Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Att länka till en av alla de saker som pågår är meningslöst, det är väl bättre att de som är intresserade kliver ur desinformationsbubblan istället och ser vad som pågår med egna ögon?
Idén att vi ska "se med våra egna ögon" är även den problematisk. Förutom det ytterst begränsade tvärsnittet av världen vi faktiskt upplever genom våra egna ögon, så skapas våran världsbild till stor del av medier av olika slag. Alla medier är vinklade på ett eller annat sätt. Att känna till vinklingen hos den publikation man läser är grunden i ett källkritisk förhållningssätt, vilket i sin tur är ett botemedel mot desinformationsbubblorna. Att byta Avpixlat mot Flamman, Aftonbladet mot DN eller tvärt om duger inte. Det är en viss inställning till information och källor som krävs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, verkligen inte, var har du fått det ifrån?
Kan du nämna något svenskt riksdagsparti som aldrig farit med medvetna osanningar när det gäller den egna eller andra partiers politik? Inte ovanligt med uttalanden om andra partiers som egentligen enbart kan ses som skrämselpropaganda utan faktainslag.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Senator Chris Murphy granskar vad Trump/Musk/Vance håller på med. Skrämmande.
 
  • Gilla
vanpire och 9 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Kan du nämna något svenskt riksdagsparti som aldrig farit med medvetna osanningar när det gäller den egna eller andra partiers politik? Inte ovanligt med uttalanden om andra partiers som egentligen enbart kan ses som skrämselpropaganda utan faktainslag.
Jag skulle säga att den råa lögnen i de sammanhangen är ganska ny, att ha olika uppfattningar eller förstärka vissa aspekter av ett samhällsproblem är långt ifrån där vi är idag. Att sen, likt en papegoja, upprepa "jag vet faktiskt inte" när man får följdfrågor gör väl bara saken ännu värre.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
S Staffan-N skrev:
Idén att vi ska "se med våra egna ögon" är även den problematisk. Förutom det ytterst begränsade tvärsnittet av världen vi faktiskt upplever genom våra egna ögon, så skapas våran världsbild till stor del av medier av olika slag. Alla medier är vinklade på ett eller annat sätt. Att känna till vinklingen hos den publikation man läser är grunden i ett källkritisk förhållningssätt, vilket i sin tur är ett botemedel mot desinformationsbubblorna. Att byta Avpixlat mot Flamman, Aftonbladet mot DN eller tvärt om duger inte. Det är en viss inställning till information och källor som krävs.
Medierna har granskats löpande under mycket lång tid och det stämmer inte, det är propaganda.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Kan du nämna något svenskt riksdagsparti som aldrig farit med medvetna osanningar när det gäller den egna eller andra partiers politik? Inte ovanligt med uttalanden om andra partiers som egentligen enbart kan ses som skrämselpropaganda utan faktainslag.
Du relativiserar påverkanskampanjer/trollfabriker genom din argumentation.

Det är väl ändå en stor skillnad mellan att t ex Jimmy Åkesson själv uttalar en lögn jämfört med att SD skapar en "trollfabrik" med anställda som med falska konton sprider samma lögn gång på gång på sociala medier?

/Krille
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Medierna har granskats löpande under mycket lång tid och det stämmer inte, det är propaganda.
Du får nog vara lite mer precis i ditt påstående. Vad stämmer inte? Vad är propaganda?
 
  • Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D
S Staffan-N skrev:
Du får nog vara lite mer precis i ditt påstående. Vad stämmer inte? Vad är propaganda?
Att alla medier är vinklade och därför likställer du SwebTV, FoxNews och DN med varandra, det är fel på alla punkter
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det kan väl också vara värt att nämna att Tolkien, efter att han utbildat sig, skickades till Frankrike där han stred i första världskriget. Han skickades senare hem då han drabbades av skyttegravsfeber som tog lång tid att tillfriskna ifrån (penicillinet var ännu inte upptäckt) och han lär då ha påbörjat sitt skrivande.


En person som inte är lika bildad eller vältalig saknar kunskaper i

geografi

Artikel från The Independent om möte mellan Trump och Modi, där Trump felaktigt påstod att Indien inte gränsar till Kina; Indien delar över 2000 miles gräns med Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur USA drogs in i andra världskriget

Artikel från Independent om ett samtal mellan Trump och John Kelly vid USS Arizona Memorial 2017, rörande Trumps kunskap om Pearl Harbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hans syn på mutor och korruption.

