Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
P paralun skrev:
Jo men det viktiga idag sker i Saudi-Arabien och Paris.

Jag tror det ser lovande ut för en "kompromiss" som även Putin kan acceptera.

England förefaller sedan sätta tryck på Trumpen
Att du ser det som lovande säger allt faktiskt, vad vi andra känner lämpar sig inte för att publicera i ord men de fysiska symtomen är att jag kräks i munnen i alla fall.

När två autokrater sitter och ger varandra andra länder och avslutar framtiden för miljoner, ja kanske hundratals miljoner människor så är inte positivt det som dyker upp.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 6 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det viktiga idag sker i Saudi-Arabien och Paris.

Jag tror det ser lovande ut för en "kompromiss" som även Putin kan acceptera.

England förefaller sedan sätta tryck på Trumpen
Om avtalet innefattar det som länkades till och som jag själv läst tidigare så är det inget avtal utan ett diktat från Putin som jag svårligen kan tänka mig att Ukraina accepterar, själv skulle jag torka mig i baken med ett sådant förslag.

Att Trump kanske gillar ett sådant förslag kanske är för att det skapar ett sorts prejudikat i världsordningen inför hans expansionsplaner vad gäller Grönland och kanske i förlängningen Kanada om jag ska gissa vilt.

Ingen vet vad som rör sig i Trumpens hjärna för stunden, tveksamt om han vet själv eller så är han en mästare på att manipulera för att nå dit han vill.
Och då har han lurat alla inklusive de som är betydligt smartare än han själv, och av dessa finns det många.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Meloni har ingen egen majoritet...
Korrekt men hon är då Premiärminister i center-höger koalition.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giorgia_Meloni

Sen inne i EUs finrum via ECR

Har inte noterat någon "trollfabriksdebatt" kring henne utan det är ren sakpolitik.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag misstänker att detta inte kommer mottas odelat positivt i USA, det är helt overkligt:

[länk]
Ingen blir längre förvånad. Men det där kan bara hända om de drogar Zelensky eller värre. Och det vet ju USA. Så det är bara teater vi ser nu i Saudi. USA tvingar mer eller mindre Europa att göra jobbet och USA kommer att sitta med armarna i kors. Kanske inte ens får vi några satelitbilder längre.

Fairlane
P paralun skrev:
Har inte noterat någon "trollfabriksdebatt" kring henne utan det är ren sakpolitik.
Det är ju bra det. Betyder det att man ska ignorera de trollfabriker som faktiskt finns? Är de kanske till och med helt ok?

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju bra det. Betyder det att man ska ignorera de trollfabriker som faktiskt finns? Är de kanske till och med helt ok?
Nej men jag tror de har liten betydelse och alla sociala medier är ju en "trollfabrik".

Utmaningen är att politiskt ta tag i "heliga kor" och kompromissa så får man bort "missnöje".

Jag tror det finns stora möjligheter för "kompromisser" nu för att lösa Ukraina.

D
P paralun skrev:
Korrekt men hon är då Premiärminister i center-höger koalition.

[länk]

Sen inne i EUs finrum via ECR

Du har uppenbarligen inte så mycket kontakt med Italien och förstår därför inte var de kommer ifrån, stödet för fascismen har aldrig riktigt falnat i Italien, du har exempelvis kanske sett både fotbollsspelare och supportrar fira med den klassiska hälsningen, det förekommer inte i andra länder. Detta har såklart sina orsaker men man kan konstatera att deras och Sveriges historier skiljer sig väldigt mycket åt och att redan innan Meloni fanns det ganska många som önskade fascismen tillbaka.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men jag tror de har liten betydelse och alla sociala medier är ju en "trollfabrik".

Utmaningen är att politiskt ta tag i "heliga kor" och kompromissa så får man bort "missnöje".

Jag tror det finns stora möjligheter för "kompromisser" nu för att lösa Ukraina.
Det ligger bara kompromisser för Ukraina nu verkar det som.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jag tycker att du ska ta bort kaninöronen och skriva det du menar, -rysk seger, du argumenterar dessutom för att det är bra.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det ligger bara kompromisser för Ukraina nu verkar det som.
Nej vi får se vad man kommer fram till i Saudi och Paris idag.

Det verkar vara många i Ukraina som även skulle vilja se en freduppgörelse. (ref TV4 morgon nu)

D djac skrev:
Jag tycker att du ska ta bort kaninöronen och skriva det du menar, -rysk seger, du argumenterar dessutom för att det är bra.
Nej jag tror att lurar bara Trumpen fram Putin ur sin bunker och Kina drar åt tumskruvarna för att han ska skriva på så förpassas säkert Putin till evigheten ganska snabbt eller pensionerar han sig av utmattning.

Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag tror att lurar bara Trumpen fram Putin ur sin bunker och och Kina drar åt tumskruvarna för att han ska skriva på så förpassas säkert Putin till evigheten ganska snabbt eller pensionerar han sig av utmattning.
Inget tyder på att Putler lämnar sin bunker.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inget tyder på att Putler lämnar sin bunker.
Jo men han bli tvungen för att kunna förhandla och skriva på.....

Men steg 1 avgörs nog ikväll i Saudi och om säkerhetsstyrkor i Ukraina i Paris.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Alla sociala medier är inte i sig själva trollfabriker, men kan givetvis användas av trollfabriker.

Du tror att de har liten betydelse, det tror inte jag.
Varför skulle partier och länder avlöna en massa folk om det endast gav en liten betydelse?

Sen är det såklart bra tycker jag personligen att Meloni varnar för Ryssland och säger sig vilja stötta Ukraina, men Lega och Forza Italia verkar inte lika Rysslandskritiska.
AfD och Nationell samling verkar inte lika sugna på att kritisera Ryssland.
P paralun skrev:
Får man bort missnöje då?
Problemet är att det person A tycker är en "helig ko" för motståndarna och något som måste bort tycker såklart person B inte är det.
P paralun skrev:
"Kompromisser" = tvinga av Ukraina 5 regioner som är deras och bli av med jordartsmetaller?

• Gilla
Huzzbutt och 8 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att länka till en av alla de saker som pågår är meningslöst, det är väl bättre att de som är intresserade kliver ur desinformationsbubblan istället och ser vad som pågår med egna ögon?
Absolut inte, om folk uppger sina källor pch låter dem granskas så kanske vi kan ha lite mer sansad diskussion och lite mindre pajkastning.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.