Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Danne824 skrev:
Kraschlandning för Europa?

Det låter som ännu en överdriven undergångsvision.

Trots utmaningar står Europa fortfarande som en global ekonomisk och geopolitisk makt, och att måla upp en bild av total kollaps är bara defaitism.

Att tro att två länder ensamma ska "tala förstånd" med Trump är en förenkling.

Europa behöver en samlad strategi, inte önsketänkande om att någon annan ska lösa problemen åt oss.

Och ärligt talat, vad i Trumps historia tyder på att han lyssnar på förstånd?
Jo nog har vi crashat och senaste megakraschen i Europa är Northvolt.

Både Englands Starmer samt Frankrikes Macron förefaller vara personer Trumpen lyssnar på.

Fairlane
P paralun skrev:
Jag har min åsikt och du har din.
Så är det, de är inte samma och det är helt ok.

Ser du inget konstigt alls i denna diskussion:

P: Idag här man gjort framsteg!
F: Vilka framsteg har gjorts idag?
P: Igår kom USA och Ukraina överens!
F: Ja, men vilka framsteg har gjorts idag?
P: Förra veckan pratade Storbritannien och Frankrike och det är lovande
F: Ja, men det är ju inte något svar på frågan om vad som gått framåt idag
P: Trump ska prata allvar med Ryssland
F: Jaha, men vilket framsteg har man gjort idag?
P: Vi har olika åsikter

Ser du inget konstigt alls med ovanstående?
Om du inte ser något märkligt med ovanstående så säger det det en hel del om hur du tänker.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 11 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo nog har vi crashat och senaste megakraschen i Europa är Northvolt.

Både Englands Starmer samt Frankrikes Macron förefaller vara personer Trumpen lyssnar på.
Jaha, så en företagskris i Northvolt är nu beviset för att hela Europa har "megakraschat"?

Intressant måttstock du har där. Då antar jag att varje amerikanskt företagskonkurs betyder att USA är i fritt fall också?

Och nu är det Starmer och Macron som Trump "lyssnar på"? Fascinerande.

Vilket track record har Trump på att lyssna på någon utanför sin egen bubbla?

Om något, har han konsekvent ignorerat europeiska ledare, underminerat NATO och kört sitt egenintresse först.

Men visst, om vi nu ska leva på önsketänkande, varför inte tro att Trump plötsligt blivit mottaglig för europeiskt "förstånd"?

Så, Europa har "megakraschat", men ändå ska vi hoppas att två europeiska ledare magiskt kan styra Trump?

Verkligheten verkar inte riktigt hänga ihop med din berättelse.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jaha, så en företagskris i Northvolt är nu beviset för att hela Europa har "megakraschat"?

Intressant måttstock du har där. Då antar jag att varje amerikanskt företagskonkurs betyder att USA är i fritt fall också?

Och nu är det Starmer och Macron som Trump "lyssnar på"? Fascinerande.

Vilket track record har Trump på att lyssna på någon utanför sin egen bubbla?

Om något, har han konsekvent ignorerat europeiska ledare, underminerat NATO och kört sitt egenintresse först.

Men visst, om vi nu ska leva på önsketänkande, varför inte tro att Trump plötsligt blivit mottaglig för europeiskt "förstånd"?

Så, Europa har "megakraschat", men ändå ska vi hoppas att två europeiska ledare magiskt kan styra Trump?

Verkligheten verkar inte riktigt hänga ihop med din berättelse.
Nej det är den senaste av raden med "crascher" som Europa bäddat för.

Här har du sedan en färsk artikel om Englands Starmer och hur han medlade mellan Trump och Zelenskij
https://www.politico.eu/article/keir-starmer-ukraine-ceasefire-donald-trump-volodymyr-zelenskyy/

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Nä hör du paralun....... nu svamlar du.

Någonting hänger inte ihop i dina logiska resonemang. Sådär som jag kan bli när jag är övertrött eller överstressad. När jag är i det skicket vet jag att jag skall undvika den här sortens debatter.

Gå ut och hugg ved och vila hjärnan!

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej det är den senaste av raden med "crascher" som Europa bäddat för.

Här har du sedan en färsk artikel om Englands Starmer och hur han medlade mellan Trump och Zelenskij
[länk]
Vilka andra "krascher" syftar du på, eller är det bara ett svepande försök att låta som att Europa är i fritt fall?
Northvolt är ett enskilt företagsproblem, men det krävs lite mer än så för att måla upp en "rad av krascher".

Om du ska påstå att Europa är på väg att falla samman, behöver du lite mer än lösa ord och anekdoter.
Så vad exakt menar du med "en rad av krascher"?
Eller är det bara en bekväm fras för att slippa en mer nyanserad diskussion?

Så nu är en enskild artikel om att Starmer var närvarande i ett samtal plötsligt bevis för att han "medlade" mellan Trump och Zelenskyj?