Bildtext med Independent-logotypen och ett uttalande om konflikt över Foreign Corrupt Practices Act, där en amerikansk president kommenterar lagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tja, vad ska man göra med folk som röstar fel?
Eller är det fel på urvalsprocessen?
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Medierna har granskats löpande under mycket lång tid och det stämmer inte, det är propaganda.
Tjau, själv skulle jag väl aldrig länka till Fox News men däremot hellre till CNN så är det med all sannolikhet sant. Sen svenskt media översätter ju mest utländska nyheter alternativt kommer det från TT på samma sätt.

Politico gillar jag mycket och det är då en tyskägd koncern Springer som kan liknas med svenska Bonniers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Axel_Springer_SE
 
K Krille4 skrev:
Du relativiserar påverkanskampanjer/trollfabriker genom din argumentation.
Eller så lyfter jag fram det som nog är uppenbart för alla. Det att alla aktörer sysslar med påverkanskampanjer för att nå sina mål. Är det mer ok för vissa att syssla med påverkanskampanjer?

K Krille4 skrev:
Det är väl ändå en stor skillnad mellan att t ex Jimmy Åkesson själv uttalar en lögn jämfört med att SD skapar en "trollfabrik" med anställda som med falska konton sprider samma lögn gång på gång på sociala medier?
Skillnaden är att jag tycker att det är värre att etablerade politiker ljuger än att anonyma konton på internet ljuger.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Eller så lyfter jag fram det som nog är uppenbart för alla. Det att alla aktörer sysslar med påverkanskampanjer för att nå sina mål. Är det mer ok för vissa att syssla med påverkanskampanjer?


Skillnaden är att jag tycker att det är värre att etablerade politiker ljuger än att anonyma konton på internet ljuger.
Jo men man slipper ju ta tag i själva "missnöjet" när man istället kan skylla på trollfabriker.

Allt är trollfabrikers fel i Sverige ! Jämmer och elände att behöva slakta en "helig ko".
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D djac skrev:
Att alla medier är vinklade och därför likställer du SwebTV, FoxNews och DN med varandra, det är fel på alla punkter
Ah, det var inte min intention. Jag likställde Aftonbladet med DN och Flamman med Avpixlat. De senare två ordentligt slarvigt då jag inte läser dessa. På min tid pratade vi om mediernas vinkling redan på gymnasiet och jag håller fast vid det. Olika publikationer har så klart olika grad av vinkling. Mitt förtroende får man genom att systematiskt vara tydlig och nyanserande. Men jag glömmer inte att DN ytterst springer familjen Bonniers intressen. Vilket gissningsvis handlar om att behålla läsarnas förtroende och sälja prenumerationer, uppblandat med mild, liberal opinionsbildning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Eller så lyfter jag fram det som nog är uppenbart för alla. Det att alla aktörer sysslar med påverkanskampanjer för att nå sina mål. Är det mer ok för vissa att syssla med påverkanskampanjer?


Skillnaden är att jag tycker att det är värre att etablerade politiker ljuger än att anonyma konton på internet ljuger.
Låt oss inte slira för mycket på ordets betydelse:
https://mpf.se/kunskap-och-stod/formageportalen/forebygga/paverkanskampanjer

För inrikes käbbel så kan vi t.ex. använda "opinionsbildning". Ett rikare språk med fler ord gör oss intelligentare :)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Eller så lyfter jag fram det som nog är uppenbart för alla. Det att alla aktörer sysslar med påverkanskampanjer för att nå sina mål. Är det mer ok för vissa att syssla med påverkanskampanjer?


Skillnaden är att jag tycker att det är värre att etablerade politiker ljuger än att anonyma konton på internet ljuger.
Att Trump ljuger är ingen påverkanskampanj.

Om Trump anlitar ett antal personer för att med falska konton sprida samma lögn i stor omfattning på sociala medier är det en påverkanskampanj.

Att som etablerad politiker ljuga i stor skala via en mängd falska konton kan jag tycka är värre än att öppet ljuga.

/Krille
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.