att bomba civilbefolkningen.
Har barnbarn i Ukraina vars grannhus blev bombat under första året.
Även då deras firma har fått väggarna utblåsta några gånger då där ligger en elcentral nära.
Vi har lite olika syn på kriget men jag kan berätta något som skär i hjärtat.
När du har ett barnbarn som vill gå ut och gunga så menade mitt barnbarn att hon gungade på marken när bomberna faller utanför city så marken gungar.
Till och med hunden reagerar inte längre på bomberna som smäller av utan ligger lugnt kvar.
Nu pratar vi deras vardag.
Så mycket snack om att vi inte vet vad som händer och vad som är sant där har jag iallafall bättre koll än många andra!!!

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
djac och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Mjou men uppenbarligen ett hot

[länk]

Ingen vet ju egentligen hur maktsfären ser ut i Ryssland.
På vilket sätt menar du att det du skrev är ett relevant svar på det citerade inlägget?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att det du skrev är ett relevant svar på det citerade inlägget?
Jo att om du är intresserad så har du 107 källhänvisningar och sedan ett antal böcker skrivna om ryska oligarker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_oligarchs

Och det intressanta är att de förlorat rysligt mycket pengar på Putins krig.

A Argastesnickaren skrev:
Ryssarna är väldigt duktiga på att bomba civilbefolkningen.
Har barnbarn i Ukraina vars grannhus blev bombat under första året.
Även då deras firma har fått väggarna utblåsta några gånger då där ligger en elcentral nära.
Vi har lite olika syn på kriget men jag kan berätta något som skär i hjärtat.
När du har ett barnbarn som vill gå ut och gunga så menade mitt barnbarn att hon gungade på marken när bomberna faller utanför city så marken gungar.
Till och med hunden reagerar inte längre på bomberna som smäller av utan ligger lugnt kvar.
Nu pratar vi deras vardag.
Så mycket snack om att vi inte vet vad som händer och vad som är sant där har jag iallafall bättre koll än många andra!!!
Tack. Det var ju intressant att höra från någon som faktiskt har erfarenhet av kriget. Om än i andra hand. Vilket likväl är betydligt mer än vad någon av experterna här kan stoltsera med.

Hur som helst är kriget ett helvete som måste ta slut snarast möjligt.

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo att om du är intresserad så har du 107 källhänvisningar och sedan ett antal böcker skrivna om ryska oligarker.

[länk]

Och det intressanta är att de förlorat rysligt mycket pengar på Putins krig.
Jag är inte det minsta intresserad, men du kanske ska läsa på lite om hur oligarkerna har fått sitt inflytande så att du slutar med att tro att det bara beror på ryska naturtillgångar.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tack. Det var ju intressant att höra från någon som faktiskt har erfarenhet av kriget. Om än i andra hand. Vilket likväl är betydligt mer än vad någon av experterna här kan stoltsera med.

Hur som helst är kriget ett helvete som måste ta slut snarast möjligt.
Håller helt med om att kriget måste ta slut, dock inte till vilket pris som helst.
Den som kan stoppa detta fortast är den som startat det och det är ingen i Ukraina utan all skuld i detta ligger på Putin!!!
Ingen tvingade Putte att ta detta beslut utan det gjorde han alldeles själv.
Har du problem med dina grannar så löser man inte dom genom att invadera och bomba sönder dom!!!

• Gilla
  • Älska
karlmb och 9 till
  • Laddar…
Putan själv påstår att kriget är för att skydda Ryssland från NATO. Om det stämmer eller om ryssarna bara tror att det är så. Betyder det att de slåss mot Ukraina. Inte för att Ukraina är Ukraina utan för att det råkar ligga där det ligger. Med tanke på att Natoländer skeppar in stora mängder vapen blir det i praktiken ett krig mellan NATO och Ryssland där NATO använder ukrainska soldater för att själv slippa kriga. Vilket flera amerikanska senatorer förnöjt konstaterat.