Hade han en magisk förmåga att få Trump att lyssna också, eller var han bara där för att försöka påverka en man som i princip ignorerar alla råd han inte själv gillar?

Så du får gärna fortsätta blåsa upp en enskild händelse som något världsomvälvande, men vi andra ser det för vad det är: önsketänkande.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag skulle nog aldrig bli gladare av att ha fel, men här är rätt pålitlig info:
Fast du visar "gammal" karta, linjen går här nu (rött streck)

• Karta med en röd linje och markeringar, visar regionen kring Zamostje och Sudzha, samt områden under beskjutning och försörjningsvägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jawen skrev:
Fast du visar "gammal" karta, linjen går här nu (rött streck)
Förvånar mig inte alls, de genomför ju nu en kontrollerad reträtt. Medans försörjningsvägen finns kvar.
Imorrn ligger fronten ännu längre sydväst.

• Haha
Intet
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Förvånar mig inte alls, de genomför ju nu en kontrollerad reträtt. Medans försörjningsvägen finns kvar.
Imorrn ligger fronten ännu längre sydväst.
Jo men det ser inte bra ut i kväll

Ryssland: Har tillfångatagit 430 soldater i Kursk

Den ryske arméchefen Valerij Gerasimov säger i ett uttalande att armén tillfångatagit 430 ukrainska soldater i Kursk.

Vladimir Putin säger enligt statliga nyhetsbyrån Tass att krigsfångarna ska "behandlas som terrorister enligt den ryska federationens lagar".

Ukrainsk soldat: Noll logistik kvar i Kursk

Ryska styrkor har de senaste dagarna bland annat riktat in sig på att förstöra Ukrainas militära logistik i den ryska Kurskregionen, rapporterar tidningen Kyiv Independent.

En ukrainsk soldat säger till tidningens reporter Natalja Jermak att man nu strider "med noll logistik" kvar, och att många soldater vill retirera.

TT

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

• Gilla
Intet
  • Laddar…

Äntligen en person som höjer sig över det dagliga käbblet och har både bildning och insikt i vad som händer i vår värld just nu, väl rutet Jan Scherman!

"Donald Trump kan sin Machiavelli. Fursten bygger sin makt med hjälp av feodalherrarna. Lojaliteten skapas i terrorbalansen mellan löften och hot. Handplockade rådgivare, ministrar, vicepresidenten och inte minst alla tech-direktörerna är vår tids lydiga vasaller.

Det underdåniga uppträdandet är som en pandemi. Här hemma investerade både Ericsson och Spotify miljontals kronor i Trumps presidentinstallation."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/PpByKR/svenskt-naringsliv-och-hotet-mot-demokratin-jan-scherman

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Tjau.... verkligheten får väl visa var vi hamnar. (sen finns det massvis med artiklar hur Trump valt folk för den andra vändan, bara att söka själv om du ifrågasätter det)

Europeiskt stål och aluminium mot amerikanska motorcyklar, whisky och jeans.

[länk]
Trump har valt i huvudsak brottsbelastade individer, mycket övergrepp, detta gör dem lydigare. Att du ser det som tecken på kvalitet blir märkligt.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jag kan även tänka mig en europeisk kärnvapendoktrin som Frankrike tagit upp....
Att Europa tvingas att utöka sin kärnvapenarsenal är mycket dåligt, det riskerar bli startskottet för fler länder att följa efter.

Eftersom det anses räcka med en avfyrad missil för att utlösa en reaktion som gör planeten obeboelig så ökar risken enormt med varje tillkommande regim. Det brukade vara fyra länder, nu är det nio, redan det är ytterst farligt och instabilt.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Europeiskt stål och aluminium mot amerikanska motorcyklar, whisky och jeans.
Bara så du förstår, så finns det ett skäl till att välja vissa typiskt amerikanska produkter och helst från stater där Trump har många väljare. Det är inte en slump att man väljer dessa varor och det är inte någon mesighet heller.

I Kanada plockade många handlare bort amerikansk Bourbon från hyllorna och det uppskattades verkligen inte av de amerikanska företagen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Äntligen en person som höjer sig över det dagliga käbblet och har både bildning och insikt i vad som händer i vår värld just nu, väl rutet Jan Scherman!

"Donald Trump kan sin Machiavelli. Fursten bygger sin makt med hjälp av feodalherrarna. Lojaliteten skapas i terrorbalansen mellan löften och hot. Handplockade rådgivare, ministrar, vicepresidenten och inte minst alla tech-direktörerna är vår tids lydiga vasaller.

Det underdåniga uppträdandet är som en pandemi. Här hemma investerade både Ericsson och Spotify miljontals kronor i Trumps presidentinstallation."

[länk]
Njou.... man kan lägga en tidslinje mot Energiewende och "the Green deal" så ser det minst sagt tragiskt ut.

Fossilgas och krig, det borde man väl haft med i den gröna kalkylen?

Sen kommer det in en "gubben i lådan" som Trump igen.

Vi får se om vi kan resa oss igen!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.