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Putan själv påstår att kriget är för att skydda Ryssland från NATO. Om det stämmer eller om ryssarna bara tror att det är så. Betyder det att de slåss mot Ukraina. Inte för att Ukraina är Ukraina utan för att det råkar ligga där det ligger. Med tanke på att Natoländer skeppar in stora mängder vapen blir det i praktiken ett krig mellan NATO och Ryssland där NATO använder ukrainska soldater för att själv slippa kriga. Vilket flera amerikanska senatorer förnöjt konstaterat.
Ryssland och världen blev ju mycket säkrare på denna invasionen!!!
Hur tänkte han där??
Vill man någonting så kan man hitta på vilka anledningar som helst för att få som man vill.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
De ryska oligarkerna har blivit rika för att Putin har tillåtit att de blivit rika. En stor del av deras pengar och egendomar är bara deras på pappret, i verkligheten är det såklart Putins. Putin tjänar lite drygt en miljon året officiellt, men många anser att han är världens rikaste man...

De flesta vet att om oligarkerna inte gör som Putin vill så blir de av med sin förmögenhet och hamnar i fängelse, ramlar ut från fönster, blir mystiskt sjuka och avlider etc.

Sen finns det såklart alltid någon som tror att det är oligarkerna som har makten och som kommer förpassa Putin om han lämnar bunkern. Verkligheten ser inte så ut. Putin har FSB och GRU på sin sida till exempel.
Har man man sådana vanföreställning så tror man säkert också att Kina kommer dra åt tumskruvarna på Putin vilken dag som helst. Ge isåfall en skruvdragare för det går i snigeltempo.

"Det går framåt!" sägs det när Ryssland förkastar vapenvilan och ställer vansinniga krav. Man måste nog vara "realist och pragmatiker" gör att se det som ingen annan ser...

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ryssland och världen blev ju mycket säkrare på denna invasionen!!!
Hur tänkte han där??
Vill man någonting så kan man hitta på vilka anledningar som helst för att få som man vill.
Så är det. Jag bara beskrev hans officiella motiv. Sant eller inte. Jag vet inte, likt de som påstår sig veta. För de vet inte heller.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Med tanke på att Ryssland redan är granne med ett flertal NATO-länder (Norge, Estland, Lettland, Litauen, Polen, numera även Finland, och med ett kort avstånd över vatten till Sverige, USA och Turkiet), så är det ett ganska dåligt svepskäl att man måste skydda sig från att Ukraina blir medlem…

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Med tanke på att Ryssland redan är granne med ett flertal NATO-länder (Norge, Estland, Lettland, Litauen, Polen, numera även Finland, och med ett kort avstånd över vatten till Sverige, USA och Turkiet), så är det ett ganska dåligt svepskäl att man måste skydda sig från att Ukraina blir medlem…
Tja. Vem vet. Ryssland ser det kanske på ett annat sätt än du?

Intet Intet skrev:
Med tanke på att Natoländer skeppar in stora mängder vapen blir det i praktiken ett krig mellan NATO och Ryssland
Men sluta fabulera nu snälla!

NATO har skickat en liten utvald mängd vapen till Ukraina, men har INTE skickat dem kraftigaste eller långgående vapnen.
Ditt resonemang om att i "praktiken" NATO krigar mot Ryssland är patetiskt!

Även din tidigare jämförelse med Israel-Palestina!
Ryssarna har kidnappat 10.000-tals barn & massor av vuxna ifrån Ukraina, dom har också bombat sjukhus, skolor, tågstationer, köpmarknader, lägenhetskomplex mm. mm.
Utöver alla av ryssar avrättade civila människor, som fyllt massgrav efter massgrav & alla avrättade civila som bara lämnats.

Ukraina har minst 7 gånger fler dödade än Palestina

• Gilla
  • Älska
djac och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
"Det går framåt!" sägs det när Ryssland förkastar vapenvilan och ställer vansinniga krav. Man måste nog vara "realist och pragmatiker" gör att se det som ingen annan ser...
Jo det är mitt intryck efter att ha skummat de tidningar jag brukar kolla i.
Sen är det då beroende på partifärg på tidningen.

Hursomhelst och som jag skrev tidigare är det hur man ska kunna lita på Putin som är en genomgående fundering. men nog tror jag man kommit framåt och oengheter blivi tydliga som måste lösas.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